Re: masaz a cukrzyk typ II przyjmujacy Metformax 500

From: "Zalek" <z...@y...co.uk>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: masaz a cukrzyk typ II przyjmujacy Metformax 500
Date: Mon, 13 Mar 2006 20:27:32 -0000

"siliana" <t...@o...pl> wrote in message
news:4415a7f5$0$1453$f69f905@mamut2.aster.pl...

> Użytkownik "Zalek" <z...@y...co.uk> napisał w wiadomości
>
> kurcze - to mnie zaniepokoiles. nie mam cukrzycy, ale nietolerancje
> glukozy. biore metfo 850 tezx 2 x dziennie. co ma do tego masaz - czy to
> tylko cukrzykom nie wolno?

Nie chodzi o sam fakt bycia cukrzykiem (choc w przypadku kazdego cukrzyka
wolalbym najpierw miec informacje od lekarza, ze w tym konkretnym przypadku
nie ma zadnych przeciwskazan), ale o branie lekarstw. Szczegolnie tak
zwanych "timed", czyli uwalnianych do krwii przez okreslony czas. Masaz
(mowiac ogolnie i nie wdajac sie w szczegoly) przyspieszy wchlanianie leku
(czyli skroci jego czas dzialania) i jednoczesnie zwiekszy jego koncentracje
we krwii (bo szybciej jest uwalniany). A to mozna porownac do przedawkowania
polaczonego ze skroconiem czasu dzialania - efekt, ktorego skutki zaleza od
konkretnego lekarstwa.
Moja znajoma miala klientke z parkinsonem. Owa pacjentka przed przyjsciem na
masaz zazyla swoje lekarstwa, o czym zapomniala poinformowac masazystke.
Efekt byl taki, ze pacjent doslownie 'zesztywnial' na stole - masaz sprawil,
ze lek uwolnil sie szybciej i trafil do organizmu w zbyt duzej dawce (jednym
slowem 'przedawkowanie').

Osobiscie zapytalbym sie swojego lekarza, jaki czas po przyjeciu lekarstwa
sugeruje odczekac zanim udasz sie na masaz. Nie jestem farmaceuta, ale
pewnie wiekszosc lekow ma okreslony moment, w ktorym osiagaja maksymalne
stezenie (ta metformina 500 mniej wiecej po 2 godzinach), po czym to
stezenie zaczyna sie obnizac. W przypadku tej met 500 odczekalbym jakies 4
godzinki, tak na wszelki wypadek. 850 pewnie dluzej sie uwalnia, ale Twoj
lekarz doradzi Ci w tej kwesti znacznie lepiej, niz ja.

pzdr
slawek cyprian