mieszkanie wynajmowane a fundusz remontowy odliczany do podatku

1. Data: 2005-09-12 20:12:25

Temat: mieszkanie wynajmowane a fundusz remontowy odliczany do podatku
Od: Marcin Lubojański <marcin.lubojanski_usun_to@i_to_tez.gmail.com> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Wynajmuję mieszkanie własnościowe którym zarządza ZBK Zabrze. Umowy z
gazownią, zakładem energetycznym czy kablówką mam podpisane na siebie.
Czynsz podzielony jest na dwie części - opłaty typu "za wywóz
nieczystości" i fundusz remontowy. To drugie można sobie odliczyć od
podatku. Tylko pytanie czy uda mi się w tym ZBK wyrobić książeczkę na
swoje nazwisko (tam czynne w śmiesznych godzinach więc nie miałem kiedy
podejść i porozmawiać konkretnie a przez telefon to jest 1000 wersji).
Jeśli nie to czy mogę to w jakiś sposób mimo wszystko odliczyć od
podatku (ulga remontowa)??

Pozdrawiam
Marcin Lubojański
www.tramping.slask.prv.pl - relacje, galeria, porady, niusy, tablica

2. Data: 2005-09-12 21:21:34

Od: "JerzyR" <j...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jeśli nie to czy mogę to w jakiś sposób mimo wszystko odliczyć od podatku
> (ulga remontowa)??

najem to masz tytuł prawny do lokalu
dowodem wpłaty moze być przelew, książeczka opłat z wyodrębnionym
f.remontowym, w ostateczności dowód wpłaty czynszu i info ze spół\dzielni
czy TBS o kwocie przekazanej na wyodrębniony rachunek funduszu remontowego

JR

3. Data: 2005-09-13 06:01:08

Od: Marcin Lubojański <marcin.lubojanski_usun_to@i_to_tez.gmail.com> szukaj wiadomości tego autora

JerzyR napisał(a):

> [...]
> czy TBS o kwocie przekazanej na wyodrębniony rachunek funduszu remontowego

A czy nie będzie problemu jeśli na książeczce będzie inne nazwisko?

Przy przelewach musiałbym mieć potwierdzenie wysłania przelewu, to
kosztuje - czy dobrym pomysłem będzie wyrobienie tych potwierdzeń
dopiero w razie jakiejś kontroli?

4. Data: 2005-09-16 11:38:59

Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Lubojański wrote:
> Czynsz podzielony jest na dwie części - opłaty typu "za wywóz
> nieczystości" i fundusz remontowy.

Fundusz remontowy, to nie składnik czynszu.

> To drugie można sobie odliczyć od
> podatku.

Jak się ma tytuł prawny do lokalu.

> Tylko pytanie czy uda mi się w tym ZBK wyrobić książeczkę na
> swoje nazwisko (tam czynne w śmiesznych godzinach więc nie miałem kiedy
> podejść i porozmawiać konkretnie a przez telefon to jest 1000 wersji).

Na pewno nie. Przecież mieszkanie ma właściciela.

> Jeśli nie to czy mogę to w jakiś sposób mimo wszystko odliczyć od
> podatku (ulga remontowa)??

Moim zdaniem nie. Ulga przysługuje właścicielowi.
Fonon

5. Data: 2005-09-16 11:42:13

Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

JerzyR wrote:
> najem to masz tytuł prawny do lokalu

A właściciel to już nie ma tytułu prawnego do swojego lokalu? A może
obaj mają i obaj odliczą? Jak by JerzyR mieszkał w hotelu, to też móglby
odliczyć? Moim zdaniem ulga remontowa przysługuje właścicielowi lokalu,
a nie najemcy.
Fonon

6. Data: 2005-09-16 13:05:13

Od: stachu <d...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Fonon napisał(a):
> Moim zdaniem ulga remontowa przysługuje właścicielowi lokalu,
> a nie najemcy.

Polecam jednak google :)

http://www.pit.pl/pages/i/865.php

--
spp

7. Data: 2005-09-16 14:00:54

Od: Marcin Lubojański <marcin.lubojanski_usun_to@i_to_tez.gmail.com> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Fonon napisał(a):

> Jak się ma tytuł prawny do lokalu.

> Na pewno nie. Przecież mieszkanie ma właściciela.

> Moim zdaniem nie. Ulga przysługuje właścicielowi.

Ulga jako tako przysługuje też mi, jeśli mam umowę najmu (o to już
pytałem w US). Nie wiem tylko jak jest z tym funduszem remontowym

8. Data: 2005-09-17 09:03:31

Od: "JerzyR" <j...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ulga jako tako przysługuje też mi, jeśli mam umowę najmu (o to już pytałem
> w US). Nie wiem tylko jak jest z tym funduszem remontowym

ulga Ci przysługuje bo posiadasz tytuł prawny do lokalu - umowa najmu
W kwestii wpłat na furndusz remontowy masz poniżej cytat pisma Min.Fin.
IMHO TY masz prawo do ulgi remontowej z tytułu wpłat na fundusz remontowy -
ale tylko w czasie trwania umowy najmu.
Mozesz poszukac na stronie Min.Fin. odpowiedzi - nie chce mi sie szukac -
ale jest to pewne

JerzyR

W związku z wątpliwościami w zakresie dokumentowania wpłat na wyodrębniony
fundusz remontowy spółdzielni
mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, Ministerstwo Finansów w piśmie z
dnia 5 grudnia 2001 r., Nr
PB5/KD-033-179-2339/01, wydanym na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji
podatkowej, wyjaśniło:

"Zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz.
U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wysokość wydatków poniesionych przez
podatnika w roku podatkowym z tytułu
wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub
wspólnoty mieszkaniowej ustala się
na podstawie dowodu tej wpłaty.

Należy zauważyć, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie "dowód wpłaty" jest
pojęciem szerokim. Zatem za dowód
wpłaty na przedmiotowy fundusz należy uznać zarówno przelew bankowy, przekaz
pocztowy, jak również
dokument wpłaty w kasie spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty
mieszkaniowej.

Z uwagi na fakt, iż w praktyce najczęściej wpłat na fundusz remontowy
podatnicy dokonują w ogólnej kwocie,
łącznie z pozostałymi składnikami opłaty czynszowej (zaliczki na poczet
utrzymania nieruchomości) i innych
należności wobec spółdzielni mieszkaniowych lub wspólnot mieszkaniowych,
stąd też w wielu przypadkach
posiadają jeden dowód wpłaty dokonanej z tych tytułów. W takiej sytuacji z
dowodu wpłaty niekiedy nie sposób
jednoznacznie wywnioskować wysokość wniesionych przez podatnika wpłat na
przedmiotowy fundusz.

Powyższe nie pozbawia jednak podatnika prawa do dokonania odliczeń od
podatku z tego tytułu. Dlatego też w
takim przypadku, w celu dowodowym, wystarczającym będzie posiadanie przez
podatnika, obok dowodu
wpłaty, dokumentu zawierającego wyszczególnione składniki czynszu (zaliczki
na poczet utrzymania
nieruchomości), z wyodrębnioną pozycją funduszu remontowego."

Remont drugiego mieszkania - na jaki adres rachunki?
Drzwi antywłamaniowe - pomoc w wyborze
Grzejniki
mieszanie firmowych farb (w domu)
przegląd budynku