offtopic

1. Data: 2001-01-13 14:40:45

Temat: offtopic
Od: "maua piegowata" <m...@b...artcom.pl> szukaj wiadomości tego autora

helou tak w ogole, bo piszem a sie nie przedstawiuam jeszcze
Chrzanow z tej strony ale rodowita Boleslawianka spot zachodniej granicy:)
Tu przynajmniej mozna pogadac o gotowaniu i to jest wuasnie najbardziej ql:)
pozdry Monika

1. Data: 2001-01-13 15:20:13

Temat: offtopic - noze
Od: b...@i...com.pl (Bielak Grzegorz) szukaj wiadomości tego autora

czesc :)))
witam wszystkich grupowiczow :)))

mam pytanie nastepujacej tresci bezposrednio zwiazane z kuchnia ale
nie z gotowaniem ;-)
czy ktos was w zapleczu domowym zajmuje sie ostrzeniem nozy ???
jakich sie uzywa oselek ???
na such czy mokro ????

pomozecie ????

--
Pozdrowienia,
Bielok mailto:b...@i...com.pl

--
Archiwum grupy http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

1. Data: 2001-01-13 15:29:22

Temat: Re: offtopic - noze
Od: "maua piegowata" <m...@b...artcom.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bielak Grzegorz <b...@i...com.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:7...@i...com.pl...
> [...]
> nie z gotowaniem ;-)
> czy ktos was w zapleczu domowym zajmuje sie ostrzeniem nozy ???

osobiscie ostrze na sucho
taka ostrzalka, skladajaca sie z obudowy metalowej a w srodku sa takie
okrongue czesci do ostrzenia, nie wiem jak to sie fachowo nazywa
podobno te elektryczne ostrzalki sa caukiem niezue, ale to ze suyszenia

1. Data: 2001-01-13 15:59:16

Od: Wojciech Wierba <w...@m...desy.de> szukaj wiadomości tego autora

Bielak Grzegorz wrote:

> czy ktos was w zapleczu domowym zajmuje sie ostrzeniem nozy ???
> jakich sie uzywa oselek ???
> na such czy mokro ????

No coz, trafiles w temat bardzo mi bliski.
Naprawde dobre efekty przy malym nakladzie pracy daje szlifierka
z tarcza diamentowa (tzw. garnkowa).
Przy odrobinie wprawy naostrzenie 20 nozy to tylko 15 minut pracy.
Niezle efekty daja wszelkiego typu oselki (jak do kosy) i wtedy
pracujemy na mokro. Wymaga wprawy i pracy, minimum 1-5 minut na noz.
Do podostrzenia noza w rakcie pracy polecam ostrzalki reczne. Wyglada to
jak pret z rowkami jak w pilniku. Daja szybki, ale krotkotrwaly efekt.
Ostrzenie nozy przy pomocy 'ostrzalek' z kolkami widiowymi jest po prostu
niszczeniem noza, daje efekt ale bardzo krotkotrwaly.
Po naostrzeniu noza nalezy nim przeciagnac po kawalku drewna aby usunac
ewentualne wiorki stalowe.
O nozach moge pisac dlugo, jesli Cie to interesuje to zapraszam na priv'a.
Wojtek Wierba

1. Data: 2001-01-13 23:26:54

Od: busek <b...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie

sposób ostrzenia noży jest uwarunkowany od materiału z jakiego są
wykonane
Raczej nie da naostrzyć się nozy wykonanych z tzw." stali laserowych"
Jedyne godne polecenia noże to noże tzw. kute można je poznać po tym ze
przy rączce posiadaja niewielkie zgrubienie
Bardzo ważne jest pierwsze ostrzenie noża
Sposób ostrzenia zależy także od stopnia zużycia tzn.czy ostrze noza nie
ma półksiężyca co można sprawdzić przukładając nóż do idealnie gładkiej
i równej powierzchni a następnie zobaczyć czy pomiędzy tą powierzchnią a
ostrzem nża jest szczelina
co do samego ostrzenia to niestety trzeba sie tego nauczyć a najlepiej
podejrzeć
(mniejsze straty własne) chodzi o dobranie kata plaszcyzny noza do
tarzczy
nie wolno tez za mocno noza przyciskac poniewaz mozna przegrzac stal
przy prawidlowym ostrzeniu nie maga sie sypac iskry a przynajmniej nie
powinny
należy ostrzyć tylko i wyłacznie na mokro najpierw na wolnoobrotowej
szlifierce z miekkim kamieniem potem recznie rowniez na mokrej oselce
(oselki do kosy sa za twarde,) najlepszy jest piaskowiec,oselka musi byc
idealnie rowna ! najwygodniej jest to robić w ten sposob iz oselke do
nozy trzyma sie caly czas w wodzie a jak chcemy cos naostrzyc to
kladziemy ja na mokrej szmatce i ruchem wzdluzno posuwistym ostrzymy
naprzemiennie z kazdej strony nastepnie nalezy noz wygladzic na musaku i
na sam koniec polecem w sposob podobny jak na ostrzalce pociagnac po
gladkim marmurze (to jest pierwsze ostrzenie , przy nastepnych mozna
pominac szlifierke obrotowa)
a od czego najbardziej tepia sie noze ? od krojenia pieczywa
(szczegolnie swiezego)
i od garaca (wrzatek itp.)

osobiscie uzywam nozy zawodowo i ten sposob bardzo sie sprawdza
chyba to nie bedzie reklama jesli powiem ze polacy robia bardzo dobre
noze (gerlach) jezeli chodzi o zagraniczne drozsze okolo 10 razy to
owszem warte sa swojej ceny a roznia sie wlasnie czestotliwoscia
wygladzania ostrza a o od starszych modeli gerlacha erganomia pracy
(wywazenie i material z ktorego wykonany jest uchwyt) oraz niestety w
mniejszym stopniu trwaloscia
jesli kogos interesuja nazwy nozy godnych polenia i i posiadania
podtsawowego kompletu to moge wyslac ceny wraz ze zdjeciami i adresami
sklepow(na prive)
prosze tylko o info

a na koniec podkreslam ze dobry noz to polowa sukcesu , mniej nerwow i
skaleczonych palcy a takze wieksza szybkosc pracy

pozdrawiam piotr

1. Data: 2001-01-14 12:00:37

Od: b...@i...com.pl (Bielak Grzegorz) szukaj wiadomości tego autora

czesc :)))

dziekuje wszystkim za cenne uwagi :))))
noze juz ostre a raczka troche boli ;-)))))

--
Pozdrowienia,
Bielak mailto:b...@i...com.pl

--
Archiwum grupy http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

zupa madrycka JAK?
Aceto Balsamico !!!! i śmietanowa pasta z łososia
COS
Archiwum- musaka
Russel?