plamy na orzechu

1. Data: 2004-08-15 19:10:44

Temat: plamy na orzechu
Od: Sabinka <s...@t...tuniema.pf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam. Tato poprosil mnie o pomoc w sprawie orzecha. W necie nic
konkretnego nie znalazlam. Oto co tato napisal:

Czy nie udałoby Ci się znaleźć informacji na temat chorób orzecha
włoskiego i sposobu ich zwalczania. Po raz pierwszy mamy w tym roku
takie zjawisko, że duża część liści z orzecha opadła już w lipcu i
nadal opada. Te które nadal są na drzewie mają duże, brązowe plamy.
Plamy te występują również na orzechach, a orzechy są mniejsze niż w
ubiegłych latach bywało. W tym roku pewnie nic się już nie da zrobić,
ale może jednak jakiś oprysk by się przydał, żeby uratować drzewo.
Powyższe objawy wystąpiły głównie na tym drzewie przed domem, ale
trochę później pojawiły się również na pozostałych orzechach. Podobne
zjawisko, choć w mniejszym stopniu widoczne jest też na jabłoniach.

Tia.

--
Pozdrawiam, Sabina
(z adresu usun co trzeba)

www.pajacyk.pl

2. Data: 2004-08-15 19:25:14

Temat: Re: plamy na orzechu
Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sabinka" <s...@t...tuniema.pf.pl> napisał w wiadomości
> [...]

| takie zjawisko, że duża część liści z orzecha opadła już w lipcu i
| nadal opada. Te które nadal są na drzewie mają duże, brązowe plamy.

Antraknoza orzecha włoskiego. Zwalczanie - oprysk Miedzianem w chwili
pojawiania się liści wiosną. No i oczywiście działania mechaniczne -
usuwanie porażonych liści.

| Podobne
| zjawisko, choć w mniejszym stopniu widoczne jest też na jabłoniach.

To już raczej parch. Zwalczanie - wczesn wiosną przed ukazaniem się liści
Miedzainem lub Kaptanem lub Dithane lub Syllit. Interwencyjnie - przy
pojawianiu się plam na liściach - Topsin, Benlate. Działanie mechaniczne -
jw.

(za "Ochrona roślin sadowniczych" Grabowski, Wiech, wyd. Działkowiec 2003r.)

Pozdrawiam, Basia.

3. Data: 2004-08-15 19:49:27

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@i...pl> wrote in message

> Antraknoza orzecha włoskiego. [...]

Na moich orzechach wloskich pojawilo sie w tym roku po raz pierwszy cos
innego.
Jeszcze na poczatku wegetacji na mlodych lisciach (srednio rozwinietych)
pojawily sie jaskrawe, czerwone narosla jak wysypka. Nie przypomina to
galasow. Owocow to nie dotknelo. Obecnie to co bylo czerwone, zbrazowialo,
a liscie najbardziej porazone opadaja. Nie dotknelo to wszystkich lisci.
Nigdy tego wczesniej nie widzialem. Sprawa dotyczy tylko orzechow
wloskich. Co to moze byc?

Pozdrawiam,
Bpjea

4. Data: 2004-08-15 20:59:45

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> napisał w
wiadomości news:cfoet9$jqe$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]

| a liscie najbardziej porazone opadaja. Nie dotknelo to wszystkich lisci.
| Nigdy tego wczesniej nie widzialem. Sprawa dotyczy tylko orzechow

Na wyczucie - szpeciele?

Pozdrawiam, Basia.

5. Data: 2004-08-15 23:42:52

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> Na wyczucie - szpeciele?

Nie wykluczone ale najdziwniejsze, ze nigdy wczesniej tego nie bylo, a
drzewa te maja juz kilkadziesiat lat.
Wiem, jak objawiaja sie szpeciele na porzeczkach, lecz nie wiem, jak by to
wygladalo na orzechu.
Cos mi sie jednak wydaje, ze takie szpecieloidalne przerosty tkanki
lisciowej widzialem juz na orzechach (podobnej budowy jak na lisciach
porzeczki?). Takie cos moze dotknac takze orzechy czarne, zas ta
nieokreslona dolegliwosc orzechow wloskich, czarnych nie rusza.
Tak na marginesie, to kolejny argument za innymi orzechami - sadzmy czarne
i inne odporne gatunki :)
(...a do luskania ich zalatwmy sobie imadelko ;)

Pozdrawiam,
Bpjea

6. Data: 2004-08-16 08:18:37

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> napisał w
wiadomości news:cfosjj$cr2$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
> drzewa te maja juz kilkadziesiat lat.
> Wiem, jak objawiaja sie szpeciele na porzeczkach, lecz nie wiem, jak by to

Skojarzyła mi się nazwa - pilścniowiec orzechowy, zdjęcie tutaj:
http://www.muratordom.pl/6930_1225.htm

> Tak na marginesie, to kolejny argument za innymi orzechami - sadzmy czarne
> i inne odporne gatunki :)
> (...a do luskania ich zalatwmy sobie imadelko ;)

Zasadniczo to dla mnie podstawą do sadzenia orzecha włoskiego jest wielkość
ogrodu;-)

Pozdrawiam, Basia.

7. Data: 2004-08-16 18:38:05

Od: "Anna Kwiecińska" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Antraknoza orzecha włoskiego. Zwalczanie - oprysk Miedzianem w chwili
> pojawiania się liści wiosną. No i oczywiście działania mechaniczne -

U mnie też coś takiego się pojawiło. Niektore orzechy maja już mniej niż
połowę liści, niczym w jesieni. Nie wzrusza mnie to. Orzech włoski jest
niezniszczalny, wszystko zniesie!
A propos, jak sobie Basiu wyobrażasz skakanie po 35-ciu
kilkudziesiecioletnich orzechach celem mechanicznego usuwania liści ? :))).
O oprysku już nie wspominając, bo chyba helikopter trzeba by wynająć :).
Anka

8. Data: 2004-08-16 19:08:44

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna Kwiecińska" <l...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
| A propos, jak sobie Basiu wyobrażasz skakanie po 35-ciu
| kilkudziesiecioletnich orzechach celem mechanicznego usuwania liści ?
:))).
| O oprysku już nie wspominając, bo chyba helikopter trzeba by wynająć :).

W ogóle sobie nie wyobrażam - ani skakania, ani helikoptera znaczy się!
Antraknozę mój orzech ma od ładnych paru lat,
liście lecą, orzechy są (chyba że sroki ukradną), ja się nie przejmuję i
życie toczy się dalej - prymat praktyki nad teorią, nie pierwszy raz
zresztą:-)))))

Pozdrawiam, Basia.

P.S. Tak trochę off-topicznie - kiedyś widziałam faceta, który zrywał
orzechy włoskie z drabiny, po czym został ukarany za własną głupotę, bo
spikował na ziemię. Po czym został ukarany dodatkowo, bo trafił akurat w
juki;-)

9. Data: 2004-08-16 19:35:59

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> Skojarzyła mi się nazwa - pilścniowiec orzechowy, zdjęcie tutaj:
> http://www.muratordom.pl/6930_1225.htm

To nie to. Objawy obecnosci pilsniowca sa mi znane (nie znalem co prawda
wczesniej jego nazwy). Pilsniowiec moze atakowac tez orzechy czarne.
Ta choroba przypomina bardziej, jezeli chodzi o kolor, objawy wywolywane
przez kloszowca olchowego (na tej samej stronie jest wzmianka o nim).
Wyraznie porazona jest gorna strona blaszki lisciowej.

Pozdrawiam,
Bpjea

10. Data: 2004-08-16 19:38:59

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@i...pl> writes:

> Zasadniczo to dla mnie podstawą do sadzenia orzecha włoskiego jest
> wielkość ogrodu;-)

Chcesz jednego czy dwa? :-)

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Były trzy Lizy. Raz a'propos Liz
Powiedział ktoś na Akropolis:

Zwalczanie wciornastkow bez chemii
Pennisetum americanum 'Purple Majesty'
Foila do oczka wodnego.
co kiedy wysiewac i temperatura kielkowania (szpinak nowozelandzki)
jeszcze o pedach pomidorow