popsute przetwory (sliwki)

1. Data: 2007-09-17 09:10:50

Temat: popsute przetwory (sliwki)
Od: "marek_kasia" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam,
pokusilismy sie pod namowa babci na zrobienie takiego wynalazku: zerwane
sliwki wydrylowalismy a pozostale surowe polowki powkladalismy do sloikow
1ltr. + 3 lyzki cukru. Nastepnie zapasteryzowalismy i po wyjeciu
odwrocilismy do gory "nogami". Na tym koniec radosci poniewaz 2go dnia
sliwki wyszly sobie...:)mam na mysli "wyburzyly" a pozostale sloiki tez
pozazdroscily chyba i na 3 dzien nie bylo ani jednego z 20 ktoryby sie
ostal:(( dodam ze babcia nie ma zielonego pojecia czemu nam nie wyszlo (jej
podobno wszystko wychodzi - jak to babciom haha), ale ona dodaje 2 lyzki
cukru. Czyzby tutaj tkwil problem...?zbyt duzo cukru zapoczatkowalo jakas
reakcje alkoholowa?nota bene sliwki wcale nie byly slodkie.
pozdrawiamy,
marek&katka

2. Data: 2007-09-17 12:51:08

Temat: Re: popsute przetwory (sliwki)
Od: "dexth" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "marek_kasia" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
[.....]
Czyzby tutaj tkwil problem...?zbyt duzo cukru zapoczatkowalo jakas
> reakcje alkoholowa?
[.]
Raczej za malo cukru i za krotki czas pasteryzacji.

pozdr
dexth

3. Data: 2007-09-17 15:14:44

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> lyzki cukru. Czyzby tutaj tkwil problem...?zbyt duzo cukru zapoczatkowalo
> jakas reakcje alkoholowa?nota bene sliwki wcale nie byly slodkie.

Za krótka pasteryzacja, nie zabiliście drożdży.

DJD

4. Data: 2007-09-17 16:56:31

Od: "marek_kasia" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Raczej za malo cukru i za krotki czas pasteryzacji.

dzieki za podpowiedzi bo tu juz w domu odbyla sie narada nade mna na ktorej
zastalem skazany za to ze wykorzystalem stare sloiki ktore mogly byc
"uszczerbione" jak to zostalo ujete...:) haha. ale za to teraz w obliczu
NEWSow pewnie bede posadzony o herezje hahah:)
swoja droga podzielam zdanie - chyba za krotko sie gotowaly a wlasciwie
tylko zaaaaa_gotowaly...
pozdrawiam
marek&katka

5. Data: 2007-09-17 17:10:15

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> dzieki za podpowiedzi bo tu juz w domu odbyla sie narada nade mna na
> ktorej zastalem skazany za to ze wykorzystalem stare sloiki ktore mogly
> byc "uszczerbione" jak to zostalo ujete...:) haha.

Stary słoik, czy stara pokrywka mogłyby spowodować "niezassanie się" - czyt.
niezamknięcie słoika. A to widać po ostygnięciu zaraz.

ale za to teraz w obliczu
> NEWSow pewnie bede posadzony o herezje hahah:)
> swoja droga podzielam zdanie - chyba za krotko sie gotowaly a wlasciwie
> tylko zaaaaa_gotowaly...

No to wiesz, o co chodzi. Ciepło musi dojść do centrum słoja i... pozostać
odpowiednio długo, aby mikroorganizmy szlag trafił.

DJD

6. Data: 2007-09-17 17:32:12

Od: "yur@s" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "marek_kasia" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

- chyba za krotko sie gotowaly a wlasciwie
> tylko zaaaaa_gotowaly...
> pozdrawiam
> marek&katka
dowcip polega na tym ze nie musza sie gotowac ,pasteryzacja przebiega w
temperaturze okolo 70stopni C i musza w niej przebywac od 10 do 15
minut.Potem chwile ochłonac i zakretkami na dol i do ostygniecia.

7. Data: 2007-09-17 17:37:10

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

dexth wrote:
> [...]
>
> [.]
> Raczej za malo cukru i za krotki czas pasteryzacji.

Pasteryzowac mozna zupelnie bez cukru, co roku robie tak sloiki sliwek,
jak powyzej, tylko bez cukru, a pasteryzuje conajmniej 20 minut od
ponownego zawrzenia wody. Pasteryzowanych sloikow nie stawia sie do gory
nogami, tylko te z goracym wkladem, ktorych sie nie pasteryzuje.

Zawsze uzywam nowych zakretek - kiedys stracilam pare sloi przez stare
wieczka, i od tego czasu zawsze nowe. Rowniez upewniam sie, ze brzegi
slojow nie maja uszczerbkow, bo tedy dostaje sie powietrze.

MB

8. Data: 2007-09-17 18:24:23

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Magdalena Bassett" <i...@b...com> wrote in message

> [...]
> wieczka, i od tego czasu zawsze nowe. Rowniez upewniam sie, ze brzegi
> slojow nie maja uszczerbkow, bo tedy dostaje sie powietrze.

Wszystkie odwraca sie - ciecze sa gestsze od powietrza - uszczelniaja
ewentualne mikroszczeliny i dopiero po ostygnieciu odwraca i sprawdza
wkleslosc pokrywek. Dobrze jest jeszcze poczekac z wyniesieniem do piwnicy z
10 godzin, niektóre mikroszczeliny moga okazac sie nieuszczelnione w sposób
trwaly. Wkleslosc swiadczy o podcisnieniu w sloiku - dlatego nie mozna
wypelniac do pokrywki - musi zostac troche powietrza do rozrzedzenia...
Podcisnienie powoduje, ze atmosfera takze dziala na uszczelnienie dociskajac
pokrywke do brzegów sloika.

Yerba mate
Czy zmywarki niszczą patelnie?
Jak marynujecie grzybki?