pozyskiwane z natury

110. Data: 2002-07-02 07:02:55

Temat: RE: pozyskiwane z natury
Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Ewa Szczę?niak

>Boguslawie! Czy sugerujesz, ze C.c. i reszte pozyskales metoda wykopywania
>z tzw. natury?
Ewa

Od autora.

Moja przygoda ze storczykami gruntowymi zaczęła się dziesięć lat temu.
Pierwszym moim storczykiem gruntowym był Cypripedium calceolus.
Zafascynowany niezwykłą budową jego kwiatu, zacząłem kolekcjonować te
przepiękne rośliny. Obecnie w ogrodzie udało mi się zgromadzić ponad 100
storczyków w dziesięciu różnych gatunkach. Sadzonki najlepiej nabywać w
sprawdzonych, legalnie działających szkółkach. Cała moja kolekcja pochodzi z
sadzonek wyhodowanych in vitro przez specjalizujące się firmy posiadające
odpowiednie zezwolenia.

Bogusław Radzimierski.
http://www.ogrod-botaniczny.pl/

Uprawa storczyków gruntowych na przykładzie Cypripedium parviflorum var.
pubescens.

Gatunek łatwy w uprawie, występuje od arktycznej Alaski po Florydę. Na
północy woli miejsca wapienne. W lasach rośnie na otwartych przestrzeniach i
pomiędzy krzewami. Jeśli ma dosyć światła, rośnie wysoko. Wymaga pH pomiędzy
6 a 7. Konieczny dobry drenaż; nie toleruje zbyt dużo wody. Sadzić w lekkim
cieniu. Uważać na wczesne wiosenne przymrozki.

Sadzonki in vitro

Sadzonki storczyków uzyskane metodą in vitro, z reguły dwunastomiesięczne,
należy posadzić do doniczek w ten sposób, aby czubek kiełka był widoczny na
powierzchni ziemi. Następnie przysypać 5-milimetrową warstwą drobno
zmielonej wysterylizowanej kory. Skład mieszanki, w której należy umieścić
storczyki:

Seramis 40%
Perlit 40%
kompost z liści 10%
piasek rzeczny 10%
niewielka ilość pokruszonych skorup ostryg.

Nie należy dodawać zbyt wiele substancji organicznych do substratu. Po
posadzeniu jeden raz podlać słabym roztworem środka grzybobójczego, np.
Previkurem. Sadzonki dobrze znoszą środki grzybobójcze. Mykoryza nie wywiera
większego wpływu na rozwój młodych sadzonek, zatem nie trzeba poświęcać jej
przesadnej uwagi.

W pierwszym roku sadzonki należy przechowywać w temperaturze plus 4-5o C.
Bardzo istotny dla ich prawidłowego rozwoju jest okres spoczynku zimowego,
który, zależnie od gatunku, wynosi od 12-18 tygodni, licząc od 25
października. W tym czasie należy chronić rośliny przed przemarznięciem, aby
nie stracić sadzonek. Kiedy wypuszczą pierwszy liść, podlewać regularnie i
dość często, w przypadku braku opadów - raz dziennie. Zasilać rozcieńczonym
do 1/4 mocy nawozem do storczyków - co drugie, trzecie podlewanie.
Odżywianie w tym okresie jest bardzo istotne, gdyż substrat nie zawiera
pokarmu. Nie ustawiać roślin w słońcu!!! Mocno zacieniać i trzymać w
wilgotnym miejscu.
Po roku sadzonki wyglądają inaczej, system korzeniowy jest silniej
rozbudowany i możemy posadzić je do gruntu, po dodatkowym dodaniu 15-20%
wysterylizowanego kompostu. Po dwóch latach storczyki wypuszczają dodatkowe
liście i opieka nad nimi polega już wówczas tylko na zasilaniu dwa razy do
roku nawozem do storczyków. Z reguły po 5 latach zakwitają.

Oczywiście, wymagania wahają się w zależności od odmiany. Generalnie jednak,
powyższe zalecenia pozwalają wierzyć w powodzenie uprawy większości odmian.

Adresy szkółek specjalizujących się rozmnażaniem sadzonek storczyków
posiadających świadectwo CITES.

Helgard Kernstein,
Garden-Orchideen
AM Kirchenfeld 8
86316 Friedberg
Germany

Paul Christian
RarePlants
PO,Box 468 Wrexham,LL139XR
UK
http://rareplants.co.uk/

Werner Frosch
Frankfurt/M
Germany
http://www.w-frosch.onlinehome.de/l.hm

Vermont Ladyslipper Company
56 Leduc Road
New Haven, VT 05472-1000
U.S.A.
http://www.vtladyslipper.com/index.htm

Literatura.

A Botanical Magazine Monograph
The Genus CYPRIPEDIUM
Phillip Cribb
The Royal Botanic Gardens, Kew, in association with Timber Press
Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
Bogusław Radzimierski.
www.ogrod-botaniczny.pl

112. Data: 2002-07-02 10:18:04

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

s...@s...pl (Tadeusz Smal) wrote in

> zdjecie podesle przy najblizej okazji
> aha jak wielkie podeslac
> nieobcinane w jpg ma w oryginale okolo 300 kb

Od mojej strony biorac mozesz puscic takie - mam lacze dzierzawione :-)))))

> a kiedy wysiac
> juz teraz po zebraniu cz dopiero na wiosne
> ?

Mozesz czesc teraz - jak bedzie wilgotne lato (;-)) i ciepla, dluga jesien,
to moga zakwitnac jeszcze w tym roku. Wlasciwie to ona jest odporna na mroz
(tzn. nasiona), wiec mozna jesienia, ale kielkuje dobrze bez stratyfikacji,
wiec mozna wiosna. Ja sialam wiosna :-))). Te kwitnace jesienia przewaznie
nie zdaza wyprodukowac nasion, ale z tych wiosenno-letnich powinno Ci sie
potem samo rozlazic.
Pozdrowienia - Ewa

113. Data: 2002-07-02 10:23:05

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

s...@s...pl (Tadeusz Smal) wrote in

> a kiedy wysiac

Ops! Dopiero mi wrzucilo list Basi, wiec nie wiedzialam, ze juz jestes
odpowiedziany :-))) - sorry za wciecie.
Pozdrowienia - Ewa Sz.

114. Data: 2002-07-02 10:27:54

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> wrote in

> Heh, skoro wymieniał też Kumów (nie Kunów!) Majoracki, to zapewne
> Teresin między Chełmem a Wojslawicami. A to moje rodzinne strony
>:-). Hrubieszów i Okszów też niedaleko Chełma. Gdybyś była
> zainteresowana, to pewnie w przyszły łykend (a może za dwa tygodnie?)
> któroś z nas będzie jechać w tamte strony -- możemy Cię zabrać na
> rekonesans :-))

O Grzegorzu! Robisz sie bardzo a bardzo cenna znajomoscia! Wybieram sie w
te okolice juz od trzech lat i jakos nie moge... Co prawda w tym roku tez
nie dam juz rady (bo przekwitlo to, co mnie tam ciagnie), ale w przyszlym,
kto wie... Zebys w zla godzine nie proponowal ;-)))))
Pozdrowienia - Ewa Sz.

115. Data: 2002-07-02 10:36:24

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) wrote in
czny.pl:

> [...]
> kolekcja pochodzi z sadzonek wyhodowanych in vitro przez
> specjalizujące się firmy posiadające odpowiednie zezwolenia.

Jakie masz jeszcze gatunki?
A ostatnie zdanie baaardzo mi sie podoba :-)))))))))
Czy Veratrum tez nabyles w obcych stronach (ze tak bede drazyc)?
Gatunek mnie interesuje, wiec ciagne dalej :-)

> Uprawa storczyków gruntowych na przykładzie Cypripedium parviflorum
> var. pubescens.

Latwosc i bezproblemowosc uprawy storczykow w gruncie zawsze mnie
zachwycala ;-)). Boguslawie, czy Ty jestes tzw. czlowiekiem swietej
cierpliwosci?
Jak sie kiedys dorobie odpowiednich siedlisk - nie posiadam obecnie ani
kawalka cienia ;-( - to z adresow byc moze skorzystam.
Pozdrawiam - Ewa Sz.

116. Data: 2002-07-02 11:30:01

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

On 2 Jul 2002 10:27:54 GMT, "Ewa Szczęśniak"
<e...@b...uni.wroc.pl> wrote:

>O Grzegorzu! Robisz sie bardzo a bardzo cenna znajomoscia!

Pisz tak dalej, to będę chodził z podbitym limem, i bynajmniej nie
dlatego, że zupa była za słona... :-)

>Wybieram sie w te okolice juz od trzech lat i jakos nie moge...
>Co prawda w tym roku tez nie dam juz rady (bo przekwitlo to,
>co mnie tam ciagnie), ale w przyszlym, kto wie...

Raczej nie będzie problemu...

Pozdrawiam,
Grzesiek

PS. Czy za ,,pozyskiwane z natury'' można uznać też te, wysiane z
nasion zebranych w naturze? Jeśli tak, to właśnie zaczęły wschodzić
brzozy, które z tydzień temu wysiałem. A jeśli z tych siewek coś
przetrzyma rok, dwa, to się do Ciebie po prośbie zgłoszę...

117. Data: 2002-07-02 11:58:07

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Ewa Szczę?niak

>Jakie masz jeszcze gatunki?
>Pozdrawiam - Ewa Sz.

Cypripedium x barbeyi
Cypripedium calceolus
Cypripedium formosanum
Cypripedium franchetii
Cypripedium x 'Gisela'
Cypripedium x 'Gisela Gelb'
Cypripedium guttatum
Cypripedium kentuckiense
Cypripedium macranthos
Cypripedium macranthos form.rebunense
Cypripedium macranthos form.speciosum
Cypripedium parviflorum var.parviflorum
Cypripedium parviflorum var.pubescens
Cypripedium reginae
Cypripedium segawai
Cypripedium tibeticum
Cypripedium x ventricosum
Cypripedium x ventricosum var.manchuricum

Wszystkie w tym roku kwitły za wyjatkiem C.kentuckiense i C.tibeticum
Pozdrawia storczykowo z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
Bogusław Radzimierski.
www.ogrod-botaniczny.pl

118. Data: 2002-07-02 12:53:08

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pisz tak dalej, to będę chodził z podbitym limem, i bynajmniej nie
> dlatego, że zupa była za słona... :-)

Hm... Byl drugi tekst w wersji dla kobiet, ale nie napisze, bo sie
wstydze...
Ale od dzis bede uwazac na nadmierna afektacje ;-)))))

> Raczej nie będzie problemu...

To bardzo sie ciesze :-)

> PS. Czy za ,,pozyskiwane z natury'' można uznać też te, wysiane z
> nasion zebranych w naturze?

No tak, przeciez sobie wziales, nie? Z natury, nie?

Jeśli tak, to właśnie zaczęły wschodzić
> brzozy, które z tydzień temu wysiałem. A jeśli z tych siewek coś
> przetrzyma rok, dwa, to się do Ciebie po prośbie zgłoszę...

Czyzbys chcial slimaka???
Pozdrowienia - Ewa Sz.

119. Data: 2002-07-02 12:58:28

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) wrote in
czny.pl:

> [...]
> Cypripedium x 'Gisela Gelb'
> Cypripedium guttatum
> Cypripedium kentuckiense
> Cypripedium macranthos
> Cypripedium macranthos form.rebunense
> Cypripedium macranthos form.speciosum
> Cypripedium parviflorum var.parviflorum
> Cypripedium parviflorum var.pubescens
> Cypripedium reginae
> Cypripedium segawai
> Cypripedium tibeticum
> Cypripedium x ventricosum
> Cypripedium x ventricosum var.manchuricum
>
> Wszystkie w tym roku kwitły za wyjatkiem C.kentuckiense i C.tibeticum

O rany! Ale zestaw! Najlepszy w kraju ? Chyba tak!
A propos rodziny: masz moze Calypso?
Pozdrowienia - Ewa Sz.

120. Data: 2002-07-02 13:08:04

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bogusław Radzimierski" <a...@o...pl> napisał w
wiadomości news:AEELLCFPEPACHFAEFIBEAEMNCDAA.abies@ogrod-botani
czny.pl...
> Pozdr. Jerzy Nowak
>
> Jerzy ja nie mowie o "winoroslowatych " tylko o arystokracji wsrod paproci

No nie!!!! Biorę wszystkich na świadków, że nie ja będę winien tej krwi,
która tu będzie systematycznie upuszczana!!!! :-[
Pozdrawiam winoroślowo ;-)
Janusz

sosna czarna na zywoplot?
nawodnienie ogrodka - gdzie w krakowie?