pozyskiwane z natury

1. Data: 2002-06-27 05:51:14

Temat: pozyskiwane z natury
Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak sobie czytalam ostatnie rzeczy na liscie i zaintrygowalo mnie, jakie
rodzime rosliny sa przenoszone do ogrodkow. Wiadomo juz, ze wiele osob z
zapalem wykopuje dziewanny, Grzegorz sie przyznal do derenia, dzwonek
brzoskwiniolistny tez juz byl omowiony, ale co jeszcze?
Ja zachachmecilam do ogrodka dwie trawy: strzeplice nadobna (Koeleria
macrantha)i owsice lakowa (Avenula pratensis), ponadto macierzanke
zwyczajna, gozdzika kartuzka i fiolka wonnego. W starym ogrodzie malam
jeszcze zawilce gajowe i zolte i kokorycz pusta, ale tu musze poczekac, az
drzewa podrosna i bedzie jakis cien. Na balkonie mialam z kolei dzwonka
okraglolistnego - bardzo ladny i rozlazacy sie wszedzie w tempie
kosmicznym- i rozchodnika ostrego.
Aha. Wstyd sie przyznac, ale wykopalam (co prawda ze zrebu, ale zawsze)
naparstnice zwyczajna (DIgitalis grandiflora) - to ta zotlo kwitnaca.
Co jeszcze przenosiliscie i z jakim skutkiem?
Pozdrowienia - Ewa Sz.

2. Data: 2002-06-27 07:48:57

Temat: Re: pozyskiwane z natury
Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa Szczęśniak" napisala:

> (...)
> Co jeszcze przenosiliscie i z jakim skutkiem?

Niezapominajki, paproć leśną, nawłoć, zawilce, dziurawiec.
Naparstnicę tez bym chciała, ale nie widzę w okolicy ;-)

Krycha&Co(ty)

3. Data: 2002-06-27 08:27:56

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krystyna Chiger <k...@p...pl> wrote in

> Naparstnicę tez bym chciała, ale nie widzę w okolicy ;-)
> Krycha&Co(ty)

Wiesz, ze chroniona? Co prawda mi ta wiedza nie przeszkodzila...;-)). A
roslina bardzo ladna.
Niezapominajki przenosilas te z wilgotnych lak? Czy z lasu?
Pozdrowienia - Ewa

4. Data: 2002-06-27 09:10:06

Od: "Anula" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ewa Szczęśniak napisała:

> Co jeszcze przenosiliscie i z jakim skutkiem?

Nawłoć, przywrotnik (uwielbiam), dziurawiec (piękne urozmaicenie), jakiś
wodolubny mięsistolistny przetacznik (na moją zgubę - ekspansywny), tojeść
płożącą_rozesłaną_czy_jak_jej_tam, rzepik pospolity, jakiś dziwaczny
fioletowawy chaber, głowienkę. Może jeszcze coś, ale więcej nie pamiętam.
Albo się nie przyjęło, więc nie pamiętam.

Pozdrawiam, Anula :-)

5. Data: 2002-06-27 11:01:09

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa Szczęśniak" napisala:

> Wiesz, ze chroniona? Co prawda mi ta wiedza nie przeszkodzila...;-)).

Zawilce chyba też. Nie przeszkadza mi, bo jak w warunkach trochę
lepszych niż naturalne rozmnożą mi się, to przecież będzie ich więcej,
czyli pomoge je chronić. Ideologie zawsze mozna dopasować ;-)

> roslina bardzo ladna.
> Niezapominajki przenosilas te z wilgotnych lak? Czy z lasu?

Z łąki, stokrotki zwykłe też. Prawie krowom spod pysków
wykopywałam :-)

Krycha&Co(ty)

6. Data: 2002-06-27 12:14:33

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zawilce chyba też.
Te male lesne nie, wiec sumienie sie nie wierci :-))

> Ideologie zawsze mozna dopasować ;-)

To prawda; a jaka szczytna ;-))))

> Z łąki, stokrotki zwykłe też. Prawie krowom spod pysków
> wykopywałam :-)

Wlasciciel Cie nie zdybal? Ja za probe pozyskania szalwii lakowej z laczki
z koza (jak sie potem okazalo), musialam takiej fajnej babci od koz nawijac
o ziolach i innych takich ponad godzine. Za zadne skarby nie chciala
uwierzyc, ze ta szalwia to w celach ozdobnych. A i tak sie tanio wywinelam
- kolegow ogladajacych (tylko ogladajacych!) bobrka wlasciciel pogonil za
pomoca widel :-))))))))
Pozdrowienia - Ewa Sz.
PS. Prawdopodobnie pod koniec lipca bede w terenie, gdzie rosna obie
naparstnice: i purpurowa i pospolita. Mam zamiar pozyskac sobie nasiona (u
mnie im bedzie lepiej;-))))). Masz ochote pobawic sie w produkcje sadzonek?
Obie rosna tak samo i wlasciwie po pierwszym wprowadzeniu do ogrodu potem
juz sobie sa, tylko ta zolta potrzebuje wiecej cienia. Zawsze moge wziac
wiekszy woreczek ;-)))))))))

7. Data: 2002-06-27 12:22:19

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Anula" <a...@p...onet.pl> wrote in news:afekog$j8k$1@news.onet.pl:

> [...]
> pospolity, jakiś dziwaczny fioletowawy chaber, głowienkę. Może jeszcze
> coś, ale więcej nie pamiętam. Albo się nie przyjęło, więc nie

W jakich warunkach rosna Ci przywrotniki? Nie mialas problemow w te upaly?
Pytam, bo sama zamiaruje wykopac :-))
A przetacznik bobowniczek (Veronica beccabunga) - bo to chyba to - tak ma.
Dodatkowo jest kruchy, a kazda ulamana galazka dosc latwo sie ukorzenia.
Jak go puscic na brzeg stawu, zwlaszcza gdzies kolo wodopoju, to dopiero
hula ;-)
Aha, jeszcze jedno: rzepik Ci sie nie rozlazi?
Pozdrowienia - Ewa Sz.

8. Data: 2002-06-27 12:41:56

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa Szczęśniak" napisala:

> Wlasciciel Cie nie zdybal?

Znajomy, a własciwie znajoma :-) Dałam jej w zamian miętę,
a poza tym zgadza sie ze mna, że krowom kwiatki nie są
niezbędne (byczek Fernando nie zdarza się w każdym gospodarstwie :-))

> [...]
> o ziolach i innych takich ponad godzine. Za zadne skarby nie chciala
> uwierzyc, ze ta szalwia to w celach ozdobnych.

:-))) Babcia sie nudziła i chciała pogadać, to na wsi częste.

> A i tak sie tanio wywinelam
> - kolegow ogladajacych (tylko ogladajacych!) bobrka wlasciciel pogonil za
> pomoca widel :-))))))))

Czasem lepiej byc babą :-)

> [...]
> juz sobie sa, tylko ta zolta potrzebuje wiecej cienia. Zawsze moge wziac

Taaaak! Bardzo proszę. Cienia mi nie brakuje. Wysiać trzeba w sierpniu?
Jakbyś spotkała gdzieś piołun to też poproszę.

Krycha&Co(ty)

9. Data: 2002-06-27 12:54:45

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

10. Data: 2002-06-27 13:01:58

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Taaaak! Bardzo proszę. Cienia mi nie brakuje. Wysiać trzeba w
> sierpniu? Jakbyś spotkała gdzieś piołun to też poproszę.
>
> Krycha&Co(ty)

No i fajnie. Sianie krotko po dojrzeniu nasion - normalnie w sierpniu, ale
w tym roku chyba beda szybciej.
Z piolunem moze byc problem. Nasiona sa w okolicy wrzesnia i z dzikich
roslin sa kiepskawe - slabo kielkuja, bo sporo jest uszkodzonych
(przynajmniej na Dolnym Slasku).
Zamierzam go pozyskac, ale jesienia i przez wykopanie - jak bede miec, to
dam znac :-))).
Pozdrowienia - Ewa Sz.

sosna czarna na zywoplot?
nawodnienie ogrodka - gdzie w krakowie?