pure z ziemniaków i kapusty ?

1. Data: 2006-10-02 16:35:21

Temat: pure z ziemniaków i kapusty ?
Od: "Ania" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Niedzielny odcinek Makłowicza narobił mi ochoty na prezentowane tam pure z
ziemniaków i kapusty. Wiem, jak zacząć:
- trzeba podgotować obrane ziemniaki z paroma ząbkami czosnku, ziemniaki
powinny być "półmiękkie"
- do tak podgotowanych warzyw dodajemy poszatkowaną włoską kapustę i
gotujemy, aż wszystko będzie miękkie
- dodajemy przyprawy: sól, pieprz, gałkę muszkatołową (ile tej gałki) i co
jeszcze?
- wszystko razem ugniatamy, aż powstanie ładne pure, podlewając pure ciepłym
mlekiem podczas gniecenia?
- podajemy z kiełbaskami usmażonymi przed podaniem - jakie to były
kiełbaski?

Jeśli pamiętacie, to proszę o info o przyprawach i o tym, jakie kiełbaski
smażył Makłowicz? Może coś jeszcze tam trzeba dodać ?
Pozdrawiam
Ania

2. Data: 2006-10-02 19:18:40

Temat: Re: pure z ziemniaków i kapusty ?
Od: "waldek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> gotujemy, aż wszystko będzie miękkie
> - dodajemy przyprawy: sól, pieprz, gałkę muszkatołową (ile tej gałki) i co
> jeszcze?

sporo masła

Jak zrobisz - napisz jaki smak - trudno wyobrazić mi sobie ziemniaki z
kapusta. Co innego kapusta z grochem - pycha :).
Pozdrawiam - Waldek

3. Data: 2006-10-02 19:21:23

Od: "Harold" <krańtór@póćżtą.óńęt.pł> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ania" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Jeśli pamiętacie, to proszę o info o przyprawach i o tym, jakie kiełbaski
> smażył Makłowicz? Może coś jeszcze tam trzeba dodać ?

Hint, stamp(p)ot.

--
H.

4. Data: 2006-10-02 20:00:06

Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "waldek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Jak zrobisz - napisz jaki smak - trudno wyobrazić mi sobie ziemniaki z
> kapusta. Co innego kapusta z grochem - pycha :).
> Pozdrawiam - Waldek
Witam
Nie tak trudno.....
Szczerze mowiac, nie jest to pewnie eleganckie, ale:
jak zrobie pieczen wieprzowa, smaczny sos; do tego kapuste, to na talerzu
robie sobie takie pure widelcem - ziemniaki, kapusta i sos- moja corka
nazywala to "glajda". ja nazywam to "trzy w jednym".
Pozdr
MarekF

5. Data: 2006-10-02 20:35:39

Od: "Hanna Burdon" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

In news:efrona$5p0$1@atlantis.news.tpi.pl, waldek wrote:
> trudno wyobrazić mi sobie ziemniaki z
> kapusta.

Toż to colcannon, tradycyjne danie irlandzkie. Ja zawsze robię na dzień
świętego Patryka. :-)

Hania
Beauty is in the behind of the beholder. [Pickles]

6. Data: 2006-10-03 06:44:09

Od: Jacek Ostaszewski <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ania napisał(a):

> Jeśli pamiętacie, to proszę o info o przyprawach i o tym, jakie kiełbaski
> smażył Makłowicz? Może coś jeszcze tam trzeba dodać ?

Kiełbaski były francuskie, ale powiedział, że mogą być wszelkie, z białą
na czele.

--
JackOss - bez synaturki!

7. Data: 2006-10-03 09:22:03

Od: "mlk" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

jak by te ziemniaki wymieszał z gotowaną kapustą kiszoną to byłby to śląski
pantschkraut ;-)

8. Data: 2006-10-03 09:29:39

Temat: Re: pure z ziemniaków i...
Od: notujaca <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ania napisał(a) 2/10/2006 18:35:

> Niedzielny odcinek Makłowicza narobił mi ochoty na prezentowane tam pure z
> ziemniaków i kapusty.

To ja się podczepie w temacie puree. Kiedyś na oficjalnym raucie jadłam
przepyszne marchewkowe puree. Zrobiłam sobie takie na czuja w domu - po
prostu połączyłam zwykłe puree (ziemniaki, masło, mleko) z rozgotowaną
marchewką :-) Było niezłe, ale może oryginalnie robi się to w jakiś bardziej
wyrafinowany sposób?

A może macie pomysły na jeszcze jakieś inne, smakowe puree?

--
pzdr notująca
krytyk rzeczywistości

9. Data: 2006-10-03 11:49:25

Od: "R@blinka" <r...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
z rozgotowaną
> marchewką :-) Było niezłe, ale może oryginalnie robi się

Nie wiem czy to co jadłaś to to samo, ale trochę podobne,
tyle że z serem i bakłażanami i zapieczone. Może właśnie w
zapiekaniu tkwi cały sekret? Nie wiem...
Wyróbuj i podziel się wrażeniami.

ZAPIEKANKA Z BAKŁAŻANÓW

2 ziemniaki
1 marchewka
100 g bakłażana
1 ząbek czosnku
50 g sera owczego
3 łyżki mleka
masło
olej
bazylia
gałka muszkatołowa
sól, pieprz

Ziemniaki i marchewkę obrać, drobno pokroić, ugotować w
osolonym wrzątku. Bakłażana pokroić w cienkie plasterki,
obficie posolić, po 10 minutach opłukać. Ziemniaki i
marchewkę rozgnieść na piure, dodać mleko, gałkę
muszkatołową, sól i pieprz. Bakłażana obsmażyć na oleju, pod
koniec dodać zmiażdżony czosnek. Piure przełożyć do foremki
wysmarowanej masłem, na nim położyć bakłażana i pokrojony
ser. Piec 10 minut w temp. 220 °C. Posypać bazylią.

> A może macie pomysły na jeszcze jakieś inne, smakowe puree?

A proszę Cię bardzo:

BAKŁAŻANY PO INDYJSKU

1 kg bakłażanów
5 pomidorów
1/4 puszki zielonego groszku
1 cebula
2 łyżki masła
1 szkl jogurtu naturalnego
sól, pieprz

Bakłażany umyć, ugotować lub upiec w całości. Obrać, miąższ
rozgnieść widelcem. Pomidory sparzyć, obrać ze skórki,
pokroić, usunąć pestki. Cebulę, obrać i posiekać. W wysokiej
patelni rozgrzać masło, zrumienić na nim cebulę. Dodać
pomidory i rozgniecione bakłażany. Wymieszać, doprawić solą
i pieprzem. Smażyć na małym ogniu około 15 minut, stale
mieszając. Połączyć z jogurtem i trzymać na ogniu, aż masa
zgęstnieje. Odstawić z ognia, ostudzić. Na końcu dodać groszek.

FASOLA CZERWONA PIURE Z BIAŁYM SEREM

Czas przygotowania: 25 minut

2 szklanki czerwonej fasoli (ugotowanej lub z puszki)
3/4 szklanki oliwy
10 dag pokruszonego białego sera twarogowego
1/2 cebuli
sól, pieprz

Cebulę obieramy, drobno kroimy i rumienimy na oliwie
rozgrzanej na dużej patelni z grubym dnem (lub w woku).
Dodajemy fasolę razem z wywarem z gotowania lub - jeśli jest
z puszki - z 1/2 szklanki wody, ugniatamy na piure,
przyprawiamy solą oraz pieprzem i smażymy ok. 15 minut,
często mieszając, aż potrawa uzyska właściwą konsystencję
(podczas mieszania będzie widać dno patelni). Zdejmujemy z
ognia i posypujemy serem.

MARCHEWKA PO INDYJSKU

50 dag marchewki
10 dag migdałów
3/4 szkl mleka
1 płaska łyżeczka cukru
1/4 łyżeczki szafranu
szczypta kardamonu
sól

Marchewkę oczyścić, obrać, zetrzeć na grubej tarce, wrzucić
do wrzącego mleka. Gotować do chwili, aż uzyskamy gęstą masę
(połowa mleka powinna się wygotować). Dodać cukier, zmielone
migdały, szafran, kardamon i sól. Starannie wymieszać.
Wyłożyć do salaterki, ostudzić, przybrać kilkoma migdałami.

SOCZEWICA PO INDYJSKU

25 dag czerwonej soczewicy
4 pomidory
2 cebule
1 ząbek czosnku
3 szkl rosołu (z kostki) lub wody
1 łyżka oliwy
1 płaska łyżeczka curry
1 łyżeczka gorczycy
1 łyżeczka mielonej słodkiej papryki
sól

Soczewicę opłukać. Pomidory sparzyć, obrać ze skórki,
pokroić usunąć nasiona. Cebulę obrać, posiekać, czosnek
obrać, rozetrzeć. Wsypać soczewicę do dużego garnka, dodać
pomidory, cebulę, curry, zalać rosołem (2-3 cm powyżej
poziomu nasion). Gotować na bardzo małym ogniu, aż soczewica
będzie miękka, od czasu do czasu dolewając wrzącego rosołu
lub wody. Pod koniec gotowania dodać gorczycę, czosnek,
paprykę, sól, oliwę. Gotować jeszcze kilka minut na bardzo
słabym ogniu. Wszystko dokładnie rozetrzeć.

Przepisy są wprawdzie osobiście przeze mnie nie sprawdzone,
ale skoro lubisz takie papki, to może wypróbuj. Ja jakoś nie
mam przekonania. Jak zrobisz to podziel się wrażeniami.
Smacznego!

Pozdrówka
Rablinka

10. Data: 2006-10-03 11:59:05

Od: notujaca <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

R@blinka napisał(a) 3/10/2006 13:49:

> Nie wiem czy to co jadłaś to to samo, ale trochę podobne,
> tyle że z serem i bakłażanami i zapieczone. Może właśnie w
> zapiekaniu tkwi cały sekret? Nie wiem...
> Wyróbuj i podziel się wrażeniami.

Dzięki wielkie :-) Zwłaszcza zapiekanka z bakłażanem brzmi super, choć to
już zdecydowanie solidniejsza potrawa niż puree. Muszę wypróbować.

--
pzdr notująca
krytyk rzeczywistości

MUSZKI