pytania elementarne :)

1. Data: 2002-03-26 11:50:48

Temat: pytania elementarne :)
Od: "Hanka Skwarczyńska" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam, jestem nowa, mam kawałek ziemi, zerową wiedzę i drewniane
łapki, a roślinka, która pod moją opieką przetrwała miesiąc,
może czuć się zwycięsko :) Mimo tego mam zamiar zabrać się za
ogródek (biedny ogródek, ale nie mam innego wyjścia). Póki co na
większości kawałka będą trwały prace budowlane, więc tytułem
wprawki postanowiłam zasiać sobie w kątku trochę drobiazgu.

Drobiazg powinien być przede wszystkim odporny na takie
utalentowane ogrodniczki jak ja, ponadto najlepiej jednoroczny
(a nuż przetrwa i trzeba będzie kombinować, jak go dopasować do
reszty), koniecznie kwitnący (im szybciej, tym lepiej) albo z
barwnymi liśćmi, powinien też dać się wysiać wprost do gruntu w
najbliższym czasie i nie paść z tęsknoty w czasie mojej
kilkudniowej nieobecności. Dobrze by było, gdyby nie miał
specjalnych wymagań co do warunków (jak mnie ktoś zapyta, jaka
tam jest ziemia, to się załamię, wiem tylko tyle, że ziemniaki
na niej rosły; działka jest pusta, więc o cieniu można
zapomnieć). Generalnie można myśleć kategoriami "trzyletni Kazio
bawi się w ogródek".

Czy istnieje na świecie coś spełniającego powyższe wymagania?
Gdzie (www, książki, cokolwiek) mogę szukać szczegółowych
informacji dla początkujących ogrodników ("siew od marca do maja
wprost do gruntu", dobre sobie, głęboko? płytko? rzadko? gęsto?
podlać? przykryć?)? Będę wdzięczna szczególnie za konkretne
tytuły książek, niekoniecznie albumów z obrazkami, raczej czegoś
z większą ilością informacji.

Pozdrawiam
Hanka
--
Hanka Skwarczyńska
i kotek Behemotek

2. Data: 2002-03-26 13:57:23

Temat: Re: pytania elementarne :)
Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Hanka Skwarczyńska" <a...@w...pl> wrote in message
> [...]
> większości kawałka będą trwały prace budowlane, więc tytułem
> wprawki postanowiłam zasiać sobie w kątku trochę drobiazgu.

Rosliny w ogrodzie na ogol rosna lepiej niz w doniczkach i trudniej
je zniszczyc. A skoro chcesz miec ogrod, bedziesz miala.

> [...]
> Czy istnieje na świecie coś spełniającego powyższe wymagania?

Polecam mieszanki kwiatow lakowych (polnych, dzikich - jaka jest
standardowa nazwa w Polsce? - tutaj to "wildflowers"). Te, ktorym sie
warunki spodobaja, wyrosna.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2002-03-26 14:41:21

Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

No coz, sprawa wyglada na bardzo powazna :-)
Zacznij od paru adresow:
http://ogrody.agrosan.pl/
http://ogrod.to.jest.to/
http://www.ogrodnik.pl/
http://www.iko.pl/
http://iglaki.agrosan.pl/
http://www.plantator.pl

no i pewnie wiele innych ale te inne to znajdziesz juz w odnosnikach na
wymienionych przeze mnie stronach.

--
Pozdrawiam.
Rafal Wolski

4. Data: 2002-03-26 17:37:53

Od: "Wojciech Połowczuk" <p...@i...pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hanka Skwarczyńska napisała w wiadomości: ...
>Drobiazg powinien być przede wszystkim odporny na takie
>utalentowane ogrodniczki jak ja, ponadto najlepiej jednoroczny
>(a nuż przetrwa i trzeba będzie kombinować, jak go dopasować do
>reszty), koniecznie kwitn?cy (im szybciej, tym lepiej) albo z
>barwnymi li?ćmi, powinien też dać się wysiać wprost do gruntu w
>najbliższym czasie i nie pa?ć z tęsknoty w czasie mojej
>kilkudniowej nieobecno?ci.
(...)
>Hanka

Może Maciejkę posiej, ładnie pachnie wieczorem. A propos siania, to zwykle
polega na tym, żeby w wygrabionej ziemii zrobić rowek (np. trzonkiem od
grabii) głęboki na 2-3cm, wsypać w to nasiona (nie za gęsto nie za rzadko
;-), przysypać ziemią i delikatnie ugnieść, ale nie przydeptać.
Pooglądaj sobie torebki z nasionami w sklepie ogrodniczym i weź co Ci się
spodoba, zwykle jest napisane (narysowane) jakie stanowisko (słońce, półcień
czy cień), iluletnia jest roślina itd. itp.
pozdrowienia
Wojtek

5. Data: 2002-03-26 22:51:34

Od: "Bogusław Bielawski" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Weź nasturcję a jak masz siatkę ogrodzeniową to fasolę ozdobną.przy tej
siatce posadź. (czyli dołek na 2 cm +/- 1, przykryć podlać czekać.)
Pozdrawiam
Bogusław Bielawski

6. Data: 2002-03-27 00:41:03

Od: n...@h...pl (Nina Liedtke) szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 26 Mar 2002 12:50:48 +0100, "Hanka Skwarczyńska"
<a...@w...pl> wrote in article <a7pmuu$hcf$1@news.tpi.pl>:

> [...]
> może czuć się zwycięsko :) Mimo tego mam zamiar zabrać się za
> ogródek (biedny ogródek, ale nie mam innego wyjścia).

Witaj, bratnia duszo ;) Mniej więcej rok temu zostałam (dość
niespodziewanie) właścicielką domku, po czym (z niejakim zdumieniem)
odkryłam, że otoczony jest on kawałkiem ugoru, na którym (to było
najdziwniejsze) mogę robić, co chcę...
Ten rok w dużej części zmarnowałam. Tzn. głównie rozglądałam się
dookoła - co ludzie mają w ogródkach, co rośnie przy drogach i w lasach,
no i na tym moim ugorze - a poza tym czytałam. Namacalne efekty to
zaledwie 24 posadzone jesienią krzaczki róż, co do których nie mam
pewności, czy przeżyły ;) Tu pragnę nadmienić, że też nie wiedziałam,
jaką mam ziemię i czy ona się nada do róż, więc profilaktycznie nabyłam
w pobliskim sklepie parę worków podpisanych 'ziemia do róż'... ;)

[...]
> działka jest pusta, więc o cieniu można zapomnieć).
[...]
Błąd! Przecież będziesz chciała mieć cień, więc potrzebne Ci są
drzewa, prawda? Z moich przemyśleń i obserwacji wynika kilka wniosków:
1. Niektóre drzewa mają śliczne kwiaty.
2. Kwiatów rosnących na drzewach nie trzeba pielić.
3. Drzewa liściaste są dość odporne na psa (tzn, jak są już większe
i w porównaniu z odpornością zwykłych kwiatów).
4. Drzewa wolno rosną.
5. Hodowanie drzew z nasion nie wchodzi w rachubę (zob. p. 4).
6. Im większe drzewka się kupuje, tym są droższe.
7. W szkółkach drzewa rosną przez kilka lat w pojemnikach.
8. Można nie zwlekając kupić kilkanaście pojemników z małymi (tanimi!)
drzewkami, postawić je w jakimś bezpiecznym miejscu w ogrodzie,
a potem się zastanawiać ;)

Niestety, do konkluzji z p. 8 doszłam trochę za późno - i właśnie
dlatego uważam, że w dużej części zmarnowałam poprzedni rok. Bo nawet te
straszne mrozy drzewka w pojemnikach by przetrzymały - przeniesione do
piwnicy...

Radzę Ci więc, abyś nie traciła czasu i czym prędzej zaczęła
studiować stronę http://www.ogrodnik.pl. Jest tam dział 'Ogród', a w nim
poddział 'drzewa i krzewy liściaste'. No a w nim to już wszystko, co
chcesz :) Aaa, zapomniałam: jesienią, oprócz róż, posadziłam przecież
jeszcze dwa drzewka judaszowca. W pobliskim ogrodnictwie wyglądały
bardzo niepozornie, więc gdybym wcześniej nie widziała zdjęć i nie
przeczytała opisu na w/w stronie, to sama nazwa nic by mi nie
powiedziała. BTW, wg opisu te drzewka mogą w Polsce przemarzać, więc
przepytałam właścicielkę ogrodnictwa i dowiedziałam się, że te
judaszowce nie zostały znikąd sprowadzone, tylko 'tu u mnie wyrosły'. No
to jak u niej wyrosły, to u mnie, 3 km dalej, też będą rosnąć... mam
nadzieję :)

[...]
> [...]
> informacji dla początkujących ogrodników ("siew od marca do maja
> wprost do gruntu", dobre sobie, głęboko? płytko? rzadko? gęsto?

Demonizujesz ;> Latem (czyli grubo po właściwym czasie) rozsypałam
trochę nasion maciejki na płytko przekopanej ziemi, przysypałam je
cienką warstwą ziemi (tyle, żeby przykryć), podlałam (tylko ten raz -
potem mi się nie chciało) i maciejka wyrosła i pachniała :)

Ale i tak najpiękniejsze, co mam na tym ugorze, to krzak 'dzikiej' (?
te przy drodze trochę inne są... i zdecydowanie krócej kwitły) róży,
odziedziczony po poprzednich właścicielach. Kwitł najpierw wiosną, a
potem od lata do późnej jesieni kwiatami o prześlicznym odcieniu
ciemnego różu. Niestety, kwiatki żarło jakieś paskudne robactwo, które
niebawem zidentyfikowałam jako mszyce i wykończyłam opryskami. Poza tym
jakieś pająki przędły w krzaku gigantyczne sieci i sklejały liście;
pozbyłam się tego mechanicznie, tzn. zmywając szmatką maczaną w wodzie z
Ludwikiem (sposób wyczytany na grupie :) Róża nie tylko przeżyła moje
zabiegi, ale nawet wyraźnie wypiękniała i dała odrosty :) BTW, poprzedni
właściciele mieszkali tu podobno 5 lat, a nie tylko nie zadbali o tę
śliczną różę, ale też nie wpadli na pomysł, żeby zainteresować się, co
to za małe 'szyszeczki' rosną im na świerczkach; dywagowali tylko, że
'te świerczki to coś kiepsko rosną' ;) Rzecz jasna, gdyby poczytali
pl.rec.ogrody choćby przez trzy dni, dowiedzieliby się, jak temu
zaradzić :)
Tak więc: nie stresuj się. Mały Kazio z dostępem do Internetu może
wiele zdziałać :)

Pozdrawiam (i przy okazji witam grupę; a ponieważ zawdzięczam Wam wiele
wiedzy, to również - na powitanie - dziękuję :)

Nina
--
Antonina Liedtke ____________________________ ______ _ ___
<n...@h...pl>>>;->>>>>> ____________________ \`.,'/ _____ / |/ <_>__ ___ _

7. Data: 2002-03-27 03:41:28

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Nina Liedtke" <n...@h...pl> wrote in message

> 5. Hodowanie drzew z nasion nie wchodzi w rachubę (zob. p. 4).

Czasem wychodzi. Wyhodowalem katalpy z nasion, rosna szybko.

> [...]
> dlatego uważam, że w dużej części zmarnowałam poprzedni rok. Bo nawet te
> straszne mrozy drzewka w pojemnikach by przetrzymały - przeniesione do

W ziemi pewnie by tez przetrzymaly.

> [...]
> judaszowce nie zostały znikąd sprowadzone, tylko 'tu u mnie wyrosły'. No
> to jak u niej wyrosły, to u mnie, 3 km dalej, też będą rosnąć... mam

Judaszowiec to jedno z ladniejszych drzew:
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiaty/redbud.jp
Kanadyjski nie ma zwyczaju zima przemarzac (jak sama
nazwa wskazuje), nie wiem jak z tymi europejskimi.

> [...]
> ciemnego różu. Niestety, kwiatki żarło jakieś paskudne robactwo, które
> niebawem zidentyfikowałam jako mszyce i wykończyłam opryskami.

Z niektorymi dzikimi rozami trzeba uwazac, podobno rosa rugosa
(roza pomarszczona) bardzo nie lubi zadnych opryskow. Na wszelki
wypadek nie sprawdzalem.

> Pozdrawiam (i przy okazji witam grupę

Witaj.

Pozdrowienia,
Michal

8. Data: 2002-03-27 08:40:14

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz napisal:
(...)

> Z niektorymi dzikimi rozami trzeba uwazac, podobno rosa rugosa
> (roza pomarszczona) bardzo nie lubi zadnych opryskow. Na wszelki
> wypadek nie sprawdzalem.

W zeszłym roku ktoś podawał sposób na mszyce z namoczonymi
mniszkami. Jako "alergica" zastosowałam z zachwytem i mszyce
na jarzębinie i róży pomarszczonej zniknęły. Różę pienną
i miniaturki ratuję z dużym powodzeniem lawenda. Niestety
gąsienice z róży piennej muszę (na szczęście tylko dwa razy w sezonie)
zebrać ręcznie :-(

Krycha&Co(ty)

9. Data: 2002-03-27 08:53:35

Od: "Hanka Skwarczyńska" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu>
napisał w wiadomości
> [...]
jest
> standardowa nazwa w Polsce? - tutaj to "wildflowers"). Te,

Znaczy chwasty? ;) Poszukam, może uda się znaleźć. Rozumiem, że
rozsypać po wierzchu i patrzeć, co będzie?

Z wczorajszego przeglądu półki sklepowej zapamiętałam m.in.
niezapominajki, maciejkę, groszek pachnący, dzwonki irlandzkie,
ostróżkę hiacyntową (czy jakoś tak), bratki, takie małe
pomarańczowe coś podobne do nagietków (nie pamiętam nazwy).
Chabrów, stokrotek (takich dużych różowych) i goździków skalnych
(nie wiem, czy to fachowa nazwa, małe, ciemnoróżowe, pięć
strzępiastych płatków) nie zapamiętałam, ale może da się gdzieś
znaleźć. Czy cokolwiek z tego ma szanse przetrwać moje
ogrodnicze zapały?

Pozdrawiam
Hanka
--
Hanka Skwarczyńska
i kotek Behemotek

10. Data: 2002-03-27 08:54:36

Od: "Hanka Skwarczyńska" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rafal Wolski" <r...@p...com> napisał w
wiadomości news:a7q2fo$sil$1@news.tpi.pl...
> No coz, sprawa wyglada na bardzo powazna :-)
> Zacznij od paru adresow

Dzięki, tego mi było trzeba :) Wyrzucą mnie z pracy... ;)

Hanka Skwarczyńska
i kotek Behemotek
a...@w...pl

kiedy oprysk brzoskwini