quasi inteligentna instalacja elektryczna... ?

1. Data: 2007-03-09 15:15:28

Temat: quasi inteligentna instalacja elektryczna... ?
Od: "slon" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Jestem na etapie kladzenia instalacji elektrycznej i tu nasuwa sie pytanie:
jak uatrakcyjnic i "zwygodnic" taka instalacje?? Zastanawiam sie nad
zrobieniem jakiegos systemu cos w stylu EiB, ale taka wlasnoreczna i tania..
Wpadlem np. na pomysl, ze oprocz wlacznikow tradycyjnych doprowadzic jeden
dodatkowy przewod sterujacy (np.2-4zylowy) a wlacznik sterowalby nie faza
220 V ale przekazniczkiem. Przekaznik bylby sprzezony z drugim przekaznikiem
na drugim konca kabla (cos jak schemat kabla schodowego), i ten drugi
moglyby byc podpiety do jakiegos sterownika (sterownik, komputer...) A tu
juz jakas aplikacje i po necie z dowolnego kata mozna sterowac dowolna
lampka..
W scianach caly czas biegaloby 12V sterujace...
Czy to jest dobry pomysl? Jakie w tym widzicie plusy i minusy? Jak to
ulepszyc i czy jest sens...

Pozdrawiam
Tomek

2. Data: 2007-03-09 16:02:04

Temat: Re: quasi inteligentna instalacja elektryczna... ?
Od: "J_K_K" <j...@i...fm> szukaj wiadomości tego autora

| juz jakas aplikacje i po necie z dowolnego kata mozna sterowac dowolna
| lampka..
| W scianach caly czas biegaloby 12V sterujace...

Będę na NIE:

Przypominają mi się książki s-f z lat 70-80-tych
i wizje zmutowanych, chuderlawych ludzi z wielkimi głowami
przypiętych kablami do komputera ...

Sorry, jeżeli uraziłem, ale dla mnie to jest przesada
- chyba, że mieszkasz w hali 100 x 100 ;-)

A i to, żeby nie biegać do komputera, jeszcze sieć bezprzewodową
musiałbyś założyć, a potem zmierzyć, jaki masz smog elektroniczny w tej chałupie ;-)

Pzdr

JKK

3. Data: 2007-03-09 16:03:46

Od: "Rolek" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

slon <s...@o...eu> napisał:

(...)
> dowolna lampka.. W scianach caly czas biegaloby 12V sterujace...
> Czy to jest dobry pomysl? Jakie w tym widzicie plusy i minusy? Jak to
> ulepszyc i czy jest sens...

Nie szkoda kabli?
zapoznaj się z tym www.xcomfort.pl

--
Tymczasem,
Rolek

4. Data: 2007-03-09 17:40:55

Od: "Anonim" <n...@a...email> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> W scianach caly czas biegaloby 12V sterujace...
> Czy to jest dobry pomysl? Jakie w tym widzicie plusy i minusy? Jak to

Mam mieszkanie w bloku 4 pokojowe i przy okazji remontu zrobiłem sobie coś
takiego (wszystkie kable są pod podłogą - panelami):
1 Z kazdego pomieszczenia z włacznika przy drzwiach wyprowadziłem 2 żyły i
doprowadziłem je do jednego miejsca - "centralka"
2 W centralce zwierając kabelki moge włączyć dowolne główne światło w
pokoju, kuchni - poprostu "przeniosłem" włącznik do centralki
3 Końce każdego przewodu są spięte na stykach w 2 przekaźnikach R15
4 Przekaźniki (230V) zasilam przez wyłaczniki czasowe z marketu po 20 zł
kazdy (jest ich 2 sztuki)
co mi to daje? jak wyjezdzam właczam wyłączniki czasowe i ustalam
harmonogram świecenia - wszyscy myślą że jestem w domciu bo pali się światło
górne - główne a nie jakaś mała lampka itp, jeśłi zamiast przekaźników
podłączysz karte z przekaźnikami do PC to masz otwarte sterowanie przez NET.
dodatkowo zrobiłem sobie udogodnienia z RTV ale to chyba Cie nieinteresuje
:)

nie jestem elektrykiem i niewiem czy jest to zgodne z normami to co
zrobiłem, ale działa i to sie liczy :)

Robert

5. Data: 2007-03-10 11:17:49

Od: Kamillos <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

slon napisał(a):
> [...]
> W scianach caly czas biegaloby 12V sterujace...
> Czy to jest dobry pomysl? Jakie w tym widzicie plusy i minusy? Jak to

Czesc, jak urządzałem nowe mieszkanie to położyłem pod tynkiem do
każdego wyłącznika w ścianie kabel UTP (8 żył), właśnie w tym tygodniu
uruchomiłem pierwszy wlasnej roboty moduł instalacji -4 obwodowy
sterownik światła na pilota z podłączeniem RS485 do magistrali. Pilot
działa i strasznie rozleniwia, ale fajne, teraz czas na rolety..
Pozdrawiam i polecam jakieś dodatkowe kable
Kamil

6. Data: 2007-03-10 12:05:39

Od: Analog <a...@w...to.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

J_K_K:

> Będę na NIE:
>
> Przypominają mi się książki s-f z lat 70-80-tych
> i wizje zmutowanych, chuderlawych ludzi z wielkimi głowami
> przypiętych kablami do komputera ...

A automobile to piekielne wynalazki. Należy chodzić piechotą.
Ewentualnie poruszać się konno, lub bryczką zaprzężoną w woły.
To pl.misc.elektronika/pl.rec.dom a nie pl.misc.ciemnogrod ....

Dodatkowe kabelki często sie przydają. Zdublowane sterowanie oświetleniem
jest niezłym pomysłem. Można dodatkowo podpiąć w różne punkty czujniki
oświetlenia i troche zautomatyzować cały "proces". Można również wykorzystać
całość do symulowania pobytu domowników - sterując z punktu centralnego.

Oczywiście rozwiązania bezprzewodowe są często lepsze, ale zwykle droższe.
Generalnie położenie kilku dodatkowych przewodów jest dobrym pomysłem - najwyżej
ich na razie nie wykorzystamy.
Zawsze można jednak wykorzystać do podpięcia "wielkiej głowy" do komputera.

A propos fantastyki lat minionych. Maszyny liczące. Mózgi elektronowowe.
Rządzące ludźmi, światem ...
Nie boisz się że podczas pisania na usenet komputer przejmie nad tobą kontrolę ?
A może już za późno ;) ?

--
Analog

7. Data: 2007-03-10 12:12:40

Od: "Oasy" <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anonim" <n...@a...email> napisał w wiadomości

> [...]
> przekaźników podłączysz karte z przekaźnikami do PC to masz otwarte
> sterowanie przez NET. dodatkowo zrobiłem sobie udogodnienia z RTV ale to

Dawno temu jak się jeszcze bawiłem elektroniką to kombinowałem z układami
DTMF i z jakimś mikroprocesorkiem, gdzie przez telefon można było sobie co
nieco włączyć, zagrzać mieszkanie przed przybyciem, podgrzać kotlecika w
trakcie powrotu do domu :)....no dobra, z kotlecikiem nie próbowałem, ale
spoko do zrobienia. Teraz w dobie internetu o niebo łatwiej o to wszystko.
Czasem się przyda, czasem nie, ale jaka zabawa :)

Pozdrawiam
Andrzej

8. Data: 2007-03-10 12:37:45

Od: "J_K_K" <j...@i...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Analog" <a...@w...to.op.pl> napisał w wiadomości
| To pl.misc.elektronika

Akurat nie z tej grupy piszę
- żółta kartka dla autora wątku za crosspost

|/pl.rec.dom a nie pl.misc.ciemnogrod ....

Bez przesady - gdzie piszę, że należy siedzieć w domu przy łuczywie ;-) ?

Jak dla mnie, dom to nie fabryka i nie muszę mieć wszystkiego
sterowanego z komputera, tak samo jak nie muszę mieć
komputera włączonego przez 24h/dobę.
Pracujecie na globalne ocieplenie ;-)

| Nie boisz się że podczas pisania na usenet komputer przejmie nad tobą kontrolę ?
Nade mną na pewno nie - osobiście nie mam oporów by je wyłączać ;-)

| A może już za późno ;) ?
Pytanie raczej vice versa ;-)

Pzdr

JKK

9. Data: 2007-03-10 13:18:25

Od: <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> strasznie rozleniwia, ale fajne, teraz czas na rolety..
> Pozdrawiam i polecam jakieś dodatkowe kable

A mozna prosic o jakis schemat ideowy? co na drugim koncu kabla utp? czym
sterowane, jak polaczyc mechaniczne wlaczniki i programowe??

pozdrawiam
Tomek

10. Data: 2007-03-10 13:52:30

Od: Kamillos <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A mozna prosic o jakis schemat ideowy? co na drugim koncu kabla utp? czym

http://img206.imageshack.us/img206/7360/ihomexs1.gif
na drugim końcu narazie tylko zasilacz :) To dopiero pierwszy element sieci.

> sterowane, jak polaczyc mechaniczne wlaczniki i programowe??

Tiny2313 reaguje na zmianę przełącznika mechanicznego zmianą na stan
przeciwny na wyjściu i tyle, to samo po odbiorze kodu z pilota. Mam
żarówki energooszczędne więc nie dawałem dodatkowych tyrystorów. Całość
mieści się w puszce podtynkowej.

> pozdrawiam
> Tomek

Pozdrawiam