"razowa" mąka, "razowy" chleb?

1. Data: 2011-05-19 10:51:48

Temat: "razowa" mąka, "razowy" chleb?
Od: Yarael Poof <m...@p...USUNTOonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Czy ktoś może mi przybliżyć etymologię, znaczenie słowa "razowy"? Szukam
ostatnio po sklepach mąki "razowej" ale nie widzę nic takiego, co to
właściwie oznacza, że mąka jest razowa?
Bo chleb razowy to wyprodukowany z takiej mąki. Na czym polega więc
razowość mąki?

To może głupie pytanie, ale nie znalazłem odpowiedzi.
No i - czy mąką razowa jest opisana na torebce jako razowa, czy jest to
określenie potoczne a napis na torebce głosi co innego?

Maciej

2. Data: 2011-05-19 11:39:37

Temat: Re: "razowa" mąka, "razowy" chleb?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 19 May 2011 12:51:48 +0200, Yarael Poof napisał(a):

> Witam.
> Czy ktoś może mi przybliżyć etymologię, znaczenie słowa "razowy"?

"Typ mąki - zawartość popiołu - związana jest bezpośrednio z barwą mąki. Im
niższy typ mąki tym barwa mąki jest bielsza, im typ mąki jest wyższy, tym
mąka będzie ciemniejsza. Tak więc najjaśniejszą będzie mąka typ 450 a
najciemniejszą będzie mąka typ 2000. Odcień i barwa mąki związana jest z
zawartością w mące rozdrobnionej okrywy owocowo-nasiennej ziarna. "Biała"
mąka wyprodukowana jest z centralnej części ziarna to jest z bielma
mącznego, które stanowi około 82% zawartości ziarna (ziarna pszenicy).
Wokół bielma mącznego, zewnętrzną warstwę ziarna tworzy okrywa
owocowo-nasienna, która ulega również w pewnym stopniu rozdrobnieniu wraz z
bielmem. Centralna część bielma zawiera 0,3% - 0,6% popiołu, natomiast
okrywa owocowo-nasienna zawiera 6% - 10% popiołu. Stąd im większy stopień
rozdrobnienia okrywy i przejście jej do mąki, tym większa zawartość
popiołu, większy typ mąki oraz ciemniejsza barwa mąki.

Podstawowy podział mąki na typy podają Polskie Normy: PN-A-74022:2003
Przetwory zbożowe. Mąka pszenna oraz PN-A-74032: 2002 Przetwory zbożowe.
Mąka żytnia. Oprócz Polskich Norm mogą istnieć normy lub specyfikacje
zakładowe, w których producenci mąki mogą ustalać swoje typy mąki, np. mąka
pszenna typ 500 lub typ 850, które zostały wykluczone z obecnej Polskiej
Normy. Należy dodać, że w innych krajach istnieją inne typy mąki oraz ich
oznaczenia, np. w Niemczech mąka pszenna typ 405.

Typy mąki pszennej wg PN-A-74022:2003

* typ 450: tortowa, "pięćsetka" - zawartość popiołu do 0,50%
* typ 550: luksusowa - zawartość popiołu od 0,51% do 0,58%
* typ 650 - zawartość popiołu od 0,59% do 0,69%
* typ 750: chlebowa - zawartość popiołu od 0,70% do 0,78%
* typ 1050 - zawartość popiołu od 0,79% do 1,20%
* typ 1400: sitkowa - zawartość popiołu od 1,21% do 1,60%
* typ 1850: graham - zawartość popiołu od 1,61% do 2,00%
* typ 2000: razowa, śruta chlebowa - zawartość popiołu nie więcej niż
2,00%
"

Razowa - mąka z pełnego przemiału RAZ przesiana. Czyli tylko przez
najgrubsze, pierwsze sito - inne mąki przechodzą przez kolejne sita, coraz
drobniejsze.

--
XL
człowieka." Roberto de Mattei

Prawda o GMO:
http://www.gmowpolsce.com.pl/custom/Lisowska%20J%20o
f%20Ecol%20and%20Health%202010.pdf

3. Data: 2011-05-19 11:47:50

Od: Yarael Poof <m...@p...USUNTOonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-05-19 13:39, Ikselka pisze:

> Razowa - mąka z pełnego przemiału RAZ przesiana. Czyli tylko przez
> najgrubsze, pierwsze sito - inne mąki przechodzą przez kolejne sita, coraz
> drobniejsze.

Wielkie dzięki - teraz wiem o co chodzi z liczbami, myślałem, że im
wyższy numer tym drobniej mielona. Ciekawe.
A w handlu jak to jest? Nigdy nie widziałem mąki razowej na półce. Wiem,
w necie można kupić wszystko, ale tak normalnie?
Kiedyś nawet żytniej nie można było kupić ot tak, teraz nawet w
mniejszych sklepikach bywa.
A powiedzcie mi proszę jeszcze, czy są jakieś różnice oprócz sympatii
geograficznych jakieś różnice np. między mąką wrocławską a poznańską?

Maciek

4. Data: 2011-05-19 11:55:01

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Yarael Poof wrote:

> A w handlu jak to jest? Nigdy nie widziałem mąki razowej na półce. Wiem,
> w necie można kupić wszystko, ale tak normalnie?

Normalnie tez mozna kupić. A Auchanie w Piasecznie razowa jest.
J.

5. Data: 2011-05-19 12:11:49

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 19 May 2011 13:47:50 +0200, Yarael Poof napisał(a):

> [...]
> A w handlu jak to jest? Nigdy nie widziałem mąki razowej na półce. Wiem,
> w necie można kupić wszystko, ale tak normalnie?

Kiedy nie mam dostępu do takiej "wprost z młyna", kupuję w Tesco - jest tam
razowa pszenna i żytnia, także żurkowa - żurkową żytnią dodaję do chleba
oczywiście też. Jest najgrubiej mielona i z otrąbkami :-)

Polecam Lubellę "Pełne ziarno" - razową pszenną, chyba żytnia też jest, bo
nie pomnę, czy tej firmy, czy innej kupowałam tę żytnią.

6. Data: 2011-05-19 13:11:56

Od: Yarael Poof <m...@p...USUNTOonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-05-19 14:11, Ikselka pisze:
> [...]

> Polecam Lubellę "Pełne ziarno" - razową pszenną, chyba żytnia też jest, bo
> nie pomnę, czy tej firmy, czy innej kupowałam tę żytnią.

Sorry że głupio pytam (jakby widział to bym nie pytał...), ale ona jest
opisane jako "razowa" czy np. jako żytnia grubo mielona czy coś w ten deseń?

7. Data: 2011-05-19 13:31:52

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 19 May 2011 15:11:56 +0200, Yarael Poof napisał(a):

> Sorry że głupio pytam (jakby widział to bym nie pytał...),

Dlaczego głupio? - normalnie :-)

> ale ona jest
> opisane jako "razowa" czy np. jako żytnia grubo mielona czy coś w ten deseń?

Już czytam na opakowaniu:

Pierwsza wyciągnięta z szafki maka:

http://opisyproduktow.pl/images/products/7020_1_l.jp
LUBELLA
Pełne ziarno
Mąka pszenna pełnoziarnista
1 kg
Składu NI MA.
Oznaczenia granulacji NI MA. //ciekawe!
Ale jest dobra :-)

http://www.tabele-kalorii.pl/kalorie,M%C4%85ka-%C5%B
Cytnia-pe%C5%82noziarnista-typ-2000-razowa-drobna-He
liant.html
Druga mąka - żytnia:
HELIANT
Mąka żytnia pełnoziarnista
Skład:
Mąka żytnia typ 2000 Razowa drobna
Mają też inne mąki, np:
http://www.tabele-kalorii.pl/kalorie,M%C4%85ka-z-ork
iszu-pe%C5%82noziarnista-Heliant.html
itp.
Obrazków nie mogę znaleźć. Ogólnie - torebki w tonacji
ciemnożółto-brązowej.

Moze poczytaj:
http://kotlet.tv/gdzie-kupic-make
:-)

8. Data: 2011-05-19 16:25:42

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> razowa pszenna i żytnia, także żurkowa - żurkową żytnią dodaję do chleba
> oczywiście też. Jest najgrubiej mielona i z otrąbkami :-)

I nic w niej do domu nie przynosisz? Ja sobie z tescowej żurkowej
wyhodowałam molika :) Na szczęście jego zasięg był ograniczony do
foliowej torebki, w której zamknęłam mąkę. I poszła w diabły :(
Zresztą, mole widziałam już łażące po półkach w Leclercu i fruwające nad
mąkami w osiedlowym spożywczaku.

--
Pozdrawiam - Aicha

http://wroclawdailyphoto.blogspot.com/
Jak nie pisać po angielsku

9. Data: 2011-05-19 16:32:04

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 19 May 2011 18:25:42 +0200, Aicha napisał(a):

> [...]
> foliowej torebki, w której zamknęłam mąkę. I poszła w diabły :(
> Zresztą, mole widziałam już łażące po półkach w Leclercu i fruwające nad

Zawsze stosuję torebki foliowe - każda kupiona torebka mąki od razu do
folii. W mące nie zdarzyło mi się nic, ale w kaszach i płatkach owszem.
Uniknęłam klęski dzięki podobnemu ich traktowaniu jak mąki - wyrzuciłam z
folią do śmieci i spokój.
A mole jak to mole, zwykła rzecz - wlatują także z zewnątrz, niekoniecznie
muszą być hodowane w sklepowych zasobach, więc zarażenie następuje
żywiołowo - winnych nie szukam :-)

10. Data: 2011-05-19 16:46:59

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-05-19 18:32, Ikselka pisze:

> A mole jak to mole, zwykła rzecz - wlatują także z zewnątrz, niekoniecznie
> muszą być hodowane w sklepowych zasobach, więc zarażenie następuje
> żywiołowo - winnych nie szukam :-)

U mnie, odpukać, od dłuższego czasu spokój :)

--
Pozdrawiam - Aicha

http://wroclawdailyphoto.blogspot.com/
Jak nie pisać po angielsku