realizacja programu rozszerzonego - liczba godzin

1. Data: 2004-06-23 17:33:06

Temat: realizacja programu rozszerzonego - liczba godzin
Od: "Dominika" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
uczę matematyki w liceum profilowanym i technikum ekonomicznym. Ostatnio pan
dyrektor zaproponował, że będziemy uczyc matmy na poziomie rozszerzonym i
łaskawie dodał nam jedną godzinę (sic!). Zatem w cyklu kształcenia w liceum
profilowanym trzyletnim zrealizuje 11 godzin tygodniowo (zamiast 9 na
podstawowym), a w czteroletnim technikum 10 godzin w cyklu
kształcenia(zamiast 9 na podstawowym).
Pytanie: czy ktoś z szanownych grupowiczów może mi odpowiedziec, czy ilośc
godzin przeznaczona na realizację programu rozszerzonego jest uregulowana
przez MENiS? Jeśli tak to bardzo proszę o źródło. Ja "guglałam" z marnym
efektem.
Serdecznie dziękuje za zainteresowanie
pozdrawiam
dominika

2. Data: 2004-06-23 19:18:04

Od: Yorick <y...@p...pl.dodatek.antyspamowy> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 23 - 06 - 2004 (środa) o godzinie 19 : 33, na grupie pl.soc.edukacja,
Dominika napisał(a):

> Pytanie: czy ktoś z szanownych grupowiczów może mi odpowiedziec, czy ilośc
> godzin przeznaczona na realizację programu rozszerzonego jest uregulowana
> przez MENiS? Jeśli tak to bardzo proszę o źródło.

Zobacz tutaj (rozporządzenie, a przede wszystkim załączniki):
http://www.menis.gov.pl/prawo/rozp_140/rozp_140.htm

--
Z poważaniem,
Yorick

3. Data: 2004-06-23 21:21:11

Od: "Dominika" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Yorick" <y...@p...pl.dodatek.antyspamowy> napisał w wiadomości

> Zobacz tutaj (rozporządzenie, a przede wszystkim załączniki):
> [...]

Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź, ale niestety dalej nie znajduje odpowiedzi
na pytanie: ile godzin tygodniowo na rozszerzony program nauczania
matematykii :((((

pozdrawiam
dominika

4. Data: 2004-06-24 17:06:08

Od: Yorick <y...@p...pl.dodatek.antyspamowy> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 23 - 06 - 2004 (środa) o godzinie 23 : 21, na grupie pl.soc.edukacja,
Dominika napisał(a):

> Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź, ale niestety dalej nie znajduje odpowiedzi
> na pytanie: ile godzin tygodniowo na rozszerzony program nauczania
> matematykii :((((

No cóż, tłumaczenie różnych rzeczy to mój zawód... ;-)
Więc od początku:
Po pierwsze nie ma czegoś takiego jak "liceum profilowane z rozszerzoną
matematyką". Masz 9 godzin w cyklu i koniec. Dyrektor szkoły może jedynie
zwiększyć liczbę godzin z tzw. puli godzin do dyspozycji dyrektora (par.2
art. 5 rozporządzenia do którego podesłałem Ci linka).

Spójrz teraz na ramowy plan godzin liceum profilowanego:
http://www.menis.gov.pl/prawo/rozp_140/zal_11.htm
Jak widać godzin do dyspozycji dyrektora jest tam raptem 3 - i są opatrzone
przypisem mówiącym:
<cyt>
d) część godzin może być przeznaczona na realizację zajęć przygotowujących
uczniów do egzaminu maturalnego;
<cyt/>

Zatem, jeżeli dyrektor dał Ci 11 godzin zamiast 9, to znaczy, że dał Ci 2/3
wszystkiego co miał na rozszerzenia ze wszystkich przedmiotów... Czyli
zrobił co mógł, a mógł niestety (jak wynika z rozporządzenia) niewiele...

Jeżeli natomiast twoje pytanie dotyczyło tego, ile godzin będzie Ci
potrzebne do realizacji danego programu, to taką informację powinnaś
znaleźć w programie nauczania z którego zamierzasz korzystać. Z tym, że
pamiętaj, że jest to liczba godzin jedynie _zalecana_ przez autorów
programu. Co zatem w sytuacji, jeżeli okaże się, że jest to dużo wyższa
liczba godzin niż ta, którą (wraz z godzinami dyrektora) masz do
dyspozycji? No, cóż wtedy możesz jedynie zrobić to, co już od roku robi
większość znanych mi nauczycieli próbujących przygotować licea profilowane
do rozszerzonej matury - czyli usiąść i popłakać sobie...

--
Z poważaniem,
Yorick

5. Data: 2004-06-25 16:26:15

Od: "Dominika" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Yorick" <y...@p...pl.dodatek.antyspamowy> napisał w wiadomości
<ciach>

Bardzo Ci dziękuje za odpowiedź. Widzisz, sprawa ma trochę szerszy kontekst,
bo dyrektor wymyślił sobie rozszerzoną matematykę w liceum profilowanym i
technikum ekonomicznym, które wchodzi w skład zespołu szkól. Ponieważ na
zrealizowanie materiału rozszerzonego potrzebuje około 400 godzin a mam ich
realnie 225(technikum) i 250 (liceum) to nie wiem, jak to złatwić. Dlatego
chciałam znaleźć jakis przepis który by regulowł ilośc godzin na podstawy i
rozszerzenie. Najbardziej mnie martwi, że zaczyna się juz reklama szkoły
jako tej z rozszerzoną matematyka, a mnie się włos na głowie jeży.
W akcie rozpaczy chyba się zwolnię, bo nie jestem w stanie temu podołać...
pozrdawiam
dominika

6. Data: 2004-06-26 10:09:44

Od: Yorick <y...@p...pl.dodatek.antyspamowy> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 25 - 06 - 2004 (piątek) o godzinie 18 : 26, na grupie pl.soc.edukacja,
Dominika napisał(a):

> [...]
> rozszerzonego potrzebuje około 400 godzin a mam ich realnie
> 225(technikum) i 250 (liceum) to nie wiem, jak to złatwić.

Problem jest stary jak polska szkoła. Odkąd pracuję, każda 'reforma'
programów sprowadzała się do tego, że zmniejszano liczbę godzin przedmiotu,
zachowując obowiązujący zakres materiału (lub nawet dokładając więcej).

Myślę, że to może być po części przyczyną choćby tego, że pewna część
polskich nauczycieli bardzo tolerancyjnie odnosi się np. do ściągania na
maturze - zwyczajnie wiedzą, że nie mieli wystarczająco dużo godzin zajęć
aby właściwie zrealizować rozdęte programy i 'przymykając oczy na
egzaminach' próbują 'ratować' sytuację. Chore, ale niestety, prawdziwe :-(

> Dlatego chciałam znaleźć jakis przepis który by regulowł ilośc godzin na
> podstawy i rozszerzenie.

Paragraf 21 ;-) Obowiązkiem nauczyciela jest robienie rzeczy
niemożliwych... A tak jeszcze na marginesie - zwróć uwagę, że
'realizowanie' 400-godzinnego programu w 250 godzin jest 'fantastyczną'
metodą napędzania uczniów na korepetycje :-( Rzeczywistość skrzeczy już u
podstaw (programowych ;-) i żadne akcje typu 'Szkoła bez korepetycji' tego
nie zmienią - tak długo, jak długo nauczyciel będzie zmuszony gonić z
'realizacją' materiału, zamiast spokojnie uczyć...

> Najbardziej mnie martwi, że zaczyna się juz reklama szkoły
> jako tej z rozszerzoną matematyka, a mnie się włos na głowie jeży.

To też nic nowego - dyrektorzy walcząc o uczniów obiecują w procesie
rekrutacji wszelkie możliwe i niemożliwe 'cuda' - super profile
(nieistniejące w żadnym wykazie MENiSu), rozszerzenia, mnóstwo języków
obcych, komputerów i diabli wiedzą co jeszcze... a potem okazuje się, że
komputery będą jak je rodzice kupią, nauczycieli języków brak, a wszystkie
obiecywane rozszerzenia to raptem jedna godzina czegośtam więcej w
ostatniej klasie (rzecz jasna jak będą pieniądze ;-)

A potem oczywiście to nauczyciel świeci oczami przed uczniami bądź
rodzicami... No ale na tym ta 'zabawa' właśnie polega - to jest ta wiedza o
szkole której nie uczą na studiach. A może powinni... ;-)

> W akcie rozpaczy chyba się zwolnię, bo nie jestem w stanie temu podołać...

Witaj w klubie :-))

Właśnie przeszłaś pierwszy poziom w grze pt. 'Jak być nauczycielem w
polskiej szkole' ;-)

Przed Tobą poziom drugi pt. "Jak być nauczycielem w polskiej szkole,
zachować twarz i nie dać się wykończyć nerwowo' ;-)

--
Z wyrazami sympatii,
Yorick

7. Data: 2004-06-26 11:46:13

Od: "RomanO" <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Yorick" <y...@p...pl.dodatek.antyspamowy> napisał w wiadomości
<...>
> [...]
> Przed Tobą poziom drugi pt. "Jak być nauczycielem w polskiej szkole,
> zachować twarz i nie dać się wykończyć nerwowo' ;-)
<..>
Witaj! i "SPOKO"!
Na uspokojenie podam Ci info, że (w pierwszej kolejności) to dziecuszka nie
wydolą .
Takie doświadczenia dobre są na WF-ie(?!)
Od razu zaplanuj odpowiednie procedury.
Możesz to zapowiedzeć rodzicom na pierwszej wywiadówce.
Roman

ocenianie
egzaminy poprawkowe
egzaminy poprawkowe
Pomoc w pisaniu prac
Jak już po konferencjach będziecie mieć więcej czasu na czytanie