scany MR

1. Data: 2005-04-19 20:53:19

Temat: scany MR
Od: " Jacek" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

czy zdjęcia rezonansu dla pacjenta na CD (kopia) są tej samej jakości co
używane przez radiologa w czasie robienia opisu? Czy to jest wersja
"uproszczona".

2. Data: 2005-04-20 06:44:44

Temat: Re: scany MR
Od: "doc. Furman" <a...@...sygnaturce> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jacek napisał:

> czy zdjęcia rezonansu dla pacjenta na CD (kopia) są tej samej jakości co
> używane przez radiologa w czasie robienia opisu? Czy to jest wersja
> "uproszczona".

Na 99% obrazów w oryginalnych formatach nie jesteś w stanie obejrzeć na
zwykłym PC, bez specjalnego oprogramowania. Musisz posiadać przeglądarkę
obrazów dostarczoną przez producenta sprzętu.
Obecnie wymaganiem dla sprzętu obrazującego jest możliwość zapisu do formatu
DICOM. Niestety format jest na tyle elastyczny, że producenci wprowadzają
do pliku własne nagłówki itp, wciąż zachowując standard, a przez co
praktycznie uniemożliwiają przeglądarkom DICOM'owym poprawne odczytanie
obrazu.
Zapewne radiolog dostaje zdjęcia na kliszy, bo tak preferują lekarze. Co do
jakości zdjęć na CD, to zależy od formatu w jakim są zapisane i od stopnia
kompresji. Najlepiej gdyby zdjęcia były dostarczane w formatach
oryginalnych (i pewnie tak jest), a obok tego są zdjęcia skonwertowane do
"normalnej" grafiki BMP, PNG lub JPEG.

--
z poważaniem, doc. Zenobiusz Furman
==> zenobiusz (kropka) furman (małpa) vp (kropka) pl <==

3. Data: 2005-04-20 07:31:53

Od: " Jacek" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

doc. Furman <a...@...sygnaturce> napisał(a):
> [...]
> kompresji. Najlepiej gdyby zdjęcia były dostarczane w formatach
> oryginalnych (i pewnie tak jest), a obok tego są zdjęcia skonwertowane do

Bardzo Ci dziękuję za tak dokładną odpowiedź. Wczoraj oglądałem scany MR
jamy brzusznej właśnie w formacie Dicom, i wydało mi się to co zobaczyłem
na monitorze bardzo uproszczone, bez uszczegółowienia. Opis radiologa
ma być dopiero w przyszłym tygodniu i zastanawiałem się jak można robić
interpretacje z Dicomu, ale po twoim wyjaśnieniu wiem że radiolog widzi
dużo lepsze obrazy.
Nie wiem czy będą zdjęcia czy sam opis, ale w takim razie czy można
będzie poprosić o nagranie na CD wybranych istotnych obrazów w formacie
np. JPEG, BMP czy raczej się tego nie praktykuje.
Serdecznie pozdrawiam.

4. Data: 2005-04-20 08:04:54

Od: "doc. Furman" <a...@...sygnaturce> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jacek napisał:

> Bardzo Ci dziękuję za tak dokładną odpowiedź. Wczoraj oglądałem scany MR
> jamy brzusznej właśnie w formacie Dicom, i wydało mi się to co zobaczyłem
> na monitorze bardzo uproszczone, bez uszczegółowienia.

Jeżeli radiolog będzie oglądał to w formie cyfrowej, to zapewne posiada
specjalny program do obrazowania, który pozwala na odpowiednią obróbkę
tychże zdjęć pod kątem diagnostyki medycznej. Poza tym ogólnie rzecz biorąc
osoba niewtajemniczona (bez praktyki medycznej) często widzi niewiele w
obrazie.

> Nie wiem czy będą zdjęcia czy sam opis, ale w takim razie czy można
> będzie poprosić o nagranie na CD wybranych istotnych obrazów w formacie
> np. JPEG, BMP czy raczej się tego nie praktykuje.

Oryginały DICOM'owe napewno na płycie będą (a przynajmiej powinny być, celem
późniejszej diagnostyki lub obróbki). A grafika BMP czy JPEG to to jest
zapewne kwestią indywidualną, chociaż moim zdaniem też być powinnny.

--

slownik polsko - lacinski
Szukam specjalisty od AZS
Krople Otrivin - działanie nieporządane