skanowanie - glos z boku

1. Data: 2003-01-19 12:47:41

Temat: skanowanie - glos z boku
Od: "Vefour" <v...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiecie co, do tej proy najbardziej zarliwe dyskusje na temat prawa
autorskiego to byly na listach komputerowych, a tu prosze - kuchnia i od
razu wiekowe argumenty o kradziezy samochodu (swoja droga, proszac o
wybaczenie, argument idiotyczny), porównaniu do ksera (też wysoce nietrafny
argument), piractwie etc. Nie wdajac sie w tenze filozoficzny spor, chcialem
tylko zauwazyc, ze prawa autorskie wygasaja po 70 latach - tak wiec co
najmniej kilka ksiazek, o ktorych wspomnial Maciej (np. XIX wieczna
literature francuska na ten temat) można jak najbardziej w sieci
upublikowac bez naruszenia prawa.

Smacznego czytania,

V.

1. Data: 2003-01-19 18:59:38

Temat: Re: skanowanie - glos z boku
Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

"Vefour" <v...@p...pl> a écrit dans le message de news:
b0e6om$nhd$...@n...tpi.pl...
> [...]
> najmniej kilka ksiazek, o ktorych wspomnial Maciej (np. XIX wieczna
> literature francuska na ten temat) można jak najbardziej w sieci

Mnie wcale nie dziwi, ze tutaj, na tej grupie, temat powraca... W koncu
chodzi o obrone tekstow.
I o ile porownanie do kradziezy dobr trwalych (np. samochod) rzeczywiscie
nie sa najlepsze, to porownanie z ksero jest jednak jakas analogia, bo
chodzi jednak o powielanie dobr niematerialnych (chyba to gallicyzm znowu,
przepraszam). A podlaczenie razem duzej ilosci komputerow (zwane obecnie
internetem) i sporej ilosci osob ktore komunikuja miedzy soba (usenet) na
pismie zmusza nas wszystkich do mozolnego wytworzenia jakiejs wspolnej
kultury, no i wspolnych regul (to znaczy nowych, lub zaktualizowanych,
przepisow prawnych).

A prawa autorskie wygasaja u nas (Fr.) 70 lat po smierci autora, no i nalezy
od tego odliczyc 1sza Wojne Swiatowa.

> Smacznego czytania,

Nawzajem

> V.

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2003-01-20 07:30:16

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> wiekowe argumenty o kradziezy samochodu (swoja droga,
proszac o
> wybaczenie, argument idiotyczny
=========
Argument byl moj.
Nie chodzilo w nim jednak o samochod, ale o kradziez...

waldek
=========

1. Data: 2003-01-20 11:29:19

Od: "Wlodzimierz Macewicz" <W...@i...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

zwykle na kazdej ksiazce, zwykle na poczatku
jest adnotacja,

utwor w calosci, anie we fragmentach nie moze byc powielany, ani
rozpowszechniany ......

lub cos podobnego

zakup ksiazki jest chyba pewna umowa dwu stron i kupujac ksiazke zgadzamy
sie na
podane warunki.

pozdrawiam WM

1. Data: 2003-01-20 12:05:46

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa (siostra Ani) N." wrote:
> A prawa autorskie wygasaja u nas (Fr.) 70 lat po smierci autora,

zawsze sie nad tym zastanawialam: bezwarunkowo wygasaja? chodzi o majatkowe
prawa atorskie. nawet jesli sa spadkobiercy to nie ma znaczenia????

> no i nalezy od tego odliczyc 1sza Wojne Swiatowa.

em... moge prosic o wytlumaczenie? jak odliczyc? czemu?

pozdr.
pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2003-01-20 21:46:04

Od: "Vefour" <v...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "waldek" <x...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> =========
> Argument byl moj.
> Nie chodzilo w nim jednak o samochod, ale o kradziez...

No wlasnie, zalezy od rozumienia slowa kradziez. Jak na kradziez dajesz
przyklad z samochodem, to utozsamiasz kradziez z pozbawieniem kogos wladztwa
nad rzecza, zabraniem posiadania. Ktos mial mercedesa i nie ma, do pracy nie
pojedzie, kochanki do restuarcji nie zawiezie. Ubytek w dobrach, strata.
Widoczne na pierwszy rzut oka (pomijam szejkow i moskiewskich mafiosow, oni
sie jednego nie dolicza)

Z ksiazka masz inaczej - jak ktos przedrukuje Twoje przepisy (pomijajac
fakt, czy sa one utworem w rozumeiniu prawa) to Twoja "pula majatkowa",
Twoje "wladztwo" sie nie zmniejszylo - masz, ile miales. Najprawdopodobniej
nawet nie bedziesz mial wiedzy, ze ktos Cie "okradl". Przypadek tzw.
"utraconej korzysci" , lucrum cessans (do tego potencjalnej, bo pewnosci nie
ma czy kserokopista jakby nie mogl skserowac, to by ksiazke kupil).
Przyznasz, ze roznica zasadnicza i nie da sie porownac tych przypadkow -
prawa niematerialne sa tak rozne od rzeczy, ze maja inne przepisy i inna
"filozofie" (w prawie autorskim nie ma nawet pojecia "wlasnosci").

Co nie zmienia faktu, ze czyn nielegalnego skanu (sa przypadki legalnego,
m.in. dozwolony uzytek osobisty, ale on nie obejmuje rozpowszechniania w
sieci) jest karalny i moralnie watpliwy.

V.

1. Data: 2003-01-21 08:24:11

Od: Maciej <b...@e...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Musze znowu sie obronic.
Sporo ksiazek kupilem po uprzednim ich czytaniu w formie innej niz wydawca
zakladal.
Od czasow studenckich po dzis... Masa ksiazek jest przereklamowana a forma
elektroniczna pomaga w niepopelnieniu bledu zakupu.
Mam mase ksiazek zescanowaych, a jednoczesnie w formie elektronicznej, do
przeroznych to sluzy celow.
Nie mam nigdy w zamiaze kogos oszukiwac...

1. Data: 2003-01-21 09:10:28

Od: "Vefour" <v...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Maciej" <b...@e...net.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
> przeroznych to sluzy celow.
> Nie mam nigdy w zamiaze kogos oszukiwac...

Wolno ci to robuc, ale tylko na uzytek Twoj i kregu Twoich bliskich -
rodziny i znajomych. Nie mozesz tego robic "publicznie", nie mozesz
rozpowszechniac ani w sieci ani inaczej. Tyle prawo.

V.

1. Data: 2003-01-21 15:45:41

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> fakt, czy sa one utworem w rozumeiniu prawa) to
Twoja "pula majatkowa",
> Twoje "wladztwo" sie nie zmniejszylo - masz, ile
==========
Teraz twoj przyklad jest niewlasciwy. Moja "pula
majatkowa" sie wprawdzie nie zmniejsza, ale za to NIE
ROSNIE, a powinna! Ktos zamiast kupic ksiazke wzial ja
darmo.
Czyli mam koncie MNIEJ niz powinno byc.
Efekt koncowy jest identyczny jak przy kradziezy
samochodu. Rozne sa tylko posrednie metody dochodzenia
do niego!
==========

> Najprawdopodobniej nawet nie bedziesz mial wiedzy,
> ze ktos Cie "okradl".
===========
Co z tego, ze nie wiem o tym?
Jest rzecza bezsporna, ze nawet jesli o czyms nie wiem,
to to cos jednak ZACHODZI i MA bezposredni wplyw na moj
stan majatkowy.

Zgodze sie natomiast, ze uzycie przeze mnie slowa
"kradziez" w stosunku do rozpowszechniania
skserowanych, cudzych ksiazek nie jest
najszczesliwsze - prawo zna zapewne bardziej adekwatne
okreslenia. Oddaje ono jednak stan ducha autora, ktory
sie o tym dowiedzial.

waldek
==========

1. Data: 2003-01-21 23:08:01

Od: "Vefour" <v...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Czyli mam koncie MNIEJ niz powinno byc.
> Efekt koncowy jest identyczny jak przy kradziezy
> samochodu. Rozne sa tylko posrednie metody dochodzenia

No coz, jesli nie rozrozniasz sytuacji faktycznej utraty czegos a braku
teoretycznego przysporzenia i stawiasz między nimi znak równości, to się
wycofuję z dalszej dyskusji. Nasze postawy są tak diametralnie rozbieżne, że
lepiej chyba porozmawiać o metodach przyrzadzania poledwicy wołowej :))))

V,

chwalę klopsiki szwedzkie
przepis
Deser Makłowicza