skierowanie od prywatnego lekarza a bezplatne badania

1. Data: 2003-05-25 19:03:02

Temat: skierowanie od prywatnego lekarza a bezplatne badania
Od: "kuba kutner" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
czy istnieje jakies prawne uzasadnienie dla odmowy wykonania bezplatnych
badan (dla osoby ubezpieczonej) jesli skierowanie na takie badania wydal
prywatny lekarz? Moja ciezarna zona dostala od lekarza skierowanie na
badania krwi itp, a w przychodni twierdza ze musi takie skierowanie otrzymac
od "ich" lekarza. Poniewaz rozne badania bedzie teraz wykonywac dosc czesto
zastanawiam sie - jak to naprawde jest?

z gory dziekuje za pomoc.

pozdr,
kuba

2. Data: 2003-05-25 19:37:21

Od: t...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> badania krwi itp, a w przychodni twierdza ze musi takie skierowanie otrzymac
> od "ich" lekarza. Poniewaz rozne badania bedzie teraz wykonywac dosc czesto
> zastanawiam sie - jak to naprawde jest?

_Wydaje_ mi się, że skierowania na bezpłatne badania mogą wydawać jedynie
lekarze mający kontrakt z Funduszem. Wyjątkiem jest np. skierowanie do
szpitala, które może wydać każdy lekarz.

Różnice dotyczą rejonów, w Małopolsce skierowanie do szpitala
_specjalistycznego_ musi wydac specjalista mający kontrakt z funduszem, a na
Śląsku wystarczy skierowanie od lekarza rodzinnego.... różnie to bywa.

t.

3. Data: 2003-05-25 19:47:47

Od: "ulast" <N...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kuba kutner" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
otrzymac
> od "ich" lekarza. Poniewaz rozne badania bedzie teraz wykonywac dosc

Za badania od lekarza prywatnego trzeba placic, prznajmniej u nas...
Jak lekarz ma umowe z Funduszem, to przyjmuje "na ubezpieczenie" i nie
trzeba placic za nic, jesli placisz za wizyte u prywatnego to i placisz za
badania.

Pozdrawiam
Ula
www.ulast.prv.pl

4. Data: 2003-05-25 20:18:26

Od: "pamana" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
otrzymac
> od "ich" lekarza. Poniewaz rozne badania bedzie teraz wykonywac dosc

witam

rzeczywiscie polska służba zdrowia uwaza ze jesli stac cie na prywtnego
lekarza to stac cie na to zeby płacic za badania ,przykre ale prawdziwe
pozdrawiam i życze zdówka i jak najmniej stycznosci z lekarzami
paula

5. Data: 2003-05-25 20:49:40

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
otrzymac
> od "ich" lekarza. Poniewaz rozne badania bedzie teraz wykonywac dosc

Ustawa stanowi jednoznacznie. Lekarz prywatny moze skierowac pacjenta do
leczenia szpitalnego, gdyz KAZDY lekarz to moze zrobic. I leczenie jest
bezplatne.
Jesli chodzi o skierowania na badania - jesli wypisuje lekarz prywatny
badania sa pelnoplatne. Lekarz ubezpieczenia zdrowotnego ( majacy kontrakt z
NFZ ) lub pracujacy w placowce posiadajacej taki kontrakt wystawia
skierowanie na badania i sa one bezplatne, o ile wykonasz je w laboratorium
przez niego wskazanym ( czyli pod adresem napisanym na skierowaniu na
badania ) - to wyplywa z umow pomiedzy laboratorium a konkretna placowka
kierujaca ( chodzi o przelewy platnosci i stawki cenowe ustalone pomiedzy
nimi na podst. umowy - takie sa wymogi NFZ). Czyli jak laboratorium nie ma
umowy z podmiotem kierujacym rowniez musisz zaplacic. Dlatego warto sie
spytac lekarza NFZ o miejsca, gdzie mozna badania zrobic bezplatnie.
Nie rozumiem twierdzen, ze w jednych oddzialach NFZ sie tak robi a w innych
nie - ustawa to jednoznacznie reguluje i jesli gdziekolwiek kaza placic za
badania na podst skierowania od konkretnego lekarza NFZ do konkretnej
placowki ( laboratorium )- naruszaja prawo. To samo dotyczy skierowan do
szpitala. Moze je wystawic kazdy lekarz i musza byc obowiazujace. Jesli tak
nie jest - rowniez dochodzi do naruszenia prawa.
W obu przypadkach naruszenia prawa nalezy zlozyc pisemna skarge do
regionalnego oddzialu NFZ.

pozdrawiam

casus
spec. ch. oczu

6. Data: 2003-05-25 20:55:43

Od: "pestifer" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "casus" <c...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
>

> Ustawa stanowi jednoznacznie. Lekarz prywatny moze skierowac pacjenta do
> leczenia szpitalnego, gdyz KAZDY lekarz to moze zrobic. I leczenie jest
(...)

ale chyba z zastrzezeniem, ze do kliniki (procedury wysokospecjalistyczne)
musi to byc lekarz specjalista (2 st)

7. Data: 2003-05-25 20:58:29

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> lekarza to stac cie na to zeby płacic za badania ,przykre ale prawdziwe
> pozdrawiam i życze zdówka i jak najmniej stycznosci z lekarzami

To nie polska sluzba zdrowia tak uwaza, tylko tak stanowi prawo, ktoremu
rowniez ta sluzba zdrowia podlega. Odpowiedz mi, na jakiej podstawie masz
miec za darmo badania od lek. prywatnego? Przeciez w laboratorium obowiazuje
tak samo cennik jak i u lekarza prywatnego. Tam sa rowiez koszty wykonania
badan, odczynnikow, pracy laborantki, urzadzen itd, itp.
Jesli kieruje lekarz NFZ jego placowka pokrywa te koszty badan - za to on
dostaje odpowiednia pule pieniedzy od NFZ. Lekarz prywatny takiej puli nie
ma, wiec to pacjent prywatny musi placic. Oczywiscie mozna zrobic tez
inaczej. Hipotetycznie: wyzyta u mnie kosztuje 50 zl. Podpisuje umowe z
jakims laboratorium na badania i ustalam cennik badan. I np badania na ktore
ja Cie musze skierowac kosztuja 80 zl. Prosze bardzo, Ty nie zaplacisz w
laboratorium nic, ale ja wezme od Ciebie w momencie wypisania skierowania na
te badania 50 zl ( honorarium ) + 80 zl ( badania laboratoryjne ), czyli
razem 130 zl. A do laboratorium przesle przelew za Ciebie wartosci 80 zl.
Przeciez to na jedno wychodzi ,ale moze bedziesz miala inne odczucie???
Niestety - wszystko kosztuje, i jesli jest decyzja pacjenta na leczenie
prywatne, to musi wiedziec, ze za wszystko bedzie placic ( oprocz leczenia
szpitalnego ). A skoro twierdzi, ze jest ubezpieczony i mu sie nalezy -
powinien udac sie do lekarza leczacego na podst. umowy z NFZ. To sa zasady
proste, czytelne i istniejace od lat.
Tak wiec to Twoje slowa sa przykre, ze zrzucasz to na sluzbe zdrowia. Taki
jest system i takiemu podlegamy. Jest wybor - wiec nad czym sie wlasciwie
uzalasz?

pozdrawiam

casus
spec. ch .oczu

8. Data: 2003-05-25 21:00:49

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> (...)
>
> ale chyba z zastrzezeniem, ze do kliniki (procedury wysokospecjalistyczne)
> musi to byc lekarz specjalista (2 st)

Do kliniki moze kazdy lekarz. Na procedure wysokospecjalistyczna - tylko
specjalista II stopnia z konkretnej dziedziny. Czesto wysokospecj. procedury
wykonuje sie w szpitalach nieklinicznych.

casus

9. Data: 2003-05-25 21:10:56

Od: "pestifer" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jest system i takiemu podlegamy. Jest wybor - wiec nad czym sie wlasciwie

nie do konca
sa badania ktore sa placone bezposrednio funduszu, np tomografia
poza tym jesli pacjent idzie prywatnie automatycznie fundusz oszczedza
kosztem pacjenta
kiedys sie to odpisywalo od podatku, teraz nie, a niby dlaczego?
jesli, jak mowisz ,pacjent decyduje sie na leczenie prywatne powinien miec
prawo zdecydowac o nie placeniu skladki na NFZ, dobrze rozumuje?

10. Data: 2003-05-25 21:53:02

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jesli, jak mowisz ,pacjent decyduje sie na leczenie prywatne powinien miec
> prawo zdecydowac o nie placeniu skladki na NFZ, dobrze rozumuje?

oczywiscie, czesc badan jest placonych bezposrednio z NFZ, ale chodzilo o
ugeneralizowanie. Tak czy siak - kazde badanie ( oprocz prywatnych ) jest z
NFZ placone - bezposrednio ( jak np tomografia ) lub posrednio ( poprzez
lek. kierujacego na badania - laboratorium ).
Zgadzam sie rowniez, ze jesli pacjent idzie prywatnie to NFZ oszczedza. Tak
samo jak oszczedzala Kasa Chorych i jak wczesniej oszczedzalo panstwo w
systemie, w ktorych kiedys bylo. To nie jest zadna nowosc dni dzisiejszych.
Dlaczego sie teraz nie odpisuje leczenia prywatnego od podatku? Spytaj
Ministra Finansow - to jego pomysl a nie sluzby zdrowia.
O prawie o nieplaceniu ubezpieczenia zdrowotnego ( a nie skladki na NFZ )
rowniez decyduje Ministerstwo Finansow - konkretniej o obowiazku jego
placenia.
Reasumujac - zgadzam sie z Toba, ze sa rzeczy, ktore stworzylo panstwo i
zgodnie z systemem, ktory zaproponowaly odpowiednie struktury rzadu (
ministerstwa ) a uchwalil sejm ( rekoma osob przez nas w koncu wybranych ),
zaaprobowal senat i podpisal prezydent. I mozliwe, ze dla wielu ludzi wydaja
sie byc nielogiczne, niesprawiedliwe, nie dajace prawa wyboru itd, itp. Ale
jest to prawo, ktore obowiazuje kazdego obywatela naszego Panstwa i musimy
sie do tego stosowac.

Konczac - tego problemu nie rozstrzygniemy - akuratnie pragne tylko
podkreslic jedna rzecz - nie zrzucajcie wszystkiego na lekarzy i sluzbe
zdrowia. My dzialamy w systemie, ktory nam stworzono i chcac nie chcac
musimy sie do niego stosowac, bo to jest PRAWO i nalezy go przestrzegac.

casus

Zyrtec a jego [tańsze] generyki
Zimne i wilgotne ręce.
powiekszone sutki...