sledzie, sledzie ..... w duzej ilosci

1. Data: 2001-12-12 08:52:09

Temat: sledzie, sledzie ..... w duzej ilosci
Od: "Monisiatko" <M...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Byly prosby o sledzie. Prosze bardzo ponizej 1000 i jedna potrawa ze
sledzia :)))
Wszystkie przepisy dostalam od Basi ze Szwecji.
Do tej pory probowalam 2 - musztardowe i te z tartym zoltym serem.
Poemat i rewelacja.
W ogole nie myslalam, ze ze sledzi takie cuda mozna robic......

Monisiatko

1 decylitr = 1 dl = 0,5 szklanki (mniej wiecej)

Curryströmming (sledz curry)
600 g filetow sledziowych
zalewa:
0,5 l wody
1 dl occtu (24%)
1 lyzka stolowa soli
sos:
2 dl majonezu
2 dl kwasnej smietany
1 zabek czosnku
1-2 lyzki curry
1 kwasne jablko
Wymieszc zalewe, wlozyc sledzie i odstawic do lodowki na 12
godzin. Wymieszac majonez ze smietana, curry i czosnkiem (ja
mam taka preske do wyciskania, napewno mozna poszatkowac) i
obranym i poszatkowanym jablkiem.Filety wyjac z zalewy,
osuszyc i wlozyc do sosu. Po 12 godzinach w lodowce sa do
jedzenia.

Sledz w musztardzie (faworyt mojej kolezanki z Kraka, Ajki, jak jej wyslalam
na Wielkanoc to od tego czasu maz jej "karze" to robic na kazde przyjecie:-)
4-6 wymoczonych filetów sledzia solonego,
4-5 lyzek slodkiej musztardy,
1 lyzka cukru,
1 lyzka ostrej musztardy,
1 lyzka oleju,
1 lyzka majonezu,
1 lyzka wody, pieprz.
Pokroic filety na 2 cm paski. Wymieszac cukier i musztarde.
Wlewac powoli olej, stale mieszajac. Wmieszac pozostale
skladniki i zalac tym sledzie. Jesc najwczesniej na drugi
dzien.

Salatka Babci Pacholskiej (to moja rodzona babcia)
2-3 filety sledzia solone
2 jablka
2-3 cebule
2 jajka na twardo
1 dl smietany kwasnej
pieprz
Wszysko poszatkowac. Wymieszac. Podprawic smietana i
wstawic do lodowki na kilka godzin.

Brantevikssill (Brantevik to jest taka osada nad Morzem
Baltyckim, na Österlen, nasi znajomi tam mieszkaja)
1 kg filetow sledziowych
Zalewa :
6 dl wody
1 dl occtu (24%)
2 lyzki soli
Mieszanka:
5 dl cukru
40 zmiazdzonych ziaren pieprzu
2 duze, posztkowane cebule- zwykle
2 duze, poszatkowane cebule czerwone
1-2 lyzki pieprzu cytrynowego
2 liscie bobkowe
1 duza wiazka poszatkowanego kopru
Wlozyc filety do zalewy na noc w lodowce. Wyjac, osuszyc.
Wymiesza ingrediencje do mieszanki. Wkladac filety na
przemian z mieszanka do sloika. Zostawic na kilka dni w
lodowce.

Sledz Yvonne (kolezanka)
4 filety solone sledziowe
0,5 szklanki soku z pomaranczy
3-4 lyski occtu 24%
0,5 szklanki cukru
3 lyzki miodu
0,5 szklanki wody
starta skorka z pomaranczy
1 drobnopokrojona cebulka
Zagotowac zalewe, ostudzic. Pokroic sledzia na kawalki. W sloiku ulozyc
sledzia, cebulke i skorke pomaranczowa. Zalac zalewa i odstawic na jeden
dzien. Pycha.

Sledz cytrynowo-limetkowy
6 filetow wymoczonych
Zalewa 1
1,5 dl wody
5 lyzek occtu 12%
1 dl cukru
10 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
1 cebula
kilka pedow kopru
Zalewa 2
1 dl majonezu
3 dl kwasnej smietany
skorka zdrapana z jednej limetki
1 lyzka soku z limetki
skorka zdarta z jednej cytryny
1 lyzka soku z cytryny
Zagotowac zalewe 1 (bez koperku i cebuli) Zalac zimna zalewa
sledzie, koper i pokrojona cebule i niech stoi jeden dzien.
Zmieszac ingrediencje do zalewy 2. Wyjac filety z zalewy 1,
pokroic na kawalki i wsadzic do zalewy 2. Posypac starta
skorka i niech stoja kilka godzin.

Sledz ginowy (z jalowcowka)
6-8 filetow sledziowych wymoczonych
2 listki laurowe
2 najchetniej czerwone cebule
Zalewa:
0,5 dl occtu 24%
1-1,5 cukru
1&frac12; wody
0,5 dl ginu czyli jalowcowki
1,5 zmiazdzonych ziaren jalowca
Zmieszac ocet z cukrem, wlac wrzaca wode i mieszac az sie
cukier rozpusci. Zmieszac gin z jalowcem. Wkladac na
przemian kawalki sledzia i plasterki cebuli. Zalac zalewa,
na koniec wlozyc liscie laurowe (bobkowe) i odstawic na 24
godziny.

Sledz z Gunnebo
1 kg solonego sledzia
szklanka majonezu
szklanka kwasnej smietany
1 lyzeczka pokruszonych ziaren jalowca
3 listki laurowe
kieliszek ginu
kieliszek sherry
1 lyzeczka soli
1 szczypta piperzu
Wymieszac wszysko za wyjatkiem sledzia. Wlozyc do garnka kamiennego sledz na
przemian z sosem. Jesc po 2 dniach.

Sledz rabarbarowy z Bornholmu
60 dkg sledzia
4 lyzek maki
2 lyzki ziaren gorczycy
zalewa:
75 dkg rabarbaru
0,5 szklanki cukru
2 lyzki occtu 24%
do przybrania:
0,5 szklanki poszatkowanych orzechow wloskich
Popanierowac sledzia maka, sola i gorczyca. Wlozyc do zaroodpornej formy,
grzbietami do gory. Piec w 200 stopni przez 20 minut. Rabarbar zagotowac z
cukrem na malym gazie. Dodac ocet. Zalac cieplego sledzia zalewa, posypac
orzechami. Jesc na goraco, cieplo i zimno.

Brännösill
60 dkg wymoczonych filetow
zalewa 1
1 l wody
szklanka occtu 24%
0,5 szklanki grubej soli
3 czubate lyzki cukru
1 cebula najlepiej czerwona
zalewa2
niecala szklanka oleju
3-4 lyzki occtu winnego z czerwonego wina
0,5 szklanki sosu chici Heinza
2 zabki czosnku przecisniete albo posiekane
2 lyzki francuskiej musztardy
3 czubate lyzki posiekanego koperku
Zagotowac zalewe 1, wystudzic i zalac sledzie nia. Odstawic na 2 dni.
Odcedzic. Wymieszac zalewe 2 i zalac nia sledzie. Jesc na drugi dzien.

Kaviarströmming (sledz kawiorowy)
60 dkg filetow swiezych
zalewa
0,5 szklanki occtu 12%
0,5l wody
1 lyzka soli
sos
0,5 szklanki majonezu
0,5 szklanka kwasnej smietany
0,5 lyzeczki soli
12-15 potluczonych ziaren pieprzu
2-3 lyzki pasty kawiorowej z tubki (jezeli taka jest do dostania)
1 starty zabek czosnku
0,5 szklanki poszatkowanego koperku
2 lyzki musztardy nie za ostrej
2 lyzki drobno posiekanej cebulki
jajka pokrojone w zabki do przybrania
Zamieszac skladniki do zalewy. Zalac sledzia becz skory i odstawic na noc.
Od czasu do czasu przelozyc na druga strone. Na drugi dzien wymieszac
skladniki do sosu. Wyjac sledzia z zalewy, wlozyc do sloika warstwa sledzia
i warstwa sosu. Na drugi dzien mozna jesc. Przyozdobic jajkami.

Västerbottensill (sledz z regionu Västerbotten)
40 dkg sledzia solonego
0,5 szklanki majonezu
0,5 szklanki kwasnej smietany
niecala szklanka drobno startego ostrego sera zoltego
1-kilka zabkow czosnku
1 lyzka musztardy francuskiej
1 szczypta pieprzu tureckiego
1 szczypta pieprzu
1szczypta soli
Wymoczyc sledzia. Pokroic na male kawalki. Zetrzec ser, wycisnac czosnek (ja
mam taka praske do przeciskania). Wymieszac wszystkie skladniki na krem,
dodac przyprawy. W sloiku ulozyc sledzia na przemian z kremem.

Sledz a la Russe (czyli po rusku)
40 dgk sledzia solonego wymoczonego
szklanka kawasnej smietany
0,5 szklanki smietany kremowki
1 ogorek kiszony albo konserwowy
1 burak konserwowy
1 jajko na twardo
2 lyzki posiekanej pietruszki albo koperku
Pokroic sledzie na kawalki. Polozyc na polmisku. Ubic kremowke i pomieszac
ze smietana kwasna. Rozsmarowac na sedziach. Posiekac reszte i posypac tym
sledzie.

Gubbröra (mieszanka chlopa, nie rolnika)
1 puszka ansjovis
3 jajka na twardo
1 najchetniej czerwona cebula (mozna zwykla)
0,5 pora
4 lyzki kwasnej smietany
4 lyzki majonezu
3 lyzki sosu chili (takiego Heinza)
0,5 pokrojonej pietruszki
4-6 kromek chleba razowego ciemnego
Wszystko pokroic i wymieszac z majonezem, smietana i s&aring;sem
chili. Nalozyc na chleb i zjesc ze smakiem

Saltka ojca Bengta (Bengt to nasz przyjaciel, tez lekarz, a
jego ojciec profesor anatomi w uniwersytecie w Lundzie)
2 jajka na twardo
2 pomidory
puszka ansjovis
2 lyzki posiekanego szczypiorku
2 lyzki sosu chili
1 dl majonezu
Posiekac, wymieszac, podawac z chlebem.

Tort sledziowy (skanski)- przepis mam z ksiazki "Skanskie
morderstwa sledziowe" wydanej przez skanska Akademie
Sledziowa (Academia Harengi Scaniensis)- zgromadzenie
kilkunastow panow roznych zawodow i zainteresowan, ktorych
laczy milosc do sledzi.
1 puszka ansjovis
3 dl smietany kremowki
1 dl poszatkowanego szczypiorku
1 szczypta pieprzu
Ubic smietane. Poszatkowac sledzia. Wymieszac ze smietana,
szczypiorkiem i pieprzem. Wlac do okraglej tortownicy.
Zamrozic co najmniej 6 godzin. Przybrac plasterkami cytryny
i szczypiorkiem przed podaniem.
Smacznego

archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl
----- od 28.08 - nowa, lepsza wersja -----

1. Data: 2001-12-12 10:02:55

Temat: Re: sledzie, sledzie ..... w duzej ilosci
Od: "Magdalena W." <zolza@usunto_astercity.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Monisiatko <M...@c...pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:0...@p...pl...
> Byly prosby o sledzie. Prosze bardzo ponizej 1000 i jedna
potrawa ze
> sledzia :)))
Przeczytalam wszystkie, zapisalam na dysk, a teraz siedze i sie
slinie :))))))))
zaczne robic te w zalewach juz w weekend :)
Dziekuje bardzo
Magda,
co to sledzie moze zawsze wszedzie i w kazdej ilosci :)

1. Data: 2001-12-12 10:11:58

Od: "Monisiatko" <M...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

A te z serem ostrym wedzonym to ..... poemat, sonet, panegiryk i ....
kazda ilosc znika blyskawicznie
Mniam...
ale sie rozmarzylam....

1. Data: 2001-12-13 00:18:36

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Monisiatko <M...@c...pl> a écrit dans le message :
0...@p...pl...
> [...]
> Poemat i rewelacja.
> W ogole nie myslalam, ze ze sledzi takie cuda mozna robic......

ciach

Dziekuje slicznie

Ewcia
(fladra)
--
Niesz !

1. Data: 2001-12-14 19:57:18

Od: <b...@n...se> szukaj wiadomości tego autora

> Byly prosby o sledzie. Prosze bardzo ponizej 1000 i jedna potrawa ze
> sledzia :)))
> Wszystkie przepisy dostalam od Basi ze Szwecji.
> Monisiatko
------------------------
No to mnie juz Monika zaprezentowala. Nie powiedziala tylko, ze ja mam kuku na
punkcie sledzi. Mam, nawet spore. Dlatego jeszcze kilka sledziowych przepisow
dorzucam:-)

Sledzie glögg-owe (glögg to taki napoj, cos w rodzaju grzanego wina, podawany
tutaj w okolicach swiat Bozego Narodzenia)
50 dkg solonego, wymoczonego sledzia
1 cebula pokrojona na plasterki
3-4 lyzki rodzynkow
0,5 szklanki occtu 12%
szklanka wody
niecala szklanka cukru
2 kawalki cynamonu
2 lyzki gozdzikow
1 lyzka ziaren kardamonu
1 pokrojona pomarancz
W naczyniu, najlepiej kamiennym, klasc na przemian: sledz, rodzynki i cebule.
Zagotowac ocet z woda, cukrem i przyprawami. Ostudzic i zalac tym sledzie.
Niech postoja conajmniej jeden dzien.

Sledz pomaranczowo-pieprzowy
40-50 dkg wymoczonego, solonego sledzia- filety
0,5 szklanki cukru
niecala szklanka wody
4 lyzki occtu 12%
1 cebula pokrojona na plasterki
1 mala marchewka w plasterkach
8 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
Zagotowac wszystko z wyjatkiem sledzia. Ostudzic. Zalac sledzia. Zostawic na
dzien.
2 lyzki koncentrowanego soku z pomaranczy
1 lyzeczka startej skorki z pomaranczy
0,5 lyzeczki ziaren ziela angielskiego
0,5 lyzeczki ziaren pieprzu czerwonego
0,5 lyzeczki ziaren pieprzu bialego
0,5 lyzeczki ziaren pieprzu czarnego
Wyjete z zaprawy i pokrojone kawalki sledzia zalac sokiem pomaranczowym i
posypac skorka. Posypac pieprzem i zostawic na dzien do naciagniecia. Po dniu
mozna jesc.

Sledz bazyliowy
1,5 kg filetow wymoczonych
1 litr wody
szklanka occtu
Wymieszac zalewe, zalac sledzia i postawic w chlodzie przez noc.
1 wiazka swiezej bazylii
2 szklanki tlustej smietany kwasnej
1 zabek czosnku
sol i pieprz
Wyjac sledzia i osuszyc. Zmiksowac bazylie ze smietana i czosnkiem. Zalac tym
sledzia. Jesc po 2 dniach.

Sledz cytrynowo-limetkowy
5 wymoczonych filetow
zalewa I
1,5 litra wody
5 lyzek occtu 12%
0,5 szklanki cukru
10 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
1 mala cebula
kilka lodyzek koperku
zalewa II
0,5 szklanki majonezu
1,5 szklanki kwasnej smietany
starta skorka z jednej limetki
1 lyzka soku z limetki
starta skorka z 0,5 cytryny
1 lyzka soku z cytryny
Zagotowac zalewe I bez cebuli i koperku. Ostudzic i zalac nia sledzia z
koperkiem i cebula. Zostawic na jeden dzien. Wyjac filety, pokroic i zalac
zalewa II. Posypac starta skorka.

Sledz cytrynowy
4 duze, wymoczone filety
4 lyzki occtu 12%
0,5 szklanki cukru
niecala szklanka wody
1 lyzka potluczonych ziaren cholendry
1 cebula w plasterkach
1-2 cytryn, sok
2 lyzki startej skorki cytrynowej
cienkie plasterki z 0,5 cytryny
Zmieszac ocet z cukrem i woda. Nie trzeba gotowac, ale cukier ma byc dobrze
rozpuszczony. W naczyniu ulozyc sledzia na przemian z cholendra, cebula i
cytryna. Zalac zaprawa. Postawic na jeden dzien. Przy podawaniu udekorowac
plasterkami cytryny i cebuli.

Sledz cytrusowy
40 dkg wymoczonych filetow
1,5 szklanki cukru
0,5 l wody
1 cebula, najlepiej czerwona jak jest, pokrojona na grube kawalki
2 kawalki cynamonu
2 gozdziki
4 ziarna kardamonu
8 ziaren ziela angielskiego
1 listek bobkowy
1 pomarancz- sok i starta skorka
1 cytryna- sok i starta skorka
niecala szklanka occtu 12%
Zagotowac wszystko z wyjatkiem sledzia i occtu. Gotowac przez 5 minut. Zdjac z
ognia i dodac ocet. Ostudzic. Zalac sledzia w kawalkach i zostawic na
conajmniej 3 dni.

Paprykowy sledz Kerstin
40 dkg sledzia wymoczonego
0,5 czerwonej papryki
1 cebula
10 cm pora
zalewa:
0,5 szklanki wody
4 lyski occtu
0,5 szklanki cukru
1 listek bobkowy
10 zmiazdzonych ziaren ziela angielskiego
Zagotowac zalewe, ostudzic. Ulozyc w sloiki kawalki sledzia z plasterkami
papryki, cebuli i poru. Zalac przecedzonya zalewa. Do jedzenia po 2 dniach.

Sledz Misia Uszatka (Nalle Puh)- pojecia nie mam dlaczego tak sie nazywa :-)
50 dkg wymoczonych filetow
0,5 szklanki cukru
niecala szklanka wody
4 lyzki occtu 12%
[...]
0,5 pomaranczy
0,5 szklanki smietany kwasnej
4 lyzki majonezu
1 lyzka miodu
0,5 lyzeczki grubo zmielonego pieprzu
Wyjac sledzia z zalewy i pokroic na kawalki. Zetrzec skorke i wycisnac sok z
pomaranczy. Wymieszac ze smietana, majonezem, miodem i pieprzem i zalac
sledzia. Trzyma sie w lodowce 4-5 dni.

Sledz chrzanowy z kawiorem
40 dkg wymoczonych filetow
1 zoltko
1 lyzeczka musztardy gruboziarnistej
2 lyzki startego chrzanu
0,5 szklanki oleju kukurydzianego
5 lyzek tlustej smietany kwasnej
2 lyzki czerwonego kawioru (mozna bez)
1 drobno posiekana cebulka
Zmiksowac zoltko z musztarda i chrzanem. Dodawac po kropelce oliwy. Dodac
smietane, cebulke i kawior. Ewentualnie pieprz i sol do smaku. Pokroic filety,
wlozyc do sloika i zalac sosem. Jesc po 2 dniach.

Sledz chrzanowy
80 dkg wymoczonych filetow
2 lyzki musztardy
2 lyzki cukru
1 lyzka occtu winnego z bialego wina
3 lyzki oleju kukurydzianego
0,5 szklanki tlustej, kwasnej smietany
2 lyzki startego chrzanu
0,5 szklanki posiekanego szczypiorku
Pokroic sledzia na kawalki. Wymieszac wszystkie skladniki na sos i zalac nim
sledzia. Jesc na nastepny dzien.

Sledz z sherry kremowy
40 dkg wymoczonych filetow
Sos:
1 lyzka drobno posiekanej cebulki
3-4 lyzki drobno posiekanego koperku
1 lyzka przecieru pomidorowego
2 lyzki sosu chili (Heinza)
2-3 lyzek sherry
1 szklanka tlustej, kwasnej smietany
Wymieszac skladniki na so. Pokroic filety i zalac sosem. Jesc po 4-5 godzinach.

Sledz kalabryjski
4 wymoczone filety
Sos:
1 szklanka posiekanych pomidorow z puszki
3-4 lyzki oliwy
3 lyzki przecieru pomidorowego
2 lyzki occtu
2 lyzki nasion kopru wloskiego (fenkulu)
1 szklanka posiekanego koperku
1 lyzeczka pieprzu cayenne (pieprz turecki)
Wymieszac sos. Zalac kawalki sledzia sosem w szklanym sloiku. Jesc na drugi
dzien.
Smacznego
baska

1. Data: 2001-12-14 20:13:21

Od: "Monisiatko" <M...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Basienko,
Jak to milo Cie tu spotkac:))
Ktora to juz Twoja lista kuchenna:))

Oswiadczam wszystkim, ze Basia jest prawdziwa skarbnica wspanialych przepisow,
miedzy innymi od niej pochodzi przepis na Tjankol, ktory kiedys robil tu
furore.

Strasznie sie ciesze z tego spotkania na polskiej liscie kuchennej.

Monisiatko

1. Data: 2001-12-14 20:23:12

Od: <b...@n...se> szukaj wiadomości tego autora

> Witaj Basienko,
> Jak to milo Cie tu spotkac:))
> Ktora to juz Twoja lista kuchenna:))
-----------
Nareszcie tu trafilam. Troche was podgladalam ostanim czasem i kiedys nawet na
czacie sie produkowalam. To moja dopiero ;-) trzecia lista kuchenna.

> Oswiadczam wszystkim, ze Basia jest prawdziwa skarbnica wspanialych
przepisow,
> Monisiatko
-------------
Sie rumienie ;-)
baska

1. Data: 2001-12-15 00:55:51

Od: "adiola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <b...@n...se> napisał w wiadomości
> ------------------------
> No to mnie juz Monika zaprezentowala.

O masz!!!, dopiero Cie znalazlam :-)))). Schowalas sie przed Krysia za tymi
sledziami ??? Gdyby nie fakt, ze czytam wszystkie posty Moniki, pewnie bys
mi zaginela w otchlani listow :-))))).

Witaj Basiu :-))),

pisuj czesto, szwedzkich specjalow nam tu podrzuc mnostwo, moze przepisik
na kottbullar ???, albo jakies danko z falukorv???, albo Flinta stek ????

Adiola ( lubiaca szwedzkie jedzonko np. mielone miesko z kapusta i lingon
:-))))) )

P.S. Moja tesciowa tez mieszka w Szwecji, lubi gotowac i piec, ale jeszcze
bardziej lubi gadac z synkiem przez NM i nie ma czasu dla synowej ;-(.

sledzie, sledzie ..... w duzej ilosci
Co na Wigilie na stojaco??????
Kurczak na butelce z winem:)
WOK
Reczna maszynka do mielenia - gdzie kupic