śliwowica

1. Data: 2001-09-07 10:07:43

Temat: śliwowica
Od: "michal" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

czy ktoś ma jakieś doświadczenia ( oprócz picia ) z tym trunkiem. ile czego
i jak ?
dzięki za szybką odpowiedź / bo się śliwki skończą :-( /
michal

1. Data: 2001-09-07 10:34:17

Temat: Re: śliwowica
Od: "budzik" <d...@d...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

hej, pzrecież to nielegalne ;)
budzik

poszukaj w Łącku nad Dunajcem ;) tam jej podobno nie produkuja

1. Data: 2001-09-07 10:43:18

Od: "syku" <s...@k...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

z tego co sie orientuje to sliwowica jest wodka ze sliwek

wiec:
zacznij od zrobienia wina ze sliwek - to jest legalne o ile pamietam mozna
zrobic do 40 litrow wina jednego gatunku chyba ze cos sie zmienilo...

nastepnie przychodzi kolej na destylacje wyzej wspomnianego trunku tylko ze
to juz jest jakby mniej legalne :)))

[[kocham Cie kochac i jesc tez lubie]]
syku

1. Data: 2001-09-07 10:54:35

Od: i...@r...com.pl (Klient - rzeczoznawcyap - info) szukaj wiadomości tego autora

From: michal

> [...]
> trunkiem. ile czego
> i jak ?
> dzięki za szybką odpowiedź / bo się śliwki skończą :-( /

Dyskusja na ten temat była niedawno, więc cytuję:

Co na to Jerzy:

> I co ty na to? W koncu Czeska sliwowica ma wieksza renome niz
polska, a
[...]
Tylko przez głupotę urzędników i ignorantów.
Ale nie jest lepsza od tej [bez drożdży] polskiej:
Kultura na 70 procent
Dolina Dunajca to nie tylko wspaniałe krajobrazy, to także prastara
kolebka naszej kultury. Każda wieś, każde miasto może poszczycić się
unikalnym dziedzictwem. Dębno bezcennym drewnianym kościołem,
Czorsztyn i
Niedzica zamkami, Stary Sącz klasztorem klarysek i księżną Kingą,
która za
kilka miesięcy zostanie nową świętą. Łącko, niewielkie, położone u
stóp
Gorców miasteczko, chlubi się swoją śliwowicą. W 1912 roku Samuel
Grossbard otworzył tu owocową gorzelnię. Wytwarzano w niej koszerną
śliwowicę paschalną. Po wojnie gorzelnię upaństwowiono, a "prywatna
produkcja" stała się nielegalna. Mimo to w 1992 roku Wojewódzki
Konserwator Zabytków z Nowego Sącza wpisał Łącką Śliwowicę do rejestru
zabytków, uznając ją za:

niematerialne dobro kultury.

A dalej tu:
http://www.nsik.com.pl/archiwum/31/a12.html

A Aleksander Kłosiewicz na to:

Przepis z odsyłacza od Jerzego jest jak najbardziej ok,
w dodatku z pewną dozą nostagii. :o)))
Ten przepis pochodzi z "Domowe piwa, wina, cydry, nalewki,
likiery, kremy" Zdzisława T. Nowickiego, którą to lekturę polecam
jako obowiązkową, każdemu smakoszowi. ;o)))
Spirytus śliwkowy;
16 kg śliwek rozdrobnić z pestkami i w odpowiednio dużym naczyniu
poddać samoczynnej fermentacji przez
ok 14 dni. Po tym czasie odcisnąć sok i poddać go destylacji.
Spodziewana moc spirytusu to 60-70%.
Po odpowiednim rozcieńczeniu wodą do ok 40%,
odrzymać można bezbarwną niestarzoną śliwowicę typu
Quetsch, gotową do bezpośredniego spożycia ;o))) ,
lub po starzeniu w czystej beczułce dębowej min 2-3lata
Złocistą barwę uzyskujemy przez barwienie karmelem

--
Maya
"When God made man, she was only testing"

1. Data: 2001-09-07 10:55:25

Od: i...@r...com.pl (Klient - rzeczoznawcyap - info) szukaj wiadomości tego autora

From: budzik

> hej, pzrecież to nielegalne ;)
> budzik
>
> poszukaj w Łącku nad Dunajcem ;) tam jej podobno nie produkuja

Legalne, jeśli do użytku domowego. Nielegalne, jeśli na sprzedaż.

1. Data: 2001-09-07 12:32:18

Od: "michal" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

ja wyłącznie na własne potrzeby. tylko że nie są małe :-)).
i chcę z tego zrobić dzidzictwo rodzinne, śliwki do gąsiorka wrzucałem z
córką :-)

Użytkownik "Klient - rzeczoznawcyap - info" <i...@r...com.pl>
napisał w wiadomości
p.com.pl...

1. Data: 2001-09-07 12:42:33

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Klient - rzeczoznawcyap - info napisal:

> Legalne, jeśli do użytku domowego. Nielegalne, jeśli na sprzedaż.

Pewna jesteś? niedawno słyszałam, jak ktoś zazdrościł węgrom, że u nich
dla siebie wolno, a u nas nie.

Krycha

1. Data: 2001-09-07 13:40:31

Od: i...@r...com.pl (Klient - rzeczoznawcyap - info) szukaj wiadomości tego autora

From: Krystyna Chiger

> Pewna jesteś? niedawno słyszałam, jak ktoś zazdrościł
> węgrom, że u nich
> dla siebie wolno, a u nas nie.
>
> Krycha

Kurcze, szukam i szukam i nic.. Ale znalazłam takie:

> 2a. Zabrania się spożywania napojów alkoholowych na ulicach, placach
i w parkach, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na
miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów

1. Data: 2001-09-07 13:56:47

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> z tego co sie orientuje to sliwowica jest wodka ze sliwek
> wiec:
> zacznij od zrobienia wina ze sliwek - to jest legalne o ile pamietam
mozna
to już nie będzie z tego śliwowica ...

> zrobic do 40 litrow wina jednego gatunku chyba ze cos sie zmienilo...
[aktualnie 100 ale tylko wina]

> nastepnie przychodzi kolej na destylacje wyzej wspomnianego trunku tylko
ze
> to juz jest jakby mniej legalne :)))
... tylko winiak śliwkowy. A to nie to samo.
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-09-07 13:59:52

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Legalne, jeśli do użytku domowego. Nielegalne, jeśli na sprzedaż.
Nielegalne jest pędzenie alkoholu, można robić wino. SŁ jest nielegalna,
niestety, to kolejna głupota ze strony urzędników, ubolewam dalej.
A może znajdą się chętni do wniesienia tego do Sejmu?
pozdr. Jerzy

Sernik - podejście drugie
Wegry
Pierniczki mojej babci