RE: śliwowica

From: i...@r...com.pl (Klient - rzeczoznawcyap - info)
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: RE: śliwowica
Date: 7 Sep 2001 12:54:35 +0200

From: michal

> czy ktoś ma jakieś doświadczenia ( oprócz picia ) z tym
> trunkiem. ile czego
> i jak ?
> dzięki za szybką odpowiedź / bo się śliwki skończą :-( /
> michal

Dyskusja na ten temat była niedawno, więc cytuję:

Co na to Jerzy:

> I co ty na to? W koncu Czeska sliwowica ma wieksza renome niz
polska, a
[...]
Tylko przez głupotę urzędników i ignorantów.
Ale nie jest lepsza od tej [bez drożdży] polskiej:
Kultura na 70 procent
Dolina Dunajca to nie tylko wspaniałe krajobrazy, to także prastara
kolebka naszej kultury. Każda wieś, każde miasto może poszczycić się
unikalnym dziedzictwem. Dębno bezcennym drewnianym kościołem,
Czorsztyn i
Niedzica zamkami, Stary Sącz klasztorem klarysek i księżną Kingą,
która za
kilka miesięcy zostanie nową świętą. Łącko, niewielkie, położone u
stóp
Gorców miasteczko, chlubi się swoją śliwowicą. W 1912 roku Samuel
Grossbard otworzył tu owocową gorzelnię. Wytwarzano w niej koszerną
śliwowicę paschalną. Po wojnie gorzelnię upaństwowiono, a "prywatna
produkcja" stała się nielegalna. Mimo to w 1992 roku Wojewódzki
Konserwator Zabytków z Nowego Sącza wpisał Łącką Śliwowicę do rejestru
zabytków, uznając ją za:

niematerialne dobro kultury.

A dalej tu:
http://www.nsik.com.pl/archiwum/31/a12.html

A Aleksander Kłosiewicz na to:

Przepis z odsyłacza od Jerzego jest jak najbardziej ok,
w dodatku z pewną dozą nostagii. :o)))
Ten przepis pochodzi z "Domowe piwa, wina, cydry, nalewki,
likiery, kremy" Zdzisława T. Nowickiego, którą to lekturę polecam
jako obowiązkową, każdemu smakoszowi. ;o)))
Spirytus śliwkowy;
16 kg śliwek rozdrobnić z pestkami i w odpowiednio dużym naczyniu
poddać samoczynnej fermentacji przez
ok 14 dni. Po tym czasie odcisnąć sok i poddać go destylacji.
Spodziewana moc spirytusu to 60-70%.
Po odpowiednim rozcieńczeniu wodą do ok 40%,
odrzymać można bezbarwną niestarzoną śliwowicę typu
Quetsch, gotową do bezpośredniego spożycia ;o))) ,
lub po starzeniu w czystej beczułce dębowej min 2-3lata
Złocistą barwę uzyskujemy przez barwienie karmelem

--
Maya
"When God made man, she was only testing"