stara jablon

1. Data: 2005-09-25 20:13:46

Temat: stara jablon
Od: "Krzysztof Klasa" <k...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie
Jestem nowy na tej grupie ale mam nadzieje ze mi pomozecie.
Mam starą jabloń która rośnie przed domem.Glówny pień leży na ziemi z
którego wyrastaja dwa konary, z czego jeden o rewelacyjnych owocach. I tu
jest moje zmartwienie bo drzewo z roku na rok marnieje a szkoda, bo odminana
napewno stara i mi nie znana a chcialbym zachowac. Na szczepieniu drzewek
sie nie znam a z tego co wiem to dobrze by było aby przeczepic na mozliwie
podobna jablon aby owoce zachowaly swoj charakter. Dlatego moze ktos z
grupowiczów zna kogos z okolic Trojmiasta lub Leborka ktory by mi taka
operacje przeprowadzil bo jablka wlasnie dojrzały wiec jest latwiej
rozpoznac i dopasowac drzewo do przeszczepu. No chyba ze sie myle i mozna
szczepic na jabloni ktora rodzi owoce w podobnej porze roku. Dodam ze unas
wszystko owocuje okolo 2 tygodnie pozniej niz wiekszosci na kaszubach.

Z gory wielkie dzieki
POzd.
Krzysztof

2. Data: 2005-09-26 12:10:15

Temat: Re: stara jablon
Od: "piotrh" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Klasa" <k...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
> szczepic na jabloni ktora rodzi owoce w podobnej porze roku. Dodam ze unas
> wszystko owocuje okolo 2 tygodnie pozniej niz wiekszosci na kaszubach.

Przede wszystkim nie lękaj się to zrobić . Szczepienie w teorii to prosta
sprawa ;-) i każdy może
i powinien spróbować :-) Do rzeczy :
Potrzebujesz podkładkę , czyli jakąś siewkę , sadzonkę lub nawet zakupioną
jabłoneczkę w zasadzie
dowolnej odmiany . Oczywiście w szczegółach od podkładki sporo zależy , np
mrozoodporność ,
pienność (wysokość) drzewka itd , ale w Twojej sytuacji bym się nie
przejmował - dwu- czteroletnie siewki
np. już praktyczny egzamin z mrozu przeszły .
Praktycznie jak nie ma takiej podkładki to można nawet kupić jakąś gotową
jabłonkę u ogrodnika , lepiej trzyletnią
niż młodszą (tak szczepiłem kiedyś gruszę) Do zakupu i posadzenia teraz jest
dobry czas .
Możesz też szczepić na starszych drzewkach jabłoni .
Teraz zraz - pobierzesz go z Twojej jabłoni którą chcesz zachować , ale
dopiero w okolicach świąt B.N. w grudniu !
Znajdź wtedy gałązkę zdrewniałą o średnicy ok pół centymetra i długą na
20-30 cm albo lepiej parę takich
gałązek , zetnij i wsadź do woreczka foliowego niezbyt szczelnego (z paroma
małymi dziurkami) , wpuść tam też
kropelkę wody ,zawiąż i schowaj w lodówce na dole .
W lutym przygotuj sobie ostry nóż , sekator i taśmę z folii (ja jak pilnie
potrzebuję tnę na paski obrusy foliowe ;-)
o szerokości ok,1-1,5 cm na 20-30 cm długie , powinno się też mieć "maść
ogrodniczą" ale przy szczepieniu
wiosennym ja jej nie używam .
To wszystko oraz zrazy z lodówki niesiesz na ogród do rosnącej tam podkładki
i szczepisz jedną z metod opisanych tu :
http://ogrody.agrosan.pl/szczepienie/szczepienie.htm
http://www.szkolkarstwo.pl/article.php?id=64
http://www.castorama.pl/porada/castorama.70.html
http://www.castorama.pl/tekstnr.3.html
Tam jest też o tzw. okulizowaniu - ale to na inną porę roku :-)
--

Pozdrawiam :-) pithal

3. Data: 2005-09-27 16:52:18

Od: "Krzysztof Klasa" <k...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Wielkie dzieki
myslalem ze podsatka musi byc podobego gatunku, ale w takiej sytuacji sam
sprobuje

pozd.
Krzysztof

4. Data: 2005-09-27 18:30:00

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Klasa napisał(a):
> Wielkie dzieki
> myslalem ze podsatka musi byc podobego gatunku, ale w takiej sytuacji sam
> sprobuje

Krzysztofie, nazwisko zobowiązuje. Tnij posty i pisz pod cytatem.
pozdr. Jerzy

winogron - rozsadzanie
Sok z żuka czyli wycieki z kompostownika i 2 problemy
co zrobic z roslinami balkonowymi
Trójsklepka - do Mirka
Dab zloty