wolność w życiu ON

1. Data: 2006-02-23 15:05:43

Temat: wolność w życiu ON
Od: "majka" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hejka tak się ostatnio zastanawiałam, czym jest wolność. Wolność w życiu ON?
Jak myślicie?

Pozdrawiam
Majka

PS.Temat rzuciłam już na forum ipon :)

www.icpnet.pl/~majka
Zapraszam

PS.Duszyczko jeśli chcesz odpisać mi na maila. Wytnij tekst pomiędzy 82 a
znakiem @ i wysyłaj :)

2. Data: 2006-02-23 17:52:12

Temat: Re: wolno
Od: "Piotr M :)" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-02-23 16:05,na pl soc inwalidzi wielce szanowny(a) , majka
napisał(a):
> Hejka tak się ostatnio zastanawiałam, czym jest wolność. Wolność w życiu ON?
> Jak myślicie?
>
> Pozdrawiam
> Majka

Witaj Majko
Wolność w życiu niepełnosprawnego. Myślę że nie różni się zasadniczo od
wolności osoby sprawnej.

Kłopot z Wolnością jest taki że nie ma "wolności absolutnej" a wszystkim
się wydaje że właśnie atrybutem pełnej wolności jest jej absolutność.
Podczas gdy atrybutem wolności jest odpowiedzialność za własne wybory.
Czyli mniej ważne jest czym ta wolność jest a co z nią tą wolnością
zrobić.

Wiem że w tym wątku jeśli się rozwinie główny nacisk położony zostanie
na ograniczenia wolności od tych najprostszych medycznych po te natury
filozoficznej

A teraz do praktyki Wolność w życiu niepełnosprawnego w głównej mierze
zależy od stopnia jego ograniczeń. Nie chodzi mi tu o to że człowiek
na wózku ma mniej wolności niż człowiek o kulach a obaj mają mniej
wolności niż człowiek zdrowy. Bo mimo że wydaje się to oczywiste to tak
nie jest. Bo to że człowiek sprawny zdrowy się porusza w 100 procentach
swobodnie oznacza tylko że ma od nas więcej samodzielności. Inaczej
mówiąc do realizowania sowich wyborów z reguły potrzebuje mniej pomocy
osób trzecich niż ON. Ale samodzielność bądź jej brak nie stanowią
jeszcze o tym czy ktoś jest wolny czy nie. O tym stanowi wewnętrzne
przekonanie że tak jest i zgoda na to że muszę tej wolności w sposób
świadomy i odpowiedzialny korzystać. Odpowiedzialny to znaczy taki żeby
przez moje wybory w sposób zamierzony i przymusowy nie ograniczać
czyjejś wolności

Podsumowując wolność niepełnosprawnego różni się od wolności osoby
sprawnej tylko sposobem realizacji tejże wolności
--
Piotr M
"nawet gdy jesteś specem od lawin, to lawina może o tym nie wiedzieć...."

3. Data: 2006-02-23 17:56:51

Temat: Re: wolność w życiu ON
Od: "Jacek" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "majka" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Zapraszam
>
> PS.Duszyczko jeśli chcesz odpisać mi na maila. Wytnij tekst pomiędzy 82 a

Wolność oznacza brak przymusu, sytuację w której możemy dokonywać wyborów
spośród wszystkich dostępnych opcji.

--
inwalida na wózku - sprawny inaczej korzystający z indywidualnego kołowego
środka transportu o napędzie ręcznym

4. Data: 2006-02-24 05:51:11

Od: "Inwalida" <i...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "majka" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> Hejka tak się ostatnio zastanawiałam, czym jest wolność. Wolność w życiu
> ON? Jak myślicie?

Tak jak napisał Jacek, wolność to brak przymusu.
A brak przymusu, w ogromnym stopniu zależy od naszych
wyborów (jak napisał Piotr M).
Bardzo często my niepełnosprawni mamy więcej wolności
od osób zdrowych. Często tego nie dostrzegamy.

Pozdrawiam
Wolny czterokołowiec :-)

5. Data: 2006-02-24 10:18:52

Od: "Jacek" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Inwalida" <i...@a...net> napisał w wiadomości

> [...]
> wyborów (jak napisał Piotr M).
> Bardzo często my niepełnosprawni mamy więcej wolności
> od osób zdrowych. Często tego nie dostrzegamy.

ale nasze cialo tez nas potrafi zniewolic:0

6. Data: 2006-02-25 11:35:15

Od: "Inwalida" <i...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> ale nasze cialo tez nas potrafi zniewolic:0

Owszem. Jednak w znacznie mniejszym stopniu, niż nasz umysł.
Jeżeli nasze ciało nas ogranicza. Możemy się "spełnić".
Czasami do spełnienia potrzebujemy czjejś pomocy.
Jeżeli umysł nas ogranicza, nie pomoże nawet najlepsze ciało.

7. Data: 2006-02-26 08:22:36

Od: <poczta.neostrada.pl&dultom@neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Czasami do spełnienia potrzebujemy czjejś pomocy.
> Jeżeli umysł nas ogranicza, nie pomoże nawet najlepsze ciało.

A nie bierzesz pod uwagę czegoś takiego, jak spełnienie na różnych poziomach
umysłowych? Wydaje mi się, że różni ludzie do spełnienia potrzebują różnych
rzeczy i te różnice dotyczą nie tylko ciała, ale również umysłu. Nie można z
góry zakładać, że życie np. autystyka, to życie niespełnione, bo to może
zupełnie inaczej wyglądać z jego perspektywy. Podobnie ludzie z Downem.
Niedawno na wakacjach spotkałem cała grupę takich ludzi. Doprawdy zadziwili
mnie swoja radością życia. Głupi kwiatek pod drzewem potrafi dać im tyle
intelektualnej satysfakcji, że ogarniało mnie zdumienie (oczywiście nie chcę
uogólniać, bo wiem też, że potrafią być smutni i niespełnieni). Dla mnie
wiele rzeczy było banalnych i nudnych, podczas gdy oni zawsze coś w nich
dostrzegali. Tak, to prawda, dla nas "normalnych" (świadomie biorę
normalnych w cudzysłów) wydają się czasem dziwni, skupiają się na rzeczach
dla nas nieistotnych, doprowadzając je do obsesji, jak np. wielokrotne
liczenie desek w pomoście, jakby systematycznie szukali błędu w tych
obliczeniach albo lepiej potwierdzenia poprzednich. Może zwyczajnie chodzi o
potwierdzenie niezmienności otoczenia, co daje im poczucie bezpieczeństwa i
spełnienia właśnie. To tylko moje domysły. Tak czy siak, pojęcie spełnienia
jest subiektywne i nie można wyznaczać jakiejś granicy umysłowej jego
osiągnięcia. Decydują tu indywidualne odczucia. Jeśli jesteśmy świadomi, że
umysł nas ogranicza, czujemy się niespełnieni. Ale wystarczy, że nie
jesteśmy tego świadomi i nasze potrzeby sprowadzają się do całkiem innego
niż "przewiduje" "norma" wymiaru, odczucia mogą być wtedy całkiem inne.

Pozdrawiam!
Tomek

8. Data: 2006-02-26 08:25:30

Od: "Tomek" <poczta.neostrada.pl&dultom@neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

9. Data: 2006-02-26 09:12:05

Od: "LECH DUBROWSKI" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Inwalida"

> [...]
> Czasami do spełnienia potrzebujemy czjejś pomocy.
> Jeżeli umysł nas ogranicza, nie pomoże nawet najlepsze ciało.

Juz kiedys byla tu dyskusja o prof. Hawking'u. Na jego przykladzie
najdobitniej widac, ze wybitnie uzdolniony niepelnosprawny moze zrobic
kariere naukowa, ale musi miec zapewnione wsparie zdrowych, a wiekszosc z
nas to niestety ludzie samotni.

Leszek

10. Data: 2006-02-26 12:10:00

Od: "Piotr M :)" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-02-26 10:12,na pl soc inwalidzi wielce szanowny(a) , LECH
DUBROWSKI napisał(a):

> kariere naukowa, ale musi miec zapewnione wsparie zdrowych, a wiekszosc z
> nas to niestety ludzie samotni.

Witaj
Często samotni z powodu własnego biernego podejścia do innych i
szukania na siłę dziury w całym. To że jest nam pogrzebana pomoc w
realizacji swojej wolności, kariery itd jest oczywiste bo .... jesteśmy
niepełnosprawni .... niektórym ta pomoc jest potrzebna mniejsza
niektórym większa, ale niestety bez przełamania własnej bierności nic
sie nie da zrobić

--
Piotr M:)
Facet ma łeb jak sklep tylko mu się trochę półki poprzewracały [

serwisowanie wozka
kilka nowych zdjec wozka po dopracowaniu szegolow
zarabianie w sieci
sprzęt do łazieniki gdzie kupić
Dzień bez łapówki!