wstyd

1. Data: 2000-07-13 15:44:04

Temat: wstyd
Od: "Józef K." <t...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Chciałem się zapytać szanownych grupowiczów jak współczesna psychologia
tłumaczy coś takiego jak wstyd przed pokazywaniem narządów płciowych u
człowieka. Dlaczego od powstał wstyd wszak zwierzęta się nie wstydzą?
A w tą historię o Adamie i Ewie przestałem już dawno wierzyć.

Byłbym też wdzięczyn za jakieś odnośniki do książek, w których mógłbym o
tym poczytać.

Tomek

1. Data: 2000-07-13 15:58:30

Temat: Re: wstyd
Od: DrYazzgod <d...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Józef K." wrote:

> wstyd przed pokazywaniem narządów płciowych u człowieka

A tego nie nabywa sie w czasie socjalizacji?

1. Data: 2000-07-13 19:24:01

Od: "CATHie" <k...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Józef K. napisał(a) w wiadomości: <8tlb5.1078$wy2.26104@news.tpnet.pl>...
>Chciałem się zapytać szanownych grupowiczów jak współczesna psychologia
>tłumaczy coś takiego jak wstyd przed pokazywaniem narządów płciowych u
>człowieka. Dlaczego od powstał wstyd wszak zwierzęta się nie wstydzą?

Niektórzy ludzie też się nie wstydzą, ale są to anomalie, które występują
pod pewną nazwą...

1. Data: 2000-07-13 19:44:50

Temat: Odp: wstyd
Od: "ShadowsSun" <s...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> człowieka. Dlaczego od powstał wstyd wszak zwierzęta się nie wstydzą?
> A w tą historię o Adamie i Ewie przestałem już dawno wierzyć.

Zaczeto sie wstydzić kidy jakiś kapucyn wymyslił, że sex jest
grzechem, a zwłaszcza wtedy kiedy jest przyjemny, bo to! Jest tylko
do rozmnazania się, a anarzady płciowe to nażądy szatana, przez które
ON sam nas kusi do grzechu. Niektórzy mnisi tak bardzo w to wierzyli,
że sie okaleczali, zeby juz ich nie kusił. W kazdym bądz razie beztroskie
pokazywanie siebie takich jak pan Bog nas stworzył było oznaka, ze
jsetesmy opetani przez szatana, lub cogorsza podpisalismy pakt z szatanem
i kusimy innych, by zeszli na droge rozpusty...

--
Serdecznie Pozdrawiam

ShadowsSun

"Osoba, która odczuwa skutek, jest tą sama osobą, która stworzyła
przyczynę."

"Oświecenie to nie proces uczenia się, lecz wyzbywania się starych
przekonań.
Nie musimy nic robić by wzrastać, należy jedynie przebudzić się do czegoś
co już w nas istnieje."

Colin P.Sisson

"W całym Wszechświecie nie ma nic, co miałoby taką moc by cię ograniczyć,
prócz twych myśli i obrazu swego w nich zawartych."

"Nikt nie może przegrać dopóki się nie podda."

Bob Mandel
"Życie jest dla mnie ashramem.
Każdy spotkany człowiek mentorem i guru.
Każdy kolejny dzień wspaniałym wykładem.
Wielkiej prawdy - o mnie.
Gdyż JA - jestem uczniem Boga we mnie samym."

Moje własne.

1. Data: 2000-07-13 21:09:47

Od: n...@p...ninka.net szukaj wiadomości tego autora

"CATHie" <k...@k...net.pl> writes:

> Niektórzy ludzie też się nie wstydzą, ale są to anomalie, które występują
> pod pewną nazwą...

Anomalie? Poobserwuj sobie dzieci. To bardzo pouczajace. dzieci sie
tez nie wstydza dopoki nie zostana skarcone, ze bawienie sie
ptaszkiem/muszelka ,to wstretne i be.. i dopoki nie dostana po lapach
za to.

Poza tym, sa tez pewne cywilizacje pierwotne, gdzie purytanizm,
zaklamanie i inne wynalazki wspolczesnosci nie doszly. Tam tez ludzie
chodza prawie nago i nikt nie uwaza tego ani za anomalie ani za
zboczenie.

Wniosek: wstyd wlasnego ciala i nagosci nabywa sie w procesie
socjalizacji.

--
Nina (Mazur) Miller
n...@p...ninka.net

1. Data: 2000-07-14 04:56:36

Od: "jacob" <j...@f...net> szukaj wiadomości tego autora

ShadowsSun wrote in message <8kl6pp$ejo$2@kujawiak.man.lodz.pl>...

> [...]
>jsetesmy opetani przez szatana, lub cogorsza podpisalismy pakt z szatanem
>i kusimy innych, by zeszli na droge rozpusty...

I ja sie dziwie dlaczego nagosc ma byc grzechem wedlug religii. Przeciez sam
Bog chcial, by ludzie sie nie wstydzili swojej nagosci. Ukaral on Adama i
Ewe wygnaniem z raju wlasnie dlatego, ze zaczeli sie wstydzic i ubrali
listki figowe (czy z tego sie bierze nazwa "figi". Gdyby Ewa nie dala sie
skusic przez weza i nie zjadla jablka z drzewa wiedzy, moze byc, ze do dzis
chodzilibysmy nago.:-)

>--
>Serdecznie Pozdrawiam
>
>ShadowsSun

Wzajemnie,
jakub

P.S. Nie rozumiem dlaczego Bog nie chcial, by czlowiek posiadal wiedze.

1. Data: 2000-07-14 08:23:32

Od: "Piotrek. M." <p...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Moja teoria jest taka:

Kosciół, chcąc przejąć władzę nad "duszami" uciekł sie do poczucia winy.
Wpoił ludziom poczucie winy związane z czynnościami tak naturalnymi jak
seks. Ponieważ w naturze ludzkiej leży dążenie do przyjemności, tak więc do
uprawiania seksu ludzie zawsze będą dążyli. Przez wieki wmawiano im, że to
jest grzeszne, brudne, nieczyste ... tak że wytworzyło sie w ludziach
poczucie winy za tą grzeszną czynność. Szybko jednak dano możliwość
rozgrzeszenia - spowiedź, pokuta.... Błędne koło sie zamknęło. Z seksem i
nagością zaczeło wiązać się - obecne do dziś - poczucie winy..... Kosciól
zyskał stały rynek grzeszników, zapewnił sobie robotę na lata pracę...

Nie tylko - zabraniając uzywania środków antykoncepcyjnych zapewnił sobie
dochód w formie chrztów, komuni, slubów, zgonów. A z tymi czynnościami wiąże
się niewielki, ale zawsze, wpływ finansowy...

Niezłe nie...

Piotr. M.

1. Data: 2000-07-14 08:30:04

Od: "Duch" <a...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jsetesmy opetani przez szatana, lub cogorsza podpisalismy pakt z szatanem
> i kusimy innych, by zeszli na droge rozpusty...

Ciekawe jest to, ze jak ktos sie pyta dlaczego nagosc jest zakazana
to czesto zchodzi na religie i ze to ona jest winna.
Oczywiscie nie jest to prawda - np. mam tez
znajomych "niereligijnych" i wcale nie zaobserwowalem zeby sie
mniej wstydzili sa "tacy sami" jesli chodzi o wstyd, no moze czasem
troche bardziej udaja, ze sie nie wstydza ... bo to "wroga propaganda"
i oni nie sa tacy "pruderyjni".

Pozdrawiam! Duch

1. Data: 2000-07-14 09:04:05

Od: "Qbar" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>mniej wstydzili sa "tacy sami" jesli chodzi o wstyd, no moze czasem
>troche bardziej udaja, ze sie nie wstydza ... bo to "wroga propaganda"

Wstyd nie ma nic wspólnego z religią . Wynika on nie z wiary a z obyczaju.
Obyczaj wynika z praktycyzmu - skoro w naszych stronach zawiewa chłodem to ludzie
się ubierali ( pogańskie plemiona również - w skóry ), a z czasem ten z gołą d. był
inny.
Tak jak jeszcze 5 lat temu staruszki spluwały na widok gościa z telefonem
komórkowym 15 lat tem z walkmanem na uszach, a 100 lat temu na gościa na rowerze
( moja babcia opowiadała mi ,że w latach 30 kiedy wyjechała na wsi rowerem na
drogę kobity się żegnały ), tak z powodu inności gościa w negliżu jest on ogólnie
potępiany ( odruch wróbli rzucających się na papugę ) a to wywołuje u niego poczucie
winy i misiek się ubiera.

Ale wymyśliłem co ? :)
Pozdrowienia Kuba

1. Data: 2000-07-14 09:19:55

Od: "Duch" <a...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Józef K. <t...@i...com.pl> wrote in message
> Chciałem się zapytać szanownych grupowiczów jak współczesna psychologia
> tłumaczy coś takiego jak wstyd przed pokazywaniem narządów płciowych u
> człowieka. Dlaczego od powstał wstyd wszak zwierzęta się nie wstydzą?

A czym jest wstyd, tak wogole? Pojechalem kupic rower, chwalilem
sie przed kumplami ze mam "tani sklep", kupilem, a tu sie okazuje,
ze grubo przeplacilem. Wiec *wstydze sie* przyznac, ze przeplacielem...

Dlaczego? Bo ... nie chce zostac wysmiany, wyszydzony - najpierw
sie chwale i medrkuje a potem "zaliczam wtope".
Wychodzi na to, ze wstyd to pewna blokada w celu "ochrony siebie",
w celu nie wystawienia czegos
delikatnego w sobie na "podeptanie przez innych".

Jestesmy miedzy ludzmi zwiazani roznymi
zaleznosciami np. kobiety "nalezy" przepuszczac pierwsze przez
drzwi - ma to pewne "glebsze uzasadnienie"
Inna z zaleznosci to "zakaz" pokazywania narzadow.
- daja one "silny przekaz", moze sugeruja seks, intymnosc
i dlatego nie pokazuje sie ich na codzien innym, zwlaszcza w tlumie.

Pozdrawiam, Duch

Re: smierc
pracoholizm
Czy faceci są aż tak naiwni ???