Bezowy torcik z gruszkami

1. Data: 2002-10-06 13:40:13

Temat: Bezowy torcik z gruszkami
Od: Aneta Baran <a...@c...anetek.net> szukaj wiadomości tego autora

Drogie Łasuchy,

jak obiecałam, podaję przepis na bezowy torcik z gruszkami z kremem
czekoladowym. Przepis ten pochodzi z 'Wielkiej Encyklopedii Czekolady'
wydanej przez wydawnictwo 'Arkady'. Nie sposób czytać tej książki bez
sięgania po kawałek czekolady czy chociażby czegoś słodkiego, tak smakowite są
przepisy i zdjęcia ;-) Jeszcze tego tortu nie robiłam, ale pewnie się skuszę,
bo wygląda bardzo apetycznie, zarówno na zdjęciu, jak i sam przepis jest
ciekawy.

Składniki:

Syrop: 175 g cukru, 1 laska wanilii (można ją zastąpić łyżką esencji
waniliowej lub cukrem waniliowym), 475 ml wody.
4 dojrzałe gruszki, 2 łyżki likieru gruszkowego (lub orzechowego).

Krążki bezowe: 6 białek, szczypta soli, 350 g cukru pudru, łyżka esencji
waniliowej (lub cukier waniliowy), 150 g mielonych orzechów laskowych.

Krem czekoladowy: 275 g deserowej czekolady, 475 ml śmietany, 4 łyżki stołowe
likieru gruszkowego (lub orzechowego), prócz tego 50g czekolady do dekoracji.

Przygotowanie:

Składniki syropu zmieszać w rondlu wystarczająco dużym, żeby pomieścił
pojedynczą warstwę połówek gruszek. Doprowadzić do wrzenia. Gruszki obrać,
przekroić na pół, włożyć do syropu i pod przykryciem na małym ogniu udusić do
miękkości (około 10-12 minut). Wyjąć z syropu, osączyć, przenieść na talerz,
skropić likierem i zostawić na noc w lodówce.

Beza: Ubić białka (ręcznie lub mikserem) wraz ze szczyptą soli. Stopniowo
dodawać cukier puder i ubijać, aż piana będzie sztywna i lśniąca (około 15
minut ubijania). Domieszać delikatnie orzechy i esencję waniliową.
Rozgrzać piekarnik do temperatury 180 stopni. Na papierze do pieczenia
narysować dwa koła o średnicy 23 cm. Wyłożyć masę bezową na te dwa kręgi,
wygładzić boki i wierzch. Piec bezy przez godzinę, następnie wyłączyć
piekarnik (lub zmniejszyć temperaturę do około 100 stopni) i suszyć w nim bezy
2-3 godziny.

Krem czekoladowy: Czekoladę stopić na łaźni wodnej, lekko przestudzić. Ubić
śmietanę. Szybko wymieszać ubitą śmietanę z czekoladą, dodać likier. Włożyć
do lodówki. Około 1/3 kremu przeznaczyć do dekoracji.

Dekoracja: Ostrym nożem pokroić gruszki w cienkie plastry. Na paterze położyć
jeden z krążków bezowych, posmarować połową pozostałego kremu. Ułożyć
plasterki gruszek, dookoła wycisnąć rozetki z kremu przeznaczonego do
dekoracji (szprycą z gwiaździstą końcówką, lub woreczkiem z taką końcówką).
Przykryć drugim krążkiem, rozsmarować resztę kremu, ułożyć 'w słoneczko'
pozostałe plastry gruszek, dookoła powyciskać rozetki jak poprzednio. Na
środek tortu (w środek 'słoneczka') położyć trochę wiórków czekoladowych.
Czekoladę przeznaczoną do dekoracji stopić na łaźni wodnej i zrobić nią
czekoladowe paski na gruszkach. Wstawić na parę godzin do lodówki.

Anetek
.' .. `. Aneta Baran *---* Work: ++41 22 76 74598 A...@c...ch
:`.__.': http://2510053385/~aneta/ *----* Home: a...@a...net
`....' * Anything is good and useful if it is made of chocolate. *

1. Data: 2002-10-07 11:01:01

Temat: Re: Bezowy torcik z gruszkami
Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aneta Baran" <a...@c...anetek.net> napisała:
> Nie sposób czytać tej książki bez
> sięgania po kawałek czekolady czy chociażby czegoś słodkiego,
> tak smakowite są przepisy i zdjęcia ;-)

Ech... wyobrazam to sobie :)

> 4 dojrzałe gruszki, 2 łyżki likieru gruszkowego (lub orzechowego).

Hmm... juz widze, ze problemem moze byc likier gruszkowy lub orzechowy.
Ciekawe, czy jest taki w naszych sklepach?

Dzieki za podanie przepisu na ten tort bezowy z gruszkami :)
Wyglada naprawde smakowicie, naprawde... bezy, krem czekoladowy
i nasaczone likierem gruszki - powinno byc pycha.

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2002-10-08 11:08:43

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Lilla wrote:

> Hmm... juz widze, ze problemem moze byc likier gruszkowy lub orzechowy.
> Ciekawe, czy jest taki w naszych sklepach?

To akurat moge zrobic, ale ty robisz reszte tortu :-)
I poprosze kawalek z kremem innym niz czekoladowy.

Krycha alkoholowa

1. Data: 2002-10-08 12:29:00

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@p...pl> napisała:

> To akurat moge zrobic, ale ty robisz reszte tortu :-)

Fiu, fiu, fiu... ale Ty jestes sprytna :) Sama umiesz zrobic likier.

Skoro ta przeszkoda znika, to nastepna jest upieczenie krazkow
bezowych... Tak sie zastanawiam, czy one aby sie nie spala, jesli
beda siedzialy przez godz. w 180 C?

> I poprosze kawalek z kremem innym niz czekoladowy.

Krem mozemy zastapic :) Mysle, ze bedzie tu rowniez pasowal
krem budyniowy.

Mam wlasnie na oku taki inny tort z bezami, ciastem miodowym
i kremem budyniowym, a nazywa sie on "Pani Walewska", nie wiem
czemu akurat tak, ale znalazlam go na jednej ze stron rosyjskojezycznych
i wydaje mi sie, ze powinien byc calkiem apetyczny.

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2002-10-09 11:40:24

Od: Maria Urbanczyk <M...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czemu akurat tak, ale znalazlam go na jednej ze stron rosyjskojezycznych
> i wydaje mi sie, ze powinien byc calkiem apetyczny.

Lillu, a czy moglabys podac ten przepis? Zaintrygowal mnie!

Pozdrawiam
Maria

1. Data: 2002-10-09 18:15:43

Od: "Tenpa Dhargye" <T...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maria Urbanczyk" <M...@g...com> napisał w
wiadomości news:3DA415A8.B0CAC0FB@geokrak.com...

> Lillu, a czy moglabys podac ten przepis? Zaintrygowal mnie!
>
> Pozdrawiam
> Maria

dołączam się do prośby
albo zapodaj link

Rafał

===================
Nie jemy po to, aby żyć.
Żyjemy po to, aby jeść.

1. Data: 2002-10-10 13:22:40

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tenpa Dhargye" <T...@p...onet.pl> napisał:
> dołączam się do prośby
> albo zapodaj link

Dla Ciebie bedzie link, a dla Marii zaraz przetlumacze na j. polski.
http://restorant.narod.ru/testo/tort134.htm

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2002-10-10 17:26:20

Temat: Tort Pani Walewska
Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maria Urbanczyk" <M...@g...com> napisała:
> Lillu, a czy moglabys podac ten przepis? Zaintrygowal mnie!

Juz sie robi :)

Tort "Pani Walewska"

Bezy:
10 bialek
2 szkl. cukru.

Ubic bialka z cukrem na sztywno, nakladac lyzeczka na blache i wlozyc
do uprzednio nagrzanego piekarnika (150 C) na 10 min., az sie lekko
zarumienia, a nastepnie zmniejszyc temp. do 100 C i suszyc bezy przez
2 godz. Pozostawic w piekarniku az calkiem wystygna. Z tych proporcji
wychodzi ok. 90 szt. bezikow :)

[Moja uwaga: mysle, ze mozna kupic gotowe bezy, zamiast robic ich
przez kilka godz., ale to juz kwestia checi i czasu]

Ciasto:
100 g margaryny (lub masla)
1 szkl. cukru
1 jajko
2 lyzki miodu
2 lyzki smietany
0,5 lyzeczki sody
3 szkl. maki
skorka z 1 cytryny

Przesiac make na stolnicy, dodac sode ugaszona (wlac na lyzeczke
z soda pare kropli octu), margaryne, posiekac, dodac jajko i pozostale
skladniki. Zagniesc ciasto, podzielic go na 3 czesci, rozwalkowac
i upiec kazdy placek oddzielnie.

Krem:
1 szkl. mleka
10 zoltek
1 szkl. cukru
1 cukier wanilinowy
350-400 g masla
1 szkl. orzechow wloskich

Zagotowac mleko z cukrem i cukrem wanilinowym, zdjac z ognia.
Utrzec zoltka i stopniowo dodawac ich do cieplego mleka, ciagle
mieszajac, postawic na malym ogniu i podgrzewac mieszac, az masa
zgestnieje (nie gotowac). Wystudzic.
Utrzec maslo mikserem, dodawac stopniowo po lyzce zimna mase
jajeczna, a na koniec dodac drobno posiekane orzechy wloskie, wymieszac.

Posmarowac pierwszy placek kremem, wylozyc na wierzch bezy.
Drugi placek posmarowac kremem i nalozyc go na bezy posmarowana
strona do dolu. Posmarowac gore drugiego placka kremem, znow nalozyc
bezy, itd. z trzecim plackiem. Posmarowac kremem gore i boki tortu
oraz udekorowac najladniejszymi bezami.

Juz sobie wyobrazam sobie ten tort... :)

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2002-10-11 08:15:11

Temat: Re: Tort Pani Walewska
Od: Maria Urbanczyk <M...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Lilla wrote:

> Juz sie robi :)
>
> Tort "Pani Walewska" (...)

Dziekuje Ci serdecznie! Ten przepis mi sie podoba i chetnie go wyprobuje.

Pozdrawiam
Maria

1. Data: 2002-10-11 08:49:45

Od: Aneta Baran <a...@c...anetek.net> szukaj wiadomości tego autora

Lilla <l...@f...krasnik.pl> wrote:

> Ech... wyobrazam to sobie :)
Bardzo apetyczne są, oj, bardzo, nie można spokojnie czytać tej książki :-)

> Hmm... juz widze, ze problemem moze byc likier gruszkowy lub orzechowy.
> Ciekawe, czy jest taki w naszych sklepach?
Jeśli nie znajdziesz, myślę, że można będzie ten likier zastąpić np.
gruszkówką albo może rumem, czy też jakimś likierem o w miarę neutralnym
smaku.

> Dzieki za podanie przepisu na ten tort bezowy z gruszkami :)
Polecam się na przyszłość :-)

> Wyglada naprawde smakowicie, naprawde... bezy, krem czekoladowy
> i nasaczone likierem gruszki - powinno byc pycha.
Postaram się przetestować w najbliższym czasie :-)

Szkoła gotowania na Wizji
Pomocy - orzechy wloskie
nowa:-)
Ciasteczkowy potwór recenzuje ...