Borówka amerykańska o pichodne

1. Data: 2003-09-11 08:31:07

Temat: Borówka amerykańska o pichodne
Od: "Kasper" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Mam na działce plac 6x10 metrów i chciałbym zasadzić tam borówki i w związku
z tym mam kilka pytań:

1.W jakich odstępach od siebie należy je sadzić?

2. Jaki dół wykopać? (słyszałem o głębokim dole, które w połowie ma być
wypełniony kwaśnym torfem i igłami z sosny?)

3. Jakim nawozem to zasilać i od kiedy zacząć?

4. Czy należy je jakoś zabezpieczyć na zimę (np. owinąć słomą)?

5. Ile różnych odmian można na takiej powierzchni posadzić (chciałbym min 2
wczesną i jakąś b. słodką)?

6. Gdzie w Łodzi lub okolicach można kupić sprawdzone sadzonki tych roślin?

7. Poproszę o inne rady.

Z góry dziękuję za cierpliwość, informację i wszelkie sprawdzone odnośniki.

Pozdrawiam
Krzysiek

2. Data: 2003-09-11 17:28:57

Temat: Re: Borówka amerykańska o pichodne
Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1.W jakich odstępach od siebie należy je sadzić?

Odległość między rzędami 2,5m natomiast odstępy między roślinami w
rzędzie 1,2-2 m. Podane odległości dla odmian średnio rosnących.

> 2. Jaki dół wykopać? (słyszałem o głębokim dole, które w połowie ma być
> wypełniony kwaśnym torfem i igłami z sosny?)

Najlepiej udoje się ona na glebach lekkich, próchnicznuch, przewiewnych,
kwaśnych i ciepłych. Nie podałeś jaki rodzaj gleby posiadasz.

> 3. Jakim nawozem to zasilać i od kiedy zacząć?

Specjalnymi nawozami do borówek lub ogólne dostępne mieszanki
wieloskładnikowe + "zakwaszacze" [np. nawozy fizjologicznie
kwaśne -siarczany] Dawkowanie podane na opakowaniach.
Można terz nawozić DOBRZE ROZŁOŻONYM obornikiem w ilości 25 - 40 t/ha.

> 4. Czy należy je jakoś zabezpieczyć na zimę (np. owinąć słomą)?

Jeżeli miejsce osłonięte to lekko agrowłukniną lub cieniownikiem.

> 5. Ile różnych odmian można na takiej powierzchni posadzić (chciałbym min
2
> wczesną i jakąś b. słodką)?

Ile tylko chcesz.

> 6. Gdzie w Łodzi lub okolicach można kupić sprawdzone sadzonki tych
roślin?

Ja nie z Łodzi więc nie wiem

> 7. Poproszę o inne rady.

Niezmiernie ważna jest stała, umiarkowana wilgotność gleby. W okresie
wegetacji borówka wykazuje duże zapotrzebowanie na wodę. Borówka źle. znosi
jednakże gleb zalewanych, zwłaszcza w okresie wegetacji. Jeżeli korzenie
zalane są wodą dłużej niż 24 godziny to bardzo niedobrze

Pozdrawiam
PP.

3. Data: 2003-09-12 06:28:22

Od: "calvi" <c...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysiek napisał
> Mam na działce plac 6x10 metrów >
> 7. Poproszę o inne rady.

Basen?

4. Data: 2003-09-12 06:58:40

Od: "Kasper" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "calvi" <c...@W...pl> napisał w wiadomości
> Krzysiek napisał
>
> Basen?

Myślałem o tym, może w trochę innym miejscu ;-)

5. Data: 2003-09-13 14:08:04

Temat: Odp: Borówka amerykańska o pichodne
Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> 1.W jakich odstępach od siebie należy je sadzić?
W rzedach - w rzedzie co 50cm, miedzy rzedami 100 -150 cm - tak by mozna
bylo przejsc miedzy krzakami

> 2. Jaki dół wykopać? (słyszałem o głębokim dole, które w połowie ma być
> wypełniony kwaśnym torfem i igłami z sosny?)
Po prostu borwki musza miec kwasna, prochnicza ziemie (np. 2/3 kwasny torf +
1/3 piasek). Jesli masz taka na dzialce to nie musi byc gleboki, ale im
dalej twoje glebie od podanego wzorca tym dol musi byc glebszy i wypelniony
ziemia spelniajaca wymagania. Nie stosuj tylko do wypelniania substratu
tofowego bo to jest zobojetniony torf.

> 3. Jakim nawozem to zasilać i od kiedy zacząć?
W nastepnym roku po posadzeniu. Sa specjalne wieloskladnikowe nawozy pod
borowki, ale mozna tez np. siarczanem potasu, saletra amonowa - byle by
tylko zakwaszaly a nie zobojetnialy. Aby dobrze owocowaly nie nalezy
przesadzac z azotem!

> 4. Czy należy je jakoś zabezpieczyć na zimę (np. owinąć słomą)?
Raczej nie, ale nie wiem w jakim regionie Polski mieszkasz.

> 5. Ile różnych odmian można na takiej powierzchni posadzić (chciałbym min
2
> wczesną i jakąś b. słodką)?
Mozesz kazdy krzaczek inny, byle w 1 rzedzie wszystkie odmiany mialy te sama
sile wzrostu, by sie nie zagluszaly nawzajem.

> 6. Gdzie w Łodzi lub okolicach można kupić sprawdzone sadzonki tych
roślin?
Tu ci nie pomoge...:-(

> 7. Poproszę o inne rady.
Alez prosze: aby wywabic plame z krwi na koszuli lniane nalezy posypac ja
sola, a nastepnie....... ;-))

Elfir

6. Data: 2003-09-13 18:21:20

Od: "Kasper" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witam,
> Mam na działce plac 6x10 metrów i chciałbym zasadzić tam borówki i w
związku
> z tym mam kilka pytań:

Dziękuje wszystkim za rady. Oczywiście dzisiaj je wykorzystałem
Zasadziłem sobie 10 borówek. Do każdego dołka dodałem 40l kwaśnego torfu.
Jeśli mi ich nie ukradną (tak jak grzybów i owoców gruszki) to może coś z
tego będzie.

Dziękuję i pozdrawiam
Krzysiek

Sasanka zwyczajna z nasion