Chłodnik na gorące dni

11. Data: 2017-06-22 17:20:53

Temat: Re: Chłodnik na gorące dni
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

tandoori.curry <t...@g...com> wrote:
> Xl Dzieki za skrupulatny opis chłodnika/jajecznicy. Wbrew pozorom na
> moim poziomie jest to ważne.
>
> Co do chłodnika to sorry że sie czepiam ale mięso z mlekiem czy to jest
> OK ? Jakos mi to nie pasuje...

A pizzę z serem i mięsem/kiełbasą jesz?
A schab/królika w śmietanie dusisz/pieczesz?
A sosów mięsnych śmietaną czasem nie zaprawiasz?
Nie mówiąc już o klasycznym strogonowie...
Oraz o zupie pomidorowej na rosole czy zalewajce na kościach schabowych czy
wędzonce :-))

Tradycyjny litewski chłodnik był obowiązkowo z mięsem - z szyjkami rakowymi
i/lub cielęcą pieczenią.
Chciałeś litewski :-)

> Jakiego sera używasz do fig ? To zamiast winogron ?

Winogron nie mam, bo u mnie wymarzają. Mam figowce - w donicach, jeden
nawet w wielkiej drewnianej bece - i chowamy je ma zimę do piwnicy (z
użyciem wciągarki), sa tez mocno przycinane, bo silnie rosną i już dawno by
się nigdzie nie mieściły. Z winogronami tak się nie da.
Figi jem bez sera, bo po co psuć ich smak. Zbieram ich w sierpniu kilka kg
- nie jest to dużo, więc ich słodyczy nie chcę sobie niczym zagłuszać, choć
myślę, że z moim manchego byłyby w sam raz. Może nawet w tym roku to
sprawdzę :-)

12. Data: 2017-06-22 23:13:16

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> szczypiorek (dość grubo pokrojony) z młodej cebuli - 2 łyżki czubate
> sól, pieprz, cukier, cytryna
>
> Ugotowac rosół (ok. 1/2 litra). Wystudzić zdjąć skrzeplin tłuszcz.
> Maślankę i odtłuszczony rosół wlać do dużego garnka - ok. 4-litrowego.
> Mięso i szynkę pokroić w kostkę wielkości ok. 1 cm.
> Buraki i ogórki obrać i pokroić w kostkę mniejszą - ok. 0,7 cm.
> Rzodkiewkę pokroić w półplasterki grubości ok. 3 mm.
> Czosnek zmiażdżyć na desce trzonkiem noża i drobno posiekać.
>
> Wszystkie powyższe składniki wrzucić do maślanki, wlać koncentrat burakowy,

1-2 łyżeczki cukru (nie 1/2)

> 1 łyżeczką soku z
>
> cytryny.
> Wrzucić koperek, szczypior, znowu delikatnie wymieszać.
> Przykryć i wstawić do lodówki na 2 godziny, także obrane jajka - osobno.
> Przed podaniem pokroić jajka na ósemki, rozłożyć na talerzach.
> Nalewać chłodnik.
> Na środek każdego talerza zupy nalać duży kleks śmietany.
>
> Do tego osobno na małym talerzyku gorące młode ziemniaczki ze skwarkami.
> Cudowny kontrast, świetne zestawienie, cały obiad na upał :-)
> Mmmmmm 33333-)

J.w.

13. Data: 2017-06-24 00:00:46

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .06.2017 o 14:31 tandoori.curry <t...@g...com> pisze:

> Wrocław .. ))
>
> Ostatnio bedąc w zeszłym roku wstąpiłem do Restauracji Lwowskiej na
> Rynku. Mają rzeczywiście świetną kuchnię kresową.
> Mogę wszystkim polecić z czystym sumieniem jeżeli ktos takową lubi.
> pozdrawiam

Mam nadzieję, że nie wszyscy znają:
http://kresy24.pl/category/kuchnia-kresowa/

Odnośnie kuchni kresowej we Wrocławiu mam dość mieszane uczucia.
Na fali ostatniej mody na kulinaria, powołuje się jakieś dziwne i
ośmieszające byty.

Na przykład ostatnio pojawił się:
"Pączek lwowsko-wrocławski"

http://www.wroclaw.pl/paczek-lwowskowroclawski

Przeczytajcie, totalny bełkot (tu tylko co śmieszniejsze wyjątki)!

"pączki wrocławsko-lwowskie, smażone zgodnie z przedwojenną recepturą";
"działanie międzypokoleniowe na rzecz odtwarzania smaków dawnego
Wrocławia";
"we współpracy ze znanym historykiem wrocławskim Grzegorzem Soblem
przygotowano recepturę pączka wrocławskiego, który rządził w tłuste
czwartki na stołach smakoszy przedwojennego Wrocławia i Lwowa";
"pączki z nadzieniem śliwkowo-cynamonowym miały swoją premierę w ubiegłym
roku"

Mowa o jednym produkcie, który po raz pierwszy ujrzał światło dzienne
ledwie kilka lat temu.

Gagagagazeta podaje dokładniejszy przepis na pączki:
http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,19579415,
tlusty-czwartek-2016-jak-powstaja-wroclawsko-lwowski
e-paczki.html

Niby odtworzony z XIX wieku, a stosują _margarynę_ do produkcji :O

Margaryna, jako tłuszcz roślinny utwardzany, jest produkowana na podstawie
patentu z 1903 roku!

Śmieszne...

--
Trefniś