Ciasto na chleb żytni

1. Data: 2009-10-20 22:54:55

Temat: Ciasto na chleb żytni
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

..lub z częściową zawartością żytniej mąki powinno być robione z dodatkiem
zakwasu. Nie chodzi koniecznie o to, aby zakwas był spulchniaczem przy
wyrastaniu chleba (mogą nim być drożdże), lecz aby żytnia skrobia była
należycie przeksztalcona i potem trawiona. Wczoraj rano był w TV program z
udziałem jakiejś pani profesor - program o pieczywie. Nie słuchałam od
początku, więc nie znam jej nazwiska. Czy ktoś może oglądał? Mówiła
superciekawe i ważne rzeczy. Tylko kilka udało mi się zarejestrować.

PS. Jak to dobrze, że intuicyjnie do żytniego i pszennożytniego chleba
zawsze dolewam żurek, rozbełtany z tą mąką, na której jest kiszony, taki
zwykły, jak na barszcz. Chleb wychodzi cudowny, zupełnie inny, niż bez.

--

Ikselka.

2. Data: 2009-10-20 23:15:55

Temat: Re: Ciasto na chleb żytni
Od: "Aicha" <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "XL" napisał:

> Wczoraj rano był w TV program z udziałem jakiejś pani profesor
> - program o pieczywie. Nie słuchałam od

Nie wszyscy mają dwa programy - może napisz, w której telewizji. I
sprecyzuj, co znaczy rano - równie dobrze mogła to być 13.00.
W sypialni musiało być nieziemsko, skoro myślałaś o chlebie :>

--
Pozdrawiam - Aicha (płci niewiadomej;))

3. Data: 2009-10-22 11:29:42

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 21 Oct 2009 01:15:55 +0200, Aicha napisał(a):

> Nie wszyscy mają dwa programy - może napisz, w której telewizji.

W "1" albo "2".

> sprecyzuj, co znaczy rano - równie dobrze mogła to być 13.00.

Około 10-11ej.
Wtedy wstałam :-)

> W sypialni musiało być nieziemsko, skoro myślałaś o chlebie :>

Zawsze jest nieziemsko - człowiek potem głodnieje i trzeba zejść na ziemię,
ale widzę, że niektórzy ciągle tam są, bez żadnych przerw na odloty :->

--

Ikselka.

4. Data: 2009-10-25 22:02:11

Od: jilet <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 20 Paź, 23:54, XL <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> zawsze dolewam żurek, rozbełtany z tą mąką, na której jest kiszony, taki
> zwykły, jak na barszcz. Chleb wychodzi cudowny, zupełnie inny, niż bez.

Iksia... i po to żeby chlebek był lekko kwaskowaty i nie smakował jak
bułka ;)
Ja robię zakwas sama:
Garść mąki razowej żytniej, szczyptę (ociupinkę bo będzie wylatać:)jak
koniuszek małego palca) drożdży i (kilka rodzynek, może być bez)-
wszystko zalewam przegotowaną ciepłą wodą. Jak jest lato to
uszczelniam naczynie żeby meszki sie w tym nie ...no wiadomo co a zimą
to ich nie ma.
postoi kilka dni i mam taki zakwas, że hoho
Wiadomo, że już potem drożdży dodaje się mniej bo chleb może być po
pierwsze nie smaczny , po drugie opaść z nadmiaru. Dodaję też zsiadłe
mleko jak mam, albo kefir ono dodaje chlebowi takiej wilgoci.
--
jilett :)*

5. Data: 2009-10-25 22:35:24

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 25 Oct 2009 15:02:11 -0700 (PDT), jilet napisał(a):

> [...]
> pierwsze nie smaczny , po drugie opaść z nadmiaru. Dodaję też zsiadłe
> mleko jak mam, albo kefir ono dodaje chlebowi takiej wilgoci.

Właśnie drugi raz zakisiłam zakwas na chleb, ale robię go po prostu na
żurku - dodałam żytniej mąki "na gęsto" i pięknie startuje w szklanym
dzbanku z pokrywką uszczelniona watą - potem pójdzie do lodówki i posłuży
(porcjami odnawiany) na kolejne pieczenia, jak to za babci i prababci :-)
--

Ikselka.

6. Data: 2009-10-26 08:38:35

Od: jilet <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 25 Paź, 23:35, XL <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> (porcjami odnawiany) na kolejne pieczenia, jak to za babci i prababci :-)

Ja tego nie robie dużo bo i nie piekę "na zapas".
Smacznego chlebka - prześlij mi trochę w kopercie ;)) lubię próbować
cudze wypieki ;)
jilett
ps. A jaki masz patent na bułkę drożdżówkę z kruszonką np?

7. Data: 2009-10-26 14:51:21

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 26 Oct 2009 01:38:35 -0700 (PDT), jilet napisał(a):

> ps. A jaki masz patent na bułkę drożdżówkę z kruszonką np?

Zwykłe drożdżowe ciasto, żaden tam patent. Tyle, że robię je na maśle,
takoż i kruszonkę, a także prócz cukru waniliowego dodaję do ciasta nieco
drobnusieńko startej skórki cytrynowej - wydatnie poprawia aromat :)
--

Ikselka.

8. Data: 2009-10-26 15:15:07

Od: jilet <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 26 Paź, 15:51, XL <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> takoż i kruszonkę, a także prócz cukru waniliowego dodaję do ciasta nieco
> drobnusieńko startej skórki cytrynowej - wydatnie poprawia aromat :)

A ja dodaję do drożdżówki troszeczkę oliwy extra vergine, bo wtedy
dłużej jest świeża jak
robię na całą dużą blaszkę. A do kruszonki cynamon dość dużo ok
łyżeczki na 100g każdego składnika ...mmm uwielbiam
--
jilett :)

9. Data: 2009-10-26 22:19:28

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 26 Oct 2009 08:15:07 -0700 (PDT), jilet napisał(a):

> A ja dodaję do drożdżówki troszeczkę oliwy extra vergine, bo wtedy
> dłużej jest świeża jak
> robię na całą dużą blaszkę.

Akurat ze swieżością nie mam problemu - i tak ciasto znika w jeden dzień ,
jak się zlecą wszystkie harpie ;-)

> A do kruszonki cynamon dość dużo ok
> łyżeczki na 100g każdego składnika ...mmm uwielbiam

Cynamon? - nie próbowałam. I w tej ilości??? Hmmm...

--

Ikselka.

10. Data: 2009-10-26 22:39:25

Od: jilet <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 26 Paź, 23:19, XL <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> jak się zlecą wszystkie harpie ;-)

> Cynamon? - nie próbowałam. I w tej ilości??? Hmmm...

Uj... to nie wiesz co tracisz :)
To jest tak:
100g masła
100g maki
100g cukru
1 łyżeczka cynamonu - w sumie to względnie gustu ja lubię dużo :) - to
do zamrażary na jakiś czas, kruszonka będzie lepsza - kranczipsowa :P
Cynamonem bym "nawet kiełbasę posypywała" LOL ...mmm ten smak ...i
aromat
jilett :)

jak zrobić Białą Kiełbasę na obiad ?
Latte Macchiatto!