Co sądzicie o garnkach ze stali nierdzewnej?

1. Data: 2015-08-15 11:53:48

Temat: Co sądzicie o garnkach ze stali nierdzewnej?
Od: "Justyna" <1...@1...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Skoro wciągam się w tematykę gotowania, to zapytam
jeszcze o garnki.
Mam kupiony przed wieloma laty, ale nieużywany, komplet
garnków ze stali nierdzewnej (Edelstahl Rostfrei 18/10).
Skoro już je mam, to chcę zapytać czy gotowanie w takich
garnkach jest zdrowe?
W komplecie są garnki i rondel, wszystkie ze szklanymi
pokrywkami. Uchwyty są plastikowe.

Pozdrawiam
Justyna

2. Data: 2015-08-15 13:11:24

Temat: Re: Co sądzicie o garnkach ze stali nierdzewnej?
Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 15.08.2015 o 11:53, Justyna pisze:
> [...]
> garnkach jest zdrowe?
> W komplecie są garnki i rondel, wszystkie ze szklanymi

Nadają się do gotowania wody... no może i ziemniaków na obiad.
Stal nierdzewna sama w sobie nie jest szkodliwa, ale niestety, jej
zdolność przewodzenia ciepła powoduje, że garnki z niej wykonane nie
nadają się do gotowania. Dlatego termosy robi się właśnie z takiej stali
i tam ona się sprawdza.
Oczywiście robione są jakieś egzorcyzmy z nadspawanym dnem czy jego
pogrubianiem, ale to tylko namiastki i zasadniczo niczego to nie zmienia.
Im więcej takich usprawnień tym wyższa jego cena i obecnie za
astronomiczną kasę można kupić taki garnek, którego parametry będą
porównywalne z tanim garnkiem emaliowanym.

Pewnie nie ma też idealnego garnka i dlatego ja używam garnki różnego
rodzaju do różnych zastosowań.
Stal nierdzewna sprawdza się właśnie przy gotowaniu ziemniaków:)

--
Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

3. Data: 2015-08-15 13:21:00

Od: "Justyna" <1...@1...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wiesiaczek" <W...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Oczywiście robione są jakieś egzorcyzmy z nadspawanym dnem czy jego
> pogrubianiem, ale to tylko namiastki i zasadniczo niczego to nie zmienia.

W moich chyba właśnie takie coś zastosowano, bo pod spodem
jest napis: SUPER CAPSULED BOTTOM.

> Im więcej takich usprawnień tym wyższa jego cena i obecnie za
> astronomiczną kasę można kupić taki garnek, którego parametry będą
> porównywalne z tanim garnkiem emaliowanym.

Jednak ja nie zamierzam takich garnków kupić, ja już je mam.

Ale wlaściwie dlaczego się nie nadają do gotowania?
Gotuje się w nich zbyt długo, czy wymagają wyjątkowo wysokiej
temperatury?

Do tej pory rozważałam kwestię czy są zdrowe.

Pozdrawiam
Justyna

4. Data: 2015-08-15 13:41:25

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Justyna" <1...@1...com.pl> Wrote in message:
> [...]
> garnków ze stali nierdzewnej (Edelstahl Rostfrei 18/10).
> Skoro już je mam, to chcę zapytać czy gotowanie w takich

Jak najbardziej. Mam obecnie tylko takie, w tym dwa komplety w
ciągłym użyciu, najstarsze i najlepsze. Albowiem do tych
dzisiejszych mam sporo zastrzeżeń, gdyż często są ze złej stali -
dostają plam i wżerów wewnątrz, na dnie. I nie jest to sprawa
nieumiejętnego używania (że niby nie wolno solić potrawy, zanim
się zagotuje itp), bo w tych moich najstarszych, sprzed 30 i 20
lat, pomimo wielokrotnego przypalenia na węgiel i solenia na
zimną wodę, tego ani ani, poza zarysowaniami normalnymi dla
użytkowania. Dlatego mam wrażenie, że nie ma na nie siły - no,
może poza walcem drogowym :-)
Czyli stal a stal to różnica, ale to widać dopiero w praktyce,
niestety. Tak czy inaczej zdecydowanie polecam, używam do
wszystkiego. Jeszcze sobie kupię gęsiarkę nierdzewną.

--
XL

5. Data: 2015-08-15 13:55:38

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 15.08.2015 o 13:21, Justyna pisze:

> [...]
> Gotuje się w nich zbyt długo, czy wymagają wyjątkowo wysokiej
> temperatury?
>
> Do tej pory rozważałam kwestię czy są zdrowe.

Nierównomiernie się nagrzewają, co powoduje, że zdarzają się przypalenia
potraw. Chyba jest to jedyna wada z punktu widzenia zdrowotności.
Spróbuj ugotować kaszę manną na mleku i jeśli Ci się uda to zrobić bez
przypalenia, to Twoje garnki są w porzo:)

6. Data: 2015-08-15 14:44:09

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 15 Aug 2015 13:55:38 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

> [...]
> Spróbuj ugotować kaszę manną na mleku i jeśli Ci się uda to zrobić bez
> przypalenia, to Twoje garnki są w porzo:)

Gotuję. Nie przypalam. Podszkol się w technice gotowania 3-)

--
XL
"Niech nie opuszcza ciebie twoja siostra Pogarda

7. Data: 2015-08-15 15:03:24

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 15.08.2015 o 14:44, Ikselka pisze:

> Gotuję. Nie przypalam. Podszkol się w technice gotowania 3-)

Technikę gotowania to ja mam w małym... :P

8. Data: 2015-08-15 16:20:25

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Wiesiaczek" <W...@v...pl> wrote in message
> [...]
> Stal nierdzewna sama w sobie nie jest szkodliwa, ale niestety, jej
> zdolność przewodzenia ciepła powoduje, że garnki z niej wykonane

Że co? :-) Stal jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła.

> Dlatego termosy robi się właśnie z takiej stali i tam ona się sprawdza.

Że co? ^2 ?

Chyba nie wiesz jak jest zbudowany termos stalowy...
Taki termos to dwie butelki stalowe, jedna w drugiej, z przerwą
między nimi z której odessano powietrze i ta przerwa stanowi
izolację cieplną, nie stal, która jest bardzo dobrym przewodnikiem
ciepła. Ta sama zasada budowy termostu co w przypadku termostu
szklanego - tam też masz dwie szklane butelki, jedna w drugiej,
i między nimi odciągnięte powietrze stanowi izolację - zamiast
szkła masz stal, a więc taki stalowy termos nie stłucze się jak szklany.

> [...]
> astronomiczną kasę można kupić taki garnek, którego parametry będą
> porównywalne z tanim garnkiem emaliowanym.

Jesteś pewny, że nie mylisz tu zabiegów potrzebnych do używania
garnków w kuchniach indukcyjnych?

> Pewnie nie ma też idealnego garnka i dlatego ja używam garnki
> różnego rodzaju do różnych zastosowań.
> Stal nierdzewna sprawdza się właśnie przy gotowaniu ziemniaków:)

Używam tego samego kompletu garnków stalowych firmy Revere
kupionych w 1998 roku i bardzo je sobie chwalę - nic się w nich
nie przypala, łatwo je doczyścić, materiał nie jest porowaty (jak
emalia) a więc garnek nie odbarwia się, nie przejmuje zapachów
potrawy i jest bezpieczny do gotowania nawet kwaśnych potraw.

9. Data: 2015-08-15 21:05:50

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 15.08.2015 o 16:20, Pszemol pisze:
> "Wiesiaczek" <W...@v...pl> wrote in message
>
> Że co? :-) Stal jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła.

Stal a stal nierdzewna to dwie, zupełnie różne rzeczy.
Przewodnictwo cieplne stali: 58 W/(m?K)
Przewodnictwo cieplne stali nierdzewnej 15 W/(m?K)

Więc nie p... proszę głodnych kawałków.

> Że co? ^2 ?

G...o!

> [...]
> i między nimi odciągnięte powietrze stanowi izolację - zamiast
> szkła masz stal, a więc taki stalowy termos nie stłucze się jak szklany.

Już Ci napisałem, że nie masz racji.

> Jesteś pewny, że nie mylisz tu zabiegów potrzebnych do używania
> garnków w kuchniach indukcyjnych?

Jestem pewien - nie mylę.

> [...]
> emalia) a więc garnek nie odbarwia się, nie przejmuje zapachów
> potrawy i jest bezpieczny do gotowania nawet kwaśnych potraw.

Nie pisałem, że nie jest odporny na kwasy, tylko pisałem, że ma złą
przewodność cieplną i stąd problemy z gotowaniem. Tę wadę firmy próbują
zrekompensować różnymi metodami, ale są to półśrodki.
Jedną z tych metod jest również nachalna propaganda i reklama, na którą
dają się niektórzy nabrać.

Tu cytat ze strony
http://blog.ballarini.pl/wszystko-co-chcielibyscie-w
iedziec-o-patelniach-ze-stali-nierdzewnej-3/

"Wady patelni ze stali nierdzewnej

Minusem tego materiału jest jego słabe przewodnictwo cieplne. Naczynia
ze stali nierdzewnej podczas gotowania maja rozgrzane dno, podczas gdy
scianki naczynia pozostaja chłodne. Lub odwrotnie - gotujac na duzym
ogniu na kuchence gazowej mozemy niebezpiecznie rozgrzac brzegi
naczynia, podczas gdy dno (zwykle grube) nie jest wystarczajaco ciepłe.
To wydłuza czas gotowania i zwieksza ryzyko przypalenia potrawy.

Aby temu zaradzic, czasem stosuje sie aluminiowe spody w garnkach
stalowych, ktorych zadaniem jest rozpraszanie ciepła na całosc naczynia.
Najczesciej stosowany jest trojwarstwowy model stal - aluminium - stal.
Takie naczynia sa drogie w produkcji, co przekłada sie na ich cene dla
klienta. Jednakze doskonale łacza zalety aluminium jako przewodnika oraz
odpornosci stali."

Zresztą autor tego tekstu opisze bzdury w innym miejscu, a mianowicie:

"Istotna cecha stali jest rowniez to, ze jest to materiał
ferromagnetyczny, czyli przyciagajacy magnes. Oznacza to, ze kazde
naczynie ze stali nierdzewnej nadaje sie do stosowania na kuchenkach
indukcyjnych."

Spróbujcie przyłożyć magnes do takiego garnka, możecie się zdziwić :)
Inna rzecz, że akurat ta własność nie ma najmniejszego wpływu na
gotowanie na kuchenkach indukcyjnych, ale o tym poszukajcie sobie sami:)

10. Data: 2015-08-15 23:30:37

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Stal a stal nierdzewna to dwie, zupełnie różne rzeczy.
> Przewodnictwo cieplne stali: 58 W/(m?K)
> Przewodnictwo cieplne stali nierdzewnej 15 W/(m?K)
>
> Więc nie p... proszę głodnych kawałków.

Oba rodzaje stali są wyśmienitymi przewodnikami ciepła!
I nie o to chodzi w termosie... :-) Tam izoluje próżnia.

A różnica 3-4 razy jest przy naszym gotowaniu małoistotna
wręcz do pominięcia. Dla porównania, przewodnictwo wody
czy mleka to zaledwie 0,5 W/(mK). Napisanie że nie nadają
się do gotowania jest mocnym nieporozumieniem...

> G...o!

:-)))
Oj, palnąłeś głupotę z tym termosem że hej.
Doczytaj proszę jak one działają, ok?

> Nie pisałem, że nie jest odporny na kwasy, tylko pisałem,
> że ma złą przewodność cieplną i stąd problemy z gotowaniem.

Ma zupełnie wystarczającą przewodność, zapewniam Cię.
Problemy z gotowaniem mają różni ludzie i w różnych garnkach...
Kupienie dobrego garnka nie zrobi z Ciebie dobrego kucharza
na takiej samej zasadzie jak kupienie dobrego aparatu foto nie
zrobi z Ciebie dobrego fotografa...

Jak ktoś gotuje na pełnym ogniu gęste potrawy to wiadomo
że mu się wszystko przypala... Bo to potrawa ma niedostateczną
przewodność cieplną aby odprowadzić energię od dna i rozprowadzić
ją po całej swej objętości a ponieważ gęsty sos czy zupa ma utrudnioną
konwekcję to się szybko przypala od dna i jest to chyba oczywiste.
Będzie się przypalać tak samo w emaliowanym garnku jak i z nierdzewki.

Podobnie jest z patelnią z nierdzewki - mięso przywiera do czystej
patelni z nierdzewki na początku i po pewnym czasie samo się od
niej odlepia... O ile oczywiście nie spróbujesz go na siłę w pierwszej
fazie przywierania odrywać... Tu masz fajny przykład takiego smażenia:
https://www.youtube.com/watch?v=V01DNd3VEm8
Jak widać, nie trzeba żadnego tłuszczu czy -tym bardziej- teflonu.

> Tu cytat ze strony
> http://blog.ballarini.pl/wszystko-co-chcielibyscie-w
iedziec-o-patelniach-ze-stali-nierdzewnej-3/

> "Wady patelni ze stali nierdzewnej
[...]
> [...]
> Inna rzecz, że akurat ta własność nie ma najmniejszego wpływu na gotowanie
> na kuchenkach indukcyjnych, ale o tym poszukajcie sobie sami:)

No to sam widzisz jaki sobie autorytet do cytowania wybrałeś... :-)

Kto dostanie statuetkę św. Jacka?
Pytanie z serii gzie w Krakowie...?
A z jagnięciny co?
suszone o?miornice
Restauracja / bar dietetyczny w W-wie - są takie?