Co w słoiki do obiadu?

31. Data: 2009-08-19 10:15:19

Temat: Re: Co w słoiki do obiadu?
Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

krys pisze:

> Dobra to pojęcie wzgledne.
> Ja robię dwie: buraczki z kapustą i cebulą oraz buraczki z papryką.
> Obie są proste.

Obie u mnie odpadają. Nie lubię buraków z kapustą, ani z papryką. Nie
komponuje mi się. Zauważyłam jednak, że sklepowe buraczki często są
właśnie z papryką, dlatego postanowiłam sama zrobić w tym roku, bo
ogólnie sałatkę z buraczków lubię.

Ewa

32. Data: 2009-08-19 10:23:25

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

medea wrote:

> [...]
> komponuje mi się. Zauważyłam jednak, że sklepowe buraczki często są
> właśnie z papryką, dlatego postanowiłam sama zrobić w tym roku, bo

No i to własnie jest względność... Mam jeszcze jeden przepis na sałatkę z
buraków, ale nie wypróbowany - w składzie buraki i cebula, w przyprawach
czosnek, będę robić po niedzieli.
Justyna

33. Data: 2009-08-19 10:32:56

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

krys pisze:

> No i to własnie jest względność... Mam jeszcze jeden przepis na sałatkę z
> buraków, ale nie wypróbowany - w składzie buraki i cebula, w przyprawach
> czosnek, będę robić po niedzieli.

O, ten możesz podać. Tu mi się wszystko komponuje. :)

Ewa

34. Data: 2009-08-19 11:01:32

Od: czeremcha <c...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 18 Sie, 22:23, "lemonka" <a...@a...com> wrote:

> A jak to się ma do gotowania ziemniaków? Nie solonych wcześniej, nie
> odciska się z nich soku i gotuje krócej, niż słoiki z sałatką?
>
> Jadasz owoce ziemniaków?

Wypadałoby się lepiej przygotować do wykładu.

Solanina znajduje się w _całej_ roślinie, nie tylko w owocach. Dlatego
nie jemy ziemniaków surowych, a już bulwy zzieleniałe /te, które
wywędrowały na światło dzienne spod ziemi/ mają jej wyjątkowo dużo/.
Nie jemy, bo są niezdrowe. Podobnie, jak zielone pomidory.

Nawet jeśli przyjąć, że niedojrzały owoc pomidora ma więcej solaniny,
niż bulwa ziemniaka, to jednak ziemniaków nie przygotowuje się w żaden
specjalny sposób. Ziemniaki gotuje się np. zalewając niewielką /
stosunkowo do ilości ziemniaków/ ilością wrzątku - lub nawet w
szybkowarze - znacznie skracając czas obróbki. A takie np. placki
ziemniaczane - te dopiero krótko się smaży. Jak pisałam wcześniej -
nie soląc i odciskając wcześniej.

> Jadasz _zielone_ bakłażany?

Dojrzałe też zawierają solaninę - i dlatego nie je się ich na surowo.
Solenie i odciekanie pozbawia je goryczki - czyli solaniny.

> Bomba. "Solanina zostaje zneutralizowana". Ciekawe czym?

Obróbką cieplną i kwasem. Solanina jest alkaloidem i łączy się z
kwasem tworząc sole - a więc zostaje zneutralizowana.

Ania

35. Data: 2009-08-19 11:02:35

Od: czeremcha <c...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 18 Sie, 22:49, medea <e...@p...fm> wrote:

> Z ziemniaków to się chyba bulwy zjada, nie owoce. :)

Odpowiedź - jak wyżej.

Ania

36. Data: 2009-08-19 11:10:11

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

medea wrote:

> O, ten możesz podać. Tu mi się wszystko komponuje. :)

Ale odpowiedzialnosci nie biorę:-)

6 kg ugotowanych buraków zetrzećm, dodać 2 łyżki soli

6 szklanek wody, 2 szklanki octu, 3 szklanki cukru, 6 cebul (chyba
rozdrobnić trzeba?), 6 ząbków czosnku (też je rozdrobnię), po 15 sztuk:
ziaren pieprzu, ziela, liści laurowych, goździków - zagotować, zalać gorącym
buraki, odstawić na 24 godziny. Wpakować do słoików i zapasteryzować.
Podobno dobre.

Ja sobie zrobię połowę porcji, bo przecież nikt nie zje 15 kilo buraków;-),
nie licząc tych na bieżąco robionych.
Justyna

37. Data: 2009-08-19 11:57:52

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

krys pisze:

> Ja sobie zrobię połowę porcji

Ja też, zwłaszcza że głównie to tylko ja lubię buraczki.
Dzięki.

Ewa

38. Data: 2009-08-21 06:00:19

Od: "Bożena" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"Qrczak" <> wrote in message news:h6e27s$m2p$1@atlantis.news.neostrada.pl...

> Wrzuć przepis na te z chilli. Bo te, co je robiłam w ubiegłym sezonie,
> zawiodły po całej linii. W ogóle nie pikantne.

Te są bardzo dobre, a pikantne będą do takiego stopnia, ile papryczek do
słoika wlożysz ;) Zalewa wychodzi bardzo słodka, ale to świetnie sie
komponuje z ostrością papryczek i czosnkiem. Podana ilośc papryczek jest dla
mnie zdecydowanie zbyt duża i daję ok. 1/3 takiej zwykłej (cieńkiej i
długiej ;)) papryczki z nasionami na słoik 0,7, ale jak lubisz ostre, to
może podpasuje.

Ogórki lub cukinie z chilli

3 kg ogórków - takich większych, lepsze wychodzą niż z malutkich
4 łyżki soli
3 główki czosnku, ja nawet więcej
kilka (8-10) świeżych papryczek chilli,

zalewa:
0.5 kg cukru,
1.5 szkl. octu 10%,
1 szkl. wody
zagotować, pomieszać coby się cukier rozpuścił, ostudzić

Ogórki umyć, nie obierać, pokroić w 2-3 cm plastry (ja końce wyrzucam),
posolić rzeczonymi 4 łyżkami soli, pomieszać dokładnie, odstawić na 4
godziny (to ważne, nie krócej), po czym odlać wodę. Czosnek obrać i w grube
plasterki, chilli oczyścić i na kawałki, takie większe. Nakładać wszystko do
słoików, zalać zalewą, pasteryzować 5 minut od zagotowania.
Zrobiłam wczoraj jedną porcję ogórków i jedną cukini - młodej, pół na pół
żółtej i zielonej, nie obierałam, pestki wykroiłam. Jedna uwaga - cukinia
bardziej chłonie smaki, mnie wyszła ostrzejsza od ogórków robionych tak
samo, czyli chyba trzeba dać odrobinę mniej czosnku i chilli niż do ogórków
http://fotoforum.gazeta.pl/72,2,777,46211391,4621139
1,0,2.html?v=2

Udanego słoikowania ;)
Bożenka z Wilna

39. Data: 2009-08-21 07:07:10

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bożena" <n...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
> bardziej chłonie smaki, mnie wyszła ostrzejsza od ogórków robionych tak
> samo, czyli chyba trzeba dać odrobinę mniej czosnku i chilli niż do

Do słoików, najlepsze słoje Wecka,wędzona słonina i wędzony boczek, ale
z wiejskich, a nie fabrycznych świnek. Dość długo wędzone w zimnym dymie,
kroi się w kawałki takie poręczne, ukłąda w słojach i zalewa smalcem. Potem
trzeba zapiec w piekarniku. Doskonały do chleba, zup zwłaszcza fasolowa,
grochowa czy barszcz czerwony smakuje wyśmienicie. Do wykonania nawet w
blokowisku - wędzarka wędkarska i na balkonie można innym pomóc w ślinieniu
się.

dlaczego chleb na zakwasie ma biala skorupe?
BURAKI
Jak to jest z cukrem żelującym
sauter w polsce
Płyta indukcyjna samowłączająca si