Czy pamiętacie taki odcinek Makłowicza.....?

1. Data: 2004-01-19 16:13:46

Temat: Czy pamiętacie taki odcinek Makłowicza.....?
Od: "Medea" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Czy pamiętacie taki odcinek Makłowicza, w którym przygotowywał, bodajże na
Kleparzu w Krakowie, takie jakieś kluchy/pyzy z mięsem? To był trochę
śmieszny odcinek, bo coś mu nie wychodziły te kluchy i co chwilę podchodziły
do niego baby z targowiska i podpowiadały: "jeszcze trochę mąki, więcej
mąki, a jaką mąkę pan daje? przecież to musi być kartoflanka" itd. Chodzi o
to, że chciałabym zrobić te pyzy, a nie pamiętam dokładnie proporcji,
zresztą pewnie podane były błędnie, skoro mu się źle lepiły. Wiem, że ciasto
było z ziemniaków częściowo gotowanych a częściowo surowych z mąką (być może
kartoflanką powinno być), a nadzienie z surowego mięsa mielonego. Może ktoś
zna dobry przepis na takie pyzokluchy? Mam na nie szaloną ochotę, bo jadłam
kiedyś coś podobnego u znajomej.
Ewa

1. Data: 2004-01-19 21:17:03

Temat: Re: Czy pamiętacie taki odcinek Makłowicza.....?
Od: Anka Łazowska <a...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Medea" <e...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
ktoś
> zna dobry przepis na takie pyzokluchy? Mam na nie szaloną ochotę, bo

To byly pyzy i nie na Kleparzu a na Rozyckim w Warszawie ;)

Anka

1. Data: 2004-01-19 21:21:34

Od: w...@a...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zna dobry przepis na takie pyzokluchy? Mam na nie szaloną ochotę, bo jadłam

To było w Warszawie na bazarze Różyckiego. Makłowicz chciał zrobić słynne
warszawskie bazarowe pyzy, ale chyba lepiej żeby "centuś" nie zabierał się za
to, bo do tej potrawy trzeba dodać jeszcze trochę " warsziawskego cwaniactwa"/
bez obrazy/.
Prawdziwy przepis na pyzy musi pochodzić od prawdziwej przekupki z bazaru
Różyckiego, wtedy będą prawdziwe.

1. Data: 2004-01-19 21:33:16

Od: "Medea" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bez obrazy/.
> Prawdziwy przepis na pyzy musi pochodzić od prawdziwej przekupki z bazaru

A znasz ten prawdziwy przepis po cwaniacku :-)?
Ewa

1. Data: 2004-01-19 21:48:14

Od: "Waldek F." <t...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Medea" <e...@p...fm> napisał w wiadomości
(ciach)
> Czy pamiętacie taki odcinek Makłowicza, w którym przygotowywał, bodajże na

> zna dobry przepis na takie pyzokluchy? Mam na nie szaloną ochotę, bo
> [...]
(ciach)

Na pyzy, bierzemy tyle ziemniaków ugotowanych ile surowych.
1 kg gotowanych - 1 kg surowych
Surowe ziemniaki ucieramy na tarce. Utarte przecedzamy przez lnianą czystą
szmatkę, a wodę po przecedzeniu odstawiamy na bok (broń boże nie wyalć).
Z gotowanych i przecedzonych ziemniaków robimy ciasto. Następnie delikatnie
b.powoli odlewamy wodę po tartych ziemniakach. Na dnie zostanie nam mąka
ziemniaczana która dodajemy do ciasta ziemniaczanego. Dość dokładnie
wyrabiamy. W tym czasie musi nam już bulgotać posolona woda w garnku. Lekko
zmoczonymi rękami wyrabiamy kulki wielkości dużego orzecha włoskiego. W
kulce robimy paluszkiem dołek i wrzucamy do wrzątku (kulkę nie paluszek) i
tak dalej. Po wrzuceniu kilku, kilkunastu kulek (starać się nie przerywać
wrzenia) przykrywamy garnek i czekamy kilka minut aż do wypłynięcia (już)
pyz. Wyjmujemy łyżką cedzakową na talerz i polewamy zarumienioną cebulką ze
skwarkami z wędzonego boczku. Jeśli zostaną, to na drugi dzień można pokroić
na połówki i podsmażyć.
To są pyzy z bazaru Różyckiego. Nieraz pyzy były nadziewane gotowanym
zmielonym mięsem (wielkości orzeszka laskowego) które przygotowuję się tak
jak na pierogi.

Niestety kulinarnych popisów Makłowicza wtedy nie oglądałem, podaję więc
przepis na Pyzy które czasem sam robię w domu.

1. Data: 2004-01-19 21:57:47

Od: w...@a...pl szukaj wiadomości tego autora

> za
> cwaniactwa"/
> >
> A znasz ten prawdziwy przepis po cwaniacku :-)?
> Ewa

Prawdziwego nie znam, ale podobny i owszem.

Pyzy:

objętościowo:
1 objetość ziemniaków gotowanych
2 objętości ziemniaków surowycg startych na tarce
1 jajko

gotowane ziemniaki przepuścić przez praskę
surowe ziemniaki zetrzeć na drobnej tarce i lekko odcisnąć sok
dodać jajko i wymieszać
wyrabiać kuleczki wielkości orzecha włoskiego
gotować w osolonej wodzie ok. 10 min.
podawać ze skwarkami lub smażoną cebulką.

Niektórzy dodają mąkę ziemniaczaną, ale wtedy wychodzą gumowate.

1. Data: 2004-01-21 07:30:28

Od: "beny76" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Waldek F." <t...@a...net> napisał w wiadomości

> 1 kg gotowanych - 1 kg surowych

i teraz jest problem ziemniaki gotowane do surowych = 1:1 czy 1:2 ?

beny76

1. Data: 2004-01-21 08:51:51

Od: "Jurek_Ze_Spychacza" <s...@w...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

.

> A znasz ten prawdziwy przepis po cwaniacku :-)?
> Ewa

Nie polecam, sam robilem zgodnie z przepisem...jakas baba Makłowiczowi
powiedziala zeby sypac kupe maki ziemniaczanej i wyszło mi tak jak w TV,
twarde niekształtne kamienie nie dajace sie zjesc.
JZS

miod aloesowy
Bardzo proszę o przepis na sałatkę z ryżem bardzo pilne?
Kuchnia orientalna
Drozdzowka z maszyny do pieczenia chleba ???
bylo:trujace lososie