Czy torbiel na jajniku jest widoczna w obrazie USG?

1. Data: 2002-08-22 13:20:02

Temat: Czy torbiel na jajniku jest widoczna w obrazie USG?
Od: "Dorota P." <d...@d...com> szukaj wiadomości tego autora

Czy torbiel na jajniku jest widoczna w obrazie USG
wykonywanym przez powłoki brzuszne?
Problem nie jest wydumany:
to już trzeci przypadek sporu a w zasadzie rozbieżnych
opinii między lekarzami, w którym
- jeden stwierdza torbiel na jajniku (o średnicy rzędu 2 cm) u pacjentki
wykonując USG przez powłoki brzuszne,
- inny wykonuje USG dopochwowo, nie stwierdza tejże torbieli,
co więcej - neguje całkowicie możliwość zdiagnozowania
występowania torbieli poprzez powłoki brzuszne,
oczywiście podważając autorytet pierwszego z lekarzy.

Który z nich nie może mieć racji?

Pozdrawiam,
Dorota

2. Data: 2002-08-22 15:09:21

Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@(USUN-TO)interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dorota P." <d...@d...com> napisał w wiadomości

> Czy torbiel na jajniku jest widoczna w obrazie USG
> wykonywanym przez powłoki brzuszne?

Odpowiem Ci jako laik:-)))) Dzis bylam na USG - mialam wykonywane przez
powloki brzuszne USG płodu, po czym pani doktor powiedziala ze zrobi jeszcze
USG dopochwowe aby zobaczyc czy torbiel na jajniku sie nie zwiekszyla. Z
tego mniemam, ze USG dopochwowe moze byc bardziej wiarygodne przy
diagnozowaniu torbieli

HaNkA

3. Data: 2002-08-22 17:39:07

Od: "GURu*" <g...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

odpowiem krótko. podważanie opinii lekarskiej jest niezgodne z kodeksem
etyki. 2. USG jest grubym badaniem obrazującym, wymaga dużego doświadczenia
i specjalista nie rozpozna torbieli, napisze: Twór kulisty w okolicy jajnika
wypełniony płynem mogący sugerować torbiel. USG per vaginam jest
dokładniejsze. odległość do jajnika mała, mniejsza możliwość zafałszowania
obrazu przez wszędobylskie jelita. Zanegowanie rozpoznania torbieli może nie
wynikać ze złośliwości lekarza. po prostu nie rozpoznaje się na podstawie
USG. to badanie ma pomóc w postawieniu diagnozy. nikt jednak nie zabrania
napisania takiego rozpoznania. brak standardów. lekarz wcale nie musiał się
mylić.

a było na końcu rozpoznania z USG "susp." to znaczy, że tylko przypuszcza.

pozdrawiam.

Max

4. Data: 2002-08-22 18:23:43

Od: "Ewa" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> odpowiem krótko. podważanie opinii lekarskiej jest niezgodne z kodeksem
> etyki.

moze i niezgodne, ale... jak lekarz moze powiedizec, ze cos jest skoro tego
nei ma? gdzie jego etyka i troska o pacjeta?
rok temu pani (doktor do ktorej nigdy wiecje nie pojde) stwierdzila, ze mam
torbbiel na jajaniku, jak twierdzila 5 - cio centymetrowa- twierdizla, ze
jest pewna diagnozy, bo jak mówiła jestem bardzo chuda i swietnie sie badam,
nie moze byc pomylki :))))) - teraz sie smieje , ale wtedy do smiechu mi nie
bylo
poniewaz niby torbiel byla wielka i bolaca istnialo ryzyko pekniecia i pani
stwierdzila, ze jesli zacznie bolec bardziej to mam brac dowod i biegac do
najblizszej izby przyjec, bo grozi rozlaniem sie do otzrewnej i bedzie
problem, zalecila mi tez usg, tylko po to, aby sprawdzic, jaka jest realna
wielkosc, czy 5 cm czy mniej i czy jest to torbiel podkrecona czy tam
jakas - mialo to byc badanie, ktore okrelsiloby czy mozna robic alparoskopie
czy klasyczna operacje, bo na leczenie farmaceutyczne jets za pozno

na usg poszlam 2 dni pozniej - nie bylo zadnej torbieli, nic zupelnie
!!!!!!!!
za to ja przezywalam przez 2 dni horror i przygotowywalam sie do operacji

Ewa

5. Data: 2002-08-22 18:39:27

Od: "WALDIM" <w...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa" <e...@p...fm> napisał w wiadomości

> moze i niezgodne, ale... jak lekarz moze powiedizec, ze cos jest skoro
tego
> nei ma? gdzie jego etyka i troska o pacjeta?

jedna ze szkol USG na pierwszych zajeciach stawia przed kursantami telewizor
czarnobialy z odlaczona antena... ich zadaniem jest domyslic sie jaka jest
akcja filmu... i tak samo jest z USG... jeden cos zobaczy... a drugiemu sie
wydaje ze zobaczyl... ale nie sadze zeby ktos specjalnie napisal ze widzi
mimo ze nie widzi...

> [...]
> !!!!!!!!
> za to ja przezywalam przez 2 dni horror i przygotowywalam sie do operacji

a moze porostu torbielka sobie cichcem pekla?

--

WaldiM

Serwis antykoncepcyjny
http://www.antykoncepcja.pl

6. Data: 2002-08-22 18:48:37

Od: "Karolina" <k...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik WALDIM <w...@a...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:ak3b4h$mg7$...@n...tpi.pl...

> [...]
sie
> wydaje ze zobaczyl... ale nie sadze zeby ktos specjalnie napisal ze widzi

Cześć Waldim
Mozesz podac gdzie znajduję sie taka szkoła usg ?Bardzo chetnie sie
zapiszę:)))))))))
Rozumiem ze tak samo oceniasz przydatnośc usg ginekologicznego:)))).
IMHO nie jest to oczywiście metoda doskonała i obarczona pewna ilościa
błędów ale żeby być tak bezkrytycznie krytycznym.........
Pozdrawiam serdecznie Karolina

7. Data: 2002-08-22 19:04:03

Od: "Ewa" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
sie
> wydaje ze zobaczyl... ale nie sadze zeby ktos specjalnie napisal ze widzi

akurat ta Pani, ktora wyglosila opinie, ze torbiel jest nie robila mi usg,
znalazla te "niby torbbel" podczas zwyklego badania ginekologicznego

> a moze porostu torbielka sobie cichcem pekla?

moze, nie jestem lekarzem, nie wiem, ale ginekolog, ktora powiedizal mi, ze
mam torbiel, mowila, ze toebiel ma 5 cm i nie oze peknac bezobjawowo, ze
pekniecie sposowuje rozlanie sie czegos tam i to trafi do otrzwenej i beda
musieli mnie kroic

nie jest to zreszta wazne, generalnie chodzi mi o to, ze trudno mi zaufac
jednemu lekarzowi, jelsi slysze dwie rozne opinie ide po trzecia
a jak mi do lekarza za daleko, to pytam na grupie:)
Ewa

8. Data: 2002-08-23 05:34:14

Od: "WALDIM" <w...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> IMHO nie jest to oczywiście metoda doskonała i obarczona pewna ilościa
> błędów ale żeby być tak bezkrytycznie krytycznym.........

ale ja nie napisalem ze krytykuje USG jako metode... tylko uswiadamiam ze
jest to, jak kazda metoda obarczona bledem ludzkim... niestety za robienie
USG wzielo sie ostatnio strasznie duzo ludzi, ktorzy nie maja o tym
zielonego pojecia... a czesto USG ginekologiczne robia ludzie ktorzy o
ginekologii nie wiedzac nic poza tym ze kobieta ma macice i 2 jajniki... i
to jest przykre...

--

WaldiM

Serwis antykoncepcyjny
http://www.antykoncepcja.pl

9. Data: 2002-08-23 07:39:52

Od: "Dorota P." <d...@d...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik WALDIM napisał:

> [...]
> zielonego pojecia... a czesto USG ginekologiczne robia ludzie ktorzy o
> ginekologii nie wiedzac nic poza tym ze kobieta ma macice i 2 jajniki... i

Nie wiem jaka jest rzeczywiście zdolność do interpretacji obrazu z USG
przez owych lekarzy ...
Ale obydwoje mają II, są ginekologami. Cenionymi.

Rozumiem w takim razie, że najbardziej prawidłowe stwierdzenie
to, że przy USG przez powłoki brzuszne można jedynie
PODEJRZEWAĆ istnienie torbieli?

czyli w zaszdzie obydwoje się mylili ...
- jeden stwierdzając autorytatywnie, że JEST torbiel,
- druga stwierdzając, że NIE MOŻNA zobaczyć torbieli przy takim USG.
Smutne...

Pozdrawiam,
Dorota

10. Data: 2002-08-23 11:02:34

Od: "Dorota P." <d...@d...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik GURu* napisał:
> odpowiem krótko. podważanie opinii lekarskiej jest niezgodne z kodeksem
> etyki.

Hmm To jeśli jeden lekarz postawi nieprawidłową diagnozę,
albo leczy niezgodnie ze sztuką,
następni mają się tego trzymac mimo, że ewidentnie widzą
ten błąd?
Czy tylko wmawiać coś pacjentowi, że stan się zmienił
żeby się pacjent nie mógł zorientować, że lekarz czasem się myli?

> [...]
> napisania takiego rozpoznania. brak standardów. lekarz wcale nie musiał się

Nie piszę nawet o konkretnym przypadku i nie proszę o rozstrzygnięcie
przez internet czy pacjentka miała torbiel, czy nie :)
Jeśli jeden z lekarzy diagnozuje torbiel na podst. USG i LECZY ją
(a trudno przecież leczyć podejrzenie, prawda?) a inny
twierdzi, że w ten sposób NIE DA SIĘ zobaczyć torbieli
to co najmniej jeden z nich MUSI się mylić.
Takie są reguły logiki.

> a było na końcu rozpoznania z USG "susp." to znaczy, że tylko przypuszcza.

Niestety nie jest to regułą, że pacjent otrzymuje rozpoznanie.
Ale jak napisałam wyżej - ustnie diagnoza podana była bez
trybu przypuszczającego, co więcej - szło za tym leczenie.
W ten sposób postępuje co najmniej dwóch lekarzy - z tytułami
dr, II st. specjalizacji, pracujących w jednym z większych szpitali
klinicznych na Śląsku.

Pozdrawiam,
Dorota

Mirena
Przeciwciała anty Rh w ciąży
Re: Torbiele na jajnikach
SM - czy jest gdzies grupa dyskusyjna chorych na SM ?
zdretwialy palec