Czym czyścić ranę po zabiegu?

1. Data: 2007-05-31 04:26:37

Temat: Czym czyścić ranę po zabiegu?
Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla> szukaj wiadomości tego autora

Wczoraj miałem zabieg usunięcia kaszaka i lekarz kazał codziennie zmieniać
opatrunek i czyścić ranę spirytusem... niestety będąc trochę pod wrażeniem
całego zabiegu, itp. nie pamiętam czy to ma być taki zwykły spirytus
(alkohol etylowy) czy może być salicylowy? a może wystarczy zwykła czysta
wódka?
Bardzo proszę o poradę.

--
Odpowiadając na priv zamień końcówkę adresu e-mailowego "zmyla" na "pl"

2. Data: 2007-05-31 05:22:20

Temat: Re: Czym czyścić ranę po zabiegu?
Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Przemolo pisze:
> [...]
> pod wrażeniem całego zabiegu, itp. nie pamiętam czy to ma być taki
> zwykły spirytus (alkohol etylowy) czy może być salicylowy? a może

Zwykła wódka nie wystarczy - za małe stężenie.
Spirytus salicylowy również słabo odkaża - służy do czegoś innego.

Lekarz miał zapewne na myśli zwykły spirytus rektyfikowany, albo
preparat odkażający na bazie takiego spirytusu.

IMO możesz go zastąpić Octeniseptem, albo Povidonem (lepiej ten
pierwszy). Oba są dostępne w malutkich pojemnikach, w sam raz na taką
okazję.

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2007-05-31 05:43:00

Od: Radosław Rossa <r...@N...SPAM.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> IMO możesz go zastąpić Octeniseptem, albo Povidonem (lepiej ten
> pierwszy). Oba są dostępne w malutkich pojemnikach, w sam raz na taką

Hmmm... Samej rany to ani spirytusem, ani tym bardziej Povidonem czyścić nie
można. Pewnie chodziło o przemywanie okolicy rany i zmianę opatrunków.
Pzdr.
RR :-)

---
Baza sygnatur wirusow (VPS): 000746-0, 2007-05-30
Przetestowano na: 2007-05-31 07:43:05

4. Data: 2007-05-31 07:03:36

Od: "Przemolo" <p...@g...zmyla> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Radosław Rossa" <r...@N...SPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości

> Hmmm... Samej rany to ani spirytusem, ani tym bardziej Povidonem czyścić
> nie można. Pewnie chodziło o przemywanie okolicy rany i zmianę opatrunków.
> Pzdr.

Dokładnie tak - czyli kupić zwykły spirytus? tak jak piszesz, czyścić tylko
okolicę rany, a samo nacięcie zostawić w spokoju?

5. Data: 2007-05-31 07:07:53

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Hmmm... Samej rany to ani spirytusem, ani tym bardziej Povidonem czyścić
> nie można.

Dlaczego? Tym bardziej przy założeniu, że to nie otwarta rana, tylko z
założonymi szwami. W końcu w szpitalach rutynowo zakłada się opatrunki z
Povidonem na rany pooperacyjne. Spirytus oczywiście nie w opatrunku, ale
spryskiwać i zakładać suchy też można.

Pozdrawiam
Piotr

6. Data: 2007-05-31 08:09:39

Od: Radosław Rossa <r...@N...SPAM.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> (...) W końcu w szpitalach rutynowo zakłada się opatrunki z
> Povidonem na rany pooperacyjne. Spirytus oczywiście nie w opatrunku, ale
> spryskiwać i zakładać suchy też można.

Związków jodu nie stosuje się na rany, tylko co najwyżej do odkażania brzegów
ran, niewielkich zadrapań, a przede wszystkim do odkażania skóry (ew. bł.
śluzowej) nieuszkodzonej. Jod jest zbyt toksyczny i zbyt drażniący, żeby
stosować go bezpośrednio do rany. Poza tym może powodować komplikacje w gojeniu
się ran i (zastosowany bezpośrednio na ranę) powoduje powstanie bardzo
nieestetycznych blizn. Mnie przynajmniej tak uczono, ale jeżeli jest inaczej, to
napisz.
Pozdrawiam.
Radek :-)

---
Baza sygnatur wirusow (VPS): 000746-0, 2007-05-30
Przetestowano na: 2007-05-31 10:09:45

7. Data: 2007-05-31 08:34:45

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ranę) powoduje powstanie bardzo nieestetycznych blizn. Mnie przynajmniej
> tak uczono, ale jeżeli jest inaczej, to napisz.

Faktem jest, że w przypadku większych ran i/lub długotrwałego
stosowania, pojawia się czasem zatrucie jodem. No ale tutaj mamy do
czynienia z ranką po kaszaku, na której prawdopodobnie jest założony
jeden szewek, a spodziewany czas stosowania nie przekracza kilku dni.
IMHO nie ma mowy o rozwinięciu toksyczności w tym przypadku.

W każdym razie Povidon (i podobne) jest RUTYNOWO stosowany w opatrunkach
na rany pooperacyjne. Jeśli pacjent jest uczulony, wtedy stosuje się
droższy Octenisept.

Do odkażania skóry przed zabiegiem operacyjnym i odkażania rany po
zabiegu, też stosuje się zazwyczaj środki jodowe. Na przykład takie:

http://www.hospitalmanagement.net/contractors/cleani
ng/b-braun/

Pozdrawiam
Piotr

8. Data: 2007-05-31 16:13:37

Od: Radosław Rossa <r...@N...SPAM.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Może trochę się czepiałem, ale na początku była mowa o czyszczeniu rany, a jak
wiadomo DO rany niczego nalepiej nie aplikować. Kaszaczek jest pewnie mały i o
wielkich cięciach mowy nie ma, także problem toksyczności nie ma wielkiego
znaczenia. Ale swojego czasu pewien asystent na chirurgii szcz.-tw. uczulił nas
(moją grupę) na stosowanie zw. jodu w okolicach ran położonych w widocznych
miejscach (chodziło w zasadzie o estetykę blizny).
O wątpliwym działaniu p-bakteryjnym alkoholi nie wspominałem, bo to zupełnie
inny temat i moglibyśmy nie zakończyć tej dyskusji :-)
Pozdrawiam bardzo serdecznie.
Radek :-)

---
Baza sygnatur wirusow (VPS): 000746-0, 2007-05-30
Przetestowano na: 2007-05-31 18:13:44

9. Data: 2007-05-31 18:47:41

Od: "regen" <r...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <e...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
czyścić ranę spirytusem

> Spirytus salicylowy również słabo odkaża - służy do czegoś innego.

Mógłbyś uzasadnić , że spirytus salicylowy słabo odkaża ? Uważam ,że
skoro zostało zalecone odkażanie rany spirytusem to salicylowy można użyć
bez żadnej obawy .

Pozdrawiam
regen

10. Data: 2007-05-31 20:26:16

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mógłbyś uzasadnić , że spirytus salicylowy słabo odkaża ? Uważam ,że
> skoro zostało zalecone odkażanie rany spirytusem to salicylowy można
> użyć bez żadnej obawy .

Pewnie, że można. Na rankę po kaszaku zamkniętą jednym szewkiem bez obaw
można użyć i wody z mydłem - w kwestii działania antybakteryjnego
powinno wystarczyć. Mnie chodziło o to, że jeśli już chcemy odkażać
rany, to są do tego lepsze preparaty niż spirytus salicylowy.

Pozdrawiam
Piotr

Suchy zębodół
antydepresanty na przedwczesny wytrysk