Diane 35 a tradzik

1. Data: 2003-03-15 00:46:23

Temat: Diane 35 a tradzik
Od: "Joasia" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
mam pytanie, czy mogę rozpocząć kolejne opakowanie Diane, który wypisuje mi
dermatolog, na zniwelowanie skutków trądziku z tygodniowym opóżnieniem. Jest
to lek hormonalny i mam pewne obawy.
Dziękuję za odpowiedzi,
pozdrawiam Joanna

2. Data: 2003-03-15 10:14:05

Temat: Re: Diane 35 a tradzik
Od: Kami <K...@j...net> szukaj wiadomości tego autora

[...]
> czy mogę rozpocząć kolejne opakowanie Diane,
> który wypisuje mi dermatolog, na zniwelowanie skutków
> trądziku z tygodniowym opóżnieniem. Jest to lek hormonalny i
> mam pewne obawy.

Moim zdaniem słuszne te Twoje obawy. Rozregulujesz sobie cykl, i coś mi
się zdaje, że na trądzik to nie pomoże. No i musisz mieć świadomość, że
w tym momencie nie ma ochrony antykoncepcyjnej. Nie wolałabyś poczekać
do miesiączki i dopiero wtedy wziąć?

--
Kami
____________________________

3. Data: 2003-03-15 14:33:34

Od: dradam <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 15 Mar 2003 11:14:05 +0100, Kami <K...@j...net> wrote:

>Moim zdaniem s?uszne te Twoje obawy. Rozregulujesz sobie cykl, i co? mi
>si? zdaje, ?e na tr?dzik to nie pomo?e. No i musisz mieae ?wiadomo?ae, ?e
>w tym momencie nie ma ochrony antykoncepcyjnej. Nie wola?aby? poczekaae
>do miesi?czki i dopiero wtedy wzi?ae?

W pelni sie zgadzam . Logiczne , prawda ?

Tak w ogole dzialanie antykoncepcyjne DIANE 35 nalezy do slabych, tak
ze w wielu krajach nie jest oficjalnie zatwierdzona do uzytku w tym
charakterze. Mowi sie pacjentce = "pomoze ci na tradzik, a przy okazji
zmniejsza szanse na zajscie w ciaze".

Pozdrawiam

dradam

4. Data: 2003-03-15 17:25:11

Od: Kami <K...@j...net> szukaj wiadomości tego autora

Dosyć :-)

> [...]
> zatwierdzona do uzytku w tym charakterze. Mowi sie pacjentce
> = "pomoze ci na tradzik, a przy okazji zmniejsza szanse na

A możesz mi wytłumaczyć, dlaczego tak? Przecież hormonów w niej tyle, co
w innych, 'zwyczajnych' środkach anty... No i przynajmniej w Polsce
istnieje takie przekonanie powszechne, że z powodu silnego działania
teratogennego tego antyandrogennego składnika Diane 35 - octanu
cyproteronu - działanie antykoncepcyjne tego środka jest również bardzo
skuteczne. Bo przecież trudno dawać młodym dziewczynom w okresie jak
najbardziej rozrodczym środek, który spodowuje potężne uszkodzenia
płodu, nie dając im jednocześnie zabezpieczenia przed zajściem w ciążę w
okresie leczenia... Więc jak to jest?

--
Kami (zaciekawiona)
____________________________

5. Data: 2003-03-15 17:42:43

Temat: Odp: Diane 35 a tradzik
Od: "marvelle" <m...@n...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Kami <K...@j...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:4CC40F9F423ADA44B33E2E6448A209215104FB@jplwa
nt003.jasien.net...

> [...]
> najbardziej rozrodczym środek, który spodowuje potężne uszkodzenia
> płodu, nie dając im jednocześnie zabezpieczenia przed zajściem w ciążę w

Ostatnio dowiedziałam się, że Diane to _jest_ środek antykoncepcyjny, jako
taki był tworzony i tylko dlatego, że składniki antykoncepcyjne w nim
zawarte są już przestarzałe i powodują większe efekty uboczne, niż te
nowszych generacji, Schering "przekwalifikował" go na leczniczy - bo działa
antyandrogennie. Niemniej ciągle zachowana jest jego skuteczność jako środka
antykoncepcyjnego.
Pozdr.,
Marvelle

6. Data: 2003-03-15 17:56:21

Od: "Joasia" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję wszystkim za rady, zastosuję się, choć w sumie miałam ochotę
zaryzykować.
Pozdrawiam ;O) J.

7. Data: 2003-03-15 18:22:22

Od: dradam <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 15 Mar 2003 18:25:11 +0100, Kami <K...@j...net> wrote:

>A mo?esz mi wyt?umaczyae, dlaczego tak? Przecie? hormonów w niej tyle, co
>w innych, 'zwyczajnych' ?rodkach anty... No i przynajmniej w Polsce
>istnieje takie przekonanie powszechne, ?e z powodu silnego dzia?ania
>teratogennego tego antyandrogennego sk?adnika Diane 35 - octanu
>cyproteronu - dzia?anie antykoncepcyjne tego ?rodka jest równie? bardzo
>skuteczne.

Nie za bardzo rozumiem skad takie twierdzenia. DIANE 35 zawiera dwa
aktywne srodki. Cyproterone acetate , ktore jest anty-androgenem ,
oraz ethinyl estradiol, ktory jest estrogenem, jak wiesz. Dlaczego
octan cyproteronu ma dzialac antykoncepcyjnie ( niwelujac dzialanie
androgenow) - tego nie rozumiem. Moze Ty to wiesz , wiec bylbym
zobowiazany za podzielenie sie ze mna ta wiedza. Ze testosteron u
kobiety powoduje, ze ona ma sexual drive - to ja wiem. Ale dlaczego
testosteron jest potrzebny do tego, aby zajsc i utrzymac ciaze - jak
piszesz - tego nie wiem i nie rozumiem. Ale moze jest cos czego nie
wiem w tym zakresie i nie rozumiem. Wiec bylbym zobowiazany za
wytlumaczenie mi tego.

Cyproteron acetate , faktycznie powoduje miedzy innymi powstawanie
zmian w komorkach watroby szczurzyc (zenskich szczurow), ktore wydaja
sie podobne do zmian wczesno-nowotworowych.

Teratogennosci cyproteronu, w odniesieniu do plodow sie nie stwierdza.
Radze siegnac na przyklad do klasycznej publikacji w tym zakresie :

Spielmann H. Reply to comments on two articles dealing with the
teratogenicity of cyproterone acetate (CA) and medroxyprogesterone
acetate (MPA) Teratology 1985 Oct;32(2):319-20 PMID: 2931853

ALE : to co powstaje u szczurow , nie zawsze powstaje u ludzi. Jak Ci
wiadomo , na przyklad , podawanie aspiryny ciezarnym szczurzycom
powoduje powstawanie zmian (mutagennych) u plodow . Czego nie
obserwuje sie u kobiet i ich plodow.

Aby wiec ten problem sprawdzic nalezy siegnac do testow
przeprowadzonych na kobietach/dziewczetach. I okazuje sie, ze nie ma
zwiekszonego wystepowania hepatocellular carcinoma u tej populacji , w
porownaniu z kobietami/dziewczetami przyjmujacymi jedynie cukier.

Zrodla (specjalnie siegnalem do europejskiej literatury, aby nikt nie
sadzil, ze popieram jedynie polnocno-amerykanskie dane) :

(1) Zentralbl Gynakol 2000;122(5):268-73
[Long-term side-effects following cyproterone acetate containing
therapy in gynecology]
Regidor PA, Speer K, Regidor M, Schindler EM.
Zentrum fur Frauenheilkunde der Universitat-GH Essen.

It has been suggested that cyproterone acetate (CPA) has a mutagenic
potency. It has been postulated that a threshold dosage of CPA has
mutagenic effects, but in the same way data have been published
documenting that a continuous low dosage of cyproterone acetate leads
to a reduction of mutagenic episodes. Despite published data about
higher levels of DNA adduct creations due to CPA an international
multicentre study analysing 2,506 patients with 7,971 patient-years
that used CPA could not find any liver cell cancers, even if due to
epidemiological data 6 liver cell cancers should have occurred upon
this study group. The present study deals with the evaluation of 57
women which received CPA in combination with EE2 11-13 years before.
The daily dosage was 2 mg CPA in combination with 35 mg or 50 mg EE2.
In Germany these drugs were registered under the name of Diane 35 or
Diane 50. Long-term follow-up evaluation concerning side effects,
especially the appearance of liver cell carcinomas, were the aim of
this study. With the records of 32% (18/57) of the above mentioned
patient group the following long-term follow-up side effects could be
observed: 1) weight gain, 2) headache, 3) migraine, 4)
gastrointestinal disorders, 5) mood affections/depressions, 6) oedema
of the legs, 7) skin affections, 8) mastodynia. No benign liver tumor
or liver cell carcinoma was detected upon our group of investigated
patients. In conclusion we can affirm that the use of CPA in a dosage
of 2 mg per day does not lead to serious side effects under long-term
follow-up observation conditions and that it's use does not correlate
with a higher appearance of liver cell carcinomas.
PMID: 10857213 [PubMed - indexed for MEDLINE]

2: Geburtshilfe Frauenheilkd 1991 Apr;51(4):298-303 Related Articles,
Links
[Long-term studies with an anti-androgen/estrogen combination
preparation of its effectiveness, liver tolerance and lipid metabolism
in females]
Kaiser E, Gruner S.
Fachbereiche Gynakologie/Gynakologische Endokrinologie und
Gastroenterologie, Stiftung Deutsche Klinik fur Diagnostik GmbH,
Wiesbaden.

The usefulness of antiandrogenic therapy with cyproterone acetate for
androgenisation signs and symptoms in women, when tumours are
definitely not the cause, has now been confirmed world-wide in about
100,000,000 therapy cycles using the hormonal contraceptive Diane and
its follow-up preparation Diane-35, which contains a lower level of
oestrogen. Nowadays, low-dose hormonal contraceptives are preferred in
order to minimise the so-called "internal" risk by reducing the level
of the oestrogen component and, by careful selection of the progestin,
minimising the residual androgenic effect. In an open study on 150
women with moderately severe symptoms of androgenisation, we assessed,
for treatment periods of up to 36 cycles, the effect of the only
oestrogen-reduced hormonal contraceptive with anti-androgenic activity
(Diane-35), and also monitored biochemical parameters, which are
indicative of high risk metabolic activity and permit an accurate
characterisation of the hormonal contraceptive, especially with
long-term use. Although the parameters of liver and fat metabolism
occasionally yielded values close to the limit of the normal range, it
was particularly favourable to note, that the lipoprotein fraction HDL
exhibited a slightly rising tendency, whereas, at the same time, the
LDL fraction dropped. Special attention has been paid to
ultrasonographic monitoring of the liver, since the influence on the
function of this organ has been frequently discussed in conjunction
with prolonged use of 17-alpha-alkylated steroidal compounds, and
because a possible connection between sex steroids and the development
of liver tumours has been a point of discussions.PMID: 1830560 [PubMed
- indexed for MEDLINE]

dalsze zrodla sa oczywiscie osiagalne na MEDLINE.

>Bo przecie? trudno dawaae m?odym dziewczynom w okresie jak
>najbardziej rozrodczym ?rodek, który spodowuje pot??ne uszkodzenia
>p?odu, nie daj?c im jednocze?nie zabezpieczenia przed zaj?ciem w ci??? w
>okresie leczenia... Wi?c jak to jest?

Przypuszczam , ze masz jakies zrodla na poparcie swoich stwierdzen.
W szczegolnosci stwierdzajac do tezy "potezne uszkodzenie plodu".
Bylbym wiec zobowiazany za podanie mi ich, a sprawdze i ustosunkuje
sie do nich .

Pozdrawiam

dradam

8. Data: 2003-03-15 18:42:28

Od: Kami <K...@j...net> szukaj wiadomości tego autora

Widzisz, a ja słyszałam, że było 'odwrotnie'. Że Diane 35 z założenia
została stworzona jako środek antyandrogenny, ale że zawiera octan
cyproteronu, który ponoć (tego właśnie w tej chwili szukam w sieci) jest
silnie teratogenny - w leku połączono dwa składniki: antyandrogenny
(leczniczy, przeciwtrądzikowy, przeciw objawom hirsutyzmu), oraz
antykoncepcyjny, żeby zminimalizować ryzyko zgrożonej/uszkodzonej ciąży.
I z moich informacji Diane 35 zawsze działała antykoncepcyjnie, ale nie
to było głównym celem jej stworzenia.
A marudzę na ten temat tylko z ciekawości, bo chociaż biorę różne
tabletki antykoncepcyjne od lat, to Diane 35 nigdy nie łykałam ;-) Tylko
ciekawam, co było pierwsze - jajko czy kura ;-)

--
Kami
____________________________

9. Data: 2003-03-15 18:56:06

Od: Kami <K...@j...net> szukaj wiadomości tego autora

E-e. Złośliwości nie na miejscu. Chyba, że niejasno się wyraziłam...
Estradiol to hormon działający antykoncepcyjnie, a octan cyproteronu to
antyandrogen (działający również teratogennie). Dając młodej dziewczynie
środek, który ma zmniejszyć/zlikwidować jej trądzik (ale działający
teratogennie) daje się jej również skuteczną antykoncepcję. Tyle ja
wyczytałam o Diane 35 i o 'filozofii' połączenia tych dwóch składników i
ich działania. Taką wiedzę propagują polskie strony internetowe
dotyczące antykoncepcji, i takie informacje dostałam od ginekologów.

> [...]
> rozumiem. Ale moze jest cos czego nie wiem w tym zakresie i
> nie rozumiem. Wiec bylbym zobowiazany za wytlumaczenie mi tego.

Czy ja coś takiego napisałam? Że testosteron jest potrzebny do zajścia i
utrzymania ciąży? A gdzie?
Ekhmmm... I co to jest 'sexual drive'? Nie znasz polskiego odpowiednika?

> [...]
> Teratogennosci cyproteronu, w odniesieniu do plodow sie nie
> stwierdza. Radze siegnac na przyklad do klasycznej publikacji

Wiesz, ja jestem 'lajkonikiem', nie czuję potrzeby przyswajania tak
specjalistycznych materiałów. Wiem tyle, ile wyczytałam w
ogólnodostępnych publikacjach papierowych i elektronicznych. Że
przyjmując cyproteron acetate nie powinno się zachodzić w ciążę, bo płód
ma wielkie szanse być poważnie uszkodzony.

> ALE : to co powstaje u szczurow , nie zawsze powstaje u
> ludzi. Jak Ci wiadomo ,

A na jakiej podstawie twierdzisz, że mi to wiadomo?

> na przyklad , podawanie aspiryny
> ciezarnym szczurzycom powoduje powstawanie zmian
> (mutagennych) u plodow . Czego nie obserwuje sie u kobiet i
> ich plodow.

Hm? A dlaczego ciężarnym jako jedyny lek przeciwbólowy/przeciwgorączkowy
zaleca się wszelkie pochodne paracetamolu? Czy nie aby z powodu
potencjalnej choćby szkodliwości aspiryny?

> [...]
> nie ma zwiekszonego wystepowania hepatocellular carcinoma u
> tej populacji , w porownaniu z kobietami/dziewczetami

To znaczy co? Podawano ciężarnym aspirynę i cukier, i nowotworopodobne
zmiany w wątrobie nie występowały częściej u dzieci kobiet przyjmujących
aspirynę?

[ciach po angielsku]

Tam piszą tylko o zmianach nowotworowych w wątrobie. A jakoś nie
kojarzę, żeby w teratogennym działaniu octanu cyproteronu chodziło
właśnie o to? Bo nigdy nie słyszałam o powiązaniu jego zażywania ze
zmianami w wątrobie u płodu. Ale - jak się zapewne domyśliłeś - nie
jestem lekarzem-ginekologiem. Więc nie muszę mieć takiej wiedzy.

> Przypuszczam , ze masz jakies zrodla na poparcie swoich
> stwierdzen. W szczegolnosci stwierdzajac do tezy "potezne
> uszkodzenie plodu". Bylbym wiec zobowiazany za podanie mi
> ich, a sprawdze i ustosunkuje sie do nich .

Jak napisałam wyżej - te źródła są powszechnie dostępne, i w sieci i na
papierze. Z całą pewnością nie są profesjonalnymi materiałami
medycznymi, bo do takich wglądu nie miałam, co więcej - takimi nigdy nie
byłam nawet zainteresowana.
Znalazłam od ręki ten odnośnik, mówiący o szkodliwości octanu
cyproteronu dla płodu:
'Istnieją też tabletki zawierające związek o działaniu antyandrogennym
(przeciwstawnym do działania męskich hormonów) - octan cyproteronu
(preparat Diane-35(r)). Preparat ten nie jest zaliczany do doustnych
środków antykoncepcyjnych, choć ma działanie antykoncepcyjne. Jednak
jego głównym celem działania jest obniżenie poziomu androgenów i
zmniejszenie objawów ich nadmiaru, antykoncepcja jest efektem ubocznym -
bardzo pożądanym ze względu na działanie teratogenne cyproteronu.' ->
http://starania.host.sk/pcos.html
Ale czy tak jest rzeczywiście to nie mam pojęcia...
Dlatego pytałam. O!

--
Kami
____________________________

10. Data: 2003-03-15 19:59:34

Od: dradam <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 15 Mar 2003 19:56:06 +0100, Kami <K...@j...net> wrote:

>E-e. Z?o?liwo?ci nie na miejscu. Chyba, ?e niejasno si? wyrazi?am...
>Estradiol to hormon dzia?aj?cy antykoncepcyjnie, a octan cyproteronu to
>antyandrogen (dzia?aj?cy równie? teratogennie).

""dzia?aj?cy równie? teratogennie"
Zrodla, zrodla !!!

>Daj?c m?odej dziewczynie
>?rodek, który ma zmniejszyae/zlikwidowaae jej tr?dzik (ale dzia?aj?cy
>teratogennie) daje si? jej równie? skuteczn? antykoncepcj?. Tyle ja
>wyczyta?am o Diane 35 i o 'filozofii' po??czenia tych dwóch sk?adników i
>ich dzia?ania. Tak? wiedz? propaguj? polskie strony internetowe
>dotycz?ce antykoncepcji, i takie informacje dosta?am od ginekologów.

No to musze niestety stwierdzic, ze jest to wiedza nie podparta
materialem zrodlowym (wynikami badan naukowych). Ciagle wiec powtarzam
: zrodla, zrodla !!!

>Czy ja co? takiego napisa?am? ?e testosteron jest potrzebny do zaj?cia i
>utrzymania ci??y? A gdzie?

Napisalas ze cyproteron dziala antykoncepcyjnie.

>Ekhmmm... I co to jest 'sexual drive'? Nie znasz polskiego odpowiednika?

Dazenie do odbywania aktu seksualnego ( brzmi to okropnie, ale mi nic
lepszego nie przychodzi do glowy). Jednym "slowem" , popularnie,
poscig "za chlopem" .

>ogólnodost?pnych publikacjach papierowych i elektronicznych. ?e
>przyjmuj?c cyproteron acetate nie powinno si? zachodziae w ci???, bo p?ód
>ma wielkie szanse byae powa?nie uszkodzony.

Zrodla, zrodla !!! Ja nic takiego nie znalazlem w MEDLINE, ale moze
slabo umiem szukac.

>Hm? A dlaczego ci??arnym jako jedyny lek przeciwbólowy/przeciwgor?czkowy
>zaleca si? wszelkie pochodne paracetamolu? Czy nie aby z powodu
>potencjalnej choaeby szkodliwo?ci aspiryny?

Aspiryna i paracetamol (tylenol) to srodki z dwoch roznych grup
farmakologicznych. To tak dla informacji. Psu mozna dac aspiryne ( i
tak jak ja robie - VIOXX) , ale nie mozna dac tylenolu.

>To znaczy co? Podawano ci??arnym aspiryn? i cukier, i nowotworopodobne
>zmiany w w?trobie nie wyst?powa?y cz??ciej u dzieci kobiet przyjmuj?cych
>aspiryn??

Nie, jednej grupie dawano DIANE-35 ( a takze DIANE -50) , a druga
dostawala cukier. Badanie dotyczylo szkodliwosci na watrobe
kobiety/dziewczyny ,a nie szkodliwosci dla plodu.

Nie badano tego leku na chlopach , z dwoch wzgledow : "kobiety sa inne
!". Miedzy innymi dlatego lek, ostatnio u nas wprowadzony, dla osob z
zaburzeniami przewodu pokarmowego (nazwy celowo nie podaje) jest
zatwierdzony wylacznie do stosowania przez kobiety, a nie przez
mezczyn. Bo testowanie go zostalo tak wykonane, ze testowano go na
7000 kobiet i tylko 1700 mezczyn. No wiec wladze powiedzialy " OK,
zatwierdzany dla kobiet, ale nie dla mezczyn !". Po wtore, mezczyzni
maja inne watroby !

>[ciach po angielsku]
>
>Tam pisz? tylko o zmianach nowotworowych w w?trobie. A jako? nie
>kojarz?, ?eby w teratogennym dzia?aniu octanu cyproteronu chodzi?o
>w?a?nie o to? Bo nigdy nie s?ysza?am o powi?zaniu jego za?ywania ze
>zmianami w w?trobie u p?odu. Ale - jak si? zapewne domy?li?e? - nie
>jestem lekarzem-ginekologiem. Wi?c nie musz? mieae takiej wiedzy.

Ja rowniez nie jestem ginekologiem - poloznikiem. Co wcale nie zwalnia
mnie z dwoch obowiazkow :

-wiedzy kto i co komu mozna przepisac (wlaczajac jako BCP i jako
srodek na tradzik). Obowiazuje mnie na przyklad znajomosc aktualnego
CPS (czyli ponad 1300 stron drobnego druku). A jak czegos nie pamietam
to mam obowiazek ta ksiege otworzyc , na biezaco i sprawdzic ( od reki
!). Nawet przy pacjentce !

-wiedziec jak ta informacje (na biezaco) znalezc i sprawdzic na
MEDLINE, Owidzie itp. .

>Jak napisa?am wy?ej - te 1/4 ród?a s? powszechnie dost?pne, i w sieci i na
>papierze. Z ca?? pewno?ci? nie s? profesjonalnymi materia?ami
>medycznymi, bo do takich wgl?du nie mia?am, co wi?cej - takimi nigdy nie
>by?am nawet zainteresowana.

Hm... :-((((

> [...]
>'Istniej? te? tabletki zawieraj?ce zwi?zek o dzia?aniu antyandrogennym
>(przeciwstawnym do dzia?ania m?skich hormonów) - octan cyproteronu
>(preparat Diane-35(r)). Preparat ten nie jest zaliczany do doustnych
>?rodków antykoncepcyjnych, choae ma dzia?anie antykoncepcyjne. Jednak
>jego g?ównym celem dzia?ania jest obni?enie poziomu androgenów i
>zmniejszenie objawów ich nadmiaru, antykoncepcja jest efektem ubocznym -
>bardzo po??danym ze wzgl?du na dzia?anie teratogenne cyproteronu.' ->
>http://starania.host.sk/pcos.html
>Ale czy tak jest rzeczywi?cie to nie mam poj?cia...

na stronie wejsciowej tego serwisu autorzy (nieznani, nie moglem sie
doszukac, kto to redaguje/autoryzuje !) pisza : >>Jednoczesnie jest
serwisem jedynie edukacyjnym - informacje w nim zawarte publikowane
sa jedynie dla celów informacyjnych. Pamietajcie, ze wszelkie problemy
musza byc konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalista. Za
stosowanie porad zawartych na Staraniach autorzy nie ponosza zadnej
odpowiedzialnosci.<<

Z punktu widzenia EBM taka informacja jest bezwartosciowa i zaden
uczciwy lekarz nie odwazy sie do niej siegnac. Przynajmniej na
zachodzie...

Po prostu plotki nie stanowia zrodla wiedzy..

>Dlatego pyta?am. O!

Kto pyta nie bladzi. No wiec ja pytam o zrodla Twoich stwierdzen !

Pozdrawiam

dradam

Ciężkie POWIEKI , coraz gorszy wzrok,WYSYCHAJĄCE oczy?
Szukam czegoś więcej o witaminie C
dyzplazja
Cilest czy Logest?
Interakcje