Elastyczne wezyki do wody

1. Data: 2006-01-05 15:02:14

Temat: Elastyczne wezyki do wody
Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Temat niby wałkowany, ale jakoś trudno doszukać się konkluzji. Ostatnio
szukałem dobrych wężyków do wody. Pytałem i w sklepach i hydraulików, a
informacje niestety są sprzeczne. Kiedyś miałem przyłącza w postaci
karbowanych rurek miedzianych. Były trwałe, ale też nie pozbawione wad
(m.in. dość kłopotliwy montaż). Zatem - jakie wężyki dostępne w kraju są
najlepsze (producent!) i czym można je zastąpić (w przypadku sztorcowych
baterii umywalkowych - sztywnymi rurkami - to wiem)?
Fonon

2. Data: 2006-01-05 18:02:28

Temat: Re: Elastyczne wezyki do wody
Od: "ktoś" <b...@o...peel> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
[...]

Zastanawiam się co to znaczy "dobrych wężyków do wody"?
Ja mam już od ponad 5lat wężyki z oplotem stalowym zwykłe z Castoramy i nie
narzekam.
Są to węzyki do wody zimnej i ciepłej(niebiesko-czerwone paski) z gwintem do
bateri sztorcowej z jednej strony a z drugiej 3/8 cala na zaworek.

3. Data: 2006-01-05 19:56:05

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Fonon wrote:

> Zatem - jakie
> wężyki dostępne w kraju są najlepsze (producent!)

Myślę, że dobre będą każde, do których przyznaje sie jakis
producent, wg mnie większośc awarii wężyków spowodowana jest nie
ich jakością a błędnym montażem: zbyt silne zgięcia, jakiekolwiek
zgiecia tuż przy króćcach mocujących albo najczęstszy błąd:
skręcenie weżyka przy jego dokręcaniu.

J.

4. Data: 2006-01-06 07:31:12

Od: Zygmunt <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Fonon wrote:
> [...]
> najlepsze (producent!) i czym można je zastąpić (w przypadku sztorcowych
> baterii umywalkowych - sztywnymi rurkami - to wiem)?

Systemy typu PEX lub podobne. Sztywna, ale odkszatłacalna rura i proste
w montazu, ale nie najtańsze kształtki. Śpisz spokojnie.

--
pozdrawiam - Zygmunt

5. Data: 2006-01-06 11:26:32

Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

ktoś wrote:
> Zastanawiam się co to znaczy "dobrych wężyków do wody"?

Dobry, to taki, który ma dużą niezawodność i nie wymaga nadzwyczajnych
technik montażowych.

> Ja mam już od ponad 5lat wężyki z oplotem stalowym zwykłe z Castoramy i nie
> narzekam.

W Castoramie też podobno różne bywały.
Fonon

6. Data: 2006-01-06 12:06:58

Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W uzupełnieniu pytania. Spotkałem wężyki różnych producentów. Np. firma
Invena rok lub dwa wstecz miała w ofercie wężyki z plastikowym
łącznikiem pod uszczelką. Uszczelki miały charakterystyczny stożkowy
kształt. Te wężyki były kiepskie - plastik pękał. Obecnie Invena
sprzedaje już coś innego - wężyki są wyraźnie bardziej elastyczne (to
chyba nie jest zaleta) i mają inne uszczelki. Nie mają kolorowych pasków
w oplocie.
Jak ustaliłem są dwie firmy hiszpańskie - obie sprzedają wężyki z
atestem (ale czego ten atest dotyczy? może to atest dopuszczający do
instalacji z wodą pitną?).
Dobrą opinią nie cieszyły się wężyki włoskie, natomiast chwalono wężyki
firmy Schell - ja jednak nigdzie ich nie spotkałem.
Niektóre firmy razem z armaturą sprzedają wężyki. Armatura ma gwarancję
np. na pięć lat. Wężyki powinny to wytrzymać. Sprzedawcy często
zapewniają, że wężyki wg. producenta powinny wytrzymać 10 lat, ale czy
ktoś z Szanownych Grupowiczów skutecznie reklamował wężyk, gdy ten padł
po roku lub dwóch?
Fonon

7. Data: 2006-01-06 12:53:53

Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Temat niby wałkowany, ale jakoś trudno doszukać się konkluzji.

Zaraz będzie.

> Ostatnio szukałem dobrych wężyków do wody. Pytałem i w sklepach i
> hydraulików, a informacje niestety są sprzeczne.

Jak w każdej branży.

> Kiedyś miałem przyłącza w
> postaci karbowanych rurek miedzianych. Były trwałe, ale też nie pozbawione wad
> (m.in. dość kłopotliwy montaż).

To żadna wada. Średnio rozgarnięty chłop poradzi sobie bez kłopotów. Ostatnio
widziałem je w jakimś hiper (w Warszawie). Ponadto jest możliwość zrobienia
tego na wymiar - widziałem świetny patent do robienia końcówek, a same
karbowane przewody też można gdzieś kupić na metry. Tylko do pojedynczych prac
to się zupełnie nie opłaci.

> Zastanawiam się co to znaczy "dobrych wężyków do wody"?
> Ja mam już od ponad 5lat wężyki z oplotem stalowym zwykłe z Castoramy i nie
> narzekam.

Ja widziałem 3 zalane mieszkania, jedno nad drugim. Bo gościu z góry miał
wężyki z oplotem stalowym z Castoramy... Woda wywpływała nawet przez ściany na
elewację budynku. Jak co roku nie wymienisz na nowe, to nie znasz dnia ani
godziny.

Jeśli chcemy mieć 100% pewności, że wężyk nie strzeli to można użyć tych
karbowanych (montowano je już za wczesnego Gierka w wielkiej płycie), połączyć
rurką miedzianą albo dorobić zgrzewkę.

1. Rurka miedziana - napełniamy cholerę (znaczy się rurkę) piaskiem i wyginamy
do dpowiedniego kształtu (byle nie pod zbyt wielkim kątem). Tzn. tak, żeby
końce tej rurki mieściły się z jednej strony w nyplu 1/2 cala a z drugiej w
końcówce baterii sztorcowej. Rurka nie musi wchodzić do nypla i końcówki
idealnie pod kątem prostym. Na rurkę zakładamy dwie nakrętki 1/2 cala (gwintami
na zewnątrz) a następnie nakładamy jeszcze dwie gumowe uszczelki (zimmeringi?
oringi?). Całość skręcamy i prędzej ciśnienie wody urwie łeb teściowej niż ten
patent strzeli. W podobny sposób są podłączane wejścia nagrzewnic pieców
łazienkowych (gazowych).

2. Zgrzewka - niestety trzeba mieć zgrzewarkę. Kupujemy dwie plastikowe
(polipropylen - te szare) końcówki, najlepiej pod cienką rurę 16 mm. Oczywiście
z metalowymi nakrętkami 1/2 cala. Do tego kawałek rury (ca 5 zł. za 3 m) i parę
kolanek. Zgrzewamy odpowiedni kształt i będzie OK. Jeśli trochę nie pasuje, to
można rurkę podgrzać i trochę wygiąć, ale w granicach zdrowego rozsądku.
Są goście którzy zamiast użycia zgrzewarki podgrzewają PP palnikiem gazowym -
nie polecam. Zgrzewarkę można pożyczyć albo zbudować samemu (ze starego
żelazka) - trzeba tylko znać temperaturę i kupić tzw. kamienie.
Taki patent (wężyk...?) można też zbudować z rurek klejonych, ale wychodzi dużo
drożej.

Pozdrawiam

Czapla

8. Data: 2006-01-06 14:41:59

Temat: Odp: Elastyczne wezyki do wody
Od: "Radex" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sprzedawcy często
zapewniają, że wężyki wg. producenta powinny wytrzymać 10 lat, ale czy
ktoś z Szanownych Grupowiczów skutecznie reklamował wężyk, gdy ten padł
po roku lub dwóch?
Fonon

przypuszczem ze nikt...padl to nowy sie kupilo a tamten do smmieci i po
problemie...z reklamacja wiecj zachodu niz wyskok do sklepu :)

9. Data: 2006-01-06 15:11:50

Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Radex wrote:
> przypuszczem ze nikt...padl to nowy sie kupilo a tamten do smmieci i po
> problemie...z reklamacja wiecj zachodu niz wyskok do sklepu :)

Oczywiście, jeśli się sobie i komuś nie zalało mieszkania. Nie chodzi o
koszt wężyka, ale inne straty.
Fonon

10. Data: 2006-01-06 16:49:13

Od: "Radex" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:dpm1bk$cb1$...@h...uw.edu.pl...
Radex wrote:
> [...]
> problemie...z reklamacja wiecj zachodu niz wyskok do sklepu :)

Oczywiście, jeśli się sobie i komuś nie zalało mieszkania. Nie chodzi o

tak jak juz pisalem ...wymieniam co 2-3 lata wszystkie wezyki w domu na nowe
( czy wygladaja zle czy nie) i mam spokoj :) poza tym mieszkam na parterze
:P

Pralka Electrolux EWT 1340 - prośba o opinie
Faratox B - gdzie kupię w Warszawie?
Pórwnianie cen różnych nosników energii
25 letni mężczyzna podejmie pracę na terenie Warszawy lub okolic
Płyta grzejna na sensory czy sterowana z piekarnika?