Flambułajany :-) - najpiękniejsze drzewo

1. Data: 2007-02-27 18:43:17

Temat: Flambułajany :-) - najpiękniejsze drzewo
Od: "Dorota ***" <d...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Sporo nasłuchałam się o od znajomego podróżnika o flambułajanach :-), które
ponoć są najpiękniejszymi drzewami świata. Dla zaintrygowanych nazwą -
chodzi o Delonix Regia (płomień Afryki, Królewska Poinciana). Można kupić
już nasiona i sadzonki w Polsce. Bardzo mi się to drzewo spodobało. Czy ktoś
z Was już spotkał się z uprawą tego drzewa w domu? Interesują mnie
odpowiedzi na poniższe pytania oraz wszelkie uwagi na temat uprawy tej
rośliny.
1. Czy można to drzewo przycinać, tak, by zimę spędziło w bloku (tzn. by
zmieściło się razem z rodziną :-) w typowym, małym m-4)?
2. Po ilu latach drzewo zaczyna kwitnąć?
3. Czy łatwo łapie szkodniki?
4. Czy jest możliwe w strefie klimatycznej podobnej do polskiej, przez
kilkanaście lat utrzymać drzewko w dobrej kondycji?
5. Chciałabym latem wystawiać je na działkę, a zimą brać do domu (tak, jak
robię to z cytryną) - czy to może się udać?
6. Czy gdzies na Podkarpaciu lub w Krakowie można dostać sadzonkę tego
drzewka?

Pozdrawiam serdecznie (dawno nie pisałam, ale czytam często)
Dorota

2. Data: 2007-02-27 18:52:22

Temat: Re: Flambułajany :-) - najpiękniejsze drzewo
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ponoć są najpiękniejszymi drzewami świata. Dla zaintrygowanych nazwą -
> chodzi o Delonix Regia (płomień Afryki, Królewska Poinciana). Można kupić

Polska nazwa brzmi: wianowłostka. Drzewo tropików z Madagaskaru.
Swego czasu nasz grupowy dendrolog był w posiadaniu jego nasion,
choć nie miał zielonego pojęcia z jakiej rośliny spadły.

3. Data: 2007-02-27 18:56:52

Od: "Dorota ***" <d...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Polska nazwa brzmi: wianowłostka. Drzewo tropików z Madagaskaru.
> Swego czasu nasz grupowy dendrolog był w posiadaniu jego nasion,
> choć nie miał zielonego pojęcia z jakiej rośliny spadły.

Nie wiesz czasem, czy próbował i czy udało mu się roślinkę wyhodować?
:-)
D.

4. Data: 2007-02-27 18:58:39

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiesz czasem, czy próbował i czy udało mu się roślinkę wyhodować?

Cierpliwości, on nie pomija takich wątków.

5. Data: 2007-02-27 19:01:27

Od: Ela <e...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

http://www.ogrody.cvd.pl/pliki/delonix_regia.html

Tutaj jest co nieco.

Ela

6. Data: 2007-02-27 19:01:33

Od: "Dorota ***" <d...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Cierpliwości, on nie pomija takich wątków.

:-))))
D.

7. Data: 2007-02-27 19:15:46

Od: "Dorota ***" <d...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> http://www.ogrody.cvd.pl/pliki/delonix_regia.html
>
> Tutaj jest co nieco.
>
> Ela

Dzięki za link. Patrzyłam na polskie strony. Są to jednak strony sprzedawców
nasion/sadzonek, którzy pewnie by nie napisali, że np. 90 % roślin w rękach
amatorów pada ;-).

D.

8. Data: 2007-02-27 19:55:33

Od: "mirzanb" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dzięki za link. Patrzyłam na polskie strony. Są to jednak strony sprzedawców
> nasion/sadzonek, którzy pewnie by nie napisali, że np. 90 % roślin w rękach
> amatorów pada ;-).

Nasiona to podłużne kluchy, kiełkują dość szybko. Jeśli się im nie pomoże,
to nie mają powodów padać. Stoi u mnie na oknie, dostaje nowe liście,
bo jesienią opadły po wniesieniu do mieszkania.Może za kilka lat zakwitnie,
ale nie bardzo na to liczę.
Pozdrawiam.Mirzan

9. Data: 2007-02-27 20:08:13

Od: "Dorota ***" <d...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

.Może za kilka lat zakwitnie,
> ale nie bardzo na to liczę.

Dzięki Mirzan za wiadomość. Miło słyszeć, że Ci się udało. Ja tam liczę, że
i Tobie, i mnie za parę zakwitnie. Biorąc pod uwagę, jak ciepłe były
ostatnie lato i zima za parę lat dojdzie do tego, że u nas będzie _prawie_
jak w Afryce :-D.

Pozdrawiam serdecznie
Dorota

10. Data: 2007-02-27 22:40:54

Od: Dobranoc <a...@a...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dorota *** wrote:
> Witam
> Sporo nasłuchałam się o od znajomego podróżnika o flambułajanach :-), które
> ponoć są najpiękniejszymi drzewami świata.

To, że przez niektórych Delonix regia uważany jest za najpiękniejsze
drzewa świata to kwestia gustu. Moim zdaniem są ładniejsze rośliny, a
napewno bardziej efektowne w uprawie domowej. Samo drzewo bez kwiatów
przypomina nieco wyliniałą robinię akacjową. Własciwie jedyną jego
ozdobą są kwiaty. Uzyskanie kwiatów w uprawie domowej, a zwłaszcza na
egzemplarzu hodowanym z nasion stoi pod znakiem zapytania. Na uwagi w
kwestii uprawy też nie masz co liczyć, bo oprócz mirzana (ukłony) nikt
tego 'chwasta' raczej nie uprawia.

Pozdrawiam
Baśka

Mięta?