Galaretka z kiwi

1. Data: 2003-11-19 09:29:06

Temat: Galaretka z kiwi
Od: "Pawel S." <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam. Wczoraj zrobilem galaretke. Wszystko tak jak zwykle, z wyjatkiem kiwi
(chcialem cos urozmaicic). Po calym dniu stania w lodowce - jak woda. Czy to
moze byc spowodowane kiwi, czy trafilem na galaretke - bubel? Fakt faktem,
nigdy nie robilem galaretki z kiwi.

Pozdr

1. Data: 2003-11-19 09:42:05

Temat: Re: Galaretka z kiwi
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 19 Nov 2003 10:29:06 +0100, "Pawel S."

> [...]
>moze byc spowodowane kiwi, czy trafilem na galaretke - bubel? Fakt faktem,

w charakterze bubla wystapilo wlasnie kiwi. zachowuje sie , razem
z ananasem, jako niszczyciel galaretki, jakiegos ma enzyma czy
inne cos, co nie pozwala galaretce zadzialac ;). nalezy unikac i
zjadac luzem albo w salatce owocowej. mozna jeszcze pewnie jakis
dzem z niego wykonac

trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2003-11-19 09:55:19

Od: "Antoś" <k...@W...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oto "cytata" z wyjaśnieniem :))

"Kilka smakowicie wyglądających owoców (kiwi, mango, ananas i papaja) w
żadnym wypadku nie może wylądować w galaretce ozdabiającej nasze wypieki.
Chyba że w galaretce żelatynę zastąpiono agarem lub inną substancją
powodującą jej tężenie. Innym wyjściem jest zastąpienie świeżych owoców
owocami z puszki, ewentualnie podgrzanymi w syropie cukrowym. Dlaczego?
Odpowiedź jest o wiele prostsza, niż by się wydawało. Wszystkie one
zawierają specyficzne substancje chemiczne - enzymy - które, reagując ze
składnikami galaretki, nie pozwalają jej zastygać.

Miąższ ananasa zawiera bromelinę, która przyspiesza rozkład białek,
wspomagając trawienie. Liście i owoce papai są nasycone papainą, której
działanie przypomina 'poczynania' bromeliny. Kiwi są bogate w aktinidynę. Z
tego powodu nie należy przygotowywać koktajli mlecznych na bazie tego owocu.
Enzym rozłoży białko, powodując, iż napój będzie gorzki".

1. Data: 2003-11-19 09:58:04

Od: BasiaBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Pawel S. napisał:
> [...]
> moze byc spowodowane kiwi, czy trafilem na galaretke - bubel? Fakt faktem,

Kiwi (plasterki, kawałki, czy co tam chcesz dać) nalezy wcześniej
zblanszować, pod tym warunkiem galaretka się uda.
--
pa, BasiaBjk

1. Data: 2003-11-19 09:58:25

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 2003-11-19 at 10:29, Pawel S. wrote:
> [...]
> moze byc spowodowane kiwi, czy trafilem na galaretke - bubel? Fakt faktem,

To kiwi. Z anananasem tez by nie wyszlo. Maja w sobie enzymy
uniemozliwiajace zakrzepniecie gararetki.

--
Kot <m...@p...onet.pl>

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

1. Data: 2003-11-19 10:17:49

Od: "Pawel S." <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "BasiaBjk" <b...@q...pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Kiwi (plasterki, kawałki, czy co tam chcesz dać) nalezy wcześniej
> zblanszować, pod tym warunkiem galaretka się uda.

Dzieki serdeczne za wszystkie odpowiedzi.
Martwi mnie jedno... Jestem moze i prosty facet, ale nie wiem co to znaczy
"zblanszować".

1. Data: 2003-11-19 10:43:18

Od: BasiaBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Pawel S. napisał:

> Dzieki serdeczne za wszystkie odpowiedzi.
> Martwi mnie jedno... Jestem moze i prosty facet, ale nie wiem co to znaczy
> "zblanszować".

A, to już pewnie wytłumaczy ci Władysław z właściwym sobie wdziękiem ;p

Jednak, by ci tego oszczędzić, powiem na ucho, że to dźwięczne słowo z
francuska brzmiące (inaczej blanżerować można rzec),znaczy nic innego,
jak sparzenie. Czyli w tym konkretnym przypadku przelanie wrzątkiem :)

--
pa, BasiaBjk

1. Data: 2003-11-19 15:49:48

Od: Ewa Dacko <e...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Pawel S. napisał:

> [...]
> moze byc spowodowane kiwi, czy trafilem na galaretke - bubel? Fakt faktem,

Bo jak już wspomniano - nie wychodzi.

Ale gdyby zamiast "tradycyjnej" galaretki z żelatyną użyć takiej
z karagenem albo... (aaa? agar? zapomniałam co to było to drugie? taki
roślinny zamiennik żelatyny? wegetarianie na pewno wiedzą...)
to się nie rozpłynie, nawet z kiwi i ananasem.

Zdaje się że galaretki typu "słodka chwila" czy inny "gorący kubek"
i inne błyskawiczne są właśnie bez żelatyny. Polecam poczytać,
co na opakowaniu stoi i spróbować :)

Pozdrawiam,

Evva

1. Data: 2003-11-24 07:22:52

Od: "Gazeta" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć,
niestety to pierwsze. Z owocami, które zawierają dużo wody galaretka nigdy
się "nie zsiądzie". Do takich właśnie należy kiwi, a poza tym: arbuz, świeży
ananas, granat. Ja znam tylko tyle. Pozdrawiam

1. Data: 2003-11-25 08:51:24

Od: Lemina <lemina_ksi@CIACH_TOo2.pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <bpfela$s0r$1@atlantis.news.tpi.pl>, Antoś wrote:
> [...]
> tego powodu nie należy przygotowywać koktajli mlecznych na bazie tego owocu.
> Enzym rozłoży białko, powodując, iż napój będzie gorzki".

Hejka ;-)

To ja mam w związku z tym gorzknieniem pytanko. Mój mąż chciał mi zrobić
przyjemność jak byłam chora i zmiksował kiwi (samo jest fantastyczne),
ale dodał do tego tym razem pomarańczy lub mandarynek (nie pamiętam
dokładnie). Każdy owoc z osobna był dobry (słodkawy), a po połączeniu
wyszło cosik gorzkiego. Czy przyczyną takiego stanu może być właśnie ta
aktinidyna?

Pozdrówka

Lemina

--
Powiedzieć komuś całą prawdę,
to czasami więcej niż obowiązek - to przyjemność. (Oscar Wilde)

co na małą imprezę ?
Re: Kalarepka
Proste danie eksperymentalne (placki z patisonow w wersji lux)
mirudia
Meksykańskie dania z fasoli