Gniazdko elektryczne na zewnatrz budynku

11. Data: 2008-09-11 11:25:21

Temat: Re: Gniazdko elektryczne na zewnatrz budynku
Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Misiek pisze:

> wg mnie (nie jestem elektrykiem) powinno byc zastosowane gniazdko IP-44
> (co najmniej), lub nawet IP-54.

To nie jest właściwy tok rozumowania. Ważniejsze bowiem jest
zabezpieczenie obwodu wyłącznikiem RCD, szczelność gniazda ma znaczenie
drugorzędne.

Wszystkie instalacje ogrodowe powinny mieć RCD, czy to gniazdko, czy
oświetlenie itd. Nie chodzi bowiem o zagwarantowanie szczelności, lecz o
eliminację ryzyka w sytuacji gdy ta szczelność zostanie naruszona.

Sebcio

12. Data: 2008-09-12 06:01:53

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
> oświetlenie itd. Nie chodzi bowiem o zagwarantowanie szczelności, lecz o
> eliminację ryzyka w sytuacji gdy ta szczelność zostanie naruszona.

Norma mowi co innego. Gniazdko "zewnetrzne" narazone na wplywy
"atmosferyczne" ma miec zapewnione odpowiednie IP

13. Data: 2008-09-12 07:20:51

Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Misiek pisze:

> Norma mowi co innego. Gniazdko "zewnetrzne" narazone na wplywy
> "atmosferyczne" ma miec zapewnione odpowiednie IP

Ale nie jesteś elektrykiem, prawda ? :) Co do norm, to nie mają w
Polsce żadnej mocy prawnej. Poza tym czy ja napisałem że szczelność nie
ma znaczenia ? Napisałem że wobec obecności RCD w obwodzie zewnętrznym
szczelność ma znaczenie drugorzędne.

Mówiąc językiem prostym - lepsze będzie gniazdo IP22 na obwodzie
chronionym RCD niż gniazdo IP65 na obwodzie bez ochrony różnicowo-prądowej.

Sebcio

14. Data: 2008-10-09 14:10:14

Od: l...@i...pl szukaj wiadomości tego autora

On 12 Wrz, 09:20, Sebcio <s...@n...com> wrote:

> [...]
> Polsce żadnej mocy prawnej. Poza tym czy ja napisałem że szczelność nie
> ma znaczenia ? Napisałem że wobec obecności RCD w obwodzie zewnętrznym

Niestety nie mogę się zgodzić. Akurat te normy są jawnie przywołane w
rozporządzeniu ministra, więc stają się OBOWIĄZKOWE.

Z użytkowego punktu widzenia szczelność ma podstawowe znaczenie
właśnie w przypadku zamontowania RCD.
Nieszczelne gniazdko + RCD = brak pradu. Bezpiecznie ale mało
funkcjonalnie ;-)

15. Data: 2008-10-10 05:33:31

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Mówiąc językiem prostym - lepsze będzie gniazdo IP22 na obwodzie
> chronionym RCD niż gniazdo IP65 na obwodzie bez ochrony

Mowiac jezykiem prostym - po co deklaracje zgodnosci z normami skoro Normy
nie maja zadnej mocy prawnej?
Cos chyba pomyliles... W szeregu przetargow wrecz warunkiem koniecznym do
dopuszczenia oferty do przetargu jest wlasnie deklaracja zgodnosci z
normami. Masz takze prawo zazadac przy zakupie okazania takiejze
deklaracji. Po to sa normy, aby sie do nich stosowac i sa one obowiazujace.
Szczegolnie normy elektryczne, budowlane itp.

16. Data: 2008-10-10 05:52:46

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Misiek" <p...@o...pl> wrote in message

> [...]
> deklaracji. Po to sa normy, aby sie do nich stosowac i sa one
obowiazujace.
> Szczegolnie normy elektryczne, budowlane itp.

Za normami często stoi wcześniejsza śmierć ludzi, dlatego każdy technik i
inżynier ma świadomość konieczności przestrzegania norm i BHP...

17. Data: 2008-10-12 09:54:25

Od: " 666" <u...@w...eu> szukaj wiadomości tego autora

Reasumujac: jakie IP powinno mieć gniazdko elektryczne na elewacji nieosłonietego
przed warunkami atmosferycznymi balkonu?
Mocowanie w otworze wycietym w płycie elewacyjnej (płyta HDF czy jakoś tak na
profilatach ocynkowanych, pomiedzy wełna mineralna),
puszki pod spodem płyty raczej nie ma (a może jest jakaś z systemu scianek
gipsowo-kartonowych?), a jedynie ta wełna mineralna.
Obawiam sie, że wilgoć skraplajaca się od wewnatrz płtyty elewacyjnej może powodować
wywalanie różnicówki, a na wspólnym obwodzie z
tym zewnetrznym gniazdem podpiete sa gniazda z całego salonu.
JaC

-----

> [...]
zamontowania RCD.
> Nieszczelne gniazdko + RCD = brak pradu.

Zaślepienie rury
Gniazdka elektryczne do pralki - gdzie planowac?
Re: Zakup ekspresu do kawy - Saeco
Kuchnie IKEA
Re: Zakup ekspresu do kawy - Saeco