Golonka -pomocy

1. Data: 2001-12-18 15:10:05

Temat: Golonka -pomocy
Od: "Artur Adamowicz" <a...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

oj lubie dobra golonke...... niestety jak mam ochote/potrzebe musze udac sie
pewnej restauracji w Warszawie, bo wszystkie moje samodzielne proby
skonczyly sie porazka:( Czy ktos wie jak sprawic aby golonka byla soczysta,
krucha, pelna smaku... Dodam ze lubie zarowno zapiekana jak i gotowana
(oczywiscie peklowane wczesniej) - byle byla pyszna.

dzieki

Artur

1. Data: 2001-12-18 17:15:27

Temat: Re: Golonka -pomocy
Od: "Marcin Helbin" <m...@r...fm> szukaj wiadomości tego autora

Tajemnica smaku i rozkoszy drzemie ( nie liczac przypraw) w dlugosci
gotowania . Jak z kobieta wolno , powoli az do skutku . Ja czasami gotuje
golonke ponad trzy godziny - wtedy to poezja a nie jedzenie . W sprawie
przypraw proponuje na PRV .

Użytkownik Artur Adamowicz <a...@e...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9vnm86$10hm$...@n...ipartners.pl...

1. Data: 2001-12-18 22:30:22

Od: <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pytań o golonkę było tu już wiele - proponuję wizytę w archiwum. Ale ponieważ
święta za pasem, to nieco Ci ułatwię - poniżej podrzucam kilka przepisów, jakie
się przewinęły przez tę grupę - spróbuj, może któryś będzie Twioim ulubionym.

Pzdr i wesołych świąt

Kundzia

/////////////////

Golonka w piwie I

1 duża golonka tylna
40 g smalcu
sól
pieprz
ciemne piwo (lecz nie słodowe, tylko typu zbliżonego do porteru)

Skórę golonki pokrajać ukośnie w romby, posolić, popieprzyć, obsmażyć ze
wszystkich stron na gorącym smalcu. Piec w temp. 250° przez 2 godz., często
polewając wytopionym tłuszczem. Pod koniec polewać nieco piwem, celem
uzyskania chrupiącej skórki. Podawać z zimną sałatką kartoflana i piwem.

Golonka w piwie II

Golonki peklowane gotujemy z dodatkiem łyżeczki soli, kilka ziaren pieprzu,
kilka ziaren ziela angielskiego, 2 liście laurowe. Gotuj do miękkości. Trzy
duże marchewki i pół selera zetrzeć na tarce o dużych oczkach. W brytfannie
ułożyć warstwę warzyw następnie golonki i znowu warzywa pomiędzy golonki. Wlać
trochę wywaru z golonki i wstawić do gorącego piekarnika. Jak zacznie się piec
polać golonki ciemnym piwem (porter &#8211; butelka na dwa podlania). Piec ok. 1-1,5
godz. podlewając powstałym sosem.

Golonka w piwie III

Ponakłuwać golonkę ostrym nożem aż do kości, wrzucić do 1,5- 2 l lekko
pykającego gorzkiego piwa i tak trzymaj ok. 1 godz. Wyjmij golonkę i natrzyj
delikatnie solą i pieprzem, wstaw do piekarnika 250° i piecz ok. 1-1,5 godz. Do
1/2 (1/3) wywaru dodaj i ugotuj: 1 łyżka maggi, 2 duże cebule, 1 łyżkę masła,
sok z 1 cytryny, przyprawy. Sos po ugotowaniu przetrzeć i zaprawić łyżką mąki.
Drugą połową (lub 2/3) wywaru polewaj golonkę podczas pieczenia. Obok na blasze
można upiec ziemniaki. Po upieczeniu polać sosem.

Golonka gotowano-pieczona I

2 golonki
liść laurowy
ziele angielskie
pieprz
chili
sól

Włożyć golonki do wrzącego wywaru i gotować około 2 godzin. Potem wyjąć i
wystudzić.
Zaprawa: 1/2 do 1 szklanki piwa na każdą golonkę: 1 łyżka miodu, 1 łyżka octu
winnego, 1 łyżka musztardy z gorczycą, płaska łyżeczka granulowanego czosnku
(uważam że to za mało i po co granulowany?), trochę &#8222;warzywka&#8221;, pieprz,
majeranek, rozmaryn, kminek, trochę oliwy. Wymieszać składniki, golonkę
ponacinać, zmacerować i piec w piekarniku około 40 min.

Golonka gotowano-pieczona II

Ugotować wywar z jarzyn wraz z zielem angielskim i liściem laurowym do wywaru
wrzucić średnią (ok. 70 dkg) golonkę i gotować do miękkości, tak ze 2 godziny.
Jak już jest miękka wyjąć posypać przyprawami według gustu, ale koniecznie
papryką i majerankiem, posmarować oliwą, położyć w brytfannie i wsadzić do
mocno rozgrzanego piekarnika. Piec ok. 45 min aż się zarumieni. W trakcie
zapiekania polewać piwem (umiarkowanie). Podać z chrzanem.

Golonka gotowano-pieczona III

Oczyścić skórę, zalać w dużym garnku wodą, dodajesz jedną marchewkę,
1 pietruszkę, jedną kostkę rosołową, 3 łyżki wegety, 1 liść laurowy, 3 ziela
angielskie, 1 cebulę. Gotować ok. 2-2,5 godz. &#8211; aż mięso będzie miękkie. Wyjąć
golonki i przełożyć do brytfanki. Położyć na to po plasterku masła i z piec ok.
1 h co jakiś czas (15 minut) polewać dość obwicie piwem.

Golonka pieczona I

Najlepiej nasmaruj goloneczkę olejem z przyprawami i ziołami odstaw do lodówki
na dwie godziny, a potem do piekarnika na 1,5 h (ok.180°). Podawać z surówką i
piwem (może być też ogóreczek korniszony). Golonkę należy polewać co jakiś czas
sosem z pieczenia, należy też wykorzystać olej ze smarowania.

Golonka pieczona II

2 małe golonki (ok. 1/2 kg każda)
1 marchewka
1 pietruszka
1/2 selera
1 cebula
1/2 łyżeczki słodkiej papryki
szczypta cukru.

marynata:
4 dag soli
2 g saletry
2 g cukru (tylko w zimie)
2 g pieprzu
2 g ziela angielskiego
1 g kolendry
1 duży ząbek czosnku
1 liść laurowy
1-2 goździki
szczypta tymianku
kilka jagód jałowca

Golonkę oczyszczamy, opalamy i myjemy. Przyprawy do marynaty mielimy i
nacieramy nimi dokładnie golonki, po czym układamy w jak najmniejszym
kamiennym lub szklanym naczyniu. Wynosimy w chłodne miejsce na 24
godziny, żeby puściły sok. Gdyby soku było mało, należy dolać przestudzonej
przegotowanej wody i odstawić jeszcze na minimum 3 dni. Golonki należy
codziennie obracać. Przed przyrządzeniem golonki wyjmujemy z zalewy,
opłukujemy z przypraw i gotujemy 20 minut w osolonym wrzątku. Dodajemy
obrane i opłukane warzywa, po czym gotujemy jeszcze 20 min.
Po tym czasie golonki wyjmujemy z wywaru, który następnie przecedzamy i
odparowujemy do ilości ok. 150 ml. Golonki układamy w brytfannie, posypujemy
mielona papryka i polewamy wywarem. Pieczemy około 15 minut w 200°C.

Golonka pieczona III

2 golonki
2 łyżki miodu
3 łyżki octu winnego
1 łyżka tłuszczu
sól
pieprz

Umyte golonki osuszyć, mocno wygnieść ręką, lekko ponacinać skórkę. W miseczce
dokładnie wymieszać ocet z miodem, solą i pieprzem. Tą zaprawą posmarować
pędzelkiem golonki, ułożyć w natłuszczonym, żaroodpornym naczyniu, wstawić do
gorącego piekarnika i piec ok. 1,5 godziny. W czasie pieczenia smarować zaprawą
i polewać wytworzonym sosem (przewrócić przynajmniej dwa razy, aby równo się
upiekły). Podawać z odsmażonymi ziemniakami.

Golonka z bulionu I

Przygotować bulion z cebuli (w połówkę można wbić goździki), czosnku, marchwi,
selera, ewentualnie innych warzyw. W ten bulion wrzucić golonkę, gotować w
międzyczasie podlewając piwem. Potem na pół ugotowane mięso przełożyć do
piekarnika, aby się zrobiła skórka i doszło.

Golonka z bulionu II

Do bulionu dodać kostkę rosołową i gotować mięso do momentu, gdy odchodzi od
kości
(tj. ok. 2 godz.). Odcedzić, posypać przyprawami i ułożyć w brytfannie; piec
ok. 1-1,5 godz. polewając co 20 minut piwem (ok. 0,5 butelki). Piec pod
przykryciem a ostatnie 15 min bez przykrycia (niektórzy gotują w samym piwie z
warzywami i później pieką).

Golonka faszerowana

2 golonki
2 cebule
15 dag mielonej wieprzowiny
1 jajo
1 łyżka soku z cytryny
2 łyżki tłuszczu
1 łyżka tartej bułki
4 łyżki keczupu
tymianek
sól
pieprz

Z umytych golonek usunąć kości, lekko ponacinać skórkę, natrzeć solą, pieprzem
oraz tymiankiem, skropić sokiem z cytryny, mocno wygnieść ręką i zostawić na
24h w lodówce.
Drobno posiekaną cebulę zeszklić na tłuszczu, wymieszać z tartą bułką, mielonym
mięsem, jajem, solą i pieprzem. Farszem nadziać miejsca po usuniętych kościach.
Golonki polać keczupem, zawinąć w folię aluminiową, ułożyć w żaroodpornym
naczyniu wysmarowanym tłuszczem i piec w gorącym piekarniku. Pod koniec
pieczenia usunąć folię i często polewając wytworzonym sosem &#8211; dalej piec, aż
się zarumienią. Podawać z ziemniakami i zasmażaną kapustą.

Golonka z przyprawami

golonka
liść laurowy
pieprz
ziele angielskie
sól

marynata:
piwo
sos sojowy
mielony kminek
pieprz
sól
miód
pieprz cayenne
czosnek

Umyte golonki zalać wodą i wrzucić kilka liści laurowych, kilkanaście ziaren
pieprzu, kilka ziaren ziela angielskiego i dużą garść soli. Gotować ok. 2-3
godz. Miękkie golonki wyjąć z gara, ostudzić. Przygotować marynatę &#8211; wymieszać
piwo z sosem sojowym, dużo ilością pieprzu, kminku, łyżką stołową miodu i
drobno posiekanym czosnkiem, którego powinno być raczej więcej niż mniej.
Golonki naciąć nożem w piękna kratkę i dokładnie natrzeć marynatą. Golonki
włożyć do miski, maksymalnie je upychając i zaląć pozostałą marynatą. Odstawić
na 2 godziny. Kiedy ślicznie przesiąkną aromatami marynaty, włożyć je do
piekarnika (200° i nastawione na grill) i piec ok. 40 minut, polewając piwem co
10 minut. Podawać z chrzanem i chlebem, ewentualnie zasmażaną kapustą.

Golonka na czerwono (po chińsku)

1 golonka (3/4 kg)
2 czubate łyżki bambusa z puszki
10 g suszonych prawdziwków
50 g twardej części główki sałaty (tzw. głąbik)
3 średniej wielkości cebule
1 sztuka anyżu gwiaździstego
1/2 łyżeczki przyprawy &#8222;jarzynka&#8221;
10 ziarenek ziela angielskiego
100 g sosu sojowego jasnego
1 łyżka siekanej cebuli
3/4 szklanki rosołu
500 g oleju sojowego
1 łyżka mąki ziemniaczanej
1 łyżeczka soli

Grzyby namoczyć, bambus pokroić w plasterki, głąbik sparzyć wrzącą wodą, cebule
drobno posiekać. Golonkę włożyć do rondla z gorącą wodą i gotować aż będzie w
połowie miękka. Golonkę wyjąć z rosołu, schłodzić, usunąć kość, a mięso natrzeć
sosem sojowym. Rozgrzać żeliwną patelnię, wlać olej, podgrzać, włożyć golonkę i
smażyć, aż nabierze złocistej barwy. Golonkę ułożyć skórką do spodu w kamiennym
naczyniu lub głębokim naczyniu żaroodpornym, dodać anyż, cebulę, resztę sosu
sojowego, rosół, sól. Naczynie umieścić w dużym garnku z wrzącą wodą, aby
golonka dochodziła na parze. Gdy golonka będzie gotowa (musi być bardzo
miękka), wyłożyć ją na półmisek, anyż usunąć. Sos spod golonki zagotować, dodać
pokrojony głąbik, bambus, grzyby pokrojone w paski, ale tylko namoczone, lecz
nie gotowane. Sos zagęścić mąką roztrzepaną z wodą, dodać &#8222;jarzynkę&#8221;.
Sosem polać golonkę.

Golonka po śląsku

2 golonki
4 cebule
4 łyżki smalcu
1 szkl. jasnego piwa
pieprz
sól

Opalone nad ogniem, oskrobane i umyte golonki mocno natrzeć solą. W dużym
rondlu rozgrzać smalec, zrumienić mięso z obu stron, dodać pokrojoną w
plasterki cebule, chwile smażyć razem, po czym podlać wodą i dusić pod
przykryciem ok. 1 godz., od czasu do czasu skrapiając piwem. Pod koniec
duszenia oprószyć mięso pieprzem.

Golonka po szeklersku

2 golonki
150 g dobrze posiekanej cebuli
80 g smalcu
400 g śmietany
30 g maki
1 ząbek czosnku
papryka (w proszku)
kminek
sól
pieprz
koperek
1 kg kwaszonej kapusty

Rozgrzać smalec w rondlu, posolić golonki wrzucić do rondla i smażyć przez
0,5 godz. Wyjąć. W tym samym rondlu na tłuszczu zarumienić cebule z
czosnkiem, papryka i kminkiem. Podlać woda i podgotować przez kilka minut.
Włożyć golonki, zalać wodą, tak aby je przykryła i gotować przez 40 minut.
Kapustę odcisnąć, włożyć do rondla i dusić aż to wszystko zmięknie. Wyjąć
golonki, wymieszać mąkę i śmietanę, dodać do kapusty, posypać koperkiem i
dusić przez kilka minut. Pokrajać golonki (na dwa, trzy kawałki), włożyć
kapustę na półmiski, na górę położyć golonki.

Golonka ze śliwkami

golonka
1/2 l piwa
1 kg kapusty kiszonej
kilka śliwek suszonych
parę suszonych grzybków
sól
pieprz
ziele angielskie
pieprz ziarnisty czarny
liście laurowe

Grzybki zaparzyć, po wystudzeniu pokroić na kawałki, wywar zostawiamy, śliwki
kroimy na kawałki, jeśli kapusta jest bez marchewki dobrze byłoby utrzeć dwie
sztuki, dodać odrobinę
kminku. Golonkę obsmażyć na ostrym ogniu, wystudzić. Następnie lasujemy
(&#8222;uwalniamy z kości&#8221;), zwinąć, spiąć szpikulcami lub zawinąć nićmi
spożywczymi,
ponownie
pogrzać tłuszcz na patelni i usmażyć. Po ostrym przesmażeniu podlać piwem,
wyjąć mięso, wrzucić grzybki, śliwki i marchew, wlać resztę piwa, zagotować i
wyłączyć gaz. Dno brytfanny wyłożyć równą warstwą kapusty, zalać ją
&#8222;sosem&#8221;
piwnym z patelni, włożyć koszyczek z zielem angielskim, pieprzem czarnym
ziarnistym
oraz liściem laurowym, dodać kminku, ułożyć na tym golonki, delikatnie
je posolić i popieprzyć. Przykryć i wstawić do piekarnika (ok. 250°). Co jakiś
czas dolewać ubytek płynu. Na 30 min. przed końcem pieczenia dolej tyle wody,
aby cała została wchłonięta lub wyparowana.
Golonkę ponakłuwać nożem i gotować przez 1,5 h w piwie (porter strong). Przez
ostatnie 0,5 h dodaj cebulę. Potem odlej pół zawartości z cebulą resztę wsadź
do piekarnika i piecz tak z godzinę polewając drugą polową sosu piwnego. Cebulę
przetrzeć przez sitko &#8211; zrobić z niej sos.

Golonka I

1200 g golonki
8 dag tłuszczu
15 dag cebuli
15 dag marchwi
20 dag pietruszki
20 dag selera
5 dag ketchupu sól
pieprz
czosnek

Golonkę oczyścić, opalić, opłukać, pokroić na porcje, umyć, natrzeć przyprawami
i pozostawić w lodówce na 24 godz. Następnie obrumienić na silnie rozgrzanym
tłuszczu zlać tłuszcz, skropić wodą i dusić na małym ogniu pod przykryciem.
Warzywa umyć, obrać, opłukać, pokroić w paseczki, podsmażyć na pozostałym
tłuszczu, dodać do golonki pod koniec duszenia razem z przyprawami. Na kilka
minut przed końcem gotowania dodać ketchup. Miękką golonkę wyłożyć na półmisek,
obłożyć doprawionymi warzywami. Podawać z ziemniakami.

Golonka II

Golonkę obsmażyć na ostrym ogniu (na smalcu) do zbrązowienia skóry. Wystudzić,
wyciąć kość ze środka, zawijasz (można do środka coś dodać &#8211; np. polędwiczkę
wieprzową).
Obwiązać mocną nicią i smażyć na tym smalcu na małym ogniu zalewając
całość piwkiem i wrzucając do tego 2 drobno pokrojone cebule. Wyjąć mięso
z brytfanki, na jej dno ułożyć grubą warstwę kapusty kiszonej, dorzuć dwie
marchewki utarte albo pokrojone w cienkie talarki. Mieszać, zalać bulionikiem,
wrzucić do tego parę grzybków i śliwek suszonych, ułożyć na tym golonki,
przykryć i piec w piekarniku do miękkości &#8211; od czasu do czasu uzupełniając
odparowany bulion.

Golonka III

Golonkę oczyścić, zalać w dużym garnku wodą, dodać 1 marchewkę, 1 pietruszkę, 1
kostkę rosołowa, 3 łyżki wegety, 1 liść laurowy, 3 ziela angielskie, 1 cebulę &#8211;

gotować ok. 2-2,5 godz. aż mięso będzie miękkie. Wyjąć golonkę i przełożyć do
brytfanki. Położyć na niej plasterek masła i piec 1 godz. co jakiś czas (ok. 15
min.) polewając dość obficie
piwem. Podawać z pieczonymi ziemniakami i jakąś surówką.

Golonka IV

Golonkę (2-2,5 kg) umyć, opalić, oskrobać i natrzeć solą, majerankiem,
czosnkiem, pieprzem czarnym, ziołowym i szczyptą kayenne. Dodać saletry i
odstawić na 2-3 dni w zimne miejsce. Po tym &#8222;leżakowaniu&#8221; przekładamy
mięso do
garnka z marchwią, selerem, porami, przypalaną cebulą, czosnkiem, liśćmi
laurowymi i zielem angielskim &#8211; dopasujcie tak wielkość garnka żeby wszystko
było ciasno ułożone, chodzi oto żeby golonkę gotować w jak najmniejszej ilości
wody). Gotujemy do miękkości. Przekładamy golonę do rozgrzanej brytfanny
zapiekamy około 30 min. w piekarniku (180-200 C). Podajemy z zasmażaną kapustą
i boczkiem.

Golonka V

Golonki opalić, oskrobać, umyć, natrzeć solą, pieprzem i tymiankiem. Zrumienić
ze wszystkich stron na mocno rozgrzanym smalcu. Przełożyć z patelni do rondla,
a na pozostałym tłuszczu zrumienić pokrojoną w plasterki cebulę. Dodać cebulę
do golonek, wlać piwo, pół szklanki wody i dusić pod przykryciem na małym ogniu
1,5-2 godz.

self-raising flour ?
Konkurent dla Outcook'a
"Cos" z kurczaka