Ile gotować jaja na twardo?!

1. Data: 2006-07-19 16:56:38

Temat: Ile gotować jaja na twardo?!
Od: m...@g...com szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Mam pytanie, mianowicie ile gotować (od zagotowania dla niekumatych
:)) jajka na twardo wyjete prosto z lodówki?

2. Data: 2006-07-19 17:11:55

Temat: Re: Ile gotować jaja na twardo?!
Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
ps.com...
Witam,
Mam pytanie, mianowicie ile gotować (od zagotowania dla niekumatych
:)) jajka na twardo wyjete prosto z lodówki?
---------
Wlozone do zimnej wody (4 jaja), czas liczony od zagotowania:
-zoltko nie sciete, bialko wokol zoltka nie sciete - 2min 45 sek
-zoltko nie sciete, bialko wokol zoltka sciete - 3min
-zoltko lekko sciete, bialko wokol zoltka sciete - 3 min 15 sek
Na twardo? ja gotuje 4 min
Pozdr
MarekF

3. Data: 2006-07-19 17:28:40

Od: Pawel Chmielewski <d...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

maf wrote:

> [...]
> Wlozone do zimnej wody (4 jaja), czas liczony od zagotowania:
> -zoltko nie sciete, bialko wokol zoltka nie sciete - 2min 45 sek

To nie jest takie proste... Dużo zależy od kaloryczności gazu, temperatury
jajek i ich wielkości. Na przykład u mnie, przy standardowych jajkach ze
sklepu i powyższych założeniach, żółtko nie ścięte a białko ścięte uzyskuję
po 2min 30sek (i ani chwili więcej, bo się żółtko po bokach zaczyna
ścinać). Tak więc trzeba tu metodą prób i błędów odkryć optymalny czas.

A na twardo, to chyba można bezpiecznie założyć, że 4 minuty wystarczą.

A raz miałem ugotować na miękko na super hiper kuchence elektrycznej z
funkcją oszczędzania energii... Po dziesięciu minutach zdjąłem i były
oczywiście na twardo. Czemu tak długo..? Ot, czekałem na moment
zagotowania, który jakoś nie chciał nastąpić... Tfu, ja wiem, że na prąd
jest czyściej i w ogóle, ale jakoś sobie nie wyobrażam...

Pawel

4. Data: 2006-07-19 17:31:32

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

<m...@g...com> wrote in message
ps.com...
Witam,
Mam pytanie, mianowicie ile gotować (od zagotowania dla niekumatych
:)) jajka na twardo wyjete prosto z lodówki?

wlozyc do wody, zagotowac, potem kiedy sie zagotuje woda,
wylaczyc gaz i pozwolic lezec w tym wrzatku ok 3- 4 min.

iwon(k)a

5. Data: 2006-07-19 17:33:16

Od: Elske <k...@n...o2..pl> szukaj wiadomości tego autora

maf napisał(a):

> [...]
> -zoltko nie sciete, bialko wokol zoltka sciete - 3min
> -zoltko lekko sciete, bialko wokol zoltka sciete - 3 min 15 sek

Dodaj, że zależy od wielkości jajka.
Z mojej praktyki przy jajkach o wielkości M wynika, że jajko wyjęte z
lodówki, _ogrzane_ w ciepłej wodzie i wkładane do wrzątku do osiągnięcia
stanu nr 2 (żółtko nie ścięte, białko ścięte) potrzebuje 3 min 15 sec.
Po trzech minutach białko jest lekko ścięte, ale wciąż półpłynne (błe).
Na twardo gotuję 6-7 minut.

--
Elske

6. Data: 2006-07-19 17:58:31

Od: Tomasz Piotrowski <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Iwon(k)a napisał(a):

> wlozyc do wody, zagotowac, potem kiedy sie zagotuje woda,
> wylaczyc gaz i pozwolic lezec w tym wrzatku ok 3- 4 min.

A wrzątek będzie tak sobie stał i stygł powoli :D

T.

--
http://foto.maniac.org.pl/

7. Data: 2006-07-19 18:00:12

Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pawel Chmielewski" <d...@g...pl> napisał w
wiadomości news:e9lq48$7un$1@news.onet.pl...

> [...]
> po 2min 30sek (i ani chwili więcej, bo się żółtko po bokach zaczyna
> ścinać). Tak więc trzeba tu metodą prób i błędów odkryć optymalny czas.

Dokladnie, na swojej kuchence, na gazie i garnku.
Zalezy tez co robisz z jajkiem po wylaczeniu gazu, ja zalewam zimna woda na
15 sek.
Ale u siebie mam to obcykane, kazdy z rodziny moze zamowic u mnie jajko
jakie chce.
Pozdr
MarekF

8. Data: 2006-07-19 18:08:10

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Tomasz Piotrowski" <n...@n...com> wrote in message

> A wrzątek będzie tak sobie stał i stygł powoli :D

3-4 min to tak wiele nie jest dla tego wrzatku zeby nagle stal sie
zimny ;)))

iwon(K)a

9. Data: 2006-07-19 18:37:09

Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

m...@g...com napsal(a):
> Mam pytanie, mianowicie ile gotować (od zagotowania dla niekumatych
> :)) jajka na twardo wyjete prosto z lodówki?

A na jakiej wysokosci nad poziomem morza?

I chodzi o jaja kure? Bo czytalem w jakies ksiazce wspomnien, ze jajka
ptakow dzikich (ale nie mowiona tam konkretnie ktorych ptakow) nie da
sie ugotowac na twardo, ze bialko zawsze bylo niesciete.

Ludek

10. Data: 2006-07-20 08:37:53

Od: Elske <k...@n...o2..pl> szukaj wiadomości tego autora

Pawel Chmielewski napisał(a):

> A na twardo, to chyba można bezpiecznie założyć, że 4 minuty wystarczą.

U mnie w takim jajku jest półpłynne żółtko.

--
Elske

LINK !!!
Kiszona kapusta - PILNE