Ile razy RTG na rok?

11. Data: 2003-02-15 21:25:55

Temat: Odp: Ile razy RTG na rok?
Od: "Gabriel" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Chodziło mi o to że ponoć "młodzi lekarze" często ten błąd popełniają :)

> [...]
> rozmowcy -to nieladnie. Wytknales jej ze jest mlodym lekarzem. Najpewniej
> to sprowokowalo ja do napisania ze "starzy lekarze szafujac nieporzebnymi
> badaniami moga doprowadzic mloda dziewczyne do bezplodnosci" (przytaczam
> sens) - i dopiero tu rzeczywiscie moim zdaniem mogla wprowadzic ludzi w
> blad.

> 3.Co do Twojej opinii o przeswietleniu nie moge sie zgodzic ze jest to
> prosta wielokrotnosc expozycji cytuje "jakby było wam robione zdjęcie
przez
> kilka sekund" zamiast przez ulamek sekundy (hint: zapytaj mame o mAs w

no mama się czepiała też tego jak juz wysłałem ;)
ale ogólnie wiadomo mniej więcej o co chodzi :)

12. Data: 2003-02-16 12:47:14

Temat: Re: Ile razy RTG na rok?
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 15 Feb 2003, Beata wrote:

> W ramach praktyki szpitalnej, gdzie fotografujemy pacjentom głównie płuca,
> zlecamy chorym czasem kilka zdjęć przeglądowych klatki piersiowej w
> stosunkowo krótkich odstępach czasu, bez obaw.
> Wszystko zależy od fotografowanej części ciała.

Zgadza sie -
a tomografia komputerowa klatki piersiowej metoda cienkich
warstw (HRCT) :-). Tu juz jest argument - ile razy obraca sie
lampa w koleczko?

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

13. Data: 2003-02-16 13:08:27

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 15 Feb 2003, Beata wrote:

> potwierdzenia prawidłowego położenia cewników (mimo że odmę trudno z czymś
> innym w badaniu fizycznym pomylić).

taka jestes dobra? Brzezna spokojnie mozna badaniem fizykalnym
"nie zauwazyc".

> A jeśli przyjdzie pacjent do szpitala z ciężkim zapaleniem płuc, to choć
> pokaże mi zdjęcie sprzed 10 miesięcy to i tak bedzie mieć atualna fotkę
> zrobioną.

poza tym oczywiscie sie zgadzam :-) Dodac trzeba, ze jak jest odma
i sie pacjenta za drenuje to jest nastepne zdjecie,
ktore trzeba wykonac po to aby zobaczyc czy pluco sie rozprezylo
i co jeste w plucu po tym jak sie rozprezylo (czy nie ma nic,
czy np, jest przezerajacy oplucna guz)

P.

14. Data: 2003-02-16 13:44:22

Od: "Beata" <b...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisał w wiadomości
am.torun.pl...

> taka jestes dobra? Brzezna spokojnie mozna badaniem fizykalnym
> "nie zauwazyc".

Ja nie powiedziałam, że w badaniu fizycznym jestem w stanie znaleźć małą
odmę brzeżną; tylko, że jeśli już znajdziemy coś podejrzanego (a więc samo
przez się się rozumie, że wystarczająco rozległego) to trudno to pomylić z
czyms innym. Zresztą nie neguję potrzeby wykonania rtg. :-))))
Choć przyznam, że nauczono mnie zasady ograniczonego zaufania wobec badań
obrazowych w przypadkach, gdy badanie fizyczne i całościowy obraz kliniczny
przemawiają za czymś innym.

Chciałam jednak zapytać, czy często się zdarza, by mała odma brzeżna miała
wskazania do drenowania? No chyba, że będziemy mieć pecha i zacznie się
dopełniać... :-)
O ile mi wiadomo, to odma zajmująca mniej niż 10% powierzchni pola płucnego
jest wskazaniem do podania pacjentowi tlenu 100% i kontrolowaniu co ok. 4
godziny rtg klatki piersiowej, a przede wszystkim klinicznego monitorowanie
stanu pacjenta w warunkach OIOMu.
Tak, czy siak fotka się należy.
Miło jest sobie podyskutować.
Z wyrazami szacunku wobec Rozmówcy. Beata

15. Data: 2003-02-16 13:46:48

Od: "Beata" <b...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Choć przyznam, że nauczono mnie zasady ograniczonego zaufania wobec badań
> obrazowych w przypadkach, gdy badanie fizyczne i całościowy obraz

Oczywiście pomijam obrazowanie wysokiej rozdzielczości i w dodatku dotyczące
trudno dostępnych badaniu fizycznemu narządów wewnętrznych. :-)))
Pozdrawiam. Beata

16. Data: 2003-02-16 18:36:41

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 16 Feb 2003, Beata wrote:

> Chciałam jednak zapytać, czy często się zdarza, by mała odma brzeżna miała
> wskazania do drenowania? No chyba, że będziemy mieć pecha i zacznie się
> dopełniać... :-)

nie mala odma brzezna nie jest wskazaniem do drenowania - zwlaszcze
jatrogenna, ktora wchlania sie na ogol bardzo szybko, chociaz
tydzien temu mielismy pacjentke z odma jatrogenna - na granicy
wskazan do drenazu. A poniewaz byla to pacjentka w ciezkim stanie
probowalismy odbarczyc ja przy pomocy naklucia. Generalnie raczej
drenujemy ale tutaj taka probe podjelismy - i nic z tego nie
wyniknelo, wiec trzeba bylo zadrenowac. Teraz juz jest OK i jak dobrze
pojdzie (bedzie dobre zdjecie kiontrolne) to pacjentke wypiszemy

> [...]
> godziny rtg klatki piersiowej, a przede wszystkim klinicznego monitorowanie

OIOM u nas raczej nie leczy - wiec leczymy my i az tak czesto rowniez nie
robimy zdjec, tym bardziej, ze nie mamy rentgena przylozkowego -
tak wiec praktyka wyglada troche inaczej. Z tego, co wiem w
szpitalach, gdzie jest torakochirurgia odmy hospitalizowane sa wlasnie
tam - u nas torakochirurgii nie ma wiec wiekszosc odm leczymy
my - czyli pulmonolodzy samodzilenie wykonujemy takze drenaze
za wyjatkiem odmy ewidentnie urazowej, ktora kierujemy na chirurgie
lub przekazujemy na torakochirurgie do Bydgoszczy (50km)

P.

17. Data: 2003-02-16 19:15:46

Od: "Beata" <b...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisał w wiadomości
am.torun.pl...

> [...]
> wiec wiekszosc odm leczymy
> my - czyli pulmonolodzy samodzilenie wykonujemy takze drenaze

Jednym słowem pogratulować !!!
Pozdrawiam serdecznie. Beata

Zaslabniecie
interpretacja wyników krwi dwulatka