Ile razy RTG na rok?

1. Data: 2003-02-14 22:43:20

Temat: Ile razy RTG na rok?
Od: "Janusz" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Ile razy mozna zrobic RTG mniej wiecej tych samych czesci ciala na rok? I co
jesli (byc moze) sie to nieco przekroczy?
Robilem
- czerwiec 2002: rtg zatok przod i bok
- wrzesien rtg panor. szzeka
- styczen rtg panor szceka
- lusty rtg zatok przod.

To bylo koniecnze do badan ale moja siostra ktora liznela tam kiedyc cos
rentgenologii mowi, ze mozna zrobic (sic!) 1 foto danej czesci ciala na rok!
Ewentualnie "sie wyrowna ale jak nie ebde robil poem jakis czas nic".

Co mam o tym myslec?
Pozdrawiam,
Janusz

2. Data: 2003-02-15 08:46:17

Temat: Re: Ile razy RTG na rok?
Od: "WiseMan" <w...@w...usunto.pl> szukaj wiadomości tego autora

Eeeeee, dzisiaj filmy sa czulsze i uzywa sie pewnie o wiele mniejszych dawek
niz wczesniej.

--

\/\/ I S E |\/| A N
A świstak siedzi bo sreberka były kradzione :-)

3. Data: 2003-02-15 09:31:23

Od: "Beata" <b...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> jesli (byc moze) sie to nieco przekroczy?
> rentgenologii mowi, ze mozna zrobic (sic!) 1 foto danej czesci ciala na

Cześć.
Nie zgadzam się z tą opinią.
W ramach praktyki szpitalnej, gdzie fotografujemy pacjentom głównie płuca,
zlecamy chorym czasem kilka zdjęć przeglądowych klatki piersiowej w
stosunkowo krótkich odstępach czasu, bez obaw.
Wszystko zależy od fotografowanej części ciała.
Przykładowo 1 zdjęcie klatki piersiowej tylno-przednie to ok. 0,3 mGy ,
czyli tyle samo, co roczne promieniowanie tła [czyli ziemi], boczne 1,5 mGy
(miligreje). To mało.
Wobec tych 0,3 mGy .... czaszka to 5 mGy a bocznie czaszka 3 mGy.
Kręgosłup, o zgrozo, boczny piersiowy to ok. 20 mGy a boczny lędźwiowy to 30
mGy (czyli jak 100 zdjęć klatki piersiowej PA !!!).
Dlatego młodym ludziom w jakimiś bólami kręgosłupa zdjęć nie zlecamy!!!...
no chyba, że po ciężkim urazie.
Zatem jak widać wszystko zależy od naświetlanej części ciała... dawki
dramatycznie się różnią.
Pozdrawiam. Beata, młody lekarz

4. Data: 2003-02-15 09:39:53

Od: "Janusz" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

:) ok, dzieki za info.
Pozdrawiam,
Janusz

5. Data: 2003-02-15 10:30:16

Temat: Odp: Ile razy RTG na rok?
Od: "Gabriel" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> no chyba, że po ciężkim urazie.
> Zatem jak widać wszystko zależy od naświetlanej części ciała... dawki

Właśnie przed chwila pokazałem to mamie która pracuje od 25 lat w RTG,
stwierdziła, ze coś takiego mógł napisać tylko "młody lekarz".

RTG klatki piersiowej zaleca się wykonywać profilaktycznie raz na rok,
jeśli zachodzi konieczność(w razie choroby) to oczywiście wykonuje się
częściej. Dawka jest niska jeśli jest to zdjęcie RTG, jeśli jest to
prześwietlenie
to oczywiscie dawka jest dużo większa ponieważ lekarz ogląda pacjenta
bezposednio
pod ekranem, czyli tak jakby było wam robione zdjęcie przez kilka sekund!
Warunki techniczne RTG klatki piersiowej p-a to te same warunki co np.
na kręgosłup Th,
czaszke, szyje.
Kręgosłup boczny lędźwiowy wymaga najwyższych warunków technicznych zwłaszcz
gdy
pacjent jest bardzo gruby. Im szczuplejszy pacjent tym dawka mniejsza
"promieni".
Na pytanie pacjenta jak często robić zdjęcia, odpowiadamy, zawsze kiedy
potrzeba i są wskazania lekarza, ale nie szafujemy ilością bo nigdy nie
wiadomo czy jutro nie złamie
ręki a za tydzień nogi i znów będzie potrzeba.

6. Data: 2003-02-15 13:56:10

Od: "Beata" <b...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Próbujesz być złośliwy, to czytaj, co piszę, uważnie.
Niestety znam starszych lekarzy, którzy zamiast zbadać uważnie zlecają
badania np. rtg kręgosłupa lędźwiowego u młodej dziewczyny, której bez
powodu coś w pleckach strzyka. A ona może za to kiedyś bezpłodnością
przypłacić.

A czy pytanie dotyczyło profilaktyki? Nie, chodziło właśnie o sytuacje
szczególne, nie wypowiadałam się na temat częstotliwości badań
profilaktycznych !

częściej.

No i właśnie o to "częściej" chodziło. Tu pytano o konkrety.

prześwietlenie

A pytanie nie dotyczyło prześwietleń... więc się o nie nie zaczepiałam.

potrzeba i są wskazania lekarza

Nie no, chyba skonam. :-P Czy sugerujesz, że zlecam wykonywanie rtg klatki
piersiowej w szpitalu pulmonologicznym bez wcześniejszej diagnozy? Chciałam
tylko podkreślić, że jeśli pacjent przyjedzie z podejrzeniem zapalenia płuc,
to poza moim badaniem i tak ma wykonywaną fotkę rtg; ale jeśli jeszcze tego
samego dnia się "posypie oddechowo" i bedzie wymagał wentylacji
mechanicznej, to po zaintubowaniu i założeniu wkłucia centralnego, trzeba
również wykonać zdjęcie klatki piersiowej w celu wykluczenia odmy i
potwierdzenia prawidłowego położenia cewników (mimo że odmę trudno z czymś
innym w badaniu fizycznym pomylić). A jeśli u tego samego pacjenta po 3
dniach stwierdzę płyn w jamie opłucnowej (w badaniu fizycznym opukiwaniem i
osłuchiwaniem) to też będzie miał fotkę, jeśli tylko będzie to istotne
klinicznie.
A jeśli przyjdzie pacjent do szpitala z ciężkim zapaleniem płuc, to choć
pokaże mi zdjęcie sprzed 10 miesięcy to i tak bedzie mieć atualna fotkę
zrobioną.
Pozdrawiam. Beata

7. Data: 2003-02-15 19:32:37

Od: "Tomasz Bandurski" <t...@n...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Beata" <b...@b...wroc.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> badania np. rtg kręgosłupa lędźwiowego u młodej dziewczyny, której bez
> powodu coś w pleckach strzyka. A ona może za to kiedyś bezpłodnością

Zlosliwosc w stosunku do Ciebie byla rzeczywiscie nie zasluzona. Bledy
popelniamy wszyscy: i mlodzi - glownie z niedoswiadczenia i starzy -
najczesciej z rutyny. Ale nie dajmy poniesc sie emocjom i dyskutujmy o
faktach. Z bezplodnoscia to juz przesadzilas. Tzw dawka wyjalawiajaca w
przypadku napromieniania jajnika jest bardzo osobniczo zmienna ale przyjmuje
sie ze wynosi jednorazowo minimalnie 300-400 remow (co daje w przypadku
prom X daje 3000-4000 mGy) przy frakcjonowanym w ciagu 14 dni 1000-2000 mGy.
Generalnie za niebezpieczna jesli chodzi o wywolanie nieplodnosci uwaza sie
1700 mGy (dane za Z. Szot - Dzialanie p.j. na materie zywa PostTechnJadr.
1977). A wiec bez paniki.

Druga sprawa to dane ktore przytaczasz w poprzednim poscie gdzie okreslasz
dawke przy LAT kregoslupa L na 30 mGy sa moim zdaniem sa nieco przesadzone
i zbyt kategoryczne. Sa one zgodne z danymi z Diagnostyki Obrazowej B.
Pruszynskiego (tab. str.77) ale poprzednie wersje ksiazek, ktorych
wspolautorem byl Pruszynski podaja dawki w zakresie ok. 5 - 6 mGy
(Radiologia -Zgliczynski). Podobne szacunki podaja inni autorzy:
Gostkowska- Wielkosci, jednostki i obliczenia stosowane w OR oraz
Gostkowska, Rosinski Ochrona Radologiczna. Takze na szybko necie: tabela 1
w http://www-1.ut.ee/BM//pdf/Turku2002.PDF
Z kolei artykul
http://www.oita-nhs.ac.jp/~irpa10/CD-ROM/Full/00087_
07_019_li.pdf okresla
dawke w tym badaniu na 10 mGy.
Hrynkiewicz "Czlowiek i promieniowanie jonizujace" podaje kompromisowe 10-30
mGy ale jest to cytowana tabela, ktorej jednak nie mozna ustalic zrodla.
Wynika z tego spory rozrzut danych (ktorych gorna granica jest 30 mGy)
zalezny od stosowanych warunkow expozycji, ktore zaleza od wieku, masy i
sprzetu. Ale tak czy inaczej sa baaardzo dalekie od kastracji.

> [...]
> A jeśli przyjdzie pacjent do szpitala z ciężkim zapaleniem płuc, to choć
> pokaże mi zdjęcie sprzed 10 miesięcy to i tak bedzie mieć atualna fotkę
No wlasnie, piszesz bardzo rozsadnie (a do rozsadku odnosi sie zasada ALARA,
ktora jest podstawa jesli chodzi o decyzje o wykonaniu badan
radiologicznych). Dlatego zdziwilo mnie to straszenie bezplodnoscia i
odpowiedzialem.
Nie dajmy sie poniesc emocjom, nawet jesli ktos robi niezbyt zreczny przytyk
powolując sie na autorytet mamy, bo moim zdaniem obie opinie nie sa w ogole
sprzeczne. Generalnie chodzi o to zeby wysrodkowac decyzje miedzy klinicznie
uzasadniona koniecznoscia wykonania badania i jak najmniejszym narazeniem
pacjenta.

T.

8. Data: 2003-02-15 20:04:01

Od: "Gabriel" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> popelniamy wszyscy: i mlodzi - glownie z niedoswiadczenia i starzy -
> najczesciej z rutyny. Ale nie dajmy poniesc sie emocjom i dyskutujmy o

Nie było złośliwości, tylko chciałem poprawić aby ludzi w błąd nie poprawiać
i nie widzę nic bardziej (lub mniej ;-) ) złego w treści mojego maila w
porównaniu do Twojego.

9. Data: 2003-02-15 20:31:29

Od: "Beata" <b...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Z bezplodnoscia to juz przesadzilas.

Tak, czy siak nie zleciłabym zdjęcia całego kręgosłupa u młodej dziewczyny,
gdyby nie miała wywiadu urazowego a wspominała coś o bólach, czy
dyskomforcie.

> Druga sprawa to dane ktore przytaczasz w poprzednim poscie gdzie okreslasz
> dawke przy LAT kregoslupa L na 30 mGy sa moim zdaniem sa nieco
przesadzone
> i zbyt kategoryczne.

Jak widać rozbieżność danych jest ogromna. Dziękuję, że mogłam się od Ciebie
czegoś nauczyć.
Takie dane utknęły mi w pamięci.
Pozdrawiam serdecznie. Beata

10. Data: 2003-02-15 20:46:38

Od: "Tomasz Bandurski" <t...@n...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gabriel" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> Nie było złośliwości, tylko chciałem poprawić aby ludzi w błąd nie
poprawiać

Napisz moze _konkretnie_ w ktorym miejcu Beata wprowadzila ludzi w blad w
pierwszym poscie....

1. pisales o zdjeciach profilaktycznych - tu decyduje troche co innego niz w
przypadku narazenia na wielokrotne w ciagu roku expozycje na rtg uzasadnione
klinicznym stanem pacjenta - tak wiec pisaliscie o innych sprawach

2. Swoja wypowiedz rozpoczales od niemerytorycznego zdyskredytowania
rozmowcy -to nieladnie. Wytknales jej ze jest mlodym lekarzem. Najpewniej
to sprowokowalo ja do napisania ze "starzy lekarze szafujac nieporzebnymi
badaniami moga doprowadzic mloda dziewczyne do bezplodnosci" (przytaczam
sens) - i dopiero tu rzeczywiscie moim zdaniem mogla wprowadzic ludzi w
blad.

3.Co do Twojej opinii o przeswietleniu nie moge sie zgodzic ze jest to
prosta wielokrotnosc expozycji cytuje "jakby było wam robione zdjęcie przez
kilka sekund" zamiast przez ulamek sekundy (hint: zapytaj mame o mAs w tych
dwoch przypadkach).

T.

Zaslabniecie
interpretacja wyników krwi dwulatka