Jak ostropest z własnego ogródka?

1. Data: 2014-05-14 11:27:26

Temat: Jak ostropest z własnego ogródka?
Od: "ZZZ" <n...@n...spam.com> szukaj wiadomości tego autora

Nie śmiejcie się, bo mam pytanie jak kogoś, kto właśnie odkrył koło :)
Nigdy dotychczas nie spotkałem się/nie słyszałem o ostropeście.
Właśnie spotkałem się z informacjami jakie to świetne działanie mają jego
nasiona. Można kupić, ale... ale skoro mam nadmiar wolnej powierzchni
w ogrodzie do zagospodarowania to może warto mieć trochę własnego.
Czy ktoś z Was hodował tę roślinę. Czy nie jest zbyt dominująca/wybujała
z nadmiarem chęci do zajęcia mi całego ogrodu w kolejnym roku :)
Czy nie jest powodem kłopotów w ogródku?

Chętnie usłyszę za lub przeciw, tych, którzy ją mieli w ogrodzie.

ZZ

2. Data: 2014-05-14 15:37:20

Temat: Re: Jak ostropest z własnego ogródka?
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 14 May 2014 11:27:26 +0200, ZZZ napisał(a):

> [...]
> z nadmiarem chęci do zajęcia mi całego ogrodu w kolejnym roku :)
> Czy nie jest powodem kłopotów w ogródku?

" Agrotechnika.

Warunki klimatyczne i glebowe. Ostropest może być uprawiany na terenie
całego kraju. Wymaga przeciętnych gleb (zalecane klasy II-V), pH około 6.
Nie wymaga specjalnego stanowiska w zmianowaniu, nie wymaga określonego
przedplonu. Dobrze znosi uprawę w monokulturze, nawet do 20 lat na tym
samym polu.

Uprawa gleby. Zalecane jest standardowe przygotowanie pod siew wiosenny,
czyli należy wykonać głęboką orkę zimową, a wiosną wczesne włókowanie (aby
zatrzymać straty wody), agregat uprawowy przed siewem.

Nawożenie. Nawozy mineralne należy wysiewać pod orkę zimową w następujących

w ilościach: fosfor - 100 kg, potas -140 kg, natomiast azot 40 - 60 kg
wiosną przed siewem. Ostropest ma raczej niskie wymagania pokarmowe.

Zakładanie plantacji. Plantację zakłada się z nasion, wczesną wiosną
(kwiecień) wysiewając nasiona (np. siewnikiem zbożowym ,,Poznaniak"),
bezpośrednio do gruntu. Stosuje się siew rzędowy co 40-45 cm na głębokość
1-3 cm, 12-15 kg/ha. Kiełkowanie zależy od wilgotności gleby i trwa od 2 do
4 tygodni.

Pielęgnowanie plantacji. Ogranicza się do walki z chwastami, która ze
względu na krótki okres wegetacji rośliny (około 100 dni) i bardzo
dynamiczny wzrost nie jest trudna. Dostępnych jest kilka skutecznych
herbicydów. Polecane jest dokonanie jednorazowe mechanicznej pielęgnacji
międzyrzędzi (opiełacz ciągnikowy), jednak na tyle wcześnie aby rośliny nie
zakrywały jeszcze międzyrzędzi. Pogłównie na rośliny można zastosować także
Fusilade na chwasty jednoliścienne.

Nasiona należy zaprawiać środkami grzybobójczymi. Na plantacjach mogą
pojawić się choroby lub szkodniki, jednak dzieje się tak dość rzadko, a
opanowanie chorób czy szkodników nie stwarza problemu.

Zbiór. Nasiona zaczynają dojrzewać w sierpniu. Zbiór jest dwufazowy. Kiedy
na kwiatach pojawia się puch świadczący o dojrzałości nasion, wtedy należy
ściąć ostropest na pokos i pozostawić na kilka dni (7-14 dni) aż zaschnie.
Z pokosu omłot odbywa się kombajnem zbożowym z podbieraczem. Kombajn musi
być wolny od ziarnem zbóż (najlepiej po rzepaku, grochu, kminku).

Tuż po omłocie dobrze jest wstępnie oczyścić towar i bezwzględnie jak
najszybciej po omłocie należy dosuszyć nasiona do wilgotności około 11 %, w
przeciwnym wypadku gdyby temperatura nasion wzrosła do 40° C, spowoduje to
nieodwracalne zmiany w oleju i naraża plantatora na spadek ceny. Podobnie
jak dzieje się to w innych oleistych np. rzepaku.

Wstępna kalkulacja.

Ostropest należy do roślin, których uprawa jest raczej niskokosztowa.
Nasiona na 1 ha to wydatek rzędu 100-150 zł. Siewu można dokonać zwykłym
siewnikiem zbożowym. Nawożenie w porównaniu do rzepaku czy pszenicy, przy
uprawie omawianej roślinie jest dużo niższe, a co za tym idzie dużo tańsze.
Natomiast zbioru dokonuje się dwufazowo, bardzo podobnie jak rzepaku.
Średni plon to 1-1,2 t/ha. Cena w skupie waha się zależnie od roku od 2 do
3.80 zł/kg. Opłaca się uprawiać tę roślinę od minimum 2 hektarów, spotyka
się także w Polsce plantacje powyżej 100 hektarów.

Należy wspomnieć o jeszcze jednej ważnej zalecie tej rośliny. Jest zupełnie
odporna na straty spowodowane przez zwierzęta leśne takie jak dziki i
sarny. W trakcie wegetacji wytwarza małe igiełki na całej roślinie,
podobnie jak oset. "

http://www.mlewandowski.com.pl/show_art.php?id=40

rącznik - gdzie kupić sadzonki?
Tak to z nami, katolikami ...