Jak pomóc dziecku mówić?

1. Data: 2010-10-11 17:33:11

Temat: Jak pomóc dziecku mówić?
Od: Ewa i Paweł <l...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Mam problem z moim 4 letnim synkiem, który w zasadzie NIC nie mówi.

Poza 7 wyrażeniami typu mama, tata, brum-brum, mniam-mniam NIC WIĘCEJ nie
mówi.
W tym roku poszedł do przedszkola i nic się nie zmieniło.

Mój wywiad środowiskowy - bez problemów, ciąża OK, poród 10 na 10.
Pod innymi względami rozwój synka bardzo dobry, bez wad budowy narządu mowy,
etc.

Byłam u psychologa, paru logopedów - stwierdzili opóźniony rozwój mowy
czynnej i co, i nic - proszę czekać.

Synek nie potrafi mówić, nie powtarza, ucieka od ćwiczeń, męczy się,
denerwuje, choć czasem widać, że chciałby coś powiedzieć.

Nie wiem czy już nie wytworzył odpowiedzi obronnych i jak chcę aby po mnie
powtórzył to ucieka...

Niektórzy uspakajają, że kiedyś zacznie mówić, ale ja nie chciałabym
przeoczyć czegoś ważnego i szukam jakiejś porady na prawo i lewo...

U jakiego specjalisty i gdzie szukać pomocy (w Warszawie)?

Pozdrawiam,

Ewa

2. Data: 2010-10-11 18:18:26

Temat: Re: Jak pomóc dziecku mówić?
Od: "Me(L)Isa" <j...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-10-11 19:33, Ewa i Paweł pisze:
> Witam,
>
> Mam problem z moim 4 letnim synkiem, który w zasadzie NIC nie mówi.

A może ma problemy ze słuchem?
--
Mel

3. Data: 2010-10-11 19:28:14

Od: regen <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 11 Paź, 19:33, Ewa i Paweł <l...@k...chip.pl> wrote:

> [...]

> czynnej i co, i nic - proszę czekać.

> U jakiego specjalisty i gdzie szukać pomocy (w Warszawie)?

Wydaje się, że właściwa jest konsultacja neurologa dziecięcego.
Jeśli on powie i napisze, że wszystko jest OK, to nie przejmowałbym
się sytuacją. Zapytaj też go co sądzi o ew. konsultacji
psychiatrycznej.

Pozdrawiam kochającą mamę :)
regen

4. Data: 2010-10-11 21:36:05

Od: Ewa i Paweł <l...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Słuch ma w porządku.
Wykonuje polecenia, słyszy szept, sam potrafi mówić szeptem.
Poza tym, sam sprawnie układa puzzle, bawi się samochodami i pociągami
wydając ich dźwięki , chętnie "pomaga" w kuchni, tańczy w rytm muzyki,
"mówi" swoim językiem gdy opowiada jakieś dłuższe historie, ma dobrą pamięć
miejsc, wydarzeń, ludzi...
...ale NIE CHCE mówić... uparciuch jeden...
Nie wystarczają mi zapewnienia - kiedyś zacznie mówić... za miesiąc, rok?
Jestem coraz bardziej zaniepokojona.
Pozdrawiam,
Ewa

5. Data: 2010-10-12 10:25:38

Od: medea <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-10-11 23:36, Ewa i Paweł pisze:
> [...]
> ...ale NIE CHCE mówić... uparciuch jeden...
> Nie wystarczają mi zapewnienia - kiedyś zacznie mówić... za miesiąc, rok?

Piszesz, że dopiero poszedł do przedszkola. Może faktycznie dać mu
jeszcze czas, skoro badania słuchu są ok, ogólny rozwój też. Pobędzie
wśród rówieśników i zacznie mieć potrzebę porozumiewania się słownego.

Ewa

6. Data: 2010-10-12 13:56:39

Od: "Lady_Heather" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa i Paweł" <l...@k...chip.pl> napisał w wiadomości

> Poza 7 wyrażeniami typu mama, tata, brum-brum, mniam-mniam NIC WIĘCEJ nie
> mówi.

Moj Angel dlugo byl milczącym Bobem - do 26miesiaca zycia nie wychodzil poza
wlasnie mama/tata/baba. Raz wziełam go ze sobą do lekarza . lekarka "jaki on
duzy - wyglada jak 4-5latek" ja "taak, wielki jak brzoza i glupi jak koza
:)) bo wystarczy ze usta otworzy a juz widac ze z niego maly dzid". I
lekarka powiedziala "bo panstwo sie domyslacie co on chce. on mówi 'yy" a
pani wie ze chce pic albo że chce misia. przestancie sie domyslać"
zastosowalam sie do tej prostej porady i w ciagu miesiaca Angel rozpaplał
się pełnymi zdaniami jak w slaskim dowcipie o 6letnim synku co się nigdy
nie oddzywal i byl uważany za niemowe
i nagle przy obiedzie wypalił: "Kaj jest kompot!"
"To ty godosz? Czamuś boł cały czos cicho"? poderwala sie na nogi cala
rodzina
"Bo zawsze boł..." *

:-) czego i Tobie życzę

LH

*[ boł= był]

7. Data: 2010-10-12 15:04:29

Od: "Aleksander" <f...@f...fake> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

Mamy podobny problem - co prawda z młodszym synkiem (2.5 roku).

Przychylam się do opinii Lady_Heather.
Ja również popełniałem / i wciąż popełniam ten błąd, że
odgaduję bezbłędnie potrzeby synka, jak tylko powie "yyy..."
czy "eee..." i ewentualnie wskaże coś palcem, albo otworzy
charakterystycznie buzie (wówczas wiem, że np. chce pić) ;)

I skoro dziecko nie ma problemów z zakomunikowaniej najbardziej
podstawowych potrzeb, to nie będzie starało się mówić.. bo po co?
Po co ma się wysilać na mówienie, skoro i tak rodzicę odgadną
o co mu chodzi...

Więc po co ma rozwijać tę umiejętność, bez której obecnie daje
sobie radę... oczywiście dochodzą do tego jeszcze indywidualne
predyspozycje - jego młodsza siostra, mimo że ma dopiero 13
miesięcy już potrafi powtarzać wiele słów i czyni to chętnie
i z radością.

Pozdrawiam i życzę powodzenia !
Aleksander.

8. Data: 2010-10-12 15:11:32

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 11 Oct 2010 19:33:11 +0200, Ewa i Paweł napisał(a):

> U jakiego specjalisty i gdzie szukać pomocy (w Warszawie)?

Nie mówi, bo kaszka zawsze jest ciepła. Zaraz tam specjalisty.

MŚK aż do wieku 3 lat niczego nie mówił. Zaniepokojeni rodzice już-już
mieli robić panikę, aż jeden mądry wujek kupił i przyniósł ogromną,
kolorową piłkę i trzymając ją wysoooko powiedział: "Powiedz "oko", to
dostaniesz piłkę".
MŚK po chwili głębokiego zastanowienia wypowiedział oczekiwane słowo,
stając się posiadaczem piłki, a od tego momentu także emiterem tysiaca słów
na minutę...

Oczywiście w dzisiejszych czasach zapewne byle piłka nie wystarczy...

9. Data: 2010-10-13 02:39:10

Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-10-12 17:11, Ikselka pisze:

> [...]
> na minutę...
>

> Oczywiście w dzisiejszych czasach zapewne byle piłka nie wystarczy...

Mój prawie roczny wnuczek klepie na klawiaturze w laptopie, a gadać mu
się jeszcze nie chce. Córka jak miała rok to wypowiedziała już 1 zdanie:
nie niusiaj-to babci kapci :-) Jak miała 7 m-cy to już mówiła babciu,
ciociu, mama, tata i jeszcze coś tam.

--
animka

10. Data: 2010-10-14 17:59:23

Od: JaMyszka <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 11 Paź, 23:36, Ewa i Paweł wrote:
> Słuch ma w porządku.
> Wykonuje polecenia, słyszy szept, sam potrafi mówić szeptem.

Hmm... Jeżeli on szeptem więcej mówi niż na głos, to może przyjąć tę
jego płaszczyznę porozumienia i też odzywać się do niego szeptem? Z
czasem zrozumie jakie to niewygodne, ale już oswoi się ze swoją
artykulacją - bo wydaje mi się, że hamulcem tu jest jego nieśmiałość/
wstyd przed konwersacją. Taka sama, jaka występuje u ludzi dorosłych w
konwersacji obcego języka.

> [...]
> "mówi" swoim językiem gdy opowiada jakieś dłuższe historie, ma dobrą pamięć

A czytanie książeczek? I potem powtarzanie? Przeważnie dzieci uczą się
tekstów na pamięć.

> ...ale NIE CHCE mówić... uparciuch jeden...

Co to znaczy "nie chce"? Wymagasz, żeby po Tobie powtórzył?
A może wprowadź śpiewanie? Mów do niego śpiewem i ucz go piosenek.

> Nie wystarczają mi zapewnienia - kiedyś zacznie mówić... za miesiąc, rok?
> Jestem coraz bardziej zaniepokojona.

Moim zdaniem słusznie. W tym wieku dziecka to wydaje się już
polecenia, aby było cicho. A i ten czas, gdy rozwijają się struny
głosowe, jest ograniczony. Tej 9-cio letniej Ukrainki, która była
wychowywana razem z psami, nie nauczono mówić, bo było już za późno.
Wiem, nie jest to pocieszające, ale chciałabym, byś wiedziała, jak
ważny to okres rozwoju Twojego dziecka.

--
Pozdrawiam :)
JM

Regularne łykanie szałwii (anty-potliwość) a wypryski ?
Psycholog - Bielsko-Biala
Kwiaty,uczulenie,tlen itd
Wścieklizna - uleczalna czy nie
brak apetytu, nudności, podwyższone ciśnienie, objawy stresu...