Jak to jest z węglowodanami?

1. Data: 2011-09-08 22:58:59

Temat: Jak to jest z węglowodanami?
Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam.

Mamy dwa produkty np. makaron (węglowodany o długich łańcuchach) o IG=45
oraz suszone morele (węglowodany proste), które mają IG 35. Mówi się, że
należy spożywać produkty o możliwie niskim IG aby nie tyć (skrót myślowy).
Czy w powyższym przypadku można wysnuć wniosek: jedz morele zamiast
makaronu? Wydaje mi się to bzdurne lecz byłoby dobrze usłyszeć
uzasadnienie. Z góry dziękuję za nie.

2. Data: 2011-09-11 14:52:37

Temat: Re: Jak to jest z węglowodanami?
Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał w wiadomości
> [...]
> Czy w powyższym przypadku można wysnuć wniosek: jedz morele zamiast
> makaronu? Wydaje mi się to bzdurne lecz byłoby dobrze usłyszeć

Moim zdaniem to nie jest tak, że chodzi jedynie o dostarczanie organizmowi
produktów z grup węglowodany, białko, tłuszcz. Gdyby chodziło tylko o to, to
można by było wybrać jakieś dwa, trzy produkty i je jeść, sądząc, że
zaspakajamy wszystkie potrzeby organizmu. Każdy produkt oprócz
przynależności do grup BTW posiada jeszcze witaminy, mikro- i makroelementy
oraz - jak wspominasz - jakość tych BTW jest różna. Dietetyka kładzie nacisk
na różnorodność, mówi się o zróżnicowanej diecie. Oprócz tego istnieją
jeszcze walory smakowe mające dla człowieka ze zmysłem smaku [bo są tacy bez
tego zmysłu, po wypadkach] niebagatelne znaczenie. Jeden lubi ogórki, drugi
... słoiki:D
Pozdr.
A.

3. Data: 2011-09-11 17:58:45

Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

Rozumiem, że chodzi jeszcze o walory smakowe i inne składniki.:-)
Jednakze chciałbym ograniczyć się wyłącznie do węglowodanów w rozważaniach.
Może inaczej zadam pytanie. Czy węglowodany proste i złożone robią dla
organizmu jakąkolwiek różnicę jeśli majż podobny IG? Popularne jest
twierdzenie, że to co słodkie (cukier, glukoza, fruktoza itp) zazwyczaj
tuczy. Podejrzewam, że jest to bardzo nieprecyzyjne określenie bo
najprawdopodobniej utożsamia się to z wysokim IG, co wcale nie musi być
jednoznaczne - jak pokazałem na przykładzie.

4. Data: 2011-09-11 19:33:00

Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał

> Czy węglowodany proste i złożone robią dla
> organizmu jakąkolwiek różnicę jeśli majż podobny IG?

Nie wiem. Na pewno, jeśli chodzi o proces ich rozkładu, to robi różnicę. W
szpitalach odżywia się ludzi dożylnie glukozą, czyli można by wnioskować, że
jako związek energetyczny wystarcza ona dla organizmu zupełnie.

Co do IG moreli to ciekawe jest, że rodzynki mają już dużo wyższy IG.
Pozdr.
A.

5. Data: 2011-09-11 20:23:43

Od: "Psot" <p...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Czy w powyższym przypadku można wysnuć wniosek: jedz morele zamiast
> makaronu? Wydaje mi się to bzdurne lecz byłoby dobrze usłyszeć

Ja to w skrócie rozumiem tak.Tyje się kiedy organizm wytwarza insulinę [ona
blokuje naturalne procesy rozpadu tłuszczyku w naszym organiźmie]...Insulina
jest wytwarzana kiedy mamy "śmieciowe" węglowodany, czyli takie których
organizm w danej chwili nie potrzebuje.Zachodzi to najczęściej jeśli łykamy
dwa rodzaje paliwa na raz [tłuszcze i węgle] i organizm pobiera lepsze
[tłuszcz] a węgle muszą zostać zneutralizowane poprzez insulinę.Ale jeśli te
same węglowodany "rozkładają się " dłużej to organizm sukcesywnie wtedy je
sobie dobiera w miarę zapotrzebowania i nie występują one jako
"śmieciowy"szkodnik...

Psot

6. Data: 2011-09-12 11:31:28

Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Sep 2011 21:33:00 +0200, ffiona napisał(a):

> [...]
> jako związek energetyczny wystarcza ona dla organizmu zupełnie.
>
> Co do IG moreli to ciekawe jest, że rodzynki mają już dużo wyższy IG.

To zobacz teraz suszone daktyle :-)

7. Data: 2011-09-12 11:50:32

Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Sep 2011 22:23:43 +0200, Psot napisał(a):

> [...]
> same węglowodany "rozkładają się " dłużej to organizm sukcesywnie wtedy je
> sobie dobiera w miarę zapotrzebowania i nie występują one jako

Czyli reasumując: bardziej może "szkodzić" organizmowi makaron o IG 45-55
niż suszona morela o IG 35? To że jedno składa się z węglowodanów złożonych
a drugie prostych nie robi różnicy?

Co do skutków łączenia węglowodanów i tłuszczu to wiele razy słyszałem tą
opinię choć inaczej zwykle uzasadnianą. Jeśli łatwiej przyswajalne
węglowodany (szczególnie te z wysokim IG), albo nawet alkohol szybko nasycą
energetycznie organizm, to wszystko inne co trudniej się trawi (tłuszcz,
białka) będą trafiały do "magazynu" na później.

Czy polewanie sałatek warzywnych oliwą z oliwek ma na celu rozpuszczenie w
tłuszczu witamin z potencjalną konsekwencją tycia?

8. Data: 2011-09-12 19:41:29

Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Czyli reasumując: bardziej może "szkodzić" organizmowi makaron o IG 45-55
> niż suszona morela o IG 35? To że jedno składa się z węglowodanów

Musisz takie pytanie skierować do profesjonalisty-dietetyka. Sama jestem
ciekawa. Jeśli zdolność podnoszenia cukru we krwi jest taka sama, to co
bardziej tuczy: węglowodany złożone czy proste? Może po prostu nie ma
> [...]
> energetycznie organizm, to wszystko inne co trudniej się trawi (tłuszcz,
> białka) będą trafiały do "magazynu" na później.

Racja. Dlatego alkohol tuczy. Swoją drogą czy czysta wódka to węglowodany?
Chyba kiedyś obiło mi się o oczy, że w wódce zawartośc BTW jest zero.

> Czy polewanie sałatek warzywnych oliwą z oliwek ma na celu rozpuszczenie w
> tłuszczu witamin z potencjalną konsekwencją tycia?

Sałatki warzywne robi się z węglowodanów o niskim IG, Montignac dopuszcza w
fazie stabilizacji chyba IG około 40 przy tłuszczach, czyli jakaś fasola
może być, ale nie ziemniaki.
Pozdr.
A.

9. Data: 2011-09-12 19:42:49

Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał

> To zobacz teraz suszone daktyle :-)

70?
Ale tam to czuć cukier.

10. Data: 2011-09-13 08:47:49

Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 12 Sep 2011 21:42:49 +0200, ffiona napisał(a):

> Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał

> 70?
> Ale tam to czuć cukier.

110 ! :-)