Jak zmierzyc zawartosc alkoholu w winie?

1. Data: 2003-11-16 19:26:04

Temat: Jak zmierzyc zawartosc alkoholu w winie?
Od: "Piotr ne" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

czy ktoś wie, jak zmierzyć zawartość alkoholu w winie? Nie chodzi mi
o gęstościomierze, bo mierzą one tylko gęstość cieczy, a nie zawartość
alkoholu (a w winie jest jeszcze cukier wpływający na gęstość).

Znalazłem kiedyś taki sposób: odmierzyć znaną objętość wina, zmierzyć
temperaturę i zważyć, zagotować i gotować tak długo, aż odparuje połowa
objętości, uzupełnić wodą do pierwotnej objętości, ochłodzić
do poprzedniej temperatury, zważyć, policzyć różnicę masy (w gramach
na litr) i skorzystać z tabelki:

1 kolumna: różnica masy w gramach przeliczona na litr objętości
2 kolumna: zawartość alkoholu w %
8 5,63
9 6,40
10 7,18
11 7.98
12 8,80
14 10,51
16 12,30
18 14,10
20 16,00
22 18,00

Czy to ma sens?
Może da się to jakoś inaczej zmierzyć? Np. zawartość cukru
(polarymetr?), gęstość i z tego policzyć zawartość alkoholu?
Nie mam laboratorium "chemicznego", ale w razie czego mogę
kilka rzeczy kupić w lokalnym sklepie.

Piotr

--
Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr

1. Data: 2003-11-16 22:31:04

Temat: Re: Jak zmierzyc zawartosc alkoholu w winie?
Od: "Tom" <t...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> o gęstościomierze, bo mierzą one tylko gęstość cieczy, a nie zawartość
> alkoholu (a w winie jest jeszcze cukier wpływający na gęstość).

Najlepiej cukromierzem Balinga. Pomiaru dokonuje się przed nastawem i po
fermentacji.
Zawartość alkoholu oblicza się z wzoru. Cukromierz taki kosztuje ok 10, 14
zł.

--
Pozdrawiam Tom
t...@N...wp.pl

1. Data: 2003-11-16 22:56:01

Od: "Piotr ne" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tom napisał:

> Najlepiej cukromierzem Balinga. Pomiaru dokonuje się przed nastawem
> i po fermentacji. Zawartość alkoholu oblicza się z wzoru. Cukromierz
> taki kosztuje ok 10, 14 zł.

Tak wiem, kupiłem... Ale to mierzy gęstość, a resztę trzeba sobie policzyć
na podstawie kilku pomiarów i ilości dosypywanego cukru. Robiłem
tak rok temu, ale nie mam zaufania do wyniku. Cukier był dosypywany
kilka razy, czasem odlana szklanka wina itp. - trudno to wszystko
dokładnie uwzględnić. Poszczególne pomiary też są obarczone jakimś
błędem i w końcu wychodzi wynik w rodzaju 11% +/- 5%, który
właściwie nic nie mówi.

Może istnieje jakaś sprawdzona chemiczna albo fizyczna metoda
pomiaru zawartości alkoholu? W razie czego niedaleko stąd mam
sklep "Polskie Odczynniki Chemiczne". Widziałem reklamę
profesjonalnego urządzenia do badania piwa. Mierzy zawartość
alkoholu od 0 do 20% z dokładnością 0,1%. Ceny nie podano,
ale sądząc ze zdjęcia może kosztować kilkanaście tysięcy zł...

Piotr

--
Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr

1. Data: 2003-11-17 07:24:25

Od: "Kyllyan" <m...@w...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
zawartość
> alkoholu (a w winie jest jeszcze cukier wpływający na gęstość).

Jedyny dokładny sposób, to przedestylować niewielką ilość wina i
zmierzyć alkoholometrem

--
Sławomir J Marusiński
Agent Ubezpieczeniowy

1. Data: 2003-11-17 08:24:11

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jedyny dokładny sposób, to przedestylować niewielką ilość wina i
> zmierzyć alkoholometrem
=======
Można też wypić jedną butelkę i sprawdzić objawy. Ktoś. kto systematycznie
wypija 1 butelkę wina od razu będzie wiedział jako ono miało moc :-}

waldek
=======

najbardziej kaprysne potrawy
Cinamon rolls - ktos potrafi?