KONFITURA EKSKLUZYWNA

1. Data: 2009-11-28 04:38:46

Temat: KONFITURA EKSKLUZYWNA
Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Masz małą wiedzę - jasne, że nie każdy ma dostęp do wszystkiego, dlatego wiele
towarów, rzeczy, itd jest ekskluzywnych. Róże zbierałem przed laty nad Kanałem
Żerańskim, skończyło się, gdy wyrosło tam osiedle. Rozpuściłem w okresie Czarnobyla
plotę o szczególnym nagromadzeniu się substancji radioaktywnych w róży, przez dwa
lata skutkowało... Od tamtego czasu Maruda uzbiera to tu to tam trochę płatków,
trochę owoców.
Te ostatnie zbieramy z czego się da - najczęściej z szypszyny. Nawet nalewkę
miałem z owoców róży uzbieranych w zeszłym roku. W tym musi mi wystarczyc dereń i
pigwowiec.
Dla Paulin zostaje wypad za miasto w rozpoznane miejsca, najlepiej rowerowo i tam
zbieractwo. Trzeba oczywiście wiedzieć co, kiedy i jak zbierać i najważniejsze jak
przerabiać. Miałem trochę szczęścia, że tutaj teren był naturalny do pewnego czasu, w
związku z tym w obrębie działki zbieraliśmy wiele ziół i suszyliśmy - do picia,
kąpieli, na przyprawy czy na lekarstwo. Nie było chrzanu - posadziłem przed laty (30
lat temu), korzystałem aż do tej jesieni. Kradzono mi najpiękniejsze - sąsiedzi zza
ściany. Działka okazała się za mała, z różnych powodów, ale dostarczała mi przez lata
warzyw - najświeższych, owoców i roślin zielnych np. mięty. Pomiędzy moją miętą, a tą
ze sklepu lub apteki jest znaczny rozziew. To samo dotyczny np. kopru czy kminku.
A różę zbiera się w sezonie, teraz za późno. Gdy kwitnie trzeba sobie założyć
grubsze ubranie lub skórzane (stare) - to kolczasta roślina jest i jeżeli jesteś
praworęczna lewą ręką zbierasz płatki danego kwiatu, odrywasz i nożyczkami trzymanymi
w prawej ręce obcinasz białe końce płatków - sa gorzkie. Płatki wrzucasz do koszyka,
jak najmniej pomięte, folie odradzam, chyba, że po godzinie będziesz w domu i
przerobisz. Do nożyczek najlepiej przymocować sznurek, który zabezpieczy je przed
uronieniem w środek krzewu - czasem lepiej kupić następne, niż wyjąć z takiej gęstwy
kolców. Taki sznurek zawiązujesz na nadgarstku prawej ręki. Gdy zrobisz to dobrze
będziesz mogła odginać pędy róży, aby dostać się do innych.
Praca zbieracza pozwala na filozofowanie w trakcie. :-)))))
Płatki omywasz strumieniem wody na cedzaku, z kurzu i owadów - dlatego dobry jest
cedzak o większych lub szczelinowych otworach. Osączasz i otrzepujesz z wody, dajesz
do makutry, nasypujesz cukru - kryształu i pałką lub jak inni nazywają wałkiem
ucierasz na papkę. Dodajesz kwasku cytrynowego - kolor z fioletowo - sinego zmienia
się na piękną różaną czerwień. Konfiturę dajesz do słoików - na krótkie przechowanie
wystarczy je zakręcić i wstawić na dolna półkę zmywarki - taka jest najlepsza. Na
długie lepiej zapasteryzować - jest zbyt cenna aby stracić choćby słoiczek.
Oczywiście można sprowadzić konfitury z krajów gdzie róże uprawia się na dużą
skalę (niestety z chemią) - Bałkany, Turcja. Tam różę hoduje się dla olejku różanego
- ataru - droższego od złota...

2. Data: 2009-11-28 08:36:33

Temat: Re: KONFITURA EKSKLUZYWNA
Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Prawusek" <p...@i...pl> wrote in message

Konfitury - ciąg dalszy.

Najlepsze są konfitury z kwiatów pełnych róży pomarszczonej (rosa
rugosa), najszybciej się zbiera płatki i krzaki nie zajmują dużo miejsca w
ogrodzie. Owoce z róży wielkoowocowej.
Owoce te kroi się na połówki lub nawet ćwiartki i ostrym końcem noża
usuwa się nasiona oraz włoski. Dobrze jest mieć na ręce rekawiczki i gdyż
włoski owe wbijaja się w skórę i są niezmiernie dokuczliwe przez parę dni po
tej pracy, zwłaszcza pomiędzy palcami. :-)))))))
Mając w ten sposób oczyszczone owoce można zasypać cukrem i takie
używać, ale można też przerabiać zalewając syropem. Z owoców można zrobić
fantastyczne wino lub nalewkę. Ja dodawałem osobno przefermentowane wino z
czarnego bzu (sambukus nigra). Smak gotowe miało jeszcze lepszy. I było
lecznicze. Podobnie jak nalewka z owoców róży czy głogów - na nerki i serce.

3. Data: 2009-12-05 16:36:01

Od: Prawusek <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Prawusek wrote:

> dajesz do słoików - na krótkie przechowanie wystarczy je zakręcić i
> wstawić na dolna półkę zmywarki

Oczywiście chłodziarki - przepraszam

KartoffelnSalat
KartoffelnSalat