Kiedy pojawiają się pierwsze wspomnienia?

1. Data: 2009-03-26 12:27:55

Temat: Kiedy pojawiają się pierwsze wspomnienia?
Od: chairon <c...@i...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Do zadania pytania postawionego w temacie zainspirował mnie film
http://www.youtube.com/watch?v=rHaBkZjg3f8&feature=r
elated

Między 2:20, a 2:54 jeden z dzieciaków mówi o swoich wspomnieniach z
własnego porodu. No oczywiście nie traktuję tego poważnie, ale zastanawiam
się jak daleko może sięgać nasza pamięć. Czy można przykładowo pamiętać
rzeczy, które wydarzyły się w naszym życiu kiedy mieliśmy np. 2 lata? No i
jeszcze pozostaje kwestia szczegółowości tych wspomnień - jak dokładne mogą
one być? Rozumiem, że w przypadku jakichś traumatycznych przeżyć pewnie
można pamiętać zdarzenia, które wydarzyły się w bardzo wczesnym
dzieciństwie, ale przeciętna osoba chyba nie może zbyt dokładnie pamiętać
zdarzeń z okresu kiedy miała ona np. 2 lata, a przynajmniej wspomnienia te
byłby moim zdaniem bardzo mgliste. Szukałem w necie, ale nie mogę znaleźć
żadnego artykułu na ten temat. Mógłby ktoś z Państwa przybliżyć te kwestie?

chairon

2. Data: 2009-03-29 10:50:52

Temat: Re: Kiedy pojawiają się pierwsze wspomnienia?
Od: "yapann" <y...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "chairon" <c...@i...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> byłby moim zdaniem bardzo mgliste. Szukałem w necie, ale nie mogę znaleźć
> żadnego artykułu na ten temat. Mógłby ktoś z Państwa przybliżyć te

ja pamiętam wspomnienie z jazdy wózkiem dla niemowląt - leżałam na brzuchu
przodem do jazdy i zjeżdżaliśmy w dużego krawężnika. Pamiętam też, kto
prowadził wózek oraz jakiego był koloru (niebieskie kwiatki - tego nikt nie
pamieęta więc ani nie potrwierdza, ani nie dementuje (jednak tymsamym tego
nie mogłam wiedzieć ani ze zdjęć ani od rodziców)).
po drugie, nie tylko trauma ale i radość utrwala zdarzenia w naszej głowie.
po trzecie, co masz na myśli pamiętać? aby pamiętać i zrelacjonować,
trzebaby pierw rozumieć (=interpretować) w chwili pamiętania - w przeciwnym
razie nie wiesz, co pamiętasz, ale twoja głowa pmięta. Pamiętamy od chwili
kiedy nasze zmysły pozwalają to odebrać bodziec oraz mają do czego przekazać
(dostatecznie rozwinięty mózg i ośrodki pamięci). Nasza głowa pamiąta
bujanie się w brzuchu, może pamiętać szum odkurzacza z czasu płodowego, może
też i pamiętać sonatę Bacha (o ile on sonaty pisał :p). Rzeczy niepowtarzane
nie przechodzą do pamięci długotrwałej czy tez ulegają zamazywaniu, inne
mogą sięgać w dowolnie daleką chwilę naszego istnienia.

3. Data: 2009-03-29 23:02:48

Od: "p47" <p...@b...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "yapann" <y...@o...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "chairon" <c...@i...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

elated

> ja pamiętam wspomnienie z jazdy wózkiem dla niemowląt

(...)

Słabo!! -Niektórzy to pamietają równie wyraziście swoje wspomnienia z
poprzednich wcieleń, np. jako nałoznicy wielkiego wezyra w starożytnym
Egipcie..

;-))

p47

4. Data: 2009-03-30 11:54:09

Od: chairon <c...@i...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

yapann pisze:

> ja pamiętam wspomnienie z jazdy wózkiem dla niemowląt

Pogratulować!
Ja niestety tak daleko pamięcią nie sięgam. Mam jakieś mgliste wspomnienia,
ale najwcześniejsze jak sądzę z okresu jak miałem ok. 3 lata. Skoro - jak
piszesz - aby pamiętać trzeba umieć interpretować, to pamiętanie własnego
porodu jest chyba niemożliwe. Już choćby z tego względu, że nie możliwe jest
by rozumieć / wiedzieć czym dane wspomnienie jest. Poprzez pamiętanie miałem
na myśli możliwość wydobycia tegoż wspomnienia. Pomijam rzeczy, które być
może w pamięci gdzieś siedzą, ale ich wydobycie - "świadome pamiętanie" jest
niemożliwe.

chairon

5. Data: 2009-03-31 19:34:34

Od: "yapann" <y...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> piszesz - aby pamiętać trzeba umieć interpretować, to pamiętanie własnego
> porodu jest chyba niemożliwe.
możesz pamiętać jako jakiś zestaw bodźców; albo bardzo wybiórczo - np.
dźwięk czy inne cosie - nie wiemy w jakim zakresie to zachodzi, ale jest
całłkiem możliwe 'technicznie'

> na myśli możliwość wydobycia tegoż wspomnienia.
do tego by trzeba interpretować
jak weźmiesz dżownicę na karuzelę, to ona też nie wie po ile były bilety
ale ona bodźce odbierze
jeśli u noworodka mózg (i pamięć) jest już całkiem git, ale pojmowanie
świata jest jeszcze dalece w powijakach, to - ..sam(a) sobie odpowiedz.

> może w pamięci gdzieś siedzą, ale ich wydobycie - "świadome pamiętanie"
> jest niemożliwe.
w tym znaczeniu, że nie da się zbytnio nadać poznania wtecznie (pewnie się
da 'a teraz wiem, co widziałem' ale w baaardzo zakresie ogrniczonym -

Jak sie uczysz czegoś a nie masz podstaw, to też g* z tego wyniesiesz -
nawet jesli podstawy poznasz postfaktum. - to taka dalsza analogia, do
samego mechanizmu następstw.

ps:
Faktem jest, że takie niezinterpretowane wspomnienia wpływają na lubienie
/nielubienie, dobre samopoczucie bądź lęk z 'irracjonalnego' powodu - ja
tylko ciągle nie wiem, skąd człowiek ma tyle lęku przed pająkami! :D - może
to lekarz położnik (albo ekipa położna) dla noworodzonego wygląda jak pająk
:D - he żartuję, (chyba) - ale genezy tego strachu nie mogę odkryć. :>

zespół jelita drażliwego
Komputerowe badanie kręgosłupa
Zapalenie gruczolu krokowego
Badanie OCT
Witaminy - pastylki rozpuszczalne typu 'plussz'