Kręgosłup - pochodzenie chorób i dolegliwości

1. Data: 2006-12-14 09:24:35

Temat: Kręgosłup - pochodzenie chorób i dolegliwości
Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo często zaglądają na tę grupę ludzie mający schorzenia lub
dolegliwości związane z kręgosłupem. W poniższym artykule znajdą praktyczne
porady skąd mogły wziąść się ich przypadłości bólowe.
Pozdrawiam Jurek M.

BÓLE KRZYŻA - CZY TO TYLKO KONSEKWENCJA PIONIZACJI I
SIEDZĄCEGO TRYBU ŻYCIA

Kręgosłup człowieka w procesie ewolucji nie przystosował się całkowicie do
procesu pionizacji. Widać to wy­raźnie w postaci dwóch odcinków szczególnie
podatnych na typowo mechaniczne uszkodzenia, mowa tu o od­cinku szyjnym oraz
lędźwiowym. W tych miejscach nader często dochodzi do zaburzeń kostnienia,
dyskopatii, ucisków na korzonki nerwowe bądź nawet na sam rdzeń kręgowy.
Jest to z kolei przyczyna powszechnie wystę­pujących w naszej populacji
dolegliwości określanych mianem bólów grzbietu bądź bólów korzonkowych.

Budowa kręgosłupa
Kręgosłup człowieka zbudowany jest z 33-34 kręgów, kości płaskich ułożonych
jedna na drugiej, połączonych licznymi więzadłami oraz wzmocnionymi licznymi
pasmami mięśni. Ten elastyczny słup, będący podporą dla głowy, tułowia i
kończyn wykazuje kilka fizjologicznych krzywizn. Krzywizny fizjologiczne to
naturalne wy­gięcia sieci kręgów - do przodu (zwane lordozami) lub też - do
tyłu (zwane kyfozami). Kręgosłup nasz nie powinien absolutnie posiadać
skrzywień bocznych. Wszelkie boczne skrzywienia kręgosłupa wywodzące się z
rozwoju płodowego bądź będące konsekwencją nieprawidłowego wzrastania w
dzieciństwie to wyraźne pato­logie zwane - skoliozami. Wymagają one
intensywnej rehabilitacji a nawet leczenia operacyjnego.

Mechanizmy bólów korzonkowych
Kręgosłup ludzki zbudowany jest z umownie przyjętych - 5 odcinków.

Odcinek szyjmy - najbardziej delikatny, zbudowany z 7 niewielkich kręgów
jest najbardziej wrażliwy na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne
ostre (urazy) jak też na uszkodzenia wynikające z przewlekłego działania
różnych sił i napięć, nawet stresowego napięcia mięśni szyi i barków. Ze
względu na jego delikatną budowę a jednocześnie dużą liczbę nerwów, naczyń
żylnych i tętniczych jak również innych ważnych anato­micznie elementów
jakiekolwiek zaburzenia i uciski w jego otoczeniu szybko przenoszą się na
konkretny ze­spół bólowy szyi. Powodują dolegliwości bólowe głowy
(wynikające z ograniczenia napływu krwi) drętwienia kończyn górnych
(wynikające z mechanicznego ucisku na korzonki nerwowe splotów barkowych)
czy też inne przewlekłe dolegliwości określane często mianem neurastenii.

Odcinek piersiowy - masywnie zamykany szkieletem klatki piersiowej. Jest
odcinkiem wyjątkowo stabilnym gdyż obręcz klatki piersiowej stanowi
znakomite wzmocnienie, a także odciążenie mechaniczne. Stąd uszko­dzenia
tego odcinka zdarzają się rzadziej i wymagają szczególnie dużych czynników
uszkadzających. Odcinek piersiowy zbudowany jest z 12 średniej wielkości
kręgów. Jego ruchomość z racji tworzenia klatki piersiowej również jest
bardzo ograniczona.

Odcinek lędźwiowy - zbudowany z najbardziej masywnych 5 kręgów. Narażony za
to największymi obciąże­niami ze wszystkich odcinków naszego kręgosłupa.
Nacisk na ułożone pomiędzy kręgami swoiste poduszki amortyzacyjne (zwane
krążkami międzykręgowymi albo po prostu - dyskami) nawet w pozycji leżącej
wynosi ok. 25 kg/cm2. Wystarczy jednak wstać aby w pozycji stojącej nacisk
wyniósł 100 kg/cm2, a w trakcie podno­szenia ciężaru bądź skoku nawet
powyżej 150 kg/cm2. Biorąc pod uwagę powyższe parametry jest to bardzo
wrażliwy odcinek. Nawet jego masywność nie wystarcza. Otyłość, nadwaga,
siedzący tryb życia, nieodpowied­nia technika dźwigania ciężarów i wiele,
wiele innych, wynikających z cywilizacji niekorzystnych nawyków działa
najbardziej niszcząco właśnie na ten odcinek.
Dochodzi tutaj do naderwania włóknistego pierścienia amortyzatora
międzykręgowego (krążka) i przemiesz­czania jego amortyzującego wnętrza
(jądra miażdżystego) do przestrzeni kanału kręgowego utworzonego aby chronić
rdzeń kręgowy oraz odchodzące od niego korzonki nerwowe. Mamy tutaj
klasyczny mechanizm dys­kopatii ostrej (zwanej potocznie "dyskiem",
ischiasem, rwą kulszową, bólami krzyża itp.) niezależnie od ob­razu,
zaawansowania zmian czy objawów klinicznych we wszystkich tych schorzeniach
mamy podobna przy­czynę dolegliwości- uszkodzenie statyki i dynamiki
kręgosłupa, zwyrodnienie (mechaniczne uszkodzenie) krę­gów i krążków
międzykręgowych, a w niedalekiej konsekwencji ucisk korzonków nerwowych
wychodzących z danego odcinka kręgosłupa, a następnie ostry zespół bólowy.

Odcinek krzyżowy - zbudowany z 5 kręgów krzyżowych zrośniętych w jedną,
potężną kość. Kość krzyżowa posiada bezpośrednie połączenie z masywnymi
kośćmi miednicy, tworzy wraz z nimi obręcz kostną miednicy. Odcinek krzyżowy
z racji swej anatomii podlega jedynie bardzo ograniczonym ruchom.
Odcinek guziczny - resztkowy, zbudowany z 4-5 malutkich, zanikowych
kosteczek, które trudno nazwać krę­gami. Nie zawiera już istotnych korzeni
nerwoych, natomiast posiada bardzo unerwioną powierzchnię zewnętr­zną stąd
wszelkie urazy mechaniczne tej okolicy mogą dawać w konsekwencji głębokie i
znacznie nasilone zespoły bólowe.

Jak chronić się przed bólami krzyża?
Co jest szczególnie ważne w profilaktyce i zapobieganiu dolegliwościom
korzonkowym - jak wynika z powyż­szych rozważań najważniejszą rzeczą jest
przede wszystkim unikanie typowych, mechanicznych uszkodzeń aparatu
kościo-więzadłowego kręgów. Absolutnie należy pilnować aby z wiekiem
ograniczyć powstawanie nowych, trudnych do zrzucenia kilogramów. Każdy
"przypadek" podnoszenia znacznego ciężaru należy prze­prowadzić z pozycji
kucznej, a nie nachylając się bezpośrednio nad ciężarem.

Jak postąpić w momencie wystąpienia choroby?
Reasumując wyróżniamy 3 grupy zaburzeń funkcjonowania aparatu
kostno-ścięgnisto-nerwowego kręgosłupa:
1. Jak każda konstrukcja mechaniczna posiada określoną wytrzymałość i z
wiekiem zużywa się stopniowo (zwyrodnienie, osteoporoza).
2. Postępujący proces starzenia się tkanek doprowadza do osłabienia
struktury krążków między kręgowych, stąd łatwo dochodzi do jej uszkodzenia
mechanicznego a nawet do przemieszczenia się między kręgami. Zja­wisko takie
(kręgozmyk) wiąże się bardzo silnymi dolegliwościami bólowymi bezpośredni
ucisk korzonków, a nawet całego rdzenia kręgowego.
3. Bóle krzyża wynikać mogą również z typowego procesu zapalnego
obejmującego korzonki i inne elementy nerwowe związane z rdzeniem kręgowym.
Klasycznym przykładem jest tutaj rwa kulszowa - wybitnie nasilony zespół
bólowy, obejmujący nie tylko okolicę kości krzyżowej, pośladków, a nawet
promieniujący do całej koń­czyny dolnej. Na zakończenie wypada przypomnieć
iż największe powodzenie, oraz największą realną sku­teczność w walce z
bólami krzyża prym należy przyznać wszelkim działaniom fizjoterapeutycznym
(terapia manualna, prądy selektywne, laser, magnoterapia itp.) Leki typowo
farmaceutyczne (nie steroidowe preparaty przeciwzapalne) pomagają jedynie
częściowo i niestety większość z nich znacząco uszkadza śluzówkę żołądka
doprowadzając nawet do aktywnej niszy wrzodowej.

Dr n. Med. Kazimierz Komarski

chirurg, biochemik

2. Data: 2006-12-14 11:49:05

Temat: Re: Kręgosłup - pochodzenie chorób i dolegliwości
Od: "Dr.Endriu" <n...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Artykuł jak najbardziej trafny....aczkolwiek nie odpowiada na pytanie w nim
zawarte...

>Jak postąpić w momencie wystąpienia choroby?

Niestety dieta "Optymalna" nie wystarczy...., bo kłopoty z kręgosłupem
maga mieć również osoby szczupłe...(ja jestem tego najlepszym przykładem),
albo superszczupłe (np. anorektycy).

Chodzi o to ażeby spojrzeć w głab swojego organizmu.

Organizm to jedna całość z kręgosłupem, nerkami, wątrobą, jaelitami,
głową, i czasami może być tak
że dyskopatia może być spowodowana nie tylko złą postawą przy komputerze,
ale równloegle występujacym "niedożywieniem" kręgosłupa...- efektem złej
pracy jelit....

Oczywiście najgorszą katastrofą jest połykanie tabletek przeciwbólowych.
Nie dość że znieczulasz prawidłowe bodźce bólowe organizmu, to ruinujesz
wnętrzności...

Dr.Endriu
nmp1(małpa)interia.pl
http://nmp1.w.interia.pl

3. Data: 2006-12-14 12:56:10

Od: k...@g...com szukaj wiadomości tego autora

j...@n...pl napisał(a):
> [...]
> dolegliwości związane z kręgosłupem. W poniższym artykule znajdą praktyczne
> porady skąd mogły wziąść się ich przypadłości bólowe.
ej niszy wrzodowej.

> Dr n. Med. Kazimierz Komarski
>
> chirurg, biochemik

Artykuł jest prawdopopodobnie stary i być może dlatego mylący.
Niepotrzebnie skupia się na procesie zwyrodnieniowym nie wspominająć
nawet o tzw zaburzeniach czynnościowych. IMHO nie jest wart lektury.

4. Data: 2006-12-14 13:34:46

Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

ps.com...

Artykuł jest prawdopopodobnie stary i być może dlatego mylący.
Niepotrzebnie skupia się na procesie zwyrodnieniowym nie wspominająć
nawet o tzw zaburzeniach czynnościowych. IMHO nie jest wart lektury.

W listopadzie b. roku zredagowany, a opublikowany w grudniu. Organizm, to
nie starzejący się komputer co pół roku... To normalne, że zawsze odezwie
się malkontent...:)))
Pozdrawiam Jurek M.

5. Data: 2006-12-14 16:04:45

Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dr.Endriu" <n...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
>
> Niestety dieta "Optymalna" nie wystarczy...., bo kłopoty z kręgosłupem
> maga mieć również osoby szczupłe...(ja jestem tego najlepszym przykładem),

Nie pisz czy pomaga czy nie, bo nie możesz tego wiedzieć.
Od 20 roku zycia poważnie chorowałem na zwyrodnienie kręgosłupa. Częste
postrzały i nerwobóle promieniujące od serca do jednego i drugiego ramienia.
Miałem problemy z odwracaniem głowy. Szczególnie było trudno prowadzić
samochód gdy musiałem obracać się w lewo lub w prawo całym tułowiem, bo
inaczej nie mogłem. Od czasu zmiany tradycyjnej diety na optymalną,
zapomniałem o istnieniu kręgosłupa. Ciągle trenuję zawodniczo tenes stołowy,
nie muszę Ci chyba pisać jaka w tej dyscyplinie potrzebna szybkość
isprawność ruchowa kręgosłupa i całego ciała.
Znam setki osób na diecie optymalnej, które swoje obecne zdrowie
zawdzięczają tylko i wyłącznie zmianie sposobu żywienia.
Zgadzam się tylko, że trudno nakłonić anorektyków na jakąkolwiek dietę,
ponieważ ta choroba polega właśnie na niejedzeniu.

> [...]
> ale równloegle występujacym "niedożywieniem" kręgosłupa...- efektem złej

Dieta optymalna już z samej swojej nazwy wiele podpowiada, że musi
"rozumieć" potrzeby całego organizmu, zresztą z tą myślą została "stworzona"
proporcja DO.
Pozdrawiam Jurek M.

6. Data: 2006-12-14 16:15:07

Od: "ryou.ko" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

j...@n...pl napisał(a):

[ciach bzdury]

A już było tak spokojnie jak tego trolla nie było:P

Aha, mówi się "zawodowo", nie "zawodniczo" :>

pzdr.
R*

7. Data: 2006-12-14 16:19:16

Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ryou.ko" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
> j...@n...pl napisał(a):
>
> [ciach bzdury]
>
> A już było tak spokojnie jak tego trolla nie było:P
>
> Aha, mówi się "zawodowo", nie "zawodniczo" :>

Jak nie masz do czego się przyczepiać, to przyczepiasz się do stylistyki...
Ale już tak mają pieniacze, ludzie z obsesją... Nie wiem czy dieta optymalna
pomaga... Trzeba to sprawdzić...:)))
Pozdrawiam Jurek M.

8. Data: 2006-12-14 17:07:00

Od: "ryou.ko" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

j...@n...pl napisał(a):

> Jak nie masz do czego się przyczepiać, to przyczepiasz się do stylistyki...
> Ale już tak mają pieniacze, ludzie z obsesją... Nie wiem czy dieta optymalna
> pomaga... Trzeba to sprawdzić...:)))

Na Twoim przykładzie widać, że przede wszystkim ogłupia;p Dzięki, postoję;)

pzdr.
R*

9. Data: 2006-12-14 18:04:03

Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na Twoim przykładzie widać, że przede wszystkim ogłupia;p Dzięki,
> postoję;)

Marek Bieniek jest również przeciwnikiem diety optymalnej, ale trzyma pewną
klasę ludzi na poziomie...
Pozdrawiam Jurek M.

10. Data: 2006-12-14 18:16:27

Od: "ryou.ko" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

j...@n...pl napisał(a):

> Marek Bieniek jest również przeciwnikiem diety optymalnej, ale trzyma pewną
> klasę ludzi na poziomie...
> Pozdrawiam Jurek M.

Przymykając oko na błędy stylistyczne? Bo przecież nie na ten
pseudonaukowy bełkot;)

pzdr.
R*

Pomocy - Dobry Ortopeda w Białymstoku
jakie ćwiczenia na wzmocnienie pleców/kręgosłupa - a jakie zabronione?
Grzybice
liszaje - czym wyleczyć?
Wstrząśnienie mózgu, mdłości - jak długo?