Lękowa wizja swiata i jak jej nie ulec

1. Data: 2006-08-19 10:38:44

Temat: Lękowa wizja swiata i jak jej nie ulec
Od: d...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Mam w bliskim otoczeniu osobę a nawet dwie , które sieją ciągle schizę
strachu.Jak sie przed tym bronic.Mmam czasem warzenie ze tym samym usuwaja a
raczej zrzucają na innych swój lęk i napięcie.Poczatkowo nie ulegasz , potem
zaczynasz ulegac i starasz sie bronić ale nieprzykjemne uczucie jest.Jak z tym
walczyć - jak wybić z toru "wiecznego przerzucania" te osoby.Dodam ,że jest to
zwiazek siny bo rodzinny - w prostej linii rodzic dziecko.Więc tym bardziej
trudno się zdystansować.Dzięki.

2. Data: 2006-08-19 12:52:35

Temat: Re: Lękowa wizja swiata i jak jej nie ulec
Od: Immon <"po_kropce_i_bez cyfr.immon999priv"@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 19 Aug 2006 12:38:44 +0200, d...@o...pl napisał(a):

> [...]
> strachu.Jak sie przed tym bronic.Mmam czasem warzenie ze tym samym usuwaja a
> raczej zrzucają na innych swój lęk i napięcie.

Wyjaśnię to z punktu widzenia psychologii ewolucyjnej, ale ostrzegam, że
snuję tu własną "teorię", więc niech mnie poprawi jakiś ekspert :)
Członek stada informuje innych osobników o zagrożeniu - następuje
mobilizacja całego stada, dzięki której udaje się np. odeprzeć atak
drapieżnika, innego plemienia itp. Ceną tej mobilizacji jest stres i
energia wydatkowana na wzmożoną czujność, ale bilans zysków i strat jest
dodatni. Cechy czujności i lękliwości są promowane w kolejnych pokoleniach
- inaczej stado mogłoby nie przetrwać. Oczywiście nieuzasadniona lękliwość
i częste okresy mobilizacji spowodowałaby przemęczenie psychofizyczne,
mogłaby osłabić percepcję i spowodować niezauważenie sygnałów prawdziwego
zagrożenia, a w rezultacie doprowadzić do tragedii. A zatem promowane będą
geny osobników _umiarkowanie_ czujnych i lękliwych.

> [...]
> walczyć - jak wybić z toru "wiecznego przerzucania" te osoby.Dodam ,że jest to
> zwiazek siny bo rodzinny - w prostej linii rodzic dziecko.

Cóż zatem ma począć osobnik umiarkowanie czujny z przesadnie czujnym?
Wydalenie ze stada nie wchodzi w grę bo jest to rodzić, który dba o własne
geny w naszych ciałach, więc skoro mamy zagwarantowany jego "altruizm" to
szkoda by było ;) Zawsze jednak można się wyprowadzić jeśli sami jesteśmy
już samodzielni i mamy dokąd.

Najprościej jest go uspokoić, wytłumaczyć, że przesadza - można namówić na
herbatkę z melisy itp. :) Można też dać mu (początkowo delikatnie) do
zrozumienia, że nie chcemy już tego więcej słuchać. Jeśli i to niepomoże to
proponuję przeprowadzić poważną rozmowę, do której warto się przygotować i
wcześniej dobrać argumenty. Pozostaje jeszcze wizyta u "specjalisty" lub
modlitwa - w końcu panom posłom udało się wymodlić deszcz ;)

--
Immon

3. Data: 2006-08-19 13:04:39

Od: es_ <es_uomikim@ALA_MA_KOTA.pl> szukaj wiadomości tego autora

d...@o...pl wrote:
> Witam,
> Mam w bliskim otoczeniu osobę a nawet dwie , które sieją ciągle schizę

Osobę _a nawet dwie_, które sieją _schizę_, mógłbyś powiedzieć nam coś
więcej o tym? ; D

A tak na poważnie: dokładniej opisz o co chodzi, bo trochę za ogólnie
piszesz.

--
"Przyjacielu, lepiej nas dobrze wypieprz zamiast prawić nam kazania.
Nawrócić nas nie zdołasz..." Marquis Donatien Alphonse François de Sade

4. Data: 2006-08-19 13:27:45

Od: d...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> Osobę _a nawet dwie_, które sieją _schizę_, mógłbyś powiedzieć nam coś
> więcej o tym? ; D
matka, druga osoba jest mniej wazna

> A tak na poważnie: dokładniej opisz o co chodzi, bo trochę za ogólnie
> piszesz.
matka- wg mnie schizofreniczne podejscie do swiata choc chora nie jest, ja -
schizofrenia kontrolowana ;D (czyli z podatnością ale bez lękowego nastawiania
a wręcz odwrotnie).Wpływ jest taki, ze jestem ciagle zestresowana co mi
przeszkadza w realizacji moich wielkich czasem ryzykownych planow ;D

5. Data: 2006-08-19 13:33:35

Od: d...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Wpływ jest taki, ze jestem ciagle zestresowana co mi
przeszkadza w realizacji moich wielkich czasem ryzykownych planow ;D
....których podejmowanie samo w sobie jest stresujące.Czyli zamiast wsparcia
otrzymuje ciagle blokady i wstrzymywanie- potrzebny byłby jak sadze ojciec ale
juz "nie posiadam".

6. Data: 2006-08-19 13:40:41

Od: d...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

...a mowiąc dosadniej zastanawiam sie czy w jakims stopniu nie dotyczy mnie juz
częsciowy paraliż

a kto nie jara?
Analiza ryzyka
Paranoja: problem grupowych politykerow, pewnego radia i rzadzacej koalicji
konflikt w małżeństwie - jak pomóc?
Jak uszczesliwic ubezwlasnowolniona dziewczyne