Mam ogrod !!!

1. Data: 2006-10-14 17:32:20

Temat: Mam ogrod !!!
Od: Kot <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

A konkretnie to zaczne miec na poczatku listopada, troche pozno jak na prace
ogrodnicze, ale ten ogrod znajduje sie we Francji, klimat tu lagodny, wiec
jeszcze zdaze cos zrobic. A konkretnie chcialabym zaczac od przygotowania
warzywniko - owocnika, czyli posadzic truskawki, maliny, jezyny, a takze
jako zywoplot (warzywnik bedzie przylegal do plotu) roze pomarszczona,
aronie i borowke amerykanska. Niestety raczej nie posadze winorosli, ze
wzgledu na dosc wysokie wody gruntowe (okolo metra, moze ciut wiecej).

No i tu zaczynaja sie pytania, za odpowiedzi z gory bardzo serdecznie
dziekuje:
1. W jakim rozstawie sadzi sie truskawki i jak dlugo moga one rosnac w tym
samym miejscu, a pozniej kiedy bedzie je mozna znow na to miejsce posadzic?
Chcialabym uzyc czarnej folii do ochrony gleby - czy te folie trzeba bedzie
co jakis czas sciagac, a jesli tak, to kiedy i jak w razie czego zalozyc
druga? A moze lepsza bylaby sloma, ktora nie mam pojecia gdzie zdobyc?

2. Czy moze jednak moglabym posadzic winorosl? Jak powinnam przygotowac
glebe, zwazywszy na to, ze jest dosc gliniasta, zyzna, lekko kwasna?

Na razie tyle, bede pytac dalej, jak tylko wystapia problemy tudziez
watpliwosci ;) Dziekuje strasznie mocno !!!

--
Kot

2. Data: 2006-10-14 18:46:04

Temat: Re: Mam ogrod !!!
Od: Beata Mateuszczyk <b...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kot wrote:

> [...]
> aronie i borowke amerykanska. Niestety raczej nie posadze winorosli, ze
> wzgledu na dosc wysokie wody gruntowe (okolo metra, moze ciut wiecej).

Trudno jest doradzać ze względu na spore różnice klimatyczne.

> [...]
> co jakis czas sciagac, a jesli tak, to kiedy i jak w razie czego zalozyc
> druga? A moze lepsza bylaby sloma, ktora nie mam pojecia gdzie zdobyc?

W Polsce najlepszy termin sadzenia truskawek to sierpień. Wtedy uzyskuję
się najwyzszy plon w następnym roku.
O ile mnie pamięć nie myli to poradniki zalecają uprawę truskawek w
jednym miejscu maksymalnie przez 4 lata. Od folii będzie lepsza słoma
lub agrowłóknina.

Pozdrawiam
Bea

3. Data: 2006-10-14 18:53:23

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Kot" <t...@g...pl> napisal w wiadomosci
> A konkretnie to zaczne miec na poczatku listopada, troche pozno jak na
prace
> ogrodnicze, ale ten ogrod znajduje sie we Francji, klimat tu lagodny,
[ciach]

> [...]
posadzic?
A moze lepsza bylaby sloma, ktora nie mam pojecia gdzie zdobyc?

Mysle, ze dobrze byloby poszukac jakiegos francuskiego forum/grupy
dyskusyjnej. I ze wzgledu na klimat, i ze wzgledu na specyfike rynku -
odmiany! Niewiele Ci pomoze haslo, ze sloma u chlopa X we wsi Y na
Lubelszczyznie :(, a truskawki np. Ananasowa z Grójca:(

Pozdrawiam, Basia.

P.S. Zdaje sie, ze winorosli róznice klimatyczne dotycza jeszcze
bardziej:-)))))

4. Data: 2006-10-14 19:06:01

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Basia Kulesz" <b...@i...pl> napisal w wiadomosci

> P.S. Zdaje sie, ze winorosli róznice klimatyczne dotycza jeszcze
> bardziej:-)))))

Ty jednak o winoroslach wiesz wszystko :-)))
Janusz
PS
Winorosl we Francji jest zdaje sie dosc popularna roslina. Spytalbym wiec
sasiadów jak i co oni uprawiaja. Ja bym sadzil :-)))))
J.

5. Data: 2006-10-14 19:19:42

Od: "_hehehe" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Beata Mateuszczyk" <b...@p...gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:egrb9b$kra$1@inews.gazeta.pl...
> Kot wrote:

> W Polsce najlepszy termin sadzenia truskawek to sierpień. Wtedy uzyskuję
> się najwyzszy plon w następnym roku.
:)
oczywiscie
ze jakkolwiek sierpien to najlepsza pora bo zdaza sie najlepiej ukorzenic na
nowym miejscu
ale praktycznie mozna sadzic/przesadzac gdy tylko idzie wykopac dolek
:)
> O ile mnie pamięć nie myli to poradniki zalecają uprawę truskawek w
> jednym miejscu maksymalnie przez 4 lata.
:)
optymalnie jest 3 lata
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
smal

6. Data: 2006-10-14 19:29:52

Od: Udziadeksu?@wro.vectranet.pl szukaj wiadomości tego autora

Kot wrote:
> [...]
> trzeba bedzie co jakis czas sciagac, a jesli tak, to kiedy i jak w razie
> czego zalozyc druga? A moze lepsza bylaby sloma, ktora nie mam pojecia
Od 20 lat uprawiam truskawki na czarnej folii.
Folia powinna być gruba i odporna na słońce, niskie i wysokie temperatury.
Folia "ogrodnicza" u mnie nie zdała egzaminu. Świetnie natomiast sprawowała
się folia budowlana i taką od lat używam. Przeżywa 3-4 przenoszenia. Czyli
od 6 do 9 lat.
Truskawki sadzę w rozstawie 40 x 20 cm. Rzędy w kierunku północ-południe.
Przed ułożeniem folii ziemia powinna być dokładnie wypoziomowana i udeptana.
Należy wybrać kamyki. Brzegi folii zakopuje się 20 cm w głab.
Poza folią wbija się w ziemię co 40 cm patyki wyznaczające rzędy. Pierwszy
10 cm od skraju folii (już zakopanej). Dołownikiem robi się niewielkie
otwory w folii co 20 cm. Pierwszy 10 cm od skraju.
Przecięcia folii na sadzenie robi się w sposób następujęcy. W odległości 5
cm od otworu zrobionego dołownikiem wbija się ostry, spiczasty nóż i
przecina folię ciągnąć w kierunku otworu. Potem w w tej samej odległości po
przeciwnej stronie znowu wbija się nóż i znowu przecina się folię ciągnąć w
kierunku otworu. Następnie tnie się na tę samą długość folię prostopadle do
istniejącego przecięcia tworząc krzyż o ramionach długości 5 cm ciągnąc nóż
zawsze w kierunku otworu.
Następnie w środku tego krzyża robi się dołownikiem otwór na sadzonkę
truskawki i sadzi ją.
W trakcie sadzenia folię należy obciążyć np kijami od pomidorów a miejsce
rozcięcia przycisnąć płaskimi kamykami po podlaniu sadzonki.
Truskawki sadzę w lipcu, sierpniu. Te które wypadły uzupełniam na wiosnę.
Zakładałem też folię i sadziłem truskawki wczesną wiosną.
Staram się folię przenosić na nowe miejsce co 2-3 lata. Z czasem owoce
drobnieją.
Zbiory są 2-4 tygodni wcześniejsze niż tej samej odmiany w gruncie. Nie
gniją bo owoce nie mają kontaktu z ziemią.
Szerokość folii nie powinna być większa niź 2 m aby jej nie deptać za dużo.
Z przyczyn praktycznych długośc nie powinną być mniejsza jak 2 m i nie
większa niż 5-6 m.
Jeżeli folia przy otworze zostałą starannie rozprostowana i ułożona to
chwasty nie wydostają się przez otwór.
Truskawki na folii nie wymagają podlewania. Woda parująca z gleby skrapla
się na folii i spada z powrotem.
U mnie truskawki na to samo miejsce wróca po kilkunastu - kilkudziesięciu
latach. Z uwagi na nicienie przed truskawkami na zagonie rośnie kukurydza
lub aksamitka.
Zeschłe liście są późną jesienią wymiatane z folii. Rozłogi są sukcesywnie
wycinane.
Przed przeniesieniem folii liście są cięte jak najniżej.
Dziadek 2
Używaj Linuksa. Bądź legalny.
Czytaj www.linux.pl

7. Data: 2006-10-14 19:52:12

Od: Kot <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Udziadeksu?@wro.vectranet.pl wrote:

> Od 20 lat uprawiam truskawki na czarnej folii.

[cut]

Dzieki wielkie !!! Takich informacji bylo mi trzeba. Tylko jeszcze: jak toto
nawozic przez te folie?

--
Kot, wybierajac odmiany

8. Data: 2006-10-14 19:54:39

Od: Kot <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz wrote:

> [...]
>
> Pozdrawiam, Basia.
>
> P.S. Zdaje sie, ze winorosli róznice klimatyczne dotycza jeszcze

Problem polega na tym, ze ja mowic po francusku potrafie niezle, ale pisac
wcale-wcale :/ Pokrecona maja ortografie na wszystkie strony i
prawdopodobnie zamiast porzadnego zdania wyszlyby mi bluzgi, doniesionoby
na nie do abuse i wole nie myslec jakie to by mialo konsekwencje... Ale
grupe francuska podczytuje i byc moze kiedys bede w stanie sklecic pare
zdan ;)

--
Kot

9. Data: 2006-10-14 19:57:06

Od: Kot <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Czapski wrote:

> [...]
> Winorosl we Francji jest zdaje sie dosc popularna roslina. Spytalbym wiec
> sasiadów jak i co oni uprawiaja. Ja bym sadzil :-)))))
Istotnie, jest dosc popularna ;PP Sasiedzi nie uprawiaja nic, bo to calkiem
nowe osiedle, czesciowo nawet jeszcze nie zamieszkane, a co dopiero
zaogrodowione.

No ja mysle, ze bys sadzil !!! ;) Tylko ze ja juz poczytalam o winorosli i
wiem, ze nie bardzo odpowiadalaby jej gleba, poza tym w owocowanie weszlaby
niezbyt szybko, a ja ten ogrod wynajmuje i bede tam pewnie ze 3-5 lat, nie
dluzej...

--
Kot

10. Data: 2006-10-14 19:58:44

Od: Udziadeksu?@wro.vectranet.pl szukaj wiadomości tego autora

Kot wrote:

> [cut]
>
> Dzieki wielkie !!! Takich informacji bylo mi trzeba. Tylko jeszcze: jak
> toto nawozic przez te folie?
W ramach przygotowania gleby daję 5-cio centymetrową warstwę kompostu.
Wczesną wiosną i zaraz po zbiorach zasilam wodnym roztworem saletry
amonowej w zalecanych dolnych granicach dawki.
Miejsce uprawy to Wrocław.
Dziadek 2
Używaj Linuksa. Bądź legalny.
Czytaj www.linux.pl