Mango - pomocy ;-)

1. Data: 2007-09-05 11:26:57

Temat: Mango - pomocy ;-)
Od: "IwonaW" <iwo_nka[spam]@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
od kilku tygodni zajadam sie mango. Niestety nigdy wczesniej nie mialam
kontaktu z tym owocem w "srodowisku naturalnym" wiec mam kilka pytan:
- po czym poznac ze owoc jest dojrzaly? Kupuje w marketach, owoce zawsze sa
twarde, z zielonkawa skorka. Nigdy nie udalo mi sie przetrzymac je dluzej w
domu aby dojrzalo. A moze wlasnie takie jest dojrzale? Miazsz jest w smaku
przy skorce slodki, jakby zywiczny a im blizej pestki tym bardziej kwasny i
wloknisty.
- jak podawac? Niestety nigdy nie udalo mi sie wykroic pestki estetycznie,
okrajam je nozem az dojde do pestki, czy mozna jakos inaczej pozbyc sie
pestki?

bede wdzieczna na informacje
pozdrawiam
Iwona

2. Data: 2007-09-05 12:11:33

Temat: Re: Mango - pomocy ;-)
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 5 Sep 2007 13:26:57 +0200, "IwonaW" <iwo_nka[spam]@wp.pl>
wrote:

> [...]
>okrajam je nozem az dojde do pestki, czy mozna jakos inaczej pozbyc sie

Manga z roznych stron swiata (czyli pewnie rozne gatunki) maja
inne odcienie i inna gotowosc jedzeniowa (np cytrusy w Nigerii
byly gotowe, jak byly zielone z jasna plamka, nie wiecej!). Ja
zazwyczaj sprawdzam, czy sa miekkawe traktujac je tak samo, jak
avocado - brac w dlon i ugniatac ta dlonia nieco, nie dziobac
palcem. Czy sie trafi na wloknistego czy nie, to nie znam metody,
za to wiem, jak rozbierac mango - ma plaska dluga pestke, kroi
sie jak najblizej tej pestki wzdluz i ma sie jakby wypelniona
lodke, ktora najlepiej pokroic nozem w romby czyli w te i nazad
na skos. poczym wypchnac dno lodki do gory i jest takie
skrzyzowanie jeza i granatu, wtedy latwo sciac kostki manga
proosto na talerz badz do ust jak nie nazbyt soczysty.

Niedojrzale po podduszeniu w Nigerii udawaly jablka na szarlotke
i przyjaciele nasi robili swietna mangotke :)))))

Jesli mango okaze sie bardzo dojrzale (ale nie rudziejace
wewnatrz), wrecz maslane i soczyste to najfajniej wyjadac
luzeczka :)))))

z roznych resztek miaszu mozna zrobic sorbet. swietny jest.

pierz, ze wspomnieniami drzeww mangowych w ogrodzie
K.T. - starannie opakowana

3. Data: 2007-09-05 14:39:28

Od: "IwonaW" <iwo_nka[spam]@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomosci news:9s6td3h7ghuhqqsopfisi6d1r1683vel6h@4ax.com...

> [...]
>
> z roznych resztek miaszu mozna zrobic sorbet. swietny jest.
>
> pierz, ze wspomnieniami drzeww mangowych w ogrodzie

Dziekuje bardzo :-))))
Co prawda nie potrafie sobie wyobrazic napelnionej lodki ;-)

pozdrawiam i zazdroszcze wspomnien
Iwona w drodze po kolejna porcje mango......

4. Data: 2007-09-05 15:21:06

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

IwonaW wrote:

> [...]
> okrajam je nozem az dojde do pestki, czy mozna jakos inaczej pozbyc sie

W youtube maja kilka video obrazujacych ten proces. Wpisz "how to cut a
mango"
MB

5. Data: 2007-09-05 19:34:52

Od: Marcin E. Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.removeX> szukaj wiadomości tego autora

"IwonaW" <iwo_nka[spam]@wp.pl> napisal(a):

> [...]
>przy skorce slodki, jakby zywiczny a im blizej pestki tym bardziej kwasny i

Kup na targowisku lub ostatecznie w jakims PiP. Warzywa i owoce w
marketach sa niskiej jakosci i mango jest mocno niedojrzale. A zanim
zdazy dojrzec, to zgnije ;--).

--
Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

6. Data: 2007-09-06 03:58:23

Od: "Anna Sheridan" <o...@o...com.au> szukaj wiadomości tego autora

> Co prawda nie potrafie sobie wyobrazic napelnionej lodki ;-)

Odcinasz policzki tnac jak najblizej pestki. To sa te 'napelnione lodki' :-)
Potem nacinasz miazsz w tych policzkach w kratke, ale tnij bardzo ostroznie,
zeby nie przeciac skorki. A potem wywroc ten policzek na lewa strone, strona
z miazszem bedzie wypuczona, wtedy odetniesz te ponacinane kratki/kostki.
Zostanie ci plaster miazszu z pestka w srodku. Obierz skorke a pestke obgryz
stojac nad zlewem, ogladajac sie chylkiem czy nikt cie nie widzi.
To prawda, ze manga sa rozne, niektore nawet kwaskowate, ale ja najbardziej
kocham nasze australijskie kensingtony, i kupuje je nie na dotyk, a na wech.
Dojrzale mango pachnie cudownie, a tluszcz z pestek mango jest cenionym
skladnikiem wielu kosmetykow (np body butters).
Ania
(zmien ombre na omberis)

7. Data: 2007-09-06 08:19:11

Od: "IwonaW" <iwo_nka[spam]@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna Sheridan" <o...@o...com.au> napisał w wiadomości
..

> Zostanie ci plaster miazszu z pestka w srodku. Obierz skorke a pestke
> obgryz stojac nad zlewem, ogladajac sie chylkiem czy nikt cie nie widzi.

> Ania

Aniu, czy masz moze kamere w moim domu? Albo przynajmniej podsluch?? :-)
Dokladnie tak wyglada u nas "sprawa" pestki, zajadanej w ukryciu aby inni
chetni sie zalapali :-D
Dziekuje bardzo za odpowiedz, Twoj opis rozwial wszystkie moje watpliwosci.

pozdrawiam
Iwona

8. Data: 2007-09-06 08:20:38

Od: "IwonaW" <iwo_nka[spam]@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje Krysi, Ani, Magdalenie i Marcinowi za odpowiedzi.
Temat mam wyjasniony, z technika jestem zapoznana teraz nadszedl czas
cwiczen ;-)

pozdrawiam
Iwona

9. Data: 2007-09-06 20:46:57

Od: "Anna Sheridan" <o...@o...com.au> szukaj wiadomości tego autora

> Aniu, czy masz moze kamere w moim domu? Albo przynajmniej podsluch?? :-)

Czlowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce... :-)))))
Ania
(zmien ombre na omberis)

10. Data: 2007-09-09 16:12:53

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

IwonaW pisze:
[...] Niestety nigdy nie udalo mi sie wykroic pestki estetycznie,
> okrajam je nozem az dojde do pestki, czy mozna jakos inaczej pozbyc sie
> pestki?

Kup sobie taki nóż:
http://ec1.images-amazon.com/images/I/31ZBGN5S9AL._S
L160_.jpg