Menu swojskiej restauracji

1. Data: 2010-10-05 21:57:05

Temat: Menu swojskiej restauracji
Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W końcu udało mi się wcielić marzenie w życie i niedługo będę właścicielem
niewielkiej restauracji w
której zamierzam serwować głównie proste i wiejskie potrawy, w szczególności polskie.
Taki slow-eco-food

Większość składników pochodzić będzie z własnej hodowli i uprawy... Prawdopodobnie.
Bardzo bym chciał
aby wszystko było w pełni ekologiczne

Menu chciałbym raczej uprościć, powinno być jednak na tyle zróżnicowane aby każdy
znalazł coś dla
siebie, jak na razie wygląda to tak:

Pieczone ziemniaki z masłem i koperkiem:
- Z kurczakiem w miodzie (kostki)
- Z sałatką śledziową (śledź, śmietana, cebula, ogórek)
- Z sosem czosnkowym
- Z parmezanem
- Z sałatką jarzynową
- Z młodą kapustą
- Z pastą z wędzonej makreli
- Z pieczonym boczkiem

Oraz potrawy gdzie ziemniaki (pieczone w mundurkach lub bez, gotowane, puree) są
dodatkiem:
- Pieczony łosoś
- Pieczone udka kurczaka (w pikantnej marynacie, słodkiej - miodowej, lub
musztardowej)
- Golonka pieczona
- Kotlety mielone
- Devolay
- Bitki wieprzowe w ciemnym sosie
- Kotlet schabowy w panierce lub ciemnym sosie (bez panierki)
- Pulpety w sosie (jasnym, ciemnym, myśliwskim, grzybowym) lub bez
- Gołąbki tradycyjne
- Wątróbka w cebuli i po węgiersku
- Gulasz wołowy
- Siekane mięso (wołowe, wieprzowe, drobione - coś al'a kebab)
- Bigos
- Karkówka (w pikantnej marynacie, słodkiej - miodowej, lub musztardowej)
- Żeberka (j/w)
- Leczo
- Kiełbasa z grilla
- Fasolka po bretońsku (Tu, jak i wszędzie indziej zamiast ziemniaków można wybrać
chleb)
- Flaczki pieczone

Surówki i sałatki:
- Surówka z kiszonej kapusty
- Surówka ze świeżej kapusty (z marchewką, octem, oliwą, cukrem, czosnkiem,
orzechami)
- Zasmażana kapusta
- Sałatka pekińska
- Surówka z buraków
- Zasmażana ćwikła
- Sałatka z sałaty i sera feta lub lazura
- Surówka z czerwonej kapusty
- Surówka z pora i majonezu
- Młoda kapusta
- Mizeria (ogórki plasterki lub starkowane na dużych oczkach)
- Sałatka ryżowa z kukurydzą (ryż, kukurydza, majonez, sól, pieprz)
- Sałatka jarzynowa
- Sałatka śledziowa
- Sałatka selerowa

Zupy:
- Rosół drobiowy lub wołowy
- Żur
- Barszcz biały
- Barszcz czerwony
- Zupa staropolska
- Zupa ziemniaczana
- Czernina
- Kapuśniak
- Grochówka
- Pomidorowa
- Grzybowa
- Pieczarkowa
- Ogórkowa
- Krupnik
- Pomidorowa
- Cebulowa
- Ucha
- Ziemniaczana
- Flaki w rosole
- Flaki po rosyjsku
- Flaki po piracku
- Flaki po rzymsku z pomidorami

Dodatki:
- Fasola szparagowa z zasmażką
- Szparagi
- Cukinia w panierce
- Frytki (w tym talarki)

Pierogi, pyzy, kopytka, knedle, placki, naleśniki:
- Pierogi ruskie
- Pierogi z kapustą i grzybami
- Pierogi z mięsem
- Pierogi z dziczyzną
- Pierogi z kaszanką
- Pierogi ze szpinakiem
- Pierogi z owocami
- Pyzy z mięsem
- Kopytka (także na słodko, ze śmietaną)
- Knedle ze śliwkami
- Placki z cukinii
- Placki jabłkowe
- Placki ziemniaczane
- Placek po węgiersku
- Naleśniki z mięsem i sosem (grzybowy, myśliwski, jasny, ciemny)
- Naleśniki na słodko (z dżemem, konfiturą, powidłem, twarogiem, miodem)

Dania makaronowe:
- Makaron penne w sosie z sera camembert lub lazura
- Spaghetti po bolońsku
- Makaron z krewetkami i sosem śmietanowym
- Makaron z sosem pomidorowym i parmezanem
- Makaron z sosem serowym i kurczakiem
- Makaron z sosem grzybowym i siekaną wołowiną

Dania z jaj i produktów mlecznych:
- Tradycyjne jajka na twardo z majonezem lub bez
- Jajka na twardo z sosem chrzanowym
- Omlet z dodatkami (Z grzybami, dowolnymi warzywami, z dodatkiem mięsa, na słodko)
- Jajecznica z dodatkami (j/w)
- Oscypek z grilla
- Smażone w głębokim tłuszczu kostki dowolnego sera w panierce

Zapiekanki:
- Wiejska (Ziemniaki, kiełbasa, cebula, mozzarella, ser żółty)
- Makaronowa (Makaron, przecier pomidorowy, cebula, kiełbasa, ser żółty, parmezan)
- Kalafiorowa (To samo co wiejska ale zamiast ziemniaków kalafior)
- Wiosenna (Papryka, ogórek, ziemniaki, pomidory, pierś z kurczaka, ser żółty,
parmezan)

Pizza:
- Pizza wiejska (mozzarella, kiełbasa, cebula)
- Cztery sery (ser żółty, mozzarella, lazur, parmezan)
- Pepperoni (mozzarella, salami, papryka pepperoni, papryka słodka)
- Margerita
- Z kurczakiem (mozzarella, posiekany kurczak, cebula, papryka)

Sosy, dipy:
- Sos czosnkowy
- Sos śmietanowy
- Sos pomidorowy (słodki, pikantny i cholernie ostry)
- Oliwa chili
- Sos BBQ
- Sos chrzanowy
- Sos musztardowy

Przystawki i zakąski:
- Koreczki, dowolna konfiguracja (warzywa, mięso, wędliny, sery, jajka - w tym
przepiórcze)
- Mozzarella z pomidorami
- Ogórki kiszone
- Chleb ze smalcem (to i powyższe prawdopodobnie będzie na zasadzie ,,wolnego
dostępu" dla klientów,
tj. kto chce to sobie bierze, za darmo, taki swojski klimacik, chleb oczywiście
wypiekany na miejscu)
- Paszteciki
- Paluszki z kurczaka w panierce (al'a nuggets)
- Grzyby i papryka marynowana
- Małe grillowane białe kiełbaski (wielkości baterii paluszka)
- Krążki cebulowe w panierce
- Pieczone pieczarki w panierce

Napoje:
- Sok z marchwi
- Sok z pomidorów (zwykły lub ostry)
- Sok z buraków
- Lemoniada
- Woda z cytryną i imbirem
- Piwo, jasne, ciemne, niepasteryzowane - do wyboru
- Kompot
- Herbata
- Kawa
- Wino
- Szampan
- Woda gazowana/niegazowana

Faktycznie wyszło znacznie więcej niż myślałem... Chciałbym wiedzieć czy jest to
dobre menu, czy
potrawy są zróżnicowane, czy nie jest ich za dużo... A może czegoś brakuje?

Chciałbym aby menu było urozmaicone ale jednocześnie na tyle konkretne aby każdy od
razu wiedział
czego chce

Jestem otwarty na wszelkie sugestie, a w zasadzie to proszę o pomoc, chętnie dorzucę
do tego menu
jeszcze kilka ciekawych potraw - byleby nie wymagały one odprawiania modłów nad
kotłem przez kilka
dni :-)

Przyznam że na początku chciałem się ograniczyć tylko do pieczonych ziemniaków z
dodatkami, 2-3
zapiekanek, paru zup, paru rodzajów pierogów, placków i naleśników, ale nie jestem
pewien czy byłby
to dobry pomysł, więc nieco to wszystko rozwinąłem

Do rzeczy: Z czego zrezygnować, co dodać, co zmienić?

2. Data: 2010-10-05 22:15:07

Temat: Re: Menu swojskiej restauracji
Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com> szukaj wiadomości tego autora

Masakra to menu. Przez dwa miesiace bedziesz mial wszytsko w miare
swieze a potem zacznie sie oszczedzanie. Tymi daniami wypelnil by ze 4
karty a nie jedna. Z samego czytanai takiej ksiazki ludziom sie
odechciewa zamawiac.

3. Data: 2010-10-05 22:25:17

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 05 Oct 2010 23:57:05 +0200, vcore napisał(a):

> [...]
pewien czy byłby
> to dobry pomysł, więc nieco to wszystko rozwinąłem
>
> Do rzeczy: Z czego zrezygnować, co dodać, co zmienić?

Menu bardzo mi się podoba, same smakołyki, jednak jest dosyć rozbudowane,
więc obawiam się, czy dasz radę dysponować tym wszystkim na bieżąco,
zwłaszcza w początkach działalności... Nie lepiej na początku postawić na
kilka lubianych potraw, tzw gwoździ programu? I jedną tzw bombę - coś, czym
będziesz przyciagał gości? coś, za czym ludzie tęsknią i czego nikt
nigdzie nie podaje... Uderz w strunę ludzkich sentymentów, to nie musi być
żaden superspecjał, to może być wspomnienie z dzieciństwa - jabłka pieczone
w kruchym cieście, domowa drożdżówka z blachy, kapelusze grzybów suszonych
smażone w piwnym słodko-słonym cieście, jajka zapiekane w pomidorach podane
z bułką i masłem czosnkowym...

4. Data: 2010-10-05 22:27:32

Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com> szukaj wiadomości tego autora

A najlepiej, jesli sie nie znasz a z tego, ze tutaj piszesz wynika, ze
nie, to usiadz z szefem kuchni i z nim to przedyskutuj.

5. Data: 2010-10-05 22:28:03

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-10-06 00:15, Grzegorz Prędki pisze:
> [...]
zacznie sie
> oszczedzanie. Tymi daniami wypelnil by ze 4 karty a nie jedna. Z samego czytanai

No teraz to ja też to wiem, najgorsze jest to że szkoda mi usuwać z tego menu
cokolwiek, bo wydaje
mi się że nie ma tam dwóch bardzo podobnych potraw ani takich które mogłyby smakować
co najwyżej 1%
społeczeństwa

6. Data: 2010-10-05 22:35:56

Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-10-06 00:28, vcore pisze:

> No teraz to ja też to wiem, najgorsze jest to że szkoda mi usuwać z tego
> menu cokolwiek, bo wydaje mi się że nie ma tam dwóch bardzo podobnych
> potraw ani takich które mogłyby smakować co najwyżej 1% społeczeństwa

Tak jak Ci napisalem - bierz szefa kuchni i z nim to dyskutuj. Ja to juz
przerabialem pare razy, generlanie wlasciciele chca miec to co smakuje
im i ich rodzinie/znajomym nie zwracajac w ogole uwagi na ewentualne
koszty i trudnosci z przygotowaniem i utrzymaniem takiej karty.

7. Data: 2010-10-05 22:44:03

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-10-06 00:25, Ikselka pisze:
> [...]
> smażone w piwnym słodko-słonym cieście, jajka zapiekane w pomidorach podane

Też myślałem o tym w taki sposób, na początku z założenia to miało być jedynie kilka
konkretnych dań
(3-4), była też taka myśl aby w ogóle zrezygnować z menu - i serwować każdego dnia
inne danie (danie
obiadowe + zupa) no i kilka innych mniejszych przekąsek w stałej ofercie. Albo jedno
danie na każdy
dzień tygodnia... to też mogłoby być jakieś rozwiązanie. I chyba faktycznie
skoncentruję się na paru
konkretach zamiast się rozdrabniać na te kilkadziesiąt pozycji

U mnie, w co prawda sporym mieście, nie ma wielu restauracji w których można zjeść
szybko tanio i
konkretnie, stąd ten pomysł - są restauracje ale to takie do których nie wpuszczają
bez krawata,
pizzerie, albo bary mleczne... Te ostatnie było w zasadzie inspiracją, to o czym ja
myślę jest w
zasadzie barem mlecznym tylko z nieco inną filozofią, ale główna myśl ta sama -
najeść się tanio, a
przy okazji posiedzieć wygodnie, wypić piwo, a nie siedzieć w kurtce przy stole razem
z 3 obcymi
osobami siorbiąc zupę z aluminiowego talerza :-)

W takim razie skoncentruję się na tych kilku konkretnych potrawach oraz przekąskach,
min. na tych o
których napisałaś, jutro wymyślę nowe zdecydowanie krótsze menu, zobaczymy co z tego
wyjdzie

Dam znać :-)

8. Data: 2010-10-05 22:45:14

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-10-06 00:35, Grzegorz Prędki pisze:
> [...]
zwracajac w ogole
> uwagi na ewentualne koszty i trudnosci z przygotowaniem i utrzymaniem takiej karty.

Szczerze? To ja jestem... będę tym szefem :-)

9. Data: 2010-10-05 22:49:00

Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-10-06 00:45, vcore pisze:

> Szczerze? To ja jestem... będę tym szefem :-)

A gotowales kiedys w normalniej kuchni (nie takiej domowej), uzywales
np. pieca konwekcyjnego?

10. Data: 2010-10-05 22:49:26

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 06 Oct 2010 00:44:03 +0200, vcore napisał(a):

> W takim razie skoncentruję się na tych kilku konkretnych potrawach oraz
przekąskach, min. na tych o
> których napisałaś,

Szczerze radzę :-)

> jutro wymyślę nowe zdecydowanie krótsze menu,

Tak szybko? - mnie by to zajęło z miesiąc...

> zobaczymy co z tego wyjdzie

Nie myśl za... krótko :-)

jaka fajna potrawa z dyni
ZAPYTAWYWUJE SIE...